Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Pavo - 26.06.2011, 20:51:07

Otsikko: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Pavo - 26.06.2011, 20:51:07
jeps, eli havaitsin viime helteillä kyseisen ongelma kun joutui ajamaan ruuhkassa tai piti autoa tyhjäkäynnillä man. ilmastointi päälle kytkettynä. Avattuani konepellin, huomasin että jäähdyttäjän viskoflekti ei lähtenyt pyörimään vaikka moottorilämmöt alkoi nousta. Mitä veikkaatte onko vika releessä, antureissa vai itse flektissä? Ja tyttöystävä sanoi että hänestä ongelmaa ei esiintynyt kun ilmastointi oli kytkettynä pois. Ei viitsisi seuraavia helteitä vastaanottaa saman ongelman kanssa..
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2011, 21:47:00
Ei taida 850:ssä olla viskoflektiä , ookko tarkistanut sulakkeet ?
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 26.06.2011, 22:33:58
Ei taida 850:ssä olla viskoflektiä , ookko tarkistanut sulakkeet ?

milloinkas toi propeli sit lähtee pyörii?
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2011, 22:41:16
milloinkas toi propeli sit lähtee pyörii?

No kyllä sä varmaan tiedät ! Jos termostaatti (sähköinen) toimii, niin flekti lähtee pyörimään eli  jos sulakkeet on kunnossa, niin seuraava tarkistus kohde on luonnollisesti termostaatti ( se sähköinen )
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Pavo - 26.06.2011, 22:52:41
tosiaan anteeksi asiavirhe, tarkoitin siis sitä plehtiä mikä tulee jäähdyttimen ja moottorin väliin. Missä tuo sähköinen termo sitten sijaitsee?
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2011, 22:54:15
Jäähdyttimen rungossa tuo yleensä on, 850:stä en tiedä , ennen kuin huomenna tarkistan.
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 27.06.2011, 01:00:40
Ei se termostaatti kyllä mikään sähköinen ole, ihan mekaaninen laite on.
Tässä tarkoitetaan nyt varmaankin lämpöanturia? Näissä sama anturi antaa tiedon moottorinohjaukselle ja lämpömittarille. Jos mittari toimii, todennäköisesti anturi on ehjä.
Anturi on termostaattikotelossa moottorin etupäässä, siinä missä ylävesiletku lähtee moottorilta jäähdyttimelle.
Jos sulake on ehjä ja virta tulee releelle, on rele varmaankin juntturassa, ellei itse puhallinmoottori ole jumissa.
Kokeile käsin pyörittää kun virta ei ole päällä, pyöriikö herkästi vai jumittaako?
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 27.06.2011, 09:03:03
aattelin vaan kysäistä kun en o koskaan huomannu omassa autossa et propeli olis pyöriny...sen releenoon vaihtanu mikä on syylärin yläpuolella eli se ei ole jumissa, hyppyvirralla olen kokeillut et propelin moottori on kunnossa, sulakkeet pitäis olla ehjät..mitäs vielä pitäis tarkistaa?
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 27.06.2011, 09:39:38
aattelin vaan kysäistä kun en o koskaan huomannu omassa autossa et propeli olis pyöriny...sen releenoon vaihtanu mikä on syylärin yläpuolella eli se ei ole jumissa, hyppyvirralla olen kokeillut et propelin moottori on kunnossa, sulakkeet pitäis olla ehjät..mitäs vielä pitäis tarkistaa?
Jos sulla on ilmastointi, puhallin lähtee melko nopiaan päälle kun kytket ilmastoinnin. Tai ainakin pitäisi.
Jos ei oo kylmästöintiä, kyllä sen pitäis lähteä kun vaikka lämmintä konetta paikallaan jonkin aikaa pidät kierroksilla. Lähtee päälle myös joutokäynnillä hetken päästä.
Pelti auki niin huomaat.
Jos puhallin ei toimi, nousee lämmöt kyllä liikaa autoa paikallaan käyttäessä.

Releelle pitää tulla aina virta, tarkista se. Boksi ohjaa releen avulla eri nopeudet puhaltimelle tarpeen mukaan.
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 27.06.2011, 11:03:31
on ilmastointi ja ei lähe pyörii vaik kuin kauan pitäisi...ei toi pyöri ikinä, ei kyllä lämmötkään nouse merkittävästi, ehkä ihan himpun yli keskiviivan..ilmastoinissa on toi magneettikytkimen välys liian suuri ni ei kykeydy..
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 27.06.2011, 14:39:57
No jos ilmastointi ei kytkeydy päälle, ei flektikään pyöri ilmastoinnin takia.
Koita porruuttaa paikallaan, pitäis flekti lähteä päälle kun lämpö nousee. Tarkista nyt se virran tulo releelle, vaikka sulake on ehjä... Voi olla vaikka boksivika tai virtayhteys poikki flektille. ???
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Pavo - 27.06.2011, 17:55:44
Jos sulla on ilmastointi, puhallin lähtee melko nopiaan päälle kun kytket ilmastoinnin. Tai ainakin pitäisi.
Jos ei oo kylmästöintiä, kyllä sen pitäis lähteä kun vaikka lämmintä konetta paikallaan jonkin aikaa pidät kierroksilla. Lähtee päälle myös joutokäynnillä hetken päästä.
Pelti auki niin huomaat.
Jos puhallin ei toimi, nousee lämmöt kyllä liikaa autoa paikallaan käyttäessä.

Releelle pitää tulla aina virta, tarkista se. Boksi ohjaa releen avulla eri nopeudet puhaltimelle tarpeen mukaan.
propelli pyörii kyllä ajoittain autossani, mutta tuntuu että se feidaa juuri kriittisimmillä hetkillä tarvii kokeilla tuon releen virransaanti illalla. mutta mielestäni itse tuulettimessa ei tunnu olevan vikaa ellei sitten sähköissä
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 27.06.2011, 23:05:44
No jos ilmastointi ei kytkeydy päälle, ei flektikään pyöri ilmastoinnin takia.
Koita porruuttaa paikallaan, pitäis flekti lähteä päälle kun lämpö nousee. Tarkista nyt se virran tulo releelle, vaikka sulake on ehjä... Voi olla vaikka boksivika tai virtayhteys poikki flektille. ???
tarkastan ku sanot mistä piuhasta..
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 28.06.2011, 11:05:50
Punainen piuha releen A1 napaan.

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/Image.jpg)
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 28.06.2011, 11:38:36
hei tuli mieleen et tarkoitatko lämpösulaketta sen mutikan sisällä? sitä en oo tarkistanu..ku en saa sitä auki...pitäiskö se sahata..
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 28.06.2011, 14:02:55
No mittaa nyt ensin tuleeko siihen piuhaan releen liittimeen mitään elämää? Jos ei, sitten piuhaa takaperin mittaillen mihin asti tulee... :)
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 28.06.2011, 22:55:19
sori tyhmä kyssäri mut pitääks olla mitattaessa virrat päällä?... :buck2:
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Juzi - 28.06.2011, 23:20:38
sori tyhmä kyssäri mut pitääks olla mitattaessa virrat päällä?... :buck2:
Veikkaisin että tohon A1(nasta30?) pitäis tulla kokoajan jännite, mut mittaamallahan se selviää
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 29.06.2011, 11:45:42
joo ei tohon oikein virtaa tullu...0,1-0,16 välille.. sit siihen punaseen mikä on yksin oikealla apaut 12V.. mites tästä eteenpäin? Testasin ilman virtoja ja virrat päällä, maan otin tyyppikilven ja rungon välistä.
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Juzi - 29.06.2011, 13:14:01
Siihen yksittäiseen punaseen(nasta30) se 12v pitäis tullakkin
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: hevonen - 29.06.2011, 14:49:21
Jos sulla ei autossa lämpö nouse liian korkealle se on kunnossa.
Otsikko: Vs: 850 -97 10v Kuumenee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: ESE - 29.06.2011, 23:04:02
eli se punainen johto mistä tuli apaut 12 volttia on se johto mikä on yksin, auton sisältäpäin katsottuna oikeanpuoleinen johto. simmonen 3mm paksu johto..Oisko jollain ihan kuvaa mistä näyttää toi johto? ei sähkökaaviota vaan kuva..minä oikein mitään noista kaavioista älyä..nii ja viisari on pikkasen kolmen yläpuolella kuumimmillaan, oli kesä tai talvi..