Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tjurbou - 13.09.2015, 20:39:52

Otsikko: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Tjurbou - 13.09.2015, 20:39:52
Elikkäs auto on 945 -94 B230FT + M90

Oireilu on seuraavanlaista:
Kiihdyttäessä kevyellä jalalla auto menee pehmeästi eteenpäin (ehkä aavistuksen täristää)
Raskaammalla jalalla taasen rupeaa täristämään persiiseen jonkinverran. Tärisee 1-4 vaihteilla reippaalla kaasulla, mutta suurin tärinä 2. vaihteella.
Ja esim 2. pesässä kiihdyttäessä tärisee 1500-2500rpm välin -> rauhoittuu tärinä ja alkaa taas 3500-4000 ja ei tärise taas ollenkaan
Tasakaasulla ei tärinää minkäänlaista.
Myöskin paino vaikuttaa;
Jos ajan yksin, tärinä on melko vähäistä, ns. siedettävää, mutta kerran kun otin auton täyteen porukkaa niin säikähti koko poppoo kun kakkosella olin kiihdyttämässä että mikä pettää ja hampaat melkein irtoaa  :o

Autossa on ed. omistajan toimesta katkastut jouset edessä ja takana (pyöränkaari pari senttiä renkaan kulutuspintaa korkeammalla ja takana irtoaa jouset alalautasesta kun nostaa ylös).
Mahdollisia syitä joita olen miettinyt että voiko auton madallus muuttaa kardaanin asentoa niin paljon että tärisee ollessaan väärässä asennossa + kun auto täynnä väkeä niin kardaani enemmän pielessä -> tärinä kovenee?
Tuntuisi että tärinä tulee kardaanin alueelta, sekä nopeus tuntuisi vaikuttavan tärinän taajuuteen.
Madallus? Ristikkonivelet? Tukikumi?  :-\
Ja semmoneen kysymys vielä että käykö 745 -91 autom. kardaanin takapätkä päikseen tuohon 945 manuaaliin?
Veikkauksia mitä kannattaa tarkastaa ensimmäisenä tai kokemuksia otetaan vastaan, pääsen tarkastamaam mahdollisia asioita nosturille viikonloppuisin!

-Tuomas
(tulipa romaani.. :D)
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: s73 - 13.09.2015, 20:45:01
Varmaan madalluksesta johtuva kardaanin kulman muutos on syynä tärinään.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Acke - 14.09.2015, 08:53:35
On se madallus ainakin osasyy. Väsyneet orkkisjouset aiheuttivat saman ongelman, poistui vaihtamalla jouset uusiin. 4 ja 5 vaihteella tärisee kyllä vielä vähän jos ahtaa alhaalta, mutta tärinä tuntuu edempänä (lienee kaksoismassa ja/tai tukikumi).
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Kupru - 14.09.2015, 11:26:00
Kardaanin tukikumi kanssa kannattaa tsekata.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: P11S1 - 14.09.2015, 17:02:37
Kardaanin tukikumin alle "mutterin" verran korotusta. Sillä tavalla on ainakin jotain värinöitä saanut pois madalletusta autosta.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Tjurbou - 14.09.2015, 21:24:40
Madallusta tässä itsekkin olen eniten epäillyt syypääksi. Ja leima häämöttää edessä joten uudet jouset ja iskarit tulee taakse, eteen myös heti kun talous antaa myöten, katsotaan miten auttaa ja samassa kahton tukikumia! Miten muuten tuota tukikumia pitäisi tarkastaa, että paljonko antaa elää tms?
Ja tuo 'mutteri' korotus pitää muistaa jos säästäiski nuo jouset ni tietää millä voi kokeilla kikkailla jos haluaa leiman jälkee taas matalaks, jos tärinä loppuu uusilla jousilla!
Vkl jos ehtis laittamaan niin ilmoottelen mitä se sanoo, sattuu olemaan hyllyssä uudet vahv. kuormajouset entuudestaa.  :))
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Dartteri - 16.09.2015, 09:18:55
Tukikumin pitää antaa varsin runsaasti periksi. TVS voi kertoa jäykistä motonettiläisistä tukikumeista lisää. Perän reaktiotankojen väsyminen aiheuttaa myös kardaanijytinää, perä pääsee kiertymään liikaa. Tiimalasikumien kääntäminen 90 astetta auttaa tai sitten ei.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Maco - 16.09.2015, 21:23:05
Mulla samanlaista vikaa. Eli  alkaa jyrisemään vähänkin reippaammin paikaltaan kiihdyttäessä ja korostuu vielä jos autossa enemmän porukkaa kyydissä. Autoon on asennettu GTS Performance Kit -alustasarja 50mm\40mm jonka jälkeen vika on tullut ilmi  voiko asialle tehdä mitään auto siis volvo 940 farkku  :-\
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: B-Man - 16.09.2015, 21:54:09
Mulla samanlaista vikaa. Eli  alkaa jyrisemään vähänkin reippaammin paikaltaan kiihdyttäessä ja korostuu vielä jos autossa enemmän porukkaa kyydissä. Autoon on asennettu GTS Performance Kit -alustasarja 50mm\40mm jonka jälkeen vika on tullut ilmi  voiko asialle tehdä mitään auto siis volvo 940 farkku  :-\

Korota perää ja jäykemmät jouset tilalle niin ei tipu niin alas kuormalla.
Nosta kardaanin tukikumia ylöspäin, eli lähemmäs koria. Isoja prikkoja kiinnityspulttien väliin, tarvittava määrä löytyy kokeilemalla.
Täällä oli samaa vikaa ja näillä ongelma hävisi.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Tjurbou - 27.09.2015, 00:58:16
Joo asia edennyt eli takana on nytten vahvistetut kuormajouset med kaasuiskarit, nousi takapää pari kolome senttiä, tuli ihan pirun timmi takaosasta nyt vrt. entiseen mutta väristys.. Se on edelleen ja pysyy, ehkä hieman lievempänä, mutta tiedä sitten onko nyt omassa päässä vain kuviteltua tuo väheneminen. Porukkaa ei vielä ole ollut auto täynnä joten paha sanoa siitä. Seuraavaksi täytynee kokeilla tuota prikka viristä mutta mietin vain että takaosa on nyt aika normaalissa korkeudessa, joten onkohan enää kardaanin kulmasta johtuvaa.. Tukikumikin tuntui liikkuvan aika jouheesti, joten silläkin on elovaransa. Ja tärrää siis esim kakkosella vedättää 2k -> eteepäi avosandaalilla™, mutta jos kiihdyttää rauhakseen niin ei minkäännäköistä värinää eikä myös nopeassa vauhdissa. Eli joku rupeaa antamaan 'periksi' väännön johdosta epäilen ma  :o
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: KariL - 27.09.2015, 09:16:00
Onko kardaani ollut irti? Jos on, niin epäilen, että se on asenettu väärin paikoilleen. Tästä kertoo myös se, että tilanne tärinän suhteen muuttuu kun autossa on takana porukkaan. Kardaaninivelet (etu ja taka) pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. En osaa paremmin selittää, mutta kannattaa kokeilla kääntää laipassa niveltä 90 astetta. Joskus kauan sitten olen paininut saman ongelman kanssa, mutta lopulta sain nivelet oikeisiin asentoihin. Spoorista kääntämällä oikeaan asentoon.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83251
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Tjurbou - 27.09.2015, 21:17:41
Joo no tuosta kardaanin irroituksesta ei ole tietoa onko ollut irti. Eikös noissa joissain kardaaneissa ole alkup. merkit siellä kaiken möhnän alla et tulee kohilleen, voinut tietty jo kadota.. Ja joissain muistelen olevan boorit tehty sillai ettei mene kuin yhdessä asennossa paikallee. Pitää nostaa vielä tasonosturilla ylös ja tutkia missä asennossa kardaani menee kun on renkaillaan ja tutkia kanssa puslat raudan kanssa, vaihteiston tukikumit jne. Ja jos missää ei näy ihmeellisyyksiä niin putsata kardaania jos löytyis merkkejä ja laittaa vaikka sen 90° eri kohtaan booreille ja käydä 'ympäri' boorit. Ensvkl sitte taas volvon alle räyhäämään :D
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: P11S1 - 27.09.2015, 22:32:49
Kyllä niissä yleensä on alkuperäisenä vedetty pienet merkit minkä mukaan kasatessa ne on toisiinsa yhdistetty. Ja on myös sellaisia kardaaneja mitkä ei mene kuin yhdessä asennossa toisiinsa.

Mulla oli tälläiset merkit kun vähän rapsutteli massoja pois. Voi olla silti jonkun omatkin tekeleet jos joskus ollut irti.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/900series/WP_20140929_14_39_04_Pro_zps15c8e406.jpg)
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Tjurbou - 20.11.2018, 21:37:40
Korota perää ja jäykemmät jouset tilalle niin ei tipu niin alas kuormalla.
Nosta kardaanin tukikumia ylöspäin, eli lähemmäs koria. Isoja prikkoja kiinnityspulttien väliin, tarvittava määrä löytyy kokeilemalla.
Täällä oli samaa vikaa ja näillä ongelma hävisi.
Vanha topikki mutta auto edelleen pihassa, tällä prikka tempulla toimi täällä, kaks korilaattaa ja uudet pultit ja voila, asettui! Case closed! Ja ajattelin ihan sillä laittaa vanhaan topikkiin koska on varmasti monella sama ongelma ollut, ja toimi sama tempaus yhdessä toisessa volvossakin.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: Kankikari - 20.11.2018, 22:02:11
Jos ei kartaanin kulmia halua korjailla niin yleensä auttaa kun vaihtaa ne lässähtäneet takajouset ja tyhjät iskarit uusiin.

Näin ite olen tehnyt. Madalletuissa sit iha eri.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: TVS - 20.11.2018, 23:04:17
Pääsyy kardaanin tärinään tuntuisi kuitenkin olevan se, että sillä ei ole tilaa "elää" tukikumissa, kun ne kumit on niin pehmosia ja painuneita, että se makaa "pohjassa" aina. Mulla oli erinomaisen paha kardaanijytinä käyttö945:ssa, ja siinä oli myös oireena todella raju "kytkimen ravistus", vaikka miten olemattomilla kierroksilla veti kytkimen ylös. Laitoin apujousen tukikumiin tälviissii (https://photos.app.goo.gl/Ufip1ZBq79Ph5bHWA) ja vot, ei jytistä enää muuten kun pakilla kytkintä nostaessa. Idea tuossa on siis se, että normaalisti painollaan maatessa kardaanilla pitäisi tukikumin kohdalta olla varaa elää joka suuntaan, ja monesti alaspäin se ei elä yhtään. Tuo pellepeloton-ratkaisu helpotti asiaa, vallankin kuormattuna/kärry perässä tilanne muuttui rajusti.
Otsikko: Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
Kirjoitti: jogiin - 21.11.2018, 01:10:38
Mulla piti eka 945 jyrinää vedätettäessä mutta olihan sen joku kerenny tontittamaan.  Uusilla jousilla ongelma poistu