Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Amazon1969 - 02.09.2015, 12:16:48
-
Terve!
Ongelmia V70 TDI automaatti 1999 kanssa.
Kun lähtee liikkeelle, niin auto ei vastaa kaasuun kunnolla. Kun poljinta painaa tasaisesti, ensin ei tapahdu juuri mitään, mutta hetkenpäästä auto rykäisee kunnolla vauhtiin mustan savupilven saattelemana. Täyskiihdytyksessä lappu lattiassa ei pätki/mieti.
Mittaristossa palaa keltainen moottorin vikavalo, tämä valo syttyi ennen lähes aina kun kiihdytti 100km/h vauhtiin, mutta valo sammui aina itsestään jonkun matkan päästä. Nyt valo palaa jatkuvasti.. Liittynee samaan ongelmaan??
Kulutukseen kyseiset viat ei ole vaikuttanut. Outoa on myös että nykimistä/runsasta savutusta ei esiinny joka kerta, välillä toimii siis normaalisti. Vika myös korjautuu ajon aikana, mutta kun auton sammuttaa ja lähtee taas ajamaan pätkiminen/savutus alkaa taas.
Missä vika? Mistä aloitetaan vian etsintä?
Auto starttaa myös todella hyvin ja ajettukin on vasta 330 000km eli hädin tuskin sisään ajettu.. :D
-
Se keltanen valo kertoo viasta. Onko vikakoodeja luettu?
-
Koodit on luettu, mutta vikakoodeja ei löytynyt.
Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..
-
Koodit on luettu, mutta vikakoodeja ei löytynyt.
Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..
Kannattaa, bulkkilukijat ei pääse kuin muutamaan matolaatikkoon tuossa autossa.
-
Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..
Tuon laitteen lukeminen ei tietääkseni onnistu VIDA+DICE yhdistelmällä, vaan pitäisi olla se vanhempi VCT2000 laite. Voi jopa olla, että jollain merkkiliikkeellä ei enää tuollaista ole käytössään.
Joku asiansa osaava yleiskorjaamo jossa esim. Autocom tai Boschin testeri pääsee kyllä tuohon sisään.
-
Mutta itse vikaan liittyen, se imusarjan nippa josta lähtee letku ahtopaineanturille voisi olla hyvä putsata.
Lisäksi EGR saattaisi temppuilla myös, mutta tuo pitäisi näkyä vikakoodissa.
-
Egr ainakin vilkuttelee tuota vikavaloa herkästi, tällöin vika voisi olla tukikumeissa tai alipaineventtiilin letkuissa.
-
Koitappas tarkastuttaa pumpun ajoitus... Itsellä kans taannoin vilkutteli vikavaloa suunnilleen joka toinenpäivä. Ei näkynyt testerissä, eikä vaikuttanut käynnistymiseen eikä tehoihin millään lailla. Sattumalta jossain vaiheessa huomasin, että pumpun alemman kannen välistä vuotaa vähän polttoainetta jolloin ajattelin käydä vaihdatuttamassa tiivisteen. Vaihtoivat tiivisteen ja säätivät tietokoneella pumpun ajoituksen kohdalleen eikä senjälkeen ole vikavalo palanut. Tästä nyt noin vuosi aikaa.
-
"Kun lähtee liikkeelle, niin auto ei vastaa kaasuun kunnolla. Kun poljinta painaa tasaisesti, ensin ei tapahdu juuri mitään, mutta hetkenpäästä auto rykäisee kunnolla vauhtiin mustan savupilven saattelemana. Täyskiihdytyksessä lappu lattiassa ei pätki/mieti."
Tiedä tuosta tomaatista mutta ei tuo poljin oikein toimi, minulla palaa vikavalot ja ei ole todellista vikaa missään, paskavaloa polttaa ;)
-
Olisiko kaasupoljin rikki?
-
No niin Volvolla käyty vikakoodien luvussa tuloksena: Ahtopaineet ja EGR.
Siinä autoa tutkailtiin ja huomattiin, että ahtopaineen säätäjälle tuleva liitin puuttui kokonaan, eli oli irronnut. Myös säätäjältä lähtevät letkut oli aika haperot ja olipa joku noheva kaveri paikannut yhden letkuista ilmastointiteipillä.. Eli ilmavuoto hyvin todennäköinen..
Volvon huoltaja ei puuttuvaa liitintä löytänyt vaan ihmetteli vain että samanlainen liitin kuin mikä tulee EGR siihen kuskinpuolen iskarin eteen pitäisi löytyä..
Kotona tuli sitten haperot letkut vaihdettua ja löytyi se kadoksissa ollut liitinkin, se ei tosin ylettänyt ahtopaineen säätäjälle eli toisin sanoen liittimet oli väärinpäin. Eli liittimet kiinni ja auto käyntiin. Kaikki toimii normaalisti, mitä nyt vikavalo palaa edelleen, pitääkö se käydä nollaamassa Volvolla vai voiko sen tehdä jotenkin itse?
Mietityttämään jäi vain että miten auto on voinut aikaisemmin toimia jos mikään ei ole säätänyt ahtopaineita ja EGR on ollu väärä liitin kiinni? Mitä ihmeen virityksiä autoon on tehty? En ymmärrä :idiot2:
-
Olisiko EGR tukittu laipalla?
-
No eipä tämä V70 kuntoon tullutkaan eli ongelmat jatkuu:
Auto pätkii ja savuttaa todella rajusti kun lähtee liikkeelle, kun vauhtiin pääsee toimii lähes normaalisti.
Autoon on vaihdettu hihnat, myös dieselpumpun hihna ja pumpun ajoitus säädetty. Ahtopaineen säätäjä (musta mötikkä, johon tulee letkut ja töpseli) tuli myös vaihdettua, mutta ei vaan tahdo toimia. Kun ahtopaineen säätäjän töpselin ottaa irti auto lopettaa pätkimisen/savuttamisen ja toimii niin että ajamaan pystyy, mutta tehot on hukassa? Onko turbo nyt siis pois pelistä/toimiiko huonosti?
Missä ihmeessä on vika, kun ei säätimen vaihtokaan auttanut?
Ja jottei nyt liian helpolla tämän auton kanssa pääse, niin nyt kun autoon on toista tonnia pistetty rahaa niin kuskin puolen vetonivel on sanomassa itseään irti.. Eli kun kääntää oikealle kuuluu aikamoinen kolina. Korjaaja joka tätä autoa on huoltanut sanoi, että sisempi vetonivel on paskana. Tietääkö kukaan saako sisempää vetoniveltä muualta kuin siniseltä tiskiltä? Motonetista ja Fiksusliikkeistä saa vaan ulompia..
Mahtaako bensa V70 olla samanlaiset vetarit??
Alkaa ideat ja huumori loppumaan tämän koslan kanssa.. :D
-
Ahtoja hukkuu jonnekin. ECU luulee että ahtoja on niin maan perusteellisesti ja lyö soppaa koneeseen, mutta kun niitä ahtoja ei oikeasti olekaan, tuloksena on lähinnä savua
Osaatko sanoa onko sulla jo uudemmalla vai vanhemmalla moottorinohjauksella? 1999 mallisia voi olla kummalla vaan, minunkin tuo -99 S70 on ihan VINin mukaankin aito 1999 mutta silti vielä vanhemmalla MSA 15.7 ohjauksella...
-
Varmaan on vanhemmalla moottorin ohjauksella, koska auto on otettu käyttöön 21.1.1999
-
Ahtoja hukkuu jonnekin. ECU luulee että ahtoja on niin maan perusteellisesti ja lyö soppaa koneeseen, mutta kun niitä ahtoja ei oikeasti olekaan, tuloksena on lähinnä savua
Osaatko sanoa onko sulla jo uudemmalla vai vanhemmalla moottorinohjauksella? 1999 mallisia voi olla kummalla vaan, minunkin tuo -99 S70 on ihan VINin mukaankin aito 1999 mutta silti vielä vanhemmalla MSA 15.7 ohjauksella...
Jos on näin niin onko ongelman omistajalla Android puhelin ja ELM327 bluetooth lukulaite?
YV:lla viestiä jos on... löytyy ohjelma jolla pääsee tuohon ECUun käsiksi ja lukemaan vikakoodit. Samaa tasoa kuin vol-fcr tuon osalta jo ellei parempi.