Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 02.09.2015, 11:59:31
-
Terve,
Tätä ongelmaa ollut vissiin muillakin mutten haulla vastausta löytänyt. Näyttää siis pakkasta tai nollan tuntumassa olevia lukemia vaikka tälläkin hetkellä on ainakin 15 astetta lämmintä ja aurinko paistaa.
Onko vika yleensä anturissa joka vasemmassa peilissä? Vai liitoksessa? Mikäli johtosarja taas olisi murtunut niin olisi varmasti muitakin harmeja ikkunoiden yms. kanssa ja mittarin ei käsittääkseni pitäisi näyttää mitään lukemia.
Heittäkää viisaat kommenttia ja se, onko vanhaa anturia mahdollista elvyttää jos se on rikki.
-
Eiköhän se anturi ole rikki, jos näyttää höpö-lukemia..
-
Pitääkö peili irrottaa jotta sen saa irti? Takakuoren irrottamisesta ei ainakaan ollut apua koska sitä kautta siihen ei pääse käsiksi.
Vai uskaltaako sen anturin vääntää alhaalta irti?
-
Vaatii ovipahvin ja peilin irrotuksen. 10min homma kaikkineen. Aikaa vievintä on saada vanhan anturin johdonpäät irti liittimestä.
Ja se on oikean (repsikan) puolen peili jolta tulee tuo lämpötilatieto mittaristolle ja ilmastoinnille jos kun niitä anturi mutikoita on kaksi.
Sen anturin saa kyllä irti alakautta "vääntämällä", mutta piuhat menee peilin läpi oven sisäpuolella pahvin takana olevaan liittimeen. Liitin ei mahdu kulkemaan läpiviennistä joten...
-
Voi vee, tilasin siis väärän, juuri sen kuskinpuoleisen. Mitää virkaa sillä vasemmalla sitten on?
-
Ja se on oikean (repsikan) puolen peili jolta tulee tuo lämpötilatieto mittaristolle ja ilmastoinnille jos kun niitä anturi mutikoita on kaksi.
Tämä riippuu vuosimallista, en sitä kyllä juuri muista itse missä se muuttuu.
-
-02 vuosimallissa vasemmalla puolella on moottorin ohjaukseen. Tilasin molemmat niin samalla kertaa vaihdettu eikä nuo ole kuin noin viitisenkymppiä yhteensä.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14215.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14215.15) vielä lisää tarinaa tuosta apukuskin peilin anturista
-
Nyt on vaihdettu oikeaan peiliin tämä anturi. En saanut millään irti siitä vihreästä liittimestä niitä pinnejä, joten vedin pihdeillä johdon poikki ja tinasin ne yhteen. Ei kait tuon pitäisi sen huonompi systeemi toiminnan kannalta olla?
Ihan järkevät, joskin parisen astetta lämpimämmät lukemat tuli tauluun mitä esim. elohopeamittari näytti? Liekkö normaalia? Muuten oli easyhomma.
Jospa huomenna ehtisi valoisan aikana vaihtaa myös sen kuskin puoleisen kun se tuli ostettua. Vinkkejä miten se johto vapautetaan liittimestä?
-
Se liittimen "luukku" auki ja ohuellä piikillä tai elektroniikka ruuvarilla pitää vapauttaa ne lukituskynnet. Vakoilet vaikka siitä uudesta osasta, millaiset ne kynnet on.
-
Mulla sekosi ulkolämpömittari kun nollasin huoltovalon v70 -01.
-
Mulla sekosi ulkolämpömittari kun nollasin huoltovalon v70 -01.
Kummallista, ei kai sen pitäisi vaikuttaa millään muotoa?
Se liittimen "luukku" auki ja ohuellä piikillä tai elektroniikka ruuvarilla pitää vapauttaa ne lukituskynnet. Vakoilet vaikka siitä uudesta osasta, millaiset ne kynnet on.
Rassasin tätä pienellä meisselillä hermostuksiin asti, vaan en todellakaan saanut irti. Näin viisaammaksi juottaa johdot yhteen ennen kuin se liitinkin menee rikki.
Osaako joku vahvistaa, ettei johdon juottaen liittämisellä ole mitään vaikutusta mittarin toimintaan? Minusta tuntuu että se näyttää koko ajan pari astetta liian lämmintä. Onko resistanssi kuitenkin tämän juotoksen vuoksi sen verran eri?