Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Vauxi - 20.09.2015, 15:51:31
-
Tere.
Onkos kukaan elektroniikkatasolla modannut 240 sähköistä nopeus että matkamittaria eri hammasluvulle? Jos kyllä niin pitääkö mun muokkaa UAF2115 tsipin pinnin 8 konkka&vastus yhdistelmää ja vai jotain muutakin? Pinnin 11 tason muokkaus vaikutti vain matkamittariin ja sekin väärään suuntaan. Jenkkiohjeiden vastaisesti tässä mittaristossa on puolijohdetekniikkaa siniaallon muutokseen.
http://cleanflametrap.com/speedo.html (http://cleanflametrap.com/speedo.html) Juttu on kohtalaisen vajavainen ja pinninumerointi pävi koska jenkki. Myös piirikortti on eri kun puuttuu lisälevy kokonaan ja naaraspinnejä mittariston piikkirimaa varten on eri määrä.
Pinnin 4 vastuksen arvon muokkaus on vain hienosäätö nopeusmittarin näyttämään.
Voin ottaa fotoja tuosta.
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/U/A/F/2/UAF2115.shtml (http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/U/A/F/2/UAF2115.shtml)
-
Yritätkö mittarivirhettä korjata? Otsikosta tuli mieleen että vastuksilla saa korjattua mut saatan puhua ihan eri asiasta mitä kysyt :D
-
Periaatteessa kyse on mittarivirheen korjaamisesta, mutta ei ihan. Mittari haluaa 12 pulssia ja sisään ois tarjolla 48.
-
Lankku, mä kokeilisin jotain frequency divider -kytkentää, esim. 555 -kellopiirillä.
Googlella lisää tietoa.
-
Vauxi tätä tekee ja ihan muun henkilön autoon :)
-
Vauxi tätä tekee ja ihan muun henkilön autoon :)
:)
-
Joo siis tosiaan 12 hampaan sijaan pitäisi lukea 48 hammasta. Laitoin kokeeksi pinnin 8 flip flop kytkennän vastuksen rinnalle toisen ja nopeusnäyttämä putosi satasesta johki 45kmh alueelle. Sensijaan matkamittari näytti raksuttavan entiseen malliin. Myös kondensaattorin arvon muutos askarruttaa. Jotain hifitietoa näiden suhteesta ja toiminnasta kytkennässä olis iha jees saada tietoon.
Tuo datasheetissäkin mainittu divider vaikuttaa vain matkamittarin askelmoottoriin, kuten toimintakaaviostakin käy ilmi. Todensin juottamalla pinnin 11 irti ja näin muuttamalla pinnin asentoon open. Sillo matkamittari vasta saikin vauhtia. :D Joten lähtötilanne on nyt se hitain.
Mittasin että noin 213hz tässä mittariyksilössä tarkoitti n100kmh.
-
Jep jep. Tutkittava hieman lisää rc kytkentää ja sen arvoja.
-
Vaikka olenkin elektroniikkaäijä, väitän, että tulee helpoimmaksi vaihtaa anturikiekko 12-hampaiseen.
Tai asentaa toinen anturikiekko, ja siirtää anturi sen tykö. Voi joutua käyttämään mittaria varten omaa anturia, jos alkupreäinen ohjaa muitakin laitteita, kuten ABS.
RC-kytkentä ei voi toimia, koska taajuus vaihtelee niin paljon nopeudesta riippuen. Pitää olla digitaalinen taajuusjakaja.
-
Datasheetissä puhutaan rc kytkennästä sekä toisaalla myös. Veikkaan mittaamatta mitään että tuo ei suoraan ole vain joku simppeli ohjausjuttu. Vaan jotain cpu sisäistä tahdistusta. Mittailen ja palaan astiaan.
-
Pyssy oli oikeassa. Signaalimuunnos ja pulssien taajuus pudotetaan tuolla lisäkortilla. Jännästi tuo tuottaa 3 pulssin sarjaa tauolla tuolle 2115lle. Eikä esim yhtä pulssia sarjatulella leveyttä tms muunnellen. Myöskin signaalin laatu on aivan kauheaa. Mutta silti uaf siitä selvän saa. :D Menee kyllä astetta paria vaikeammaks kun pitäisi saada muutettua tuon rippelilaskurin toimintaa. Mut jonkun on aina tehtävä se pioneerityö vai miten se menikään.. ::)
Signaalimuunnin (http://www.saunalahti.fi/~skarka/signaalimuunnin.jpg)
60kmh oli 128hz sisään. Harmi vaan kun en mitannut noiden kolmen pulssn taajuutta tai pituutta. No ehkä vkl aikana.. Huomattavasti se on hitaampaa kuin sisään tuleva.
-
Kattelin väärin tossa. Liekkö silmissä vikaa tms. :D Mutta originelli signaali on 2 hammasta ja 2 taukoa. Modasin laskuria ja otin ulostulon käyttöön mikä pudottaa mittarilukeman neljänneksellä. Mutta samalla aiheuttaa nopeusmittariin melkoisen vipotuksen. Eli viisari käyttäytyy kuin wanhoissa autoissa eestaas viipottaen. Tämä johtuu vain siitä että nyt pulsseja tulee kahdeksan sarjassa. Eli 8 pulssia putkeen ja 8 taukoa putkeen. Tätä en saanut hierottua pois aikavakiota muuttamalla suuntaan tai toiseen. Tietääkseni tuosta HEFistä ei saa muunlaista pulssia ulos samalla määrällä?
(http://www.saunalahti.fi/~skarka/7.bmp)
Punainen on alkuperäinen kytkentä ja keltainen tämä uusi.
-
Osottautui että mittaristo on suoraan 48 hampaan malli. :D Plus että meikällä oli alusta asti ajatuskatkos signaalijohtojen suhteen... 645 hertsillä mittari näyttää tasan sataa. Lankku laskikin että se on hyvin lähellä. Ajettaessa sitten näkee totuuden ja voi trimmaa näyttämää suuntaan tai toiseen.
(http://www.saunalahti.fi/~skarka/taksilahto.jpg)
Skooppasin huvikseni myös taksilähdön kun mittari näyttää sataa. Mittari pelaa hienosti kakomatta aina neulan tappiin asti.