Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: volmi - 15.09.2015, 11:44:47
-
Joo eli 142:sen B20A koneesta kuuluu kiihdyttäessä semmoinen räplättävä ääni. Tasakaasulla ääntä ei kuulu, mutta heti kun polkasee kaasua, niin mitä suurempi kuorma tulee koneelle, niin sen selkeämmin kuuluu. Itse kuvittelisin, että kuuluu venttiileistä, mutta välykset siinä on ainakin kohdallaan. Toistaiseksi ei ole ainakaan kulkuun vaikuttanu, mutta hyvähän ongelma olisi korjata ennenkuin vaikuttaa kulkuun. Nyt omat neuvot loppu, että mistä vikaa etsisi.
-
Itselläni pakosarjan liitoksen/tiivisteen vuotaminen sai aikaan kaasuttaessa tuhinaa ja räpätystä.
Jos ääni on metallisempi, niin vika löytyy varmasit jossain mekaanisessa osassa.
-
Itseäni harmitti aikoinaan samanlainen rallatus ääni konehuoneesta ja syyllinen löytyi jarrutehostajan takaiskuventtiilistä joka oli kulunut aikojen saatossa. En kylläkään muista kuuluiko ääni kiihdyttäessä vai pintakaasulla, mutta kannattaa sekin tarkistaa.
-
Tuo pakosarjan tiiviste ainakin falskaa. Onkohan tuosta mitään toivoa saada pakosarjan pultteja katkasematta irti? Kannattaako kone käyttää lämpimäksi vai olisiko jotain hyviä vinkkejä hommaan. Mulla on vahva epäilys, että tuosta ei ole pakosarjaa irroitettu koneen kyljestä kertaakaan.
-
Sama vika itsellä ollut aina, tai luulen ainakin että puhutaan samanlaisesta äänestä.
Tehostinta ei ole ollenkaan käytössä enää, ja kaikki ongelmat käyty läpi, tulkut siihen tulokseen että se on ominaisuus :idiot2: Kone kaiketi nakuttaa kuormituksessa vaan.
Tiivisteeseen toimii tosi hyvin (bilteman) tiivistetahna lisätiivistykseksi, ite laitan aina tiivisteiden molemmin puolin kun on kaikki laippapinnat enemmin ja vähemmin happamat tms..
-
Kolmesta kannesta vain yhdestä yks pinna poikennut. Kuumana irti
-
Pulttit lähtevät vääntämällä, joko yhdessä tai kahdessa osassa. Ehkä kannattaa ennakkoon tilata vaihtopultit ja lainata kaverilta varmuudeksi välineet, joilla katkenneet pultit saa kammettua ulos koloista.
Itse vaihdoin imu/pakosarjan tiivisteen juuri kuukaisi sitten. Vika oli enemmänkin pakosarjan epätasaisessa pinnassa. Ensimmäisessä yrityksessä vuotojen tilkitsemiseski käytin jotain kuumuudessa kovettuva tahna, mutta se mureni kahden viikon aikana ympäri pääkaupunkiseutua. Nyt on vuorossa http://www.motonet.fi/fi/tuote/602353/Permatex-Ultra-Copper-tiivistesilikoni-80ml (http://www.motonet.fi/fi/tuote/602353/Permatex-Ultra-Copper-tiivistesilikoni-80ml). Kyllä tuntuu hyvältä ajella hiljaisella autolla, ilman ikäviä sivuääniäl. :)
Mutta saas nähdä kuinka kauan kestää, kyse on kuitenkin vain paikkauksesta. Ainakin itämaan tietäjät netissä kehuvat kyseisen aineen kestävyyttä.