Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 7seater - 13.09.2015, 16:56:58
-
Morjens vaan kaikille tasapuolisesti!Olen uusi tällä foorumilla, noin kuukauden olen ajellu vm- 93 940 farkulla ja alkaa vähitellen ihmetyttää kuinka laiska voi 2,3 kone olla.Loota on m47.Motissa on 530 kansi,pulsair ja egr.Ilmeisesti nokka-akseli on laiskin mahdollinen,sillä "veto" loppuu kuin seinään n.4000 kiekan seutuvilla.Ruisku on Bosch,joten siihen kai saa lastua vaihdettua,mutta 1000 taalan kysymys kuuluu:koska nokkahihnan vaihto on ajankohtainen,laitanko vx vai vx3 nokan ja onko lastutuksesta ko svapin jälkeen mitään konkreettista hyötyä? En aio ajaa rataa tai driftailla,mutta olis kiva jos koneen tehoalue olis vähä laajempi,ei paljo ohitukset onnistu nykysellä setupilla.Olen haulla etsinyt tietoa mutta vaikutta vähän hämäävältä kun vx nokat luokitellaan karavaanari nokiksi niin maksaako vaivaa vaihtaa m nokka moiseen?
-
Ilmanputsarikotelosta ekana siitä torvesta käännät ilmaläpän ottamaan keulalta vaan kylmää ilmaa, samalla voit paikkoa sen imuletkun joka on kuitenkin hankautunut puhki siitä tehostimen letkujen tyköä. Sitten kun ns perushuolto on ok niin VX3 kyllä piristää koneen luonnetta, mutta siihen olisi sillon kyllä hyvä laittaa se VX3 nokkaisen B230BF:n lastukin, ongelma on vaan se että sulla on pulsair ja EGR (joista muuten jälkimmäinen karstottaa imupuolta aika villisti) ja FB:n lastu ei tue kyseisiä härpäkkeitä. Muutenkin tuon FD:n ruiskun toiminta on jäänyt mulle vähän hämäräksi, miten ihmeessä siinä voi lambdasäätö toimia kun pakokanavaan työnnetään ilmaa "ohi"...
-
kiitos neuvoista,tuo pirun pulsair on mullekkin vähä ? ku pakokaasuja mitatessa herkästi tulee liiasta hapesta pakokaasuissa kitinää..egr putken aion tulpata asap ja kai pulsair sydeeminki pois pelistä saa niin ettei katsastuksesta siihe pomppaa.tuo fb lastu onko milane homma vaihtaa?onko se painettavassa kannassa vai juotettu? en lastujen kanssa ole ennen pelannu...ollu vaa nii outo tää volvo kun edellinen oli 360 b200? koneella,kaasari ja joku renix sytty?? mutta oli todella paljo virkeempi ku tää "isolohko",ja tässä sentään vielä ruisku kälysen solexin sijaan...
-
kiitos neuvoista,tuo pirun pulsair on mullekkin vähä ? ku pakokaasuja mitatessa herkästi tulee liiasta hapesta pakokaasuissa kitinää..egr putken aion tulpata asap ja kai pulsair sydeeminki pois pelistä saa niin ettei katsastuksesta siihe pomppaa.tuo fb lastu onko milane homma vaihtaa?onko se painettavassa kannassa vai juotettu? en lastujen kanssa ole ennen pelannu...ollu vaa nii outo tää volvo kun edellinen oli 360 b200? koneella,kaasari ja joku renix sytty?? mutta oli todella paljo virkeempi ku tää "isolohko",ja tässä sentään vielä ruisku kälysen solexin sijaan...
Lastu on ihan jalassa kii. Boksin kaivelussa hetki menee mutta vartti suurpiirteis sen kans menee. Lastun suhteen onkin hyvä kysymys että käykö suoraan vakio FB lastu vai onko moottorinohjauksessa muutakin hassua kun siinä on nuo saastejudeemit.
-
OT: 360 ehjällä b200k:lla on muuten ihan pirteästi liikkuva peli, suht iso kone ja pieni koppa. Merikontissa on helposti puolet enemmän massaa sianpään näkökulmasta katsottuna, tehoa ei kuitenkaan ole kuin 15hv/20nm enemmän. Teho/paino-suhteessa tulee jo takkiin.
Jotenkin ajattelisin vapariin hieman kireämpää nokkaa kuin karavaanarien kestosuosikki, tosin käytännön suorituskyky vx3:lla on varmaan parhaasta päästä.
Lastuntekijät (esim. Toni) osaavat varmaan valaista onko saastelaitteista haittaa lastuttamisen kannalta.
-
no joo,oli kyllä aika surkee esitys tuo 940 vs. 360 mutta pitää etsiä joku urallinen nokka ja sitten lastua ruveta harkitsemaan,tuolleen palaa vaan käämit...aattelin vaan et ku oli 530 kansi jo valmiiks niin fb motissa pitäs olla +20 hp enemmän pelkällä nokalla ja eri lastulla.ota tästä selvää..mitenkähän normi ajussa joku vx nokkaa kireempi volvon nokka pelais?tuli offtopiccina mieleen et olis hyvä f.a.g aihe:8 tappisen vaparin wannabe virittäjä lue ensin tämä,kysele sitte lisää :)
-
Siis fb koneessa on 531 kansi, joka on virtaukseltaan selvästi parempi kuin 530. Kumpi sulla nyt tässä sitten onkaan?
Onhan näitä topiceja kun malttaa hakea. ;) Etenkin ekassa paljon tietoa.
B230F käyttöauto viritystä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11521.0)
B230FD piristystä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12179.0)
B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0)
Ja monta muuta, joissa lähinnä todetaan nokan vaihtoa pitemmälle menevän vaparivirittämisen kannattamattomuus käyttöautossa. Mutta nokan vaihto, lastun teettäminen ja hengityksen parantaminen (keulalta ilmaa suodattimelle ja ainakin pakoputken akselinylitys ja takavaimennin vaihtoon) saattaisivat tuoda pientä helpotusta elämään.
Nokkana tuolla on varmaan m, joten huonompaa tuskin pystyy vaihtamaan. A, V, VX, VX3 ovat ainakin melko yleisiä ja toimivia nokkia, K, H ja D(?) ovat sitten hieman kireämpiä, kalliimpia ja lähes aina ilman jakajan uraa(?) .
-
kannen suhteen tuli selvästi pahanlaatunen ajatuspieru,siis pitäis olla 531 eikä 530..mutta kiitos vinkeistä/linkeistä jospa noilla keinoin saisi vähän virkeemmäks tuota autoa..edit. nokka ostettu,säädettävää nokkapyörää etsin.
-
kannen suhteen tuli selvästi pahanlaatunen ajatuspieru,siis pitäis olla 531 eikä 530..mutta kiitos vinkeistä/linkeistä jospa noilla keinoin saisi vähän virkeemmäks tuota autoa..edit. nokka ostettu,säädettävää nokkapyörää etsin.
FD:n päälle kuuluu 530. D tulee ainoastaan saastelaitteista, muuten se on vakio F. Voit käydä tarkistamassa numeron pakosarjan yläpuolelta, like so: http://personal.inet.fi/koti/wagner/motti3/531.jpg
Ennen sen kummempia virityksen aloittamisia, tarkista jako. Yks meikäläisen keksintö tuntui ostettaessa käsittämättömän laamalta ja syy löytyi hihnalta: Hampaan sivussa. Meni kyllä siitä huolimatta maantiellä 8 l / 100 km...
Vakionokan (Volvolaisen) kanssa et tarvitse säädettävää hihnapyörää, etkä semmoisen asentamisella kerjää kuin hankaluuksia.
-
Aiheeseen liittyen, millanen homma poistaa tuo Egr ja Pulsair B230fd:stä, mistä kaikkialta pitää tulpata? Tarvitsee varmaan myös sytkäboxiin lastun ilman nuita vempaimia?
-
että hampaan verran jako pielessä??täytyy kyllä tarkistaa tuo ensin,vaikuttaa jo useamman asteen verran ajoitukseen...alkuperäinen kansi siinä on paikallaan.egr systeemin saa tulpattua imusarjasta,pulsairille vissii riittää ku tukkii ilmanputsarilta lähtevän letkun.
päivitystä sen verran että nokka vaihtu m->y ja esilämmitys poistettu pelistä.nokka oli ilmeisesti pieleen ajoitettu sillä hihnan ja nokan vaihdon jälkeen ero oli huomattava...kiitos vinkeistä!