Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lassii - 05.09.2015, 12:55:08
-
Jooh, pitäs käyttää vanhus leimalla ja takavalot huutaa hoosiannaa. Välillä toimii ja välillä ei. Hapettumaa on kyllä joka paikassa ja niitä putsailin mut silti sama ilmiö. Sulakkeet on käyty läpi ja sieltä kyllä tulee sähkö läpi. Pitäskö nyt ottaa valot käteen ja puhdistaa kunnolla vai hankkia uudet. Jos uudet hommaa niin mistä? Autohan on jo museoikänen mallia 81.
Ihan sillä uusia mietin kun pinnatkaan ei ole enää mitään uusia.
-
Foorumilla oli jollain jusbo juuso ghost noihan on 5 ruutuset vissiin .avaa muoviliitin ja kiristä liittimiä .kysy pirkanmaan v palvelu ,, sieltä apuja .
-
Uudet/ käytetyt valot saatu postin kautta. Ongelmia aiheuttaa nyt hapettumat polttimoiden kannoissa. Joko toimii tai ei toimi riippuen kuun kiertoradasta. Isolle liittimelle sähkö tulee ihan hyvin mutta sitten alkaa reistaan. Vetokoukun liitin oli romuna, eli se vaihtoon.
Isä kun on sähkömies niin ajatteli seuraavaa toimenpidettä, että vetää suoraan ampin liittimillä joka valolle oman johdon. Ei varmaan huono ratkasu.
Ai niin, kuskin puolen takavalon suojamuovin kiinnitysruuvvi on hukkunu. Oon varmaan syöny sen nälissäni. :idiot2:
-
Ameriikoissa ainakin suhteellisen yleinen ratkaisu poistaa se piirilevyn irvikuva käytöstä.
Tähän tyyliin: http://www.k-jet.org/articles/projects/hard-wiring-tail-lights/ (http://www.k-jet.org/articles/projects/hard-wiring-tail-lights/)
-
Ameriikoissa ainakin suhteellisen yleinen ratkaisu poistaa se piirilevyn irvikuva käytöstä.
Tähän tyyliin: http://www.k-jet.org/articles/projects/hard-wiring-tail-lights/ (http://www.k-jet.org/articles/projects/hard-wiring-tail-lights/)
Joo, jotain tuollasta ratkasua varmaan tuleekin. Putsaa paikat ja uus akku niin luulis pelittävän.
-
Noniin, valot asennettu onnistuneesti. Hieman piti pähkäillä johtojen kanssa kun on jälkiasennettu vetokoukku ja tietenkin joku tehnyt ryöstöpiuhoja ynnä muuta mukavaa.
Kun en tarkkaan nyt muista/tajua noista valista, niin eikös parkeilla pala molemmat valot takana. Näin ainakin totesin. Siis kummallakin puolella alimmat valot. Kun kaikki valot päälle niin sehän vaikuttaa sitten etuvaloihin.
Ainakin näin mulla toimii.
-
Muistaakseni ne kaks palavat, villkku vilkuttessa ja oliko pysty peruutusvalo ja jarruvalo myös .ajovalojen kykentä ei nosta takavalojen määrää palavien.
-
Vaihdoin otsikon kun löyty taas kaikkee muutakin ei niin kivaa.
Puhallin ei toimi, pyyhkijät ei toimi, äänimerkki ei toimi, pissapoika ei toimi.
Missä vika? Sulakkeet on kaikki ehjät ja pyöritelty on. Viittais nyt sit oikean puolen viikseen kun siitä ei tapahdu yhtään mitään. Tosin outoo kun välillä oon käynnistelly ja herätelly autoo niin välillä on toiminu ja välillä ei. Lähdenkö vaan yleismittarilla johtoja ja liitoksia pitkin katteleen missä virta kulkee ja missä ei? Hapettumalta tuo nyt mun silmään näyttää.
Kaikki valot sentään toimii niinkun pitää joten se on saatu pois päiväjärjestyksestä. Tosin tuo rakas b19a alkaa oireileen savuttamalla turkasen paljon että silmiä kirvelee. Onhan mittarissa jo 329tkm :-\
Heitin pienen lenkin tänään hiekkatiellä jos vaikka olis paikat lämmenny ja tullu eloo ks. laitteisiin mut ei mitään elon merkkejä. Näköjään vanha totuus pitää paikkansa: "auto tykkää kun sillä ajetaan" :)
-
Maadotus? ???
-
Maadotus? ???
No näitä lähdetään seuraavaks miettimään. Takavalotkin saatiin toimiin oikein kun tehtiin kunnon maadotukset runkoon. Veikkaan et seisonnasta johtuen on hapettumaa johonkin tullu. Vian paikallistaminen vie oman aikansa mut lohduttavaa sentään on se et kaikki laitteet on toiminu kuitenkin satunnasesti. Onneks nuo DL mallin sähköt ei oo nykypäivää vaan hyvinkin helppo kaavio loppujen lopuks.
-
Sulakerasian kannat on hiukan väljät ja pieni tiukkaus lähemmäksi kannattaa
-
Sulakerasian kannat on hiukan väljät ja pieni tiukkaus lähemmäksi kannattaa
Ei tässä tapauksessa. Kuten jo kirjoitin, niin sulakkeet on pyöritelty ja samalla havaitsin, että ihan tiukasti ovat paikallaan. Ehdotettu vika kävi heti mielessä ja suljin sen pois päiväjärjestyksestä ensimmäisenä.
-
Vaihdoin otsikon kun löyty taas kaikkee muutakin ei niin kivaa.
Puhallin ei toimi, pyyhkijät ei toimi, äänimerkki ei toimi, pissapoika ei toimi.
Missä vika? Sulakkeet on kaikki ehjät ja pyöritelty on. Viittais nyt sit oikean puolen viikseen kun siitä ei tapahdu yhtään mitään. Tosin outoo kun välillä oon käynnistelly ja herätelly autoo niin välillä on toiminu ja välillä ei. Lähdenkö vaan yleismittarilla johtoja ja liitoksia pitkin katteleen missä virta kulkee ja missä ei? Hapettumalta tuo nyt mun silmään näyttää.
Kaikki valot sentään toimii niinkun pitää joten se on saatu pois päiväjärjestyksestä. Tosin tuo rakas b19a alkaa oireileen savuttamalla turkasen paljon että silmiä kirvelee. Onhan mittarissa jo 329tkm :-\
Heitin pienen lenkin tänään hiekkatiellä jos vaikka olis paikat lämmenny ja tullu eloo ks. laitteisiin mut ei mitään elon merkkejä. Näköjään vanha totuus pitää paikkansa: "auto tykkää kun sillä ajetaan" :)
Tuhon kilometrimäärään laittaisin kyllä jo sanan tilalle vasta, eihän tuo ole edes kunnolla sisäänajettu :D
Pelkkä sulakkeiden pyörittely ei välttämättä auta, vaan sulakkeet kaikki pois ja hienolla hiekkapaperilla hiotaan pitimet ja laitetaan uudet sulakkeet, ei niitä vanhoja lämmenneitä ja lyhenneitä. Mutta vaikuttaisi siltä, että sulakerasiaan ei tule virtaa sytysvirta kytkettynä/auton käydessä eli virtalukonpohja kulunut/hapettunut. Virtakynällä tai mittarilla kokeilet tuleeko toimimattomien laitteiden sulakkeille virtaa silloin kun laitteet eivät toimi ja sytytysvirta on päällä tai auto käynnissä.
-
Tuhon kilometrimäärään laittaisin kyllä jo sanan tilalle vasta, eihän tuo ole edes kunnolla sisäänajettu :D
Pelkkä sulakkeiden pyörittely ei välttämättä auta, vaan sulakkeet kaikki pois ja hienolla hiekkapaperilla hiotaan pitimet ja laitetaan uudet sulakkeet, ei niitä vanhoja lämmenneitä ja lyhenneitä. Mutta vaikuttaisi siltä, että sulakerasiaan ei tule virtaa sytysvirta kytkettynä/auton käydessä eli virtalukonpohja kulunut/hapettunut. Virtakynällä tai mittarilla kokeilet tuleeko toimimattomien laitteiden sulakkeille virtaa silloin kun laitteet eivät toimi ja sytytysvirta on päällä tai auto käynnissä.
Joo, kilometrit on tosiaan hurjia :D
Autohan on ollu tallissa pari vuotta eikä sateen armoilla nurmikolla. Käynnistelty tasasin väliajoin myöskin.
No täytyypä tuo sulakerasia tsekata vielä uudemman kerran, äkkiä tuon onneks tekee yleismittarilla. En valokynää käytä kun mittarilla voi tehdä monta asiaa kerralla.Eihän se pahaa tee jos kaikki sulakkeet vaihtaa.
-
Eihän se pahaa tee jos kaikki sulakkeet vaihtaa.
Ei tee, koska ne posliinisulakkeet lyhenevät lämmetessään (eli aina kun läpi kulkee virtaa)-> kontakti huononee -> sulake kuumenee ja lyhenee enemmän, sitten lakkaakin virta kulkemasta.
-
Ei tee, koska ne posliinisulakkeet lyhenevät lämmetessään (eli aina kun läpi kulkee virtaa)-> kontakti huononee -> sulake kuumenee ja lyhenee enemmän, sitten lakkaakin virta kulkemasta.
No taas tuli opittua jotain uutta, empä olis tätäkään ite hoksannu. Tosin ihmettelen miten sulakkeet voi lämmetä jos auto seisoo tallissa :idiot2:
Olisin veikannu ihan päinvastasta reaktioo.Et tapahtuu lämpölaajeneminen.
-
Nonnih, mitään en tehny ja kaikki toimii. Näköjään joku on yön aikana käyny putsaileen liitokset mun puolesta. Ihme vekotin, laakista käymään ja kaikki toimii ja viikko takaperin oli toinen juttu. Kiitos vaan Göötteporin suuntaan.