Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Diesel - 08.09.2015, 15:32:12
-
Kattelin että kuskinpuoleinen xenon polttimo on aikas himmeä ja keltainen.
Onkos xenon polttimon vaihto erilainen homma kun on nämä "kääntyvät xenon valot" ts.valot kääntyy ratin kanssa samaan suuntaan.
Valoumpiohan lähtee todella helposti irti ja sen puolesta vaihto onnistunee hyvin ?
Samallahan vois vaihtaa ne pitkien valojen polttimot uusiin. Minkähän malliset ne nyt taas olikaan ?
-
Mitä muuten tarkoittaa "Aktiiviset xenon valonheittimet" ?
-
Polttimion vaihto ei ole sen erikoisempi, vaikka onkin kääntyvät valot.
Se aktiivisuus tarkoittaa juurikin sitä valojen kääntymistä :)
-
Ok.
H9 käyttöohjekirjan mukaan on kaukovalojen polttimot ?!
Tarvii varmistaa asia ja ottaa umpio pöydälle tarkasteluun...
-
Varmista toki umpiosta, nimittäin sieltä löytyy H7. Ohjekirjaan ei kannata luottaa näissä valoasioissa.
-
H7 oho.
Käyttöohjekirjan mukaan on H9.
Siispä vielä varmistan...
-
Se virtapistoke tuppaa olla pirun tiukassa, irrottele varovasti. Muuten helppoa.
-
On kylää ns lasten leikkiä näissä polttimoiden vaihto :)
Xenonit vaihdoin illalla uusiin, 3min jopa menee tuohon operaatioon aikaa, molemmat :)
Samalla tutkin umpioita ja tulin siihen tulokseen, että taitaisi juuri ja juuri saada ballastit sullottua umpioiden sisään, saisi xenonit pitkiin myös.
-
Samalla tutkin umpioita ja tulin siihen tulokseen, että taitaisi juuri ja juuri saada ballastit sullottua umpioiden sisään, saisi xenonit pitkiin myös.
Noissa uudemmissa on vain saanut ongelmia jos kytkee tarvikexenonit suoraan pitkien virtajohtoihin. Näin ainakin jos uskoo ruotsalaisia foorumeita. Joutuu releistämään ja releelle ohjaus alkuperäisten pitkien johdoista.
-
Se virtapistoke tuppaa olla pirun tiukassa, irrottele varovasti. Muuten helppoa.
Itse pistin silikonispraytä ja nitkuttelin varovaisesti kärkipihdeillä.
-
No niin,tulipahan vaihdettua uudet Xenon polttimot d1s 35W ja 6000K
Vaihto oli helppo ja valot näyttää huomattavasti kirkkaimmalta !
Entiset oli 4300K ...
Taidan vielä vaihtaa ne H7 kaukovalot uusiin...
Sit rupee valoasiat oleen kunnossa.
Kellään kokemuksia Philipsin Xtremevision +130 % polttimoista ?
Näyttäis olevan Motonetissä tarjouksessa 15€ kpl ...
-
Hyväthän nuo philipsit on ja lisäpitkissä ei niin harmita se lyhyempi elinikäkään. Fixuksella on muuten 28,60 pari tarjouksessa.
-
No niin,tulipahan vaihdettua uudet Xenon polttimot d1s 35W ja 6000K
Vaihto oli helppo ja valot näyttää huomattavasti kirkkaimmalta !
Entiset oli 4300K ...
Taidan vielä vaihtaa ne H7 kaukovalot uusiin...
Sit rupee valoasiat oleen kunnossa.
Kellään kokemuksia Philipsin Xtremevision +130 % polttimoista ?
Näyttäis olevan Motonetissä tarjouksessa 15€ kpl ...
Toivottavasti ei vain näytä kirkkaammalta vaan myös oikeasti ovat. Oliko uudet xenon polttimot tarvikemallit kun ovat 6000k? Tuolla värisävyllä (hyvin sinertävät) ei saada hyvää valotehoa verrattuna 4300k ja tämän vuoksi alkuperäiset ja laadukkaat xenon polttimot ovat 4000-5000k, yleensä 4300k.
-
No niin,tulipahan vaihdettua uudet Xenon polttimot d1s 35W ja 6000K
Vaihto oli helppo ja valot näyttää huomattavasti kirkkaimmalta !
Entiset oli 4300K ...
Taidan vielä vaihtaa ne H7 kaukovalot uusiin...
Sit rupee valoasiat oleen kunnossa.
Kellään kokemuksia Philipsin Xtremevision +130 % polttimoista ?
Näyttäis olevan Motonetissä tarjouksessa 15€ kpl ...
Talouden kulkineessa alkoi kanssa toinen xenoni punertamaan ja uusin molemmat xenonit+pitkät ja parkit. Pitkissä juurikin +130% Philipsit ja voin kyllä suositella. Tämmöisessä syksyn pimeässä vesisateessa eron kyllä huomaa. Meinaan myös laittaa toiseen xenonittomaan vastaavat polttimot myös pitkiin.
Hankalin tuossa polttimonvaihdossa on tosiaan se umpion virtapistoke, joka on ihan oikeasti kiinni...sovite on ainakin tarpeeksi tiukka. :)
-
Omassa on joku paskonu ne liittimet, molemmista umpioista
-
Onko täällä jossain ohjetta miten umpiot irroitetaan?
Hmm. Tällä korjaamopuuolella on 7 eri aihetta liittyen xenoneihin, olisi aiheiden siivous paikallaan. Tuommosen löysin:
Kiitos!
Vaihto on helppo, umpiot on kahdella raudalla kiinni, jotka vain nostetaan pois. Tämän jälkeen umpio on irti ja liikuteltavissa, ei oo muuta kun pitäs se prkleen välijohto saada irti, mutta mä en vaan sitä liitintä saanut auki? Näkyi että sitä oli meisselillä painiskeltu molemmissa ja vähän oli klipsit ottaneet itseensä. :nohnoh Toivottavasti se siitä vielä aukeis.
+ http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13548.0
-
Siis umpion irroitukseenhan on ohje käyttöohjekirjassakin. Siinä neuvotaan kaikki muu paitsi xenon-polttimon vaihto, koska se on korkeajännitteinen ja hengenvaarallinen ja ja... Umpion irroitus menee juurikin kuten Tome on aikoinaan kirjoittanut. Raudat pois, nykäisy ja sitten liitintä suostuttelemaan. Varovasti sivuista vängäten olen saanut itse ne lähtemään.
-
Toivottavasti ei vain näytä kirkkaammalta vaan myös oikeasti ovat. Oliko uudet xenon polttimot tarvikemallit kun ovat 6000k? Tuolla värisävyllä (hyvin sinertävät) ei saada hyvää valotehoa verrattuna 4300k ja tämän vuoksi alkuperäiset ja laadukkaat xenon polttimot ovat 4000-5000k, yleensä 4300k.
Nojoo, oli ns. tarvikepolttimot.Ja todella halvat sellaiset...
Testinä kauanko toimii. Eikä harmita jos ei ole pitkäikäiset.
Värilämpötila Väri Valoteho
4300K Kellertävä 3100lm
5000K Valkoinen/kellertävä 3000lm
6000K Valkoinen/sinertävä
2900lm
8000K Sinertävä 2500lm
10000K Vahvasti sininen 2300lm
12000K Purppuran sininen
Niin että enemmän ne on vielä valkoiset valoteholtaan.
-
Noissa uudemmissa on vain saanut ongelmia jos kytkee tarvikexenonit suoraan pitkien virtajohtoihin. Näin ainakin jos uskoo ruotsalaisia foorumeita. Joutuu releistämään ja releelle ohjaus alkuperäisten pitkien johdoista.
Onko näissä uudemmissakin (oma auto 2013) samaa ongelmaa siis kuin nuissa s40/v50? Nimittäin juuri olin ajatuksissa huomenna laittaa pitkiin valoihin 35W tarvikexenonit. ABL valot kyseessä eli lyhyet kääntyvillä xenoneilla vakiona.
Ei sattunut silmään kun yritin etsiä ruotsin foorumeilta tuota xenon tietoa V70 Volvoon.
-
http://www.xenonkauppa.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Xenon/45A8/E4D2/A3F4/882B/F821/C0A8/071C/83EC/colortemperatures.jpg
-
Onko näissä uudemmissakin (oma auto 2013) samaa ongelmaa siis kuin nuissa s40/v50? Nimittäin juuri olin ajatuksissa huomenna laittaa pitkiin valoihin 35W tarvikexenonit. ABL valot kyseessä eli lyhyet kääntyvillä xenoneilla vakiona.
Ei sattunut silmään kun yritin etsiä ruotsin foorumeilta tuota xenon tietoa V70 Volvoon.
En tiedä mikä on ongelmana S40/V50 malleissa, mutta näissä on ollu se ongelma kun sähkö tulee ohjausyksikön kauppa pitkillekkin, se ei ole kaikilla tykänny tarvikesarjasta. Eli jos laittaa niin varmimman tuloksen saa kun releillä ottaa akulta virran ja pitkien kannalta vain ohjaus tuolle.
-
(http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/85415XVS1-PID-global-001?wid=1250&$jpglarge$)
(http://www.irishautoparts.ie/Styles/MFOD/Images/PHILIPSXTREMEH7.JPG)
(http://www.erikoistekniikka.fi/image_view.php?name=3/laajakuva_LED_polttimo_Canbus_linssill_.jpg)
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/t10-led-polttimo-3w-canbus-12v/4050210013/
Vaihdoin äsken allekirjoituksen autoon uudet xenon polttimot sekä apukaukovalojen halogenit. Samalla vaihdoin parkit kuvan ledeiksi. Työssä meni kokonaisuudessaan aikaa 45min ensimmäistä kertaa varovasti tehdessäni. Työssä ei tarvittu muita työkaluja kuin talttameisseli :)
Olikohan autossani vielä tehdaspolttimot, tiedä häntä. Philipsit siellä näytti olevan myös.
Valoa riittää taas hyvin, tosin 10m autom edessä on kusiläikkä kummastakin polttimosta. Johtuu varmaan linssin tekemästä spektristä.
-
Johtuu philipsistä se "kusiläikkä" Itselläni oli alkuperäiset Osramia kaikki, niin apupitkät, kuin D1S xenonit. Vaihdoin philipsin D1S xenonit, niin tuli valokuvioon keltaiset reunat. Onneksi ne kesti vain sen reilun vuoden, kun toinen pimeni. Vaihdoin taas Osramin D1S tilalle, niin hävisi keltaiset reunat :)
-
Vaihdoin kanssa vielä pitkiin H7 polttimot,noihin Philipsin Extremevion +130 malleihin.
Voin suositella !
Hyvin valaisee !