Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 08.09.2015, 16:20:05

Otsikko: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.09.2015, 16:20:05
Tuommonen vika puski tänään päälle:
Automaatti ilmastointi, ja apparin puolelle tulee kylmempää ilmaa kuin kuskille. Kun manuaalisesti säädät apparin lämpötilaa HI ja LO välillä, reagoi ilman lämpötila säätimen liikkeeseen, mutta: tuntuisi että 16 - 26 välinen asteikko on sellainen että tuntuu ettei juurikaan ilman lämpötila muutu.

Jossain vaiheessa sai yhtä lämmintä tulemaan kummastakin, mutta vain silloin kun apparin lämpötila oli 4-5 astetta korkeampana kuin kuskin puoli.

Sitten yks kaks alkoi toimia.

Kuskin ja apparin penkinlämmittimet toimivat kummatkin.

Edeltävänä päivänä vaihdoin raikkarin, ja se ratin alla oleva muovi jossa reikä sisäilman lämpötilanhaistelijalle ei ollut irti. Ja sitä edeltävänä päivänä korjasin valokytkinpaketin parkkivalot ja silloin tämä muovi oli irti ja samoin myös se sensorin liitin mutta kyllä se kiinni tuli kasausvaiheessa laitettua.

Aika vikakoodien lukuun varattu, mutta kysellään kuitenkin missä voisi vika olla...

Auto herjasi viikonloppuna että akun jännite alhainen, ja sen jälkeen auto ollut kaksi yötä laturissa, ja tänään ajettu vähän pitkääkin pätkää, eikä toistamiseen ole tuota herjaa tullut.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.09.2015, 17:09:22
Vielä pari muuta kysymystä:
Voiko mahdollisesti huonokuntoinen akku sekoittaa tuon ilmastointilaitteen? Autossa todennäköisesti alkuperäinen Volvon tarroilla oleva akku, mutta tyyppiä perinteinen.

Jos vaihdan tähän autoon akun, aiheuttaako ongelmia jos auto on virrattomana esimerkiksi tunnin tai pidempään?
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Risto H - 08.09.2015, 21:55:05
Virrattomana olo ei haittaa joten akun voi vaihtaa ihan rauhassa. Siitä kannattaa lähteä, huono akku voi aiheuttaa kaikkea jännää. :)
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Toma - 08.09.2015, 21:58:42
Itsellä vähän vastaavanlainen vika 06 s40, tosin kuskin puolelle tulee viileämpää, mutta kun lämpötilaa nostaa lämmityksen puolelle, niin tulee molemmille yhtä lämmintä. Oma diagnoosi on, että apparin puolen säätöläppä/moottori jumittaa?
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.09.2015, 22:43:25
Tulipa tuossa testattua, parin tunnin virrattomana olo ei hävittänyt mitään muuta kuin kellonajan.

Sen kyllä allekirjoitan itekin, että huono akku aiheuttaa mitä ihmeellisimipä vikoja. Ei ainakaan hirveän nopeasti tuo akku näyttänyt purkaantuvan kun kokonaan irti oli, mutta pitää varmaan käydä akkutesterin päässä ja tarkistaa onko tuo kunnossa vai ei. AGM on kyllä kova sana, varsinkin kun on Eberi ja kaara täynnä elektroniikkaa.

Testilenkin jälkeen on ihan 50/50, että pelaako tuo lämmityslaite vai ei. Tuntui ainakin että yhtä lämmintä tuli molemmilta puolilta, mutta jossain vaiheessa mielestäni kävi kyllä viileänä apparin puoli.

Jostain löysin jonkun jutun että kyseinen vika johtuu siitä että lämppärin aivolaatikko on "unohtanut" lämmönsäätimien asennon ja ne saisi itsekin uudelleen kalibroitua säätämällä puhallusnopeus manuaalille, lämmityslaitteen tehot LO:lle, odottamalla reipas 10 sekuntia, sitten HI:lle ja taas odottaa reipas 10 sekuntia ja sitten haluttu lämpötila. Voisko tuo toimia?

Itellekin tuli mieleen että onko vain jumittava säätömoottori kyseessä, tänään kun työasiossa ajelin maakunnassa vähän pidempään, tein tuota HI - LO liikettä lämppärin lämpötilasäätimellä ja sen jälkeen kun auton sammutti ja käynnisti, alkoi nimittäin toimia tuo lämppäri, mutta kunnes seuraavan kerran auton käynnisti tilanne oli sama.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: VäLKKy - 09.09.2015, 07:09:56
Oma diagnoosi on, että apparin puolen säätöläppä/moottori jumittaa?

Annan ääneni tälle. :)
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Toma - 09.09.2015, 16:28:16
Annan ääneni tälle. :)
Onko mitään hajua mistä tuo voisi löytä ja onko kuinka vaikeasti lähestyttävissä?
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: VäLKKy - 09.09.2015, 16:42:24
Onko mitään hajua mistä tuo voisi löytä ja onko kuinka vaikeasti lähestyttävissä?

Tuolta FAQ:n puolelta löytyy tämmönen: https://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf

Sivu 3 ja 5 näkyy kuvia. Aika hankalalta paikalta näyttää... :)
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 10.09.2015, 17:47:37
Noniin, tulipa tuossa oikein testattua, ja kyllä se säätöläppä / moottori siellä todennäköisesti jumittelee.

Laitoin puhalluksen noin 1/4:aan, sekä puhallussuunnan laitoin pelkästään kojelaudan suuttimiin. Laitoin vain kuskin puolen lämpötilasäätimen käyttöön ja veivasin lämpötilaa pari kertaa HI ja LO välillä aina vähän aikaa odottaen per ääriasento. Selvä tasainen pieni ininä kuului kun joku säätyi / kääntyi. Ja ininä kuului tasaisesti kokoajan kunnes loppui.

Sitten kokeilin apukuskin puolen: sama operaatio, sama ininä, mutta aika-ajoin ininä lakkasi mutta jatkoi hetipian perään. Eikä merkitystä menikö HI:ltä LO:lle vai toisinpäin, jossain vaiheessa ininä lakkasi. Kun tarpeeksi monta kertaa lämpötilaa jumppasi ylös alas, se ininäkin oli sitten yhtämittainen. Tuohon varmaan viittaa se, että kun tuntui että se alkoi toimia kun muutamia kertoja veivasi lämpötilaa ylös alas.

Huomenna selvinnee onko sielä jotain pahuksen vikakoodia. Toivottavasti selviää esim. uudelleen kalibroimalla tai jotain muuta "pientä testerillä tehtävää", ettei tarvisi kojelautaa purkaamaan ruveta...

PS: Akusta vielä sen verran, että kun sen kiinni laitoin ja auton käynnistin, tuli ajotietokoneeseen herja: Etuvalo (tai ajovalo) vika, vaatii huollon. Seuraavana aamuna kun töihin lähdin, ko. herjaa ei tullut. Muistaisin että kerran aikaiseminkin on tuo herja tullut, en vaan muista enää että missä yhteydessä.

Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 17.09.2015, 19:51:55
Noniin, vahvasti näyttää siltä että tämä vika on korjaantunut.

Vikana oli Volvon oma softa, ei mikään muu. Toisaalta onneksi, eipä tarvinnut osia aloittaa vaihtamaan ja arpomaan että tuliko kuntoon vai ei. Ainut huono juttu oli se, että kun kyseessä Volvon softa ja vika tässä ko. softassa, niin softabugin maksumies löytyi ratin ja penkin välistä.

No, tulipa samalla hiellä vaihdatettua naftasuodatinkin.

Seurataan tilannetta ja päivittelen tänne tilannetta.

Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 19.09.2015, 08:03:32
Kyllä vahvasti näyttää siltä, että softavika oli syynä tähän ongelmaan.

No mutta, hyvää työtä kaverit tekivät ja eikä tarvi enää miettiä missä vaiheessa naftasuodattimen vaihtoakaan kun se saatiin vaihdettua samalla aikaa.

Seurataan tilannetta kuitenkin edelleen :)
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.10.2015, 21:17:35
Noniin, kyllä täytyy lyödä tää lukkoon:
vika on korjaantunut eikä enää päästä apparin puolelle kylmempää kuin kuskille.

Ja vika oli ohjelmointivika joka korjaantui päivityksellä.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: jt4 - 08.10.2015, 21:50:10
Vähän aiheeseen liittyen kuuluuko sulla pieni napsahdus kun puhallusuunnan vaihtaa esim lasilta jalkoihin?
Tässä mun omassa läppien liikkeen kuulee ajossakin selvästi jos ei radio huuda täysillä ja osaa kuunnella.
Onkohan normaalia vai kaipaisko jtn kalibrointia..
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.10.2015, 23:44:09
Joo kyllä meilläkin kuuluu aina joskus kloksahdus. Ei tokikaan kokoajan mutta joskus.

Olettaisin sen kuuluvan ilmastointilaitteen ilmansuuntaläppiin tai lämpötilan säätöläppään, koska ilmansuuntahan muuttuu aina silloin tällöin ja lämpötilaakin sen pitää muuttaa kun ilmastointi on täys-automaatti asetuksella.

Joskus kun V50 oli tuore tuttavuus tänä keväänä, tuli kokeiltua painettua kaikki kolme eri ilmansuuntaa päälle. Hetki tuon jälkeen alkoi kuulua peräkanaa kloksahdus tietyn väliajoin, mutta lakkasi samantien kun laittoi täysautomatiikan päälle.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: A85 - 04.08.2017, 06:34:11
Sori vanhan aiheen kaivaminen ylös, mutta samanlaisen ominaisuuden/vian huomasin tänään omassa viiskymppisessäni. Mulla on vain niin ettei apparin puolelta tule täysin kylmää ilmaa, vaan se on selvästi lämpöisemmän tuntusta kuin kuskin puolelta jopa siis Lo-säädöllä. Hi-säädöllä tulee kyllä kuumaa kummaltakin puolelta.

Moottorit kuuntelin, eli säädin kummankin puolen lämpötiloja lo -> hi ja takasin ja samanlaiset surinat kuului kummastakin.

Voisiko tämä johtua vain siitä, että kalibrointi on jostain syystä keturallaan? Pystyykö noita kalibroimaan ilman piuhaa mitenkään?
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 08.08.2017, 09:08:34
Kun muistelisin, että sillon kun tuo vika oli päällä ja jos HI:tä ja LO:ta käytti niin silloin lämpötila oli käsituntumalla todettuna kummallakin puolella sama. Lämpötilaero ilmeni silloin kun tauluun oli valittuna esim. 21 astetta. Ja jos en ihan päin peetä muista, kun lämpötilaeroksi määritteli n. 4 astetta niin silloin tuntui kummallatakin puolelta tulevan samanlämpöistä ilmaa.

Kyllä noissa oli jonkinmoinen kalibrointi mutta en tiedä päteekö se vai ei. Ei se sitä varmaan hajota jotta testata voi. Tässä ohje:
---
- Start the car.
- Press Auto button on the AC (if you have this option)
- Increase fan speed (make shure it is not on minimmal setting)
- Decrease the temperature setting to the minimum -> "Lo"
- Wait about 10-20 seconds
- increase the temperature to the maximum -> "Hi"
- Wait about 10-20 seconds
- Set the temperature that you like.

With this procedure you force the AC to move the temperature regulating flaps to go to both end-positions and motors get calibrated again.
---

Ite tein tuon muutaman kerran peräkanaa silloin kun vika oli päällä, ei ollut vaikutusta.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: v-femtio - 08.08.2017, 09:51:45
Ite tein tuon muutaman kerran peräkanaa silloin kun vika oli päällä, ei ollut vaikutusta.

Samoin. Rämpläilin hi-lo väliä ilman vaikutusta. Vika korjaantui sitten jossain vaiheessa itsekseen.
 
Yksi minkä voi varuiksi tarkistaa on jäähdytysnesteen määrä, samoihin aikoihin huomasin että oli nestettä selkeästi alle alarajan. En tiedä sitten oliko tämä yhteydessä tuohon lämpötilaongelmaan, luulisi että ei?
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: A85 - 10.08.2017, 09:17:44
Kokeilin kanssa tuota Lo-Hi kikkailua, mutta eipä vaikuttanu.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: Jukka79 - 12.08.2017, 18:20:12
Selviää kaikkista parhaiten kun saat auton  VIDAn töpsölin päähän, että kuuluuko sun auto juuri siihen lokeroon jossa ilmastoinnin eri-lämpötila-toisella-puolella -ongelmaisiin vai ei. Meillä kävi juuri niin että meidän V50 kuului juuri siihen lokeroon, runkonumeron perusteella ne sen sillon kattoi. Vaikka sen joutui ite silloin maksamaan, se ei muistaakseni onneksi muutamaa kymppiä enempää maksanut.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: JuhaV - 12.08.2017, 19:46:15
Pariinkin vastaavaan topikkiin olen vastannu saman ja vastaan nytkin: tyyppivika. Läppämoottorit jumittaa. Korjauksena kannattaa ensin kokeilla softan päivitystä ja läppämoottoreiden ohjelmallista kalibrointia. Jos eivät auta, niin läppämoottoreiden vaihto. Jälkimmäisessä menee sit melkein kokonainen touhutonni jos ja kun teettää homman. Läppämoottoreiden vaihto edellyttää käytännössä koko kojelaudan purkamista. Moottoreita kannattaa samalla työllä vaihtaa useampi tai kaikki, koska seuraava hajoaa sitten taas kohta... Tämä kaikki koettu kuutisen vuotta sitten ex-auton kanssa.
Otsikko: Vs: V50 d5 -10, automaatti ac päästää kylmempää ilmaa apparille
Kirjoitti: A85 - 17.08.2017, 12:34:14
Taitaa meikäläisen yksikössä olla kuitenkin vikana niinkin yksinkertanen homma kuin kylmäaineiden loppuminen.

Testerillä kattelin että läpät kääntyy 0-100% kummallakin puolella, flekti toimii ja magneettikytkin vetää myös. Kompura käy kylmänä pitkään jonka jälkeen alkaa 2-3s sykleissä käymään. Kennon lämpötila laskee min. 19c tasolle. Netistä lueskelin myös että tuo aineen reipas väheneminen tekee tuota että toisella puolella on hieman lämpösempää. Vikakoodeja ei löytynyt ilmastointiyksiköstä.

Enään ei tarttis kuin löytää se vuoto, väriaineet toukokuun huollossa on laitettu, mutta mitä tasamaalla pystynyt ite tutkimaan niin ei vuotoja ole näkynyt. Mielenkiintosta että 2v toimi mulla ilman huoltoo ja nyt 2kk huollon jälkeen on alkanu vuotamaan...