Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: s73 - 07.09.2015, 21:02:24
-
Lattia kastuu kuskin puolelta, valuu polkimien takaa.
Millä saa pitämään?
-
Vaihtamalla lämmityslaitteen hanan tai kennon. Hanan vuoto sopisi sijaintiin. Polkimista ylöspäin tulipellissä sisäpuolella.
-
Alipaineella toimii lämppäri, hana konehuoneessa.
Aiemmin vuoti toinen kennon klemmari.
-
Kuis sit letkujen kunto? Tästä ei selvyyttä saa kuin tutkimalla :).
-
Ehjältä näyttää, hanan ja kennon välissä oleva pätkän olen vaihtanut kahdesti.
Toista letkua en vaihtanut kun on lähtevä letku.
Mistä johtuu sisään tulevien letkujen rikot? Toinen vinokone missä sama vika.
-
Ei pelaa ardic, nesteen pinta nousee ja lämmitin sammuu, varmaan liittyy asiaan. :-\
-
Kiertovesipumppu dööd (todnäk) tai ilmavaivoja.
-
Kiertovesipumppu dööd (todnäk) tai ilmavaivoja.
Ilmavaiva löytyi, ardic ilmeisesti toimii.
Pitää vielä löytää syy nesteen lattialle valumiseen, tulee kennon liittimistä.
-
Tänään vaihdoin kennolta lähtevän vesiletkun,
kennon putkessa pieni ruttu haitassa tai mikä nyt onkaan nimeltään. :-[
-
Jatketaan samaan topicciin.
Radion yläpuolella olevista suulakkeista tulee ilmaa yhä läpi kun pyöräyttää sitä rullaa kiinni, toimiiko oikein?
Lämmityslaite on joskus purettu, onko siinä mennyt jotain pieleen?
Tässä on alipaineella ohjaus jos sillä on merkitystä. :-\
-
Jatketaan samaan topicciin.
Radion yläpuolella olevista suulakkeista tulee ilmaa yhä läpi kun pyöräyttää sitä rullaa kiinni, toimiiko oikein?
Lämmityslaite on joskus purettu, onko siinä mennyt jotain pieleen?
Tässä on alipaineella ohjaus jos sillä on merkitystä. :-\
Keskisuulakkeiden rullat toimivat toisinpäin kun sivuikkunoiden luona olevat, onko oikein?
Toisen keskisuulakkeen rattaat ei oikein toimi, rattaat ei pysy kohdillaan.
Onko osat vaihdettavissa tai jotenkin korjattavissa?
-
Se koko keskisuulakeasia on vaihdettavissa, siellä on semmoset metalliset kynnet kojelaudan takapuolella jotka tarvii painaa kasaan että suulakkeet irtoaa suosiolla. On pirskatin kireessä ainakin se yksi mitä joskus irrotin, tarvii mittariston irrotuksen ja hanskalokeron irrotuksen ja sitten jollakin soppelilla työkalulla painaa suuttimien päädyissä olevia klipsejä ja kiskoo suuttimia ulospäin. Muistaakseni ilmaputkissa voi myös olla niitti millä putket on kiinni suuttimien rungossa, ne irtoo kun kiskoo mutta kätevähän se on jos pystyy jostakin välistä tönimään niitä irti. Ja voi olla että tuo koski vaan vanhaa kojelautaa, ei oo vuosiin tarttenu noihin puuttua.
-
Miten päin niiden keskimmäisten säätörullien tulee toimia?
Nyt ne toimii päinvastoin kun sivuikkunoilla. :-[
-
Vika löytyi, tarvitsen osia, läpän ja säätöpyörän. :-[
-
Tänään vaihdoin kennolta lähtevän vesiletkun,
kennon putkessa pieni ruttu haitassa tai mikä nyt onkaan nimeltään. :-[
Mulla vuotaa letkujen juuresta ja menee kennon putkia myöden sisälle. Mulla myös kennon putket hieman soikeat. Saitko oikaistua tuon rutun putkesta jotenkin?
-
Mulla vuotaa letkujen juuresta ja menee kennon putkia myöden sisälle. Mulla myös kennon putket hieman soikeat. Saitko oikaistua tuon rutun putkesta jotenkin?
Kokeile siirtää klemmarit hieman toiseen kohtaan.
Rutut pystyy oikomaan terävä kärkisillä pihdeillä.
-
Tekee edelleen paineen järjestelmään, kenno vaihdettu ja korkki vaihdettu.
Kansi käytetty irti muutama vuosi sitten.
Paine muodostuu lämppärin kennolle menevään letkuun.
Uv-aine järjestelmässä, yllä mainittu letku ehyt ja kireämmälle en saa.
Kellään ideoita?
Ardicin vesi ja bensapumppu pyörii, ei syttynyt eilen tulille.
Nestettä lattialla edelleen.
-
Paineen tekeminenhän on jossakin määrin normaalia, vuoto taasen ei. Jos korkki on OK, se ei tee "liikaa" painetta, tosin käytännön kokemuksena suosittelen 75kPa korkkia, 150 on jo aika tiukka paikka monille vanhoille muovi/kumiosille. Enivei, jos vieläkin vuotaa jostain vettä lattialle (onko varmasti jäähynestettä?) niin paisarin ja syylärin välinen pikkuletku irti ja esim varttituuman jatkolla tulpaten syylärin puolelta, sitten samankokosta letkua pieni pätkä ja paineilmapistooli kiinni siihen, kompuralla paineet järjestelmään ja lampun kanssa seurailemaan mistä vesi tulee. On paljon kivempi tehdä kylmällä koneella paineistettuna tutkimusta kun kuumalla, ei tuu palovammoja jos vaikka löytyis vuoto :P. Tuossa on samalla hyvä rassata auki syyläristä ja paisarista ne sen ohuen letkun liitännät ja vaikka puhallella läpi että letkusta ja liitoksista menee tavara läpi, aiheuttaa tosi outoja ilmavaivoja jos ne kaikki eivät ole auki.
-
Ardic puskee ilmaa,höyryä kun vähän lämmittää, parissa minuutissa. :-\
Konehuoneessa ei ole muuta vanhaa kun ardicin letkut ja sen takaisku,
muut letkut ja jäähdytin uusittu vajaa viisi vuotta sitten.
Siniseltä hain uuden korkin.
Uv-aine järjestelmässä ja lampulla katselin,
jälkiä löytyi ainoastaan ardicin letkuista, ei suoranaista vuotoa vaan ilmasta johtuvasta paineesta.
Jäähdytinestettä 100% varmuudella, jalkatilan matosta erottaa vihreän sävyn ja sormissa tuntuu tahmealta.
Vuotaa sisään tulevalta lämmityslaitteen kennon liitännästä, maton ja tulipellin väliin.
-
Sama juttu ilman ardicia, poistin sen käytöstä.
Vuotaa hanan ja kennon välisestä liitoksesta, letku ja klemmari vaihdettu uusiin.
Alkaa paali kutsua. :tickedoff:
-
Pakko kysyä, onko näitä paisarin korkkeja miten erilaisia saatavana? Lukeeko niissä paine? Mulla S90 tekee myös painetta järjestelmään, korkki löysällä pitää ajella, muuten paukkaa ylävesiletku. Kansiremppa tehty eikä vaella lämmöt.
-
Sama juttu ilman ardicia, poistin sen käytöstä.
Vuotaa hanan ja kennon välisestä liitoksesta, letku ja klemmari vaihdettu uusiin.
Alkaa paali kutsua. :tickedoff:
Olikos sulla jo uusittu kenno? Jos ei, niin voit koittaa yhtä tekohengityskonstia, eli perkaat siististi terävällä puukolla pariin palaan sen eristeen tulipellin ja sen lämppärinkennon putkien läpiviennin ympäriltä, letku irti, messinkiharjalla putsaat kunnolla sen kennon liitännän ja sinolilla tms vielä rasvat ja klähmät vek, sitten kunnollinen liima ja letku tosi pitkälle siihen liitännän päälle ja klemmaria kiinni. Sitten tarvittava määrä leikottuna eriste takasin siihen ympärille ja hyvää matkaa, sitä letkua ei sitten enää uusita :P
-
Olikos sulla jo uusittu kenno? Jos ei, niin voit koittaa yhtä tekohengityskonstia, eli perkaat siististi terävällä puukolla pariin palaan sen eristeen tulipellin ja sen lämppärinkennon putkien läpiviennin ympäriltä, letku irti, messinkiharjalla putsaat kunnolla sen kennon liitännän ja sinolilla tms vielä rasvat ja klähmät vek, sitten kunnollinen liima ja letku tosi pitkälle siihen liitännän päälle ja klemmaria kiinni. Sitten tarvittava määrä leikottuna eriste takasin siihen ympärille ja hyvää matkaa, sitä letkua ei sitten enää uusita :P
Kenno vaihdettu.
Tuo tiivistäminen kävi mielessä, pitää ensin katsoa pari juttua.
-
Päivitystä, nyt vuotanut nestettä jäähdyttäjältä paisunsäiliölle menevästä liitinnästä ja sen alla olevasta tulpasta.
Sisälle tulee lämmintä ja termari vaihdettu.
Kansi tai pumppu? ???
-
Päivitystä, nyt vuotanut nestettä jäähdyttäjältä paisunsäiliölle menevästä liitinnästä ja sen alla olevasta tulpasta.
Sisälle tulee lämmintä ja termari vaihdettu.
Kansi tai pumppu? ???
Haiskahtaa yhä paisarin korkilta, haeskele jostakin 75kPa volvolainen korkki siihen.
-
Mulla 940 tekee samaa eli kuskinpuoleinen lattia läpimärkä.
(http://s10.postimg.org/wiulewng5/IMG_20160120_WA0000.jpg) (http://postimg.org/image/wiulewng5/)
Ja tuo osa tai ihan sen vierestä vuotaa. Tohon linkkuun kerääntyy nestepisaroita. Mikä osa on kyseessä?
-
Lämppärin hana, vaihtoehtoisesti letku löysästi kiinni siinä.