Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Spoileri - 27.06.2011, 13:17:31
-
Noni. Nyt hullutellaankin oikein kunnolla. Eli tarkotuksena vähän levittää peltivanteita, aihiona 13" kromimangelssit, tosin saattaa vielä vaihtua isompaan, jos ei näille löydy sopivaa rengasta. Tavoitteena jotain 9-10 tuumaa leveyttä ja kumikin pitäs vielä päälle saada ja niin viimesilleen strechattuna, kun vaan mahollista. Nakeille on yksi kriteeri, ne on löydyttävä jostain romukasasta halvalla tai mieluiten ilmaseks, joten mitään ultraleveitä tuskin on saatavissa. Eli jos vaikka otetaan 175 levee korkeeprofiilinen, niin mikä on vanteelle maksimileveys ja onkos siinä asennuksessa jotain kikkoja?
-
Pari leveetä liinaa renkaan keskelle, sielu venttiilistä irti ja hiuslakkaa/bensaa kumin ja vanteen väliin ja tulta perään (jos tämä kuulostaa liian karulta, niin erikoisvanneliikkeissä on yleensä paineilmatykki renkaiden "ampumiseen" vanteelle... Renkaan asentaminen vanteelle riippuu paljolti miten vanne on levitetty, mutta kunnon rengaskoneella ei ole mikään ongelma... Jos itse pelottaa kokeilla, vie asiantuntevaan erikoisvanne/rengasliikkeeseen...
Tuo 175 leveä korkeaprofiilinen kuulostaa liian karulta 9-10" leveälle vanteelle (kyllähän sen siihen päälle saa). Ei ole nuo perus korkeaprofiiliset tarkoitettu älyttömän venytettäviksi vaan siihen tarkoitukseen kannattaa ostaa paremmin soveltuvat stretsirenkaat mm. Toyon T1-R yms. vahvalla reunalla/vanteen suojalla.
-
10" leveelle vanteelle 175 levee kumi ja 60 profiili.
9" leveelle vanteelle 175 levee kumi ja 70 profiili.
http://www.tyrestretch.com on aika hyvä paikka katsoa kipeitä levityksiä. 8)
-
Sisäkuminkin avulla saa renkaaseen ilmat sisälle leveemmäs vantees. Ei siis renkaan sisälle sisäkumia vaan tukkimaan renkaan ja vanteen reunan väli. Sopivasti kikkailemalla tiivistää niin että saa ilmat sisälle varsinaiseen kumiin. Tosin ei tietoa miten toimii noissa oikeen kipeissä venytyksissä...
-
Youtubessa (http://www.youtube.com/results?search_query=tyre+stretching&aq=8&oq=tyre+) on myös muutamia venytyksiä. Tiedä sit kuin kiva moisilla palloilla on ajella. itse olen kattellut kun rengasliikkeessä spraycleanilla räjäyttivät rankaan vanteelle. Itse käyttäisin sitä leveää taakkaliinaa, on paljon turvallisempi ja hallitumpi kuin räjäyttäminen.
-
Pitäsköhän unohtaa koko homma, jos on noin hankalaa, kun ei noita ole edes auton alle tarkoitus laittaa.
Toisaalta näissä on kyllä niin asiallisen oloista toimintaa, että tekis mieli koittaa:
http://www.youtube.com/watch?v=5xwfDEtk-R8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EqgYt4KyTYg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SpYWkchNyqk&feature=related
Itse käyttäisin sitä leveää taakkaliinaa, on paljon turvallisempi ja hallitumpi kuin räjäyttäminen.
Mites tää toimii?
-
Pitäsköhän unohtaa koko homma, jos on noin hankalaa, kun ei noita ole edes auton alle tarkoitus laittaa.
Mites tää toimii?
Eihän tuo nyt niin paha rasti ole? Mikäs näiden käytäntö sitten on, jossei auton alle?
Kuormaliinan ideana on vetää kumin keskiosaa kohti vannetta, jolloin luonnollisesti kumin ulkoreuna nousee vanteen ulkoreunaa kohti huulloksen yli. Eipä tuo hiuslakalla/bensalla pamauttaminen vaarallista ole. Ottaa vaan sielun venttiilistä irti ja kokeilee vaikka aluksi pienemmällä "räjähde" määrällä... Nousee kivuttomasti, eikä tarvitse liinojen kanssa kikkailla...
-
Eihän tuo nyt niin paha rasti ole? Mikäs näiden käytäntö sitten on, jossei auton alle?
Kuormaliinan ideana on vetää kumin keskiosaa kohti vannetta, jolloin luonnollisesti kumin ulkoreuna nousee vanteen ulkoreunaa kohti huulloksen yli. Eipä tuo hiuslakalla/bensalla pamauttaminen vaarallista ole. Ottaa vaan sielun venttiilistä irti ja kokeilee vaikka aluksi pienemmällä "räjähde" määrällä... Nousee kivuttomasti, eikä tarvitse liinojen kanssa kikkailla...
Niin, tottahan se on, että ehjä rengas vaatii aika jumalattoman paineen räjähtääkseen. Ja hevosajoneuvoon olis tarkotus... :pomo:
-
Kuormaliina ei tahdo toimia henkilöauton renkaaseen, menee kiristimen kohdalta punneille kumi, kuorma-auton renkaiseen toimii koska jäykempi kumi! Mitään liinalla kikkailuja, bräkleeniä ja tulta, sillä se menee mutta laittaa sitä sopivasti, pari sarjaa oon räjäyttäny vanteille ja hyvin meni, kuormaliinaakin kokeiltiin ja vaikka mitä kikkoja mutta osottautui ajantuhlaukseksi!
Ja edittiä senverran vielä että sitä ainetta ei tarvi hölvätä sinne viittätoista sekuntia niiku joissain youtuben videoissa! Kannattaa kokeilla sitä määrää, ei paljoa loppujenlopuksi tarvi, jokainen tietenki omalla vastuulla kokeilee :)
-
http://www.youtube.com/watch?v=n-LnkEUAImU Tollei luulis menevän vaikka minkälaisen kumin helpostikkin.
Ja kyllä noita kuorma/sidontaliinoja käytetään ihan henkilöauton renkaisiinkin, esim kun 195 levee laitetaan 10" vanteelle niin useimmiten vedetään kuormaliinan kans vanteelle yön yli ja sit pamautetaan että se rengas kerkiää venyä hiukan.
Youtubesta tai sitten tuolta http://www.nopokemonshit.com/f11-vanteet-ja-renkaat vaan kattomaan vinkkejä..
-
155/60R15 kumi 8" vanteelle ja rengaspaineet auton ohjekirjasta ;D