Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: finnjet - 04.09.2015, 18:24:29
-
kaverilla on volvo 850 farkku vm.96, ei tietoa koneen koosta. aina kesäisin ja vain kesäisin moottorin lämpötila tipahtaa nollaan ja auto ei enää jaksa pysyä käynnissä=käyntihäiriöitä. On ollut puulaakissa laitettavana, osia vaihdettu, johtosarjaa tutkittu, ecu käynyt vaasassa rempassa. ja vieläkin tekee samaa. Olisiko jollain vastaavaa havaintoa jostain historiasta?
Kiitos
-
Toisen merkkisen autosta voisin sanoa että tuo olisi ilmiö kuolevalle lämpöanturille että välillä toimii ja välillä ei. Mutta se on hyvä että osia vaihdellaan ja ei kerrota että mitä.
P.S. Jos ymmärrän oikein niin mittariston trippimittariin menee myös ECT anturin data.. Trippimittarin kautta voi lähettää mittaristolle käskyn testaukseen (viisarit käy tapissa) eli jos se vinoilee ja häiritsee ECT mittausta ECUlle?
Mutustelen vain... pittäis tutustua johdotukseen..
-
P.S. Jos ymmärrän oikein niin mittariston trippimittariin menee myös ECT anturin data.. Trippimittarin kautta voi lähettää mittaristolle käskyn testaukseen (viisarit käy tapissa) eli jos se vinoilee ja häiritsee ECT mittausta ECUlle?
Mutustelen vain... pittäis tutustua johdotukseen..
Ecultahan menee käsittääkseni tieto lämpömittarille mutta miksi se lämpötieto menisi tripille?
Tripillä voi antaa tosiaan testauskäskyn mutta ei kai tripillä ja pelkällä lämpötiedolla ole yhteyttä?
Tosiaan aloittaja voisi mainita mitä osia on vaihdettu? Ainakin se tärkein eli lämpöanturi varmaan kuitenkin?
-
Joo hyvä olisi tietää mitä on vaihdettu. Lämpötila-anturi nyt ensin pitäisi uusia..Koska tuskin kone nyt oikeasti on kylmä..
-
kaverilla on volvo 850 farkku vm.96, ei tietoa koneen koosta. aina kesäisin ja vain kesäisin moottorin lämpötila tipahtaa nollaan ja auto ei enää jaksa pysyä käynnissä=käyntihäiriöitä. On ollut puulaakissa laitettavana, osia vaihdettu, johtosarjaa tutkittu, ecu käynyt vaasassa rempassa. ja vieläkin tekee samaa. Olisiko jollain vastaavaa havaintoa jostain historiasta?
Kiitos
Kun nuo häiriöt on päällä, mittaa latausjännite, sekin sekoittaa mittaristoa ??????
-
Ecultahan menee käsittääkseni tieto lämpömittarille mutta miksi se lämpötieto menisi tripille?
Tripillä voi antaa tosiaan testauskäskyn mutta ei kai tripillä ja pelkällä lämpötiedolla ole yhteyttä?
Tosiaan aloittaja voisi mainita mitä osia on vaihdettu? Ainakin se tärkein eli lämpöanturi varmaan kuitenkin?
Voin halutessasi todistaa että voin trippimittarin/ajotietokoneen/COMBIn kautta nuuskia moottorin lämpötilatietoa esim. 850 (Fenix ECU) (2,4l 10V), tai V70 TDI (MSA 15.7) kyseiseltä yksiköltä. Myös moottorin RPM mutta sehän on jo vanha juttu..
Se että miksi.. en voi vastata.. kuhan ajattelin että se hallinnoi mittarille sitä tietoa mutta jos sitä ilman (COMBI) toimii mittaristo niin.. voin yrittää uudestaan.
-
En nyt ihan ymmärtänyt tätä muutakuin että ajotietokoneen kautta löytyy tieto?
Toimiihan mittaristo niissäkin malleissa joissa ei ole ajotietokonetta mutta se nyt on minulle ihan se ja sama. En tarvitse mitään todisteluja kun ei nyt välttämättä liity kyseiseen ongelmaan mitenkään. :)
-
Itsellä oli vastaavia oireita -96 vuoden 850R volvossa.
Moottorin lämpötila-anturi vaihtoon ja kaikki taas toimii.
Aiheutti mitä ihmeellisempiä käyntihäiriötä.
-
Kiitos hyvistä kommenteista.
Juttelin tuttavani kanssa ja autoon on vaihdettu melkein kaikki muut paitsi mittaristo, on termari, ecu, lämpötila-anturi. joku jo viittasi siellä huollossa että vika "voi" olla johtosarjassa. Itse vaihdoin kerran citikkaan johtosarjan (vika ei ollutkaan sitten siinä) ja voi elämän kevät! Oli eka ja viimeinen kerta. On lievän kakkamainen duuni :(
Pitää kertoa että chekkaa tuon latausjännitteen kun vika ilmenee.
Sitä vaan en saa kaaliini kun kaveri väittää pokkana että VAIN kesällä tekee tuota :o onx se joku summer-up-virus :2funny:
-
Jos kesällä vain tekee niin silloin on kyse laajenemis ja pienenemisilmiöstä. Elikkläs siellä on luultavasti mittariston piirikortin tinauksissa halkeamia. Mulla oli yks 850 jossa kuumalla taas pomppas jo valmiiks melkein tappiin mittari...Elikkä mittaristo irti ja korjaamaan :) Niin en sit tiedä voiko vaikuttaa tohon käyntiin...
-
ESE: Kiitos vinkistä, kaikki muut onkin jo vaihdettu. Sinänsä mielenkiintoista että katsoin auton schemat ja mittariston takana on Uprossu, en tiedä oikein minkäänlaisia perusteita miksi mittaristosta lähtisi ulospäin joku output info joka vaikuttaisi käyntiin. Meikäkin ihmetteli tuota lämpölaajenemis-probleemaa mutten saanut tulosta.