Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kytkijä - 05.09.2015, 19:02:49

Otsikko: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: kytkijä - 05.09.2015, 19:02:49
Laitoin tuossa kiinan maalta tulemaan erään obd testerin, jolla tuo pakkopoltto pitäisi voida käynnistää. Päätarkoitus on tietysti vikakoodien nollaus ja vianetsintä etenkin ardiccia ajatellen kun talvi tulee, mutta toisaalta tuo pakkopoltto kiinnostaa. Itselläni työmatka on 4km suuntaansa, ja todella harvoin tulee yli 30km siivuja ajettua, joten ajotyyli ei varmasti tee gutaa dpf:lle.

Ajattelin ajaa pakkopolttoa joko ajotietokoneen varoituksesta tai tietyin aikavälein,kunhan seuraa vähän aikaa dpf:n täyttymistä paine-eron mukaan.

Onko pakkopoltosta mitään haittaa? Tuntuisi ainakin, että sillä saisi perusteellisempaa jälkeä. Toki se vie huhupuheiden mukaan puolisen tuntia, ja näyttää/haisee pahalta  parkkiksella, mutta nuoleehan se koirakin peräpäätään ihan vain siksi, että pystyy siihen...
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: 142R - 17.11.2015, 08:26:32
Laitahan kokemuksia sitten ilmoille. Itseäkin kiinnostaisi tuommoinen härveli. Voihan sen pakkopolton toki kai teettää huollossakin, mutta kuitenkin... Tuohonhan on olemassa jotain puhdistuslitkujakin, joita voi laittaa murkulaan ennen polttoa.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 17.11.2015, 11:08:43
Puhdistuslitkuja ei kannata käyttää, koska saattavat sulattaa komponentteja, toki dpf aukeaa kuumuudesta, ojasta allikkoon!

Pakkopoltto EI OLE hyväksi moottorille, koska on erittäin raju tapahtuma. Lämpötila nostetaan ilman kuormaa 700 asteeseen, jne jne. Moottoriöljyt pitäisi aina pakkopolton jälkeen vaihtaa, koska sinne joutuu dieseliä yllättävän paljon. Pakkopoltto on siis se viimeinen konsti jos normaali ajo ei enää kykene hommaa hoitamaan.

Oikeasti jos tuo asia mietityttää ja ajo on tuollaista niin auto on väärä ja jos siitä ei halua luopua niin dpf:stä pääsee eroon, jompi kumpi tulee eteen.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: mulugren - 18.11.2015, 09:12:58
Pakkopoltto siis eri ku regenerointi? Saako regenerointia päälle väkisin?
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 18.11.2015, 13:19:45
Pakkopoltto siis eri ku regenerointi? Saako regenerointia päälle väkisin?

Sama asia  :) Väkisin et saa päälle muulla kuin testerillä.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: mulugren - 18.11.2015, 18:37:41
Eikö nämä dpf dieselit tee pakkopolttoa aika usein? Siis jos niillä ei maantiellä ajeta. Eikai sitä nyt ihan öljyjä tarvii sen polton jälkeen vaihtaa..
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 18.11.2015, 22:34:35
Eikö nämä dpf dieselit tee pakkopolttoa aika usein? Siis jos niillä ei maantiellä ajeta. Eikai sitä nyt ihan öljyjä tarvii sen polton jälkeen vaihtaa..

Nyt käsitit väärin pakkopoltto- sanaa käytetään kun väkisin testerillä tehdään puhdistuspoltto eli pakotetaan ja tuo on tosi raskas tapahtuma. Ajossa kun puhdistuspoltto tapahtuu niin on kuormaa, joka avittaa lämmittämisessä ja on siis kevyempi tapahtuma.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: mulugren - 13.10.2018, 14:44:18
Oliko nyt niin että dpf ei pysty polttamaan nokea ilman dieseliä? Että vaikka kui kuuma olis ni tarvii dieseliä polttoon?

Kiitos ja anteeksi
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 13.10.2018, 17:14:21
Oliko nyt niin että dpf ei pysty polttamaan nokea ilman dieseliä? Että vaikka kui kuuma olis ni tarvii dieseliä polttoon?

Kiitos ja anteeksi

Dieseliä polttoon? Ei sitä dieseliä sinne pönttöön ajeta. Dieselin ruiskutusta myöhäistetään, jotta saadaan aikaiseksi lämpöä, jotta se noki alkaa hehkumaan muuttaa muotoaan tuhkaksi.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: mulugren - 13.10.2018, 18:47:36
Dieseliä polttoon? Ei sitä dieseliä sinne pönttöön ajeta. Dieselin ruiskutusta myöhäistetään, jotta saadaan aikaiseksi lämpöä, jotta se noki alkaa hehkumaan muuttaa muotoaan tuhkaksi.

Kiitos täsmennyksestä. Mitenkä tuo varsinainen kysymys? Järjestelmään on tuotava lisälämpöä tavalla tai toisella jotta nokia palaa tuhkaksi? Vaikka saharassa vetäisi talla pohjassa niin ei riitä?
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 13.10.2018, 19:30:59
Kiitos täsmennyksestä. Mitenkä tuo varsinainen kysymys? Järjestelmään on tuotava lisälämpöä tavalla tai toisella jotta nokia palaa tuhkaksi? Vaikka saharassa vetäisi talla pohjassa niin ei riitä?

Ei riitä lämpö vaikka kuinka ajelisi lämä pohjassa. Vaatii ruiskutuksen pidentymisen.
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: mulugren - 14.10.2018, 01:02:19
Ei riitä lämpö vaikka kuinka ajelisi lämä pohjassa. Vaatii ruiskutuksen pidentymisen.

Ok. Eli karstanpoltto sessioista tai pitkän matkan ajosta ei ole dpf:lle iloa ellei auto satu ryhtymään regenerointiin juuri silloin
Otsikko: Vs: DPF pakkopoltto edut ja haitat
Kirjoitti: volvotdi - 14.10.2018, 23:08:33
Ok. Eli karstanpoltto sessioista tai pitkän matkan ajosta ei ole dpf:lle iloa ellei auto satu ryhtymään regenerointiin juuri silloin

Oikeastaan juurikin näin.