Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kablix - 11.09.2015, 21:18:31
-
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.
-
Ei. Jos halvemmalla haluat ajella tuolla moottorilla niin e85konversio taitaa olla helpoin vaihtoehto.
-
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.
Tähän mennessä kaikilla on pienentynyt kulutus ihan jokaisen moottorin lastutuksella. Joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Automaatilla yleensä enemmän, koska vaihteisto vaihtaa aikaisemmin isommalle käyttäen lisääntynyttä vääntöä hyödyksi ja tätä manuaalissa ihminen ei oikein osaa hyödyntää. Volvon sytkäennakko ihan vaakatasoinen kierrosluvusta välittämättä kun meidän ohjelmalla sitä on muutettu, kuten kuuluukin. Tatech:n Tonikin tuota ihmetteli, että ompa vakiona tyhmä sytkä noissa ja lastutussytkä kuuluisi olla jo vakiona. Jo pelkästään sytkän muuttaminen saa aikaan kulutuksen laskua, riippuu tietenkin ajotavasta. Ajotapa jos pysyy ennallaan niin 100% varmuudella kulutus laskee!
-
Tähän mennessä kaikilla on pienentynyt kulutus ihan jokaisen moottorin lastutuksella. Joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Automaatilla yleensä enemmän, koska vaihteisto vaihtaa aikaisemmin isommalle käyttäen lisääntynyttä vääntöä hyödyksi ja tätä manuaalissa ihminen ei oikein osaa hyödyntää. Volvon sytkäennakko ihan vaakatasoinen kierrosluvusta välittämättä kun meidän ohjelmalla sitä on muutettu, kuten kuuluukin. Tatech:n Tonikin tuota ihmetteli, että ompa vakiona tyhmä sytkä noissa ja lastutussytkä kuuluisi olla jo vakiona. Jo pelkästään sytkän muuttaminen saa aikaan kulutuksen laskua, riippuu tietenkin ajotavasta. Ajotapa jos pysyy ennallaan niin 100% varmuudella kulutus laskee!
Okei. Mulla ei ainakaan laskenut yhtään mihinkään vaikka ohjelmoitu onkin, olis kiva saada ihan puolueetonta tietoa tästä kulutuksen laskusta tässä moottorissa. Epäilen kuitenkin että ehdottamani e85 konversio on se paras tapa polttoainetaloudellisuuden parantamiseen.
-
Onnistuuko kulutuksen pienentäminen lastutuksella? Tehoista viis, niitä on meikäläiselle riittävästi kun on pärjätty 1,6 l dieselilläkin.
Minkälaisista lukemista pitäisi päästä alaspäin?
Suurimmat kulutuksen laskut tapahtuvat toimilla ratin ja penkin välissä.
-
Okei. Mulla ei ainakaan laskenut yhtään mihinkään vaikka ohjelmoitu onkin, olis kiva saada ihan puolueetonta tietoa tästä kulutuksen laskusta tässä moottorissa. Epäilen kuitenkin että ehdottamani e85 konversio on se paras tapa polttoainetaloudellisuuden parantamiseen.
Tässä lukemia, omassa keskikulutus keskinopeuden ollessa 80-100 8- 8,3 litraa
seka-ajossa 70% kaupunkia 9-9,2 Jos polkee motaria ~120km/h niin 9,6 paikkeila.
Laatikko vaihtaa vitoselle 55-60 välissä vakkarilla ajettaessa.
Ohitukset on mukavempia nouseen väännön vuoksi.
Autossa OA:n Stage 2 mitä se sitten pitääkään sisällään.
ps, Ajotapani on kyllä sellainen että noita perskärpäsia liimaantuu aina kun lähden risteyksistä ym valoista, ei nyt laattaa lattiaan mutta silleen reippasti.
-
Tässä lukemia, omassa keskikulutus keskinopeuden ollessa 80-100 8- 8,3 litraa
seka-ajossa 70% kaupunkia 9-9,2 Jos polkee motaria ~120km/h niin 9,6 paikkeila.
Laatikko vaihtaa vitoselle 55-60 välissä vakkarilla ajettaessa.
Ohitukset on mukavempia nouseen väännön vuoksi.
Autossa OA:n Stage 2 mitä se sitten pitääkään sisällään.
ps, Ajotapani on kyllä sellainen että noita perskärpäsia liimaantuu aina kun lähden risteyksistä ym valoista, ei nyt laattaa lattiaan mutta silleen reippasti.
Pienellä pääset, mulla menee semmonen 10,7 ajotietokoneen mukaan helsingin seudulla ajaessa, ihan sama kulutus ollut vakiona ja ohjelmoituna.
-
Epäilen että talaudellisen ajon periaatteista muutaman päätyypin edes osittanenkin soveltaminen tuo polttoaineenkulutuksessa moninkertaisen säästön mihinkään virityslastuun verratuna.
-
Pienellä pääset, mulla menee semmonen 10,7 ajotietokoneen mukaan helsingin seudulla ajaessa, ihan sama kulutus ollut vakiona ja ohjelmoituna.
Nuo omat tiedot on myös suoraan compuutterilta. Pääsen noihin lukemiin vain kun laitan peräkärryn perään ja lastaan siihen päältäajettavan ruohonleikkurin (~300kg).
Voin tehdä ensi viikolla ihan 400km testin kun päivässä ei tule kuin maantieajoa 80 nopeudella 38km ja kaupunkinopeutta 5 km,
-
Nuo omat tiedot on myös suoraan compuutterilta. Pääsen noihin lukemiin vain kun laitan peräkärryn perään ja lastaan siihen päältäajettavan ruohonleikkurin (~300kg).
Voin tehdä ensi viikolla ihan 400km testin kun päivässä ei tule kuin maantieajoa 80 nopeudella 38km ja kaupunkinopeutta 5 km,
Joko meillä on ajotyylissä suuri ero tai sitten ajellaan täysin eri olosuhteissa. Tarkotan nyt olosuhteilla esim kouvola vs helsinki. Täällä kun suht iso osa ajosta on ruuhkissa tai vähintään jonossa ajelua. Helsinki-joutsa välin oon päässyt johonkin 8,7Litraa/100km.
Kolmas vaihtoehto on, että volvotdin lafka osaa tosissaan hommansa paremmin kun muut.
-
Joko meillä on ajotyylissä suuri ero tai sitten ajellaan täysin eri olosuhteissa. Tarkotan nyt olosuhteilla esim kouvola vs helsinki. Täällä kun suht iso osa ajosta on ruuhkissa tai vähintään jonossa ajelua. Helsinki-joutsa välin oon päässyt johonkin 8,7Litraa/100km.
Kolmas vaihtoehto on, että volvotdin lafka osaa tosissaan hommansa paremmin kun muut.
Itse ajan pääasiassa v8-tietä Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8 ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa. Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)
-
Itse ajan pääasiassa v8-tietä Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8 ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa. Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)
No tuossa se ero suurimmalta osin ainakin selittyy :)
-
Itse ajan pääasiassa v8-tietä Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8 ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa. Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)
Kun sulle ohjelman laitoin niin pienenikö kulutus? Oikeastaan kahta samanlaista autoa ei voi verrata, muuttujia on liikaa mitkä vaikuttavat kulutukseen.
-
Itse ajan pääasiassa v8-tietä Turku-Pori väliä. Tie on yleensä ruuhka-aika 7-8 ja 15-17 ainakin omasta mielestä ihan riittävästi tukossa. Eihän se millekään 1-tielle vedä vertoja missä jouttuu ruuhkissa seisomaan lähes paikoillaan kymmeniä minuutteja aamuruuhkissa.
Täällä aamuruuhka on se että on 10 autoa jonossa.. :)
Kun sulle ohjelman laitoin niin pienenikö kulutus? Oikeastaan kahta samanlaista autoa ei voi verrata, muuttujia on liikaa mitkä vaikuttavat kulutukseen.
Tuohon en osa enään varmaa vastausta antaa koska auto oli vain 2kk ollut ja kaiken lisäksi tuli vielä talvikeli joten nastarenkat ym. vaikuttivat.
-
Kyllähän softaaminen/lastuttaminen/optimointi yleensä mahdollistaa sen, että kulutus pienenee ja varmaan useimmissa tapauksissa näin käykin jos muut asiat säilyy ennallaan. Tosin lisääntyneet tehot monesti houkuttavat myös ulosmittaamaan potentiaalin jolloin säästö meneekin siinä. :D
Pelkästään polttoainesäästön takia en itse lastuttaisi autoa. Kyllä optimointi voi tuoda selvää säästöä polttoainekuluihin, mutta tuoko niin paljon että maksaisi hintansa takaisin kovinkaan nopeasti. Epäilen ettei.
Jos kulujen pienentäminen on mielessä, suosittelisin mielummin jotain seuraavista:
1) taloudellisen ajotavan opettelu
2) e85 konversio
3) auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan
-
Kyllähän softaaminen/lastuttaminen/optimointi yleensä mahdollistaa sen, että kulutus pienenee ja varmaan useimmissa tapauksissa näin käykin jos muut asiat säilyy ennallaan. Tosin lisääntyneet tehot monesti houkuttavat myös ulosmittaamaan potentiaalin jolloin säästö meneekin siinä. :D
Pelkästään polttoainesäästön takia en itse lastuttaisi autoa. Kyllä optimointi voi tuoda selvää säästöä polttoainekuluihin, mutta tuoko niin paljon että maksaisi hintansa takaisin kovinkaan nopeasti. Epäilen ettei.
Jos kulujen pienentäminen on mielessä, suosittelisin mielummin jotain seuraavista:
1) taloudellisen ajotavan opettelu
2) e85 konversio
3) auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan
Kohta 1 on opeteltu miljoonalla kilometrillä
Kohta 2 kiinnostaa, millä kustannuksilla onnistuu?
Kohta 3. V70 1.6D manuaalilla pääsi parhaimmillaan 2.000 km tankillisella. Seuraavana oli BMW 530 GT DA ja 5,5-6,0 litraankin/100km pääsi sillä.
Nykyinen bensahirmu tuli vaihdettua kun sai parhaan hyvityksen vaihdossa bemariin [näitä volvoja olisi saanut 4:kin kappaletta jos ei välirahalle olisi ollut tarvetta :) ]. Nyt siis ajellaan bensalla, keskimäärin 8,5-9,0 l/100 km.
-
Näitäkin valmistajia on varmasti useita, mutta tässä nyt yksi esimerkki: http://eflexfuel.fi/e85_muutossarja
-
Eikö tuo etanolilla ajaminen taas nosta kulutusta, jolloin halvemman litrahinnan erotus ei sellaisenaan jää taskuun vaan täytyy ajaa todella paljon? Äkkiseltään sanoisin, että tasoihin mennään operaatioiden aiheuttamalla hyödyllä. Lastulla kulutus tippuu, mutta kaupan päälle saa 40-50hv ja 50-80Nm kun taas lähes samanhintaisella etanolipurkilla teho ei nouse, mutta kulutus kyllä, tosin litrahinta on halvempi. Nuo etanolihässäkät ymmärrän autoissa, joissa ei ole mahdollisuutta ohjelmaan kajota ja sitä kautta tehdä muutoksia mm. kulutukseen.
-
Eikö tuo etanolilla ajaminen taas nosta kulutusta, jolloin halvemman litrahinnan erotus ei sellaisenaan jää taskuun vaan täytyy ajaa todella paljon? Äkkiseltään sanoisin, että tasoihin mennään operaatioiden aiheuttamalla hyödyllä. Lastulla kulutus tippuu, mutta kaupan päälle saa 40-50hv ja 50-80Nm kun taas lähes samanhintaisella etanolipurkilla teho ei nouse, mutta kulutus kyllä, tosin litrahinta on halvempi. Nuo etanolihässäkät ymmärrän autoissa, joissa ei ole mahdollisuutta ohjelmaan kajota ja sitä kautta tehdä muutoksia mm. kulutukseen.
Joo, mä en pysty asiasta alkamaan vääntämään millään faktoilla kun kokemusta ei etanolivehkeistä ole. En nyt 100% varmasti muista, mutta jossain lehdessä oli juttua missä oli just kyseiseen volvoon toi etanolipurkki ja olihan siinä joku kilometrimäärä mitä sillä piti ajaa tienatakseen sen purkin, toi rapiat 300€ ei nyt ihan mahdottomia kilometrejä maksaakseen ittensä takaisin.
Tosin jos ohjelmointi ihanteellisessa olosuhteessa laskee kulutusta 0,5l/100km ja bensan hinta on
1,4€/l niin 50tkm matkalla on säästänyt 350€? Joten vaikka ohjelmointi laskisi kulutusta litralla niin siinäkin saa ajaa sen 40tkm että saa ohjelmoinnin maksetuksi.
-
Yksi vaihtoehto on myös maakaasumuutos (http://www.cnghouse.fi/) jos asemia löytyy lähistöltä. Hintaa muutokselle tulee reilu 2000 euroa ja käyttövoimavero (3,1 snt/pv/alkava 100kg, dieselillä 5,5snt), mutta sen jälkeen polttoaineen hinta suhteutettuna bensiinin hintaan alle 90snt/l.