Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: purske - 19.09.2015, 20:11:47

Otsikko: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: purske - 19.09.2015, 20:11:47
Tänään pomppasi (taas) suurinpiirtein otsikon mukainen ilmoitus ajotietokoneeseen. Ilmoitus tuli sen jälkeen kun olin tutkinut etuvalojen suuntausta. Ajovalot olivat siis noin 15 minuuttia päällä ilman että auto oli käynnissä. Tätä ennen autolla on ajettu noin 100km pätkä, joten akun olisi pitänyt olla hyvässä latingissa. Autoon on vaihdettu akku(ostettu siniseltä) noin kolme viikkoa sitten, jolloin latasin akun täyteen ennenkuin laitoin sen autoon.  Auto on niellyt jo kohtalaisesti kilometrejä ja tällä hetkellä taulussa on jo hieman yli 180 tkm.

Auto valitteli vanhalla akulla myös samaa ilmoitusta lähinnä eberin käytön yhteydessä. Tänä syksynä en kuitenkaan ole vielä ehtinyt eberiä käyttämään. Laturikin tuntuu olevan kunnossa, sillä latausjännite pyörii siinä 14,5 voltin kieppeillä. Lepojännitteen mittasin silloin pari viikkoa sitten kun vaihdoin akun ja tällöin se oli yön seisomisen jälkeen 12,6 volttia. Mittasin vuotovirran ovet lukossa ja se oli ~20mA, joten sekään ei pitäisi olla syypäänä.

Mikähän tämän alhaisen varaustilan voisi aiheuttaa? Valot eivät kuitenkaan olleet niin pitkään päällä, että olisivat täyden akun ehtineet tyhjentää tuossa ajassa. Autossani taitaa olla jarrutusenergian talteenotto, joten voisiko sen tietokone pitää akun varauksen liian matalana, jolloin pienikin ylimääräinen kuorma aiheuttaisi jännitteen putoamisen ilmoituksen alapuolelle? Hyvät ja huonot ideat otetaan mielellään vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: FinnDRZ - 19.09.2015, 20:15:36
sama herja tuli -10 V40:ssä välillä, kun esim odotteli vaimoa duunista kone seis.  en huolestuisi, ilmeisen herkällä tuo varoitin noissa on?
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.09.2015, 21:45:28
Mulla tuli uudessa XC60:ssä herja n 15min päästä, kun opettelin auton laitteita moottori sammuksissa! Eli normaalia on ;)
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: Risto H - 20.09.2015, 01:16:14
Noilla kilometreillä laturi alkaa olla finaalissa. Kannattaa seurailla latausjännitettä ja kuulostella ääniä konepellin alta. :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: purske - 20.09.2015, 09:43:01
Hyvä homma että on normaalia toimintaa  :) Olihan se niin, että rikki menevä laturi antaa alempaa latausjännitettä kuin normaalisti? Äänet kuulostavat ainakin vielä suht normaaleilta.
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: rampe13 - 20.09.2015, 14:00:11
onko autossa akunvarauksen tai kulutuslaskuri(mikälie) anturia? nollattiikohan se akun vaihdon yhteydessä? kulutus on kyllä kova virrat päällä joten voi olla ihan normaaliakin.

ootko lataillu akkua akun navoilta? se sekottaa laskurin. miinus pitää olla rungossa aina ulkoisissa latureissa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: Cental73 - 20.09.2015, 14:52:35
tuota sanoi minullakin, ja muutaman päivän päästä jäin tienposkeen. Akku taas tyhjänä - olikin laturi finaalissa. 
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: Jortsi - 20.09.2015, 19:42:42
Aika herkkiä taitaa olla nuo mittarit uusissa autoissa. Esim uudempi (-12 tai -13) 5-BMW ei startannut ollenkaan ja jotain akkuvikaa herjasi, mutta akku näytti testin mukaan olevan lähes uudenveroinen. kaupunkipyörityksessä ei jaksanut pitää auton mukaan jännitettä tarpeeksi korkealla. Vaati vain ulkoisen latauksen, mitä voi noin hienolle tekniikalle toisinaan suositella (että autonkin mielestä voisi koittaa josko se jaksaisi pyöräyttää itsensä käyntiin). Starttaako muuten uudet volvot, vaikka herjaisi jännitettä?
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: Risto H - 20.09.2015, 22:13:02
Tässä ei tietääkseni ole mitään energialaskuria eli ihan jännitteen perusteella herjailee. Latauksen merkkivalo ei toimi kovin hyvin: Saattaa ilmoittaa että sähköjärjestelmä vaatii huollon kun laturi alkaa hajota mutta se saattaa hävitä ja seuraava herja onkin sitten alhainen akkujännite jonka jälkeen hyytyy. Laturi alkaa yleensä pitää vinkuvaa ääntä ennen lopullista hajoamista.
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: purske - 20.09.2015, 22:28:45
Tiskiltä kysyin kun akkua hain, että tuleeko vaihdon yhteydessä tehdä jotain muutakin ja vastaukseksi sain ettei tarvitse. Vaihdoin siis itse akun. Akkua ei myöskään ole ladattu suoraan navoilta, vaan juurikin rampen mainitsemalla tavalla miinus rungossa. Autoa käynnistettäessä startti pyöritti normaalilla tavalla, joten akussa oli vielä jonkin verran varausta. Toivotaan nyt kuitenkin parasta ja pelätään laturin hajoamista  :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: mulugren - 20.09.2015, 23:08:15
Noilla kilometreillä laturi alkaa olla finaalissa

Alle 200tkm ja neljä vuotta vanha auto?
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: maza88 - 21.09.2015, 09:15:00
Ittellä ainenki 07 ja 163tkm ja laturi kaput..
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: retiisi69 - 23.09.2015, 15:28:34
Täälä -05 ja meni 145tkm kohdalla laturi..  :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: mulugren - 28.09.2015, 00:09:46
Start-stop hommelitko ne rääkkää laturit finaaliin noin nopeasti?

Edit: eiku jaa, ketjun aloittajalla vain tuollainen moterni. Ehkä ne on eberit sun muut ku sitä laturia vanhemmissa rääkkää. En tiedä auttaisko AGM akku laturin(kin) elinikään. Sehän ottaa nopeammin latausta vastaan
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: maza88 - 28.09.2015, 02:34:21
Ittellå ainenki denson laturi ja nyt bosch tiedä sitten..
Otsikko: Vs: Volvo S40 D3 -11 "Akun jännite alhainen"
Kirjoitti: Pietilä - 29.09.2015, 20:16:03
Itsellä S40 2.4 -04 kans tuota ilmoitteli kaikki ne vuodet mitä oli. Jos kuunteli musiikkia tai valot oli päällä, varmaan kans jotain 10min luokkaa. Enpä siitä koskaan mitää stressiä vetänyt, autohan puottaa sitä mukaa siitä virtoja pois laitteilta.  Aina käynnisty kesät/talvet vaikka ilmoitukset sai tulemaan, eikä mitään muuta oireita ollut.  Alkuperäinen laturi ja 260tkm oli mittarissa kun lähti auto.