Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo nro 5 - 07.09.2015, 17:18:50
-
(http://s30.postimg.org/9fer6t8xp/DSC_0082.jpg) (http://postimg.org/image/9fer6t8xp/)
(http://s30.postimg.org/bip6eh8ql/DSC_0083.jpg) (http://postimg.org/image/bip6eh8ql/)
Huomasin tänään auton ajon jälkeen käydessä tyhjäkäynnillä että kuuluu konepellin alta surinaa. Surina kuuluu myös virta päällä ilman että auto käynnissä. Putken avulla kuuntelemalla paikansin surinan kuskin puolelle etuosaan. Siellä tarkemmin ilmansuodatinkotelon etu-/alapuolella olevaan päältäpäin pyöreään "pönttöön". Ainakin yksi alipaineletku näyttäisi liittyvän siihen. Kuvassa näkyy se osa jossa valkoinen neliön mallinen tarra päällä. Osaisiko joku Volvot tunteva henkilö kertoa mikä moinen osa on, ja miksi se surisee voimakkaasti? Kiitos jo etukäteen sille joka osaa kertoa P>
Auto on XC70 2.5T -06. Ajettu vajaa 170 tkm
-
Alipainepumppu jarrutehostajalle..
Mulla tuo ei kyllä surise esim. virrat päällä ennen, kun koskee jarrupolkimeen.
-
Kiitos vastauksesta. Mulla tuo mölyää koko ajan. Nyt pitäis alkaa selvittään missä vika. Onko vika pumpussa, vuoto letkussa vai jossain muualla. Ilmeisesti järjestelmä sisältää takaiskuventtiileitäkin.
-
(http://s30.postimg.org/9fer6t8xp/DSC_0082.jpg) (http://postimg.org/image/9fer6t8xp/)
Vika on todennäköisesti tuossa kuvassa näkyvässä venttiilissä, johon menee tuo ruskea liitin. Liitin kannattaa ottaa siksi aikaa irti, kunnes saa uuden osan. Alipainepumppu lämpeää ihan hitosti, jos se käy koko ajan, koska sitä ei ole sellaiseksi suunniteltu.
-
Jättisuuret kiitokset Juzille ja kulmamiehelle. -H-
Juuri kävin tutkimassa vikaa tarkemmin ja tulin foorumille pää täynnä kysymyksiä kun havaitsin että pumppu kuumenee kun auto tyhjäkäynnillä. Luin kulmamiehen vastauksen ja kävin irrottamassa mainitun liittimen ja surina lakkasi. Empä olisi omin päin tuota ainakaan vähällä löytänyt, luultavasti jopa vahinkoa olisin tehnyt :-[ Hienoa että voi kysyä teiltä jotka osaa.
Nyt metsästämään tuota venttiiliä, ei kellään moista nurkissa sattuisi lojumaan...
-
Mikähän on tuon venttiilin oikea nimi että osaa jälestää uuden?
-
Terve, sen verran helppiä että 80 euroa maksoi Wetterillä pari vuotta sitten.
-
Osa tilattu Wetteriltä. Kiitokset vielä kerran kaikille apua tarjonneille :hello:
Niin ja osalle ei ollut nimeä sinisen koneella.
E. Osanumero laitettu mitä maksaa sinisellä-topicciin.
Kuvittelenkohan, mutta minusta vika vaikutti alavääntöä huonontavasti? Nyt taas tuntuu vastaavan kaasuunkin paremmin. Etiskelin koeajon jälkeen aiheesta netin syövereistä tietoa ja törmäsin tietoon että joissakin automerkeissä jarrutehostimen venttiilin rikkoutuminen vaikuttaa noihin alavääntöihin, varsinkin Saab olis semmoinen merkki.