Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: romax2 - 26.06.2011, 13:13:49
-
Moi
paljonko V70 T 2.4 uskaltaa ahtaa, ennen kun alkaa tulla mottorinkappaleita kabiniin. Autossa on vakio turbo, Elevate carsin 3,5 " downpipe racekatin kanssa ja loppurööri on 3" yhdellä pienellä vaimentimella.
t
Roger
-
...
-
ilman lastua sulla tulee fuel cut vastaan, et voi siis nostaa yli 0,8bar ilman lastua. mutta en lastun kanssakaan nostaisi yli 1,0bar :) mutta kyllä se siinä kohdassa jo liikahtaisi :)
-
Onko "turvallista" nostaa ahtopaineet matalapaineturbossa 0,8 ilman lastua? Moottorinohjaus pysyy vielä perässä ja saa tarpeeksi ainetta?
-
no se täytyy olla hivenen alle 0,8
siinä kohdassa tulee jo fuel cut
mutta joo ajelin semmoset puolitoista vuotta 0,7bar paineilla tähän asti kunnes eilen myin auton
-
Aihetta sivuten, onko Volvon kaikissa turbo versioissa overboost toiminto?
-
Aihetta sivuten, onko Volvon kaikissa turbo versioissa overboost toiminto?
mitä tarkoitat overboost toiminnolla ? fuelcuttiako (tms) ?
ei ole esim 200/700/900 sarjalaisissa. noita uudemmissa on tullut vain vastaan. s/v40 on kysymysmerkki saattaa olla että ei ole, mutta varma en ole.
mutta kaikissa malleissa siitä pääsee jokatapauksessa lastulla eroon
-
mitä tarkoitat overboost toiminnolla ? fuelcuttiako (tms) ?
Hetkellistä ylimääräistä ahtopainetta joka on hyödyksi ohitustilanteissa. Vanhemmissa malleissa 855T-R oli tämä toiminto jolla saatiin noin 20hv enemmän 20 sekunnin ajan. Ajat ja märät ihan hatusta mutta jotain tuollaisia lukuja ne oli.
-
Hetkellistä ylimääräistä ahtopainetta joka on hyödyksi ohitustilanteissa. Vanhemmissa malleissa 855T-R oli tämä toiminto jolla saatiin noin 20hv enemmän 20 sekunnin ajan. Ajat ja märät ihan hatusta mutta jotain tuollaisia lukuja ne oli.
en ole tuommoisesta kyllä kuullut, kuinka se kytketään/kytkeytyy päälle ?
-
en ole tuommoisesta kyllä kuullut, kuinka se kytketään/kytkeytyy päälle ?
B5234T5 Bosch Motronic 4.3 225 hp, boosts to 240 hp for 30 seconds. Lusu pohjaan nii menee päälle.
-
Sitä tässä kyselenkin että onko Volvon turboissa tätä ominaisuutta. Esim toisessa autossani Saabissa on overboost toiminto joka antaa 20sek 205hv sijasta 235hv. Tämän jälkeen minuutti taukoa jotta paikat jäähtyy ja taas mahdollisuus käyttää overboost ominaisuutta. Siis tämä vakio autossa, nyt siinä on vähän enemmän ;)
Overboost tulee päälle kun laittaa lapun lattiaan.
Esim eilen maantiellä kun ohittelin Octavia RS (200hv) ja Mazda 6MPS (260hv) perässä niin en pudonnut kyydistä vaan tasoissa mentiin 80km/h- jonnekkin laittomuuksien rajalle. Tosin MPS kävi niin rikkaalla savuista päätellen ettei lasutus ollut kovin onnistunut.
-
ei ole T-5R mallin jälkeen Volvoissa ollut tuota toimintoa. Ainakaan siitä ei ole missään ollut mitään mainintaa. Miksi semmoista tarvisi? Ottaa koneesta tarvittavat tehot ilman sitä :)
Esim eilen maantiellä kun ohittelin Octavia RS (200hv) ja Mazda 6MPS (260hv) perässä niin en pudonnut kyydistä vaan tasoissa mentiin 80km/h- jonnekkin laittomuuksien rajalle. Tosin MPS kävi niin rikkaalla savuista päätellen ettei lasutus ollut kovin onnistunut.
Tainnu Mazdassa olla huono lastu jos omalla Volvollasi olet pysyny perässä. TM käytti vakio MPS mallin penkissä ja siinä oli reilusti enemmän tehoa ja vääntöä valmistaja lupaa (normi Japsi meininkiä? :) ). Muistaakseni se vetäsi nollasta sataseen 5.7 sekunnissa.
-
TM käytti vakio MPS mallin penkissä ja siinä oli reilusti enemmän tehoa ja vääntöä valmistaja lupaa (normi Japsi meininkiä? :) ). Muistaakseni se vetäsi nollasta sataseen 5.7 sekunnissa.
http://www.koeajo.tv/index.php?616
-
Mikä tuossa 2.4T koneessa tulee elämä vastaan tehon nostossa? Ahdin? Suuttimet? Veivit nyt taipuu jossain vaiheessa kumminki jos pidemmälle mennään..
-
Ekana taitaa tulla raja vastaan ahtimessa.
-
Mikä tuossa 2.4T koneessa tulee elämä vastaan tehon nostossa? Ahdin? Suuttimet? Veivit nyt taipuu jossain vaiheessa kumminki jos pidemmälle mennään..
ku mennään päälle 250hv niin rupee sylinterin putket oleen limitillä.
-
Minkäs ikäisestä ja paljonko ajetusta motista tässä haastellaan?
Itellä tuo 2.5t awd on ainakin fuelcutin takia ärsyttävä, heh!
Bleedi hukkiksen kellolla ja portilla apujousi teki kyllä ihmeitä, paine 0,7, noin. Muuten täysin vakio, vielä... ;)
Onko jollakin oikeeta kokemusta sylinterien seinämien kestävyydestä, koska vähän arveluttaa, että missään mallissa alle 1,5bar sellasia ongelmia olisi, muutakun lämpöjen nousun vuoksi... Siis jos vain soppaa piisaa... Oonko pahasti väärässä, jos, niin ohjeistusta otetaan vastaan mielellään :)
Nimim. Täysin ummikko 20venasten kanssa. :2funny:
-
Hyvällä ja turvallisella säädöllä uskon vahvasti siihen, että kestää bensiinillä hyvinkin läjässä 70...75hp/ putki ja etanolilla 80...90hp putki.
Lämpö/ naku (pienikin) niitä kait rikkoo.
Omaa 5cyl. 83mm porauksella olevaa oli ainakin tarkoitus härkkiä yo. rajojen mukaisesti.
Toki rikki nuo menee joskus, mutta kestääkö 1tkm, 10tkm vai jotain muuta niin?
Mikä tuossa 2.4T koneessa tulee elämä vastaan tehon nostossa? Ahdin? Suuttimet? Veivit nyt taipuu jossain vaiheessa kumminki jos pidemmälle mennään..
ahdin, suuttimet, cooleri, putkisto, veivit (+500Nm>), lohko, männät
-
Tuota ei taida vakiona saada nakuttamaan, juurikin fuel cutin ansiosta, tai en ainakaan stetoskooppi korvilla, letku pannuhuoneessa, mitään kuulunut...
-
Toisin sanoen niin pitkälle kärsis nostaa ahot ku tulee fuel cut vastaan ja periaatteessa mitään ei Pitäs hajota... Jotain nyt aina hajoo vaikka vehkeet ois tehtaan jäliltä. mutta noin 0.8 baarissa menee raja mitä voi pitää fiksuna rajana vakio moottorin ahtojen nostossa? Loputon suohan tuo ahtojen/tehojen nosto on mikä vie aina mennessään:D
-
Jep, testattu ;)
0,75bar on näköjään semmoinen, mitä sinne pystyy laittamaan, ettei fuelcut laita näppejään peliin, heh!
Apujousi hukkaportissa jo teki luonteelle kummia, kun portti ei enää "läpätä" jo pienilläkin paineilla!
Kelloa bleedaamalla paineet sen jälkeen tuohon alle 0,8bar ja VOT!!
Auton luonne on kuin terapian jäljiltä erilainen ja jotenkin sen tuntuinen, kuin sen "kuuluisikin" olla!
Vääntää huom alempaa ja tehoa on persdynossa paljon enemmän, veikkaisin maks. n. 35hv lisää.
Kuuntelin stetoskoopilla täyskaasulla ajettaessa ja en nakutusta havainnut.
Nyt tuo on paljon mukavampi... (laiska silti ;D)
-
Kysästääs tässä nyt tätäkin. Tuolla rajapaineventtiilillä tuli ahtoj pikkusen nostettua ja ilmeni vika mikä on ilmeisesti vaivannu jo kauan jo ennen tuota toimenpidettä. Eli hyvää vauhtia ajaessa ylämäkeen ja kaasua kevyesti lisätessä alkaa nostamaan nätisti ahtoja n.0.5 bar ja yhtäkkiä kyykkää suoraan nollaanO_O aikaisemmin tuota ei ees niinkään huomannu vaan aina lisäs vaan kaasua siinä vaiheessa. Ja siis reilulla kaasulla kyllä taas nostaa ahtoja. Nyt ku tuo ahtopaine mittari on olemassa ni tuohon alko kiinnittää huomioo ja tosiaan ahtopaine solenoidi ei oo nyt käytössä vaan rajapaine venttiili.
myös automaattilaatikko tuntuu olevan tästä ihmeissään ja ei tiiä vaihtaakko pykälään tehon hukkuessa vai avaako turbiinilukon vai vetääkkö jo isompaa vaihetta sisään ku kaasua lisäilee-_-
(modet siirtäköön parempaan osioon jos näkee fiksummaks)
-
Onko sulla kenkee se vanhan mallin 193 hv 2.5t? Siinä voi nostaa ahdot 0.8bar? Mulla on se ja vakiona siinä taitaa olla 0.4 :idiot2: bar ahtoa ja tuntuu että jotain puuttuu... Alakierroksilla vääntää hyvin mutta isoilla kierroksilla voisi tapahtua enemmänkin.
-
Juu, ykköskoppanen on. Hukkaportin kelloa kun apujousella auttaa pysymään kiinni, niin jo silläkin on auton luonteeseen merkittävä apu.