Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jen - 04.09.2015, 12:53:07
-
ajattelin laittaa tämmösen 98-malliseen 940seen kun mittaristossa on merkkivalo valmiina,mutta miten tämmöinen kytketään?tämä paisari missä anturi/koho on 960 sarjan autosta,onko 940sen johdoissa valmiita johtoja jossain?
(http://i8.aijaa.com/b/00378/13954042.jpg) Aijaa.com (http://aijaa.com/7OUXpi)
-
Omaa kokemusta ei ole, mutta brittien foorumilla löytyy hyvin dokumentoituna:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=66295
-
kiitos,todella hyvän-näköiset ohjeet!mutta mutta, tässävaiheessa harmittaa että koulut on käyty niinkuin on käyty eli kieli ei taivu :D ja sehän ei oo kenenkään muun vika kuin oma,kiitos ACKE :hello:
-
Puliukkohan laittoi omaansa, jotain juttua siitä oli showroomissa. Olikohan se paviaaniwagon tjs
-
Ainiin. Olihan se (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66931.msg1060955265#msg1060955265).
-
oukkei!
-
Tännekkin juttua:
Tarttet paisarin, merkkivalon anturin 960 (uusia suosittelen) sitten yksi polttimo mittaristoon.
Karkeasti niin, että anturin toinen johto maihin, toinen johto mittaristoon polttimon kantaan. (siinä jossain oli lähellä paikka mihin pysty kolvaamaan johdon kiinni)
Kytke polttimon miinuspuolelle anturilta tuleva (ylimääräinen) johto. Plussaa ohjaa mittaristo ja lampun miinusta anturi.
Näin muistelisin homman toimineen. :)
-
Lisää pinnin liittimeen niin ei tartte kolvailla, simppeli homma kyllä. Omassakin ysissä on moinen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27487.msg1060953984#msg1060953984
-
kiitti kaikille!
-
Lisää pinnin liittimeen niin ei tartte kolvailla, simppeli homma kyllä. Omassakin ysissä on moinen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27487.msg1060953984#msg1060953984
Volvolta ei saanut oikeaa liitinpinniä vaikka annoin kaksi kertaa oikean numeron. >:(
-
Oisko tuo pinni purettu jostaan purkuauton liittimestä ku on erivärisellä piuhalla alkupäästä?
-
Mutta asia topic 8) Muutaku hankittava anturi ja liitin nii pääsee masentamaan :)
-
täälläpäässä tämä tehty loppuun saakka ja toimii,laskin vielä paisarin tyhjäksi ja valo jäi palamaan eli toimii,kiitokset kaikille auttajille OLETTE MAHTAVAA PORUKKAA!
(http://i4.aijaa.com/b/00724/13955080.jpg) Aijaa.com (http://aijaa.com/IMVQU7)
-
Tuo on kyllä niitä tärkeimpiä merkkivaloja autossa. Itselläni se on pelastanut ainakin kolme kertaa moottorivaurion.
Etuvetoisessa, jossa se on vakiona.
Nesteet kun ajossa häipyy auton alle niin ei tiedä vuodoista mitään ja ajelee menemään kunnes leikkaa. Lämpömittarikaan ei välttämättä pelasta tilannetta, kun on vielä kuumassa höyryssä mutta kone on jo entinen.
Eikä aina tuijota sitä lämpömittaria kesken kiihkeän ajotilanteen... :D
-
Tuo on kyllä niitä tärkeimpiä merkkivaloja autossa. Itselläni se on pelastanut ainakin kolme kertaa moottorivaurion.
Etuvetoisessa, jossa se on vakiona.
Nesteet kun ajossa häipyy auton alle niin ei tiedä vuodoista mitään ja ajelee menemään kunnes leikkaa. Lämpömittarikaan ei välttämättä pelasta tilannetta, kun on vielä kuumassa höyryssä mutta kone on jo entinen.
Eikä aina tuijota sitä lämpömittaria kesken kiihkeän ajotilanteen... :D
puhut vähän mutta asiaa! O0
-
Se anturi on simppeli reed-kytkin, joka maksaa n. 50centtiä. Joten kummoisesti siitä ei kannata maksaa. Samanlainen on pissapojan säiliössä taso-anturina.
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=215
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=7450
Jos paisarissa on koho, saa tuon toimimaan linkatuilla komponenteilla.
Itse korjasin pissapojan säiliön anturin, ihan omasta laatikostosta löytyneellä reed-kytkimellä ja viritelmä on toiminut viimeiset kuusi vuotta ilman ongelmia.
-
Se anturi on simppeli reed-kytkin, joka maksaa n. 50centtiä. Joten kummoisesti siitä ei kannata maksaa. Samanlainen on pissapojan säiliössä taso-anturina.
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=215
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=7450
Jos paisarissa on koho, saa tuon toimimaan linkatuilla komponenteilla.
Itse korjasin pissapojan säiliön anturin, ihan omasta laatikostosta löytyneellä reed-kytkimellä ja viritelmä on toiminut viimeiset kuusi vuotta ilman ongelmia.
ok.
-
Tuo mikanin linkiittämä jälkimmäinen bebekin reed rele ei mahdu sitten siihen alkuperäiseen anturiputkeen. Tai mahtuu tosi ohkaisten piuhojen kera, mutta magneettikoho on niin heikko, että sen magneettikenttä ei riitä vetämään tuota relettä. Toi pintaliitosmalli mahtuu paremmin ja toimii.
-
Tuo mikanin linkiittämä jälkimmäinen bebekin reed rele ei mahdu sitten siihen alkuperäiseen anturiputkeen. Tai mahtuu tosi ohkaisten piuhojen kera, mutta magneettikoho on niin heikko, että sen magneettikenttä ei riitä vetämään tuota relettä. Toi pintaliitosmalli mahtuu paremmin ja toimii.
Tai hommaa sen 960 paisarin, pääsee uskomattoman paljon helpommalla.
-
Tai hommaa sen 960 paisarin, pääsee uskomattoman paljon helpommalla.
Miten se 960 paisari vaikuttaa anturin valintaan?
-
Miten se 960 paisari vaikuttaa anturin valintaan?
..siinä on se anturi valmiina?
-
..siinä on se anturi valmiina?
Paisarissa on koho (nykyään "kaikissa" tarvike 940 malleistakin) 960 mallissa.
Anturin silti tarvitsee tilata/hommata/rakentaa paisarin pohjaan. Siellä sille paikka. Anturi siis erillinen.
-
mikäki joku on vielä kiinnostunut aiheesta niin mulla on sitten tommonen kampa missä johdot kiinni,eli siitä voi ottaa irtonaruja missä valmis liitinpäässä,eli helpottaa aikalailla hommaa mittaristonpäässä (eli tökkää johdon omaan kampaan vihreenjohdon viereen ja vetää sen anturille ja toinen anturinpäässä maihin niin se on siinä!(mustan johdon otin tästä kammasta omaan autoon)
(http://i2.aijaa.com/b/00416/13958788.jpg) Aijaa.com (http://aijaa.com/xiDUij)
onko muuten tietoa mikä on toi vasemmalla oleva punanen varotusvalo? mun mielestä siinä ois katin kuva ja kertois jostain kuumuudesta mut en oo varma ja käyttöohjekirjaa en just nyt löydä
(http://i6.aijaa.com/b/00907/13958949.jpg) Aijaa.com (http://aijaa.com/jaHwRS)
-
Olisko :
Service reminder indicator
tuon kuva on niin paska, että siitä ei saa kunnolla selvää:
http://www.manualslib.com/manual/187861/Volvo-940.html?page=6#manual
EDIT: ei ole
tossa hieman parempia manuskoja:
http://www.volvoclubthailand.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1187902009/9#9
-
Tuo mikanin linkiittämä jälkimmäinen bebekin reed rele ei mahdu sitten siihen alkuperäiseen anturiputkeen. Tai mahtuu tosi ohkaisten piuhojen kera, mutta magneettikoho on niin heikko, että sen magneettikenttä ei riitä vetämään tuota relettä. Toi pintaliitosmalli mahtuu paremmin ja toimii.
Olisiko jollain mittoja tuosta paisarin reiästä?
Molemmat linkkaamani reed-kytkimet toimivat käytännössä olemattoman vahvoilla magneeteilla mutta tuolla pidemmällä reed-kytkimellä ongelmaksi voi tulla se, ettei se mahdu riittävän syvälle sinne koloon, ellei sen toista jalkaa taivuta. Taivuttamisen jouduin itsekkin tekemään pissa-pojan säiliön pohjaan laittamaani reed-kytkimeen.
Mutta ehdottomasti se pintaliitosversio, jos/kun sitä on saatavilla.
-
Olisiko jollain mittoja tuosta paisarin reiästä?
Molemmat linkkaamani reed-kytkimet toimivat käytännössä olemattoman vahvoilla magneeteilla mutta tuolla pidemmällä reed-kytkimellä ongelmaksi voi tulla se, ettei se mahdu riittävän syvälle sinne koloon, ellei sen toista jalkaa taivuta. Taivuttamisen jouduin itsekkin tekemään pissa-pojan säiliön pohjaan laittamaani reed-kytkimeen.
Mutta ehdottomasti se pintaliitosversio, jos/kun sitä on saatavilla.
Kokeiltu on, tosin C70:ssä, en oo ihan varma, onko tuo anturi siinä täysin samoilla mitoilla kuin 900 sarjassa. Ongelma oli, että se orggis johto ei siihen anturiputkeen mahdu, kun rele on niin paksu, muutaman säikeen siihen sai väliin mahtuun, mutta ei se jaksanu vetää. Lyhensin releen liittimetkin ihan lyhyeksi, että rele meni kyllä riittävän syvälle. Ei se toiminut, pienellä magneetilla kyllä veti, mutta ei paisarin magneetilla, ilmeisesti se magneetti on kuitenkin aika kaukana tosta releestä.
Pintaliitosmalliin mahtuu se alkuperäinen johtokin siihen väliin.
Voihan ton alkuperäisen putken toki heittää mäkeen niin sit mahtuu jo paljon suurempikin rele sinne, mutta kun ei kyseinen yksilö ainakaan jaksanut tolla setupilla vetää.
On mulla varastossa x70 pieni paisari, jossa on toi anturi, siitä saa kyl miattua, jos niitä nyt oikeasti johonkin tarvitset?
-
Anturin varaosanumerokin on kai hyvä olla tallessa.
3547710
varaosa.fi sanoo: 26,00 €
skandix.de sanoo: 24,16 €
Voi testata onko omassa paisarissa kohoa, heiluttaa sitä tyhjänä niin pitäis kuulua kolina.
-
Omasta sen kohon rapinan kuulee kun puristelee ylävesiletkusta. Helppo tarkistaa onko kohoa
-
Koho näkyy säiliössä kun korkin avaa. Painaa vaikka meisselillä niin näkee liikkuuko se vai onko jumiutunut.
-
Koho näkyy säiliössä kun korkin avaa. Painaa vaikka meisselillä niin näkee liikkuuko se vai onko jumiutunut.
Ei ainakaan mun säiliössä näy. Se koho on sivummassa ja välillä "muoviseinä".
-
Ei ainakaan mun säiliössä näy. Se koho on sivummassa ja välillä "muoviseinä".
ei myöskään mulla.
-
Ei ainakaan mun säiliössä näy. Se koho on sivummassa ja välillä "muoviseinä".
Ok, tuo on siis erilainen kuin X70:ssä.
-
Ok, tuo on siis erilainen kuin X70:ssä.
on joo,ja kokopönttö eri mallinen ;)
-
on joo,ja kokopönttö eri mallinen ;)
No sen kyllä tiesinkin, kun itelläni on myös 960, mut ei oo tullu juur kuikuiltua sen säilön sisään. Aattelin vaan, et ois samalla periaatteella tehty, mut ei se anturi sit oo näemmä samassa kohtaa. Voipi olla eri kokoinenkin tuo anturi.
-
Ei ainakaan mun säiliössä näy. Se koho on sivummassa ja välillä "muoviseinä".
Komppaan
-
jokos on herra jogiin kyseisen homman suorittanut?