Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: _MK_ - 31.08.2015, 23:15:15
-
Ongelmana on, että 740 ei käynnisty avaimesta. Tai näin ongelma oli alunperin. Auto käynnistyy kuitenkin hinaamalla ja toimii silloin moitteitta. Nyt auto on ollut tutulla tutkittavana/laitettavana ja hänen mielestään vika on todennäköisesti ohjausboksissa. Edistystä on tapahtunut sen verran, että auto käynnistyy kylmänä muttei koneen lämmettyä. Kysyisinkin siis, että voisiko vika olla jossain muussa kuin ohjausboksissa? Millaisissa hinnoissa uudet (käytetyt) boksit liikkuvat? Auto on tekniikaltaan vm. -85 B230e. Itse en juuri tekniikasta ymmärrä, mutta vinkit ovat tervetulleita.
-
Ei varmasti ole boksivika.
Toi sytkäjärjestelmä on typerän tarkka jännitteestään, eli tarkistukseen ensimmäisenä kaikki maadoituspiuhat akun ja korin väliltä, akun ja koneen myös, plussasyötöille on hanskalokeron takana semmonen jakopalikka mihin menee 2 tosi paksua punasta ja nippu ohkosempia, ne kantsii putsata kaikki. Näiden jälkeen sitten akkukauppaan että on jännitettä startata. Todennäköisesti saat myös koneen käyntiin kun pyörität pari-kolme kierrosta startilla ja kokeilemalla opettelet oikean hetken päästää avaimesta irti, jolloin kone hörähtää omalla vauhdillaan puristuksen ylitettyään.
-
Sama vika vuosi sitten itsellä.
Akulta lähtevä Maadoitus oli irti Rungosta -> Starttasi vaan, ei käynnistynyt.
-
Näitä vanhempia on sitten onnistuneesti saatu poltettua kun ei ole tajuttu uusia kaapeleiden eristyksiä kampiakselin etupään alapuolelta, sieltä missä näissä vanhemmissa päävirta kulkee...
Reilu viikko sitten viimeksi oltiin sammuttamassa tällaista peliä, oli tosin 240 sarjaa mutta juuri näitä vaikeita vuosimalleja eli -86.
Palo oli lähtenyt oikosulusta koneen etupäästä.
-
Kiitos vinkeistä. Kerroin nuo ehdottamanne vikadiagnoosit tutulle. Hän on katsonut maadoitukset, tuon plussasyötön hanskalokeron takana voisi vielä tarkistaa.
-
Jos haluat todeta boksin olevan vikadiagnoosi, voin lähettää lainaan ehjän boksin jolla saat ongelman toistettua. Sähkönpuutokseen sytkäjärjestelmässä kohdistan väitteen parin auton kokemuksella samasta ongelmasta. Voit testata seuraavan kerran vaikka sillai, että lyöt akkulaturin kiinni ja annat 5-10 min ladata ja käännät käymään, lähtee kun palmun alta.
Edit: hetkinen, joo, siis onkohan kuitenkin kyseessä normaalia pahempi k-jetin omituisuus. Tekeekö kipinän startatessa kuumana? Kylmänä tuo ois sähkönpuutostauti sytkällä aivan varmasti, mutta ilmiö on hieman outo jos se ilmenee vain kuumana. Jos ei tee kipinää kuumana, hall-anturi on varsin hyvä veikkaus. Jos tekee kipinän eikä tunnu lähtevän, kokeiles startata 5-10sek kaasu pohjassa(tasaisesti pitäen, ja kun hörähtää niin löysää toki heti).
-
Siis mistä ohjausboksista puhutaan? Fiksuin boksi taitaa olla sytkäkivi jos b230e.
-
Siis mistä ohjausboksista puhutaan? Fiksuin boksi taitaa olla sytkäkivi jos b230e.
Tuskin se niin fiksu on kuin sytytyksen ohjainyksikkö.
Löytyy poljintelineestä.
-
Tämä selvä, omasta 240 GLTstä jossa B230E ei kuitenkaan löytynyt sellaista.
Mitä kaikki se boksi käsittelee ja miten? Tuleeko siihen esim. asento- ja kuormatietoa?
-
Vain 700-s B200/230 koojettiläisissä on erillinen ohjainyksikkö. Alipaine eli kuormatieto, kaasuläpän kiinni/ei kiinni-tieto (tyhjäkäynnillä kiinteä ennakko) ja nakuanturi sille tulee, ja tietysti asento- ja kierrostiedot. Säätää siis ennakkoa aktiivisesti.
-
Mielenkiintoista. Äkkiseltään vois kuvitella että B230E olisi yhtä kuin toinen B230E mutta ei... Sori nyt kaikille kun mokasin!