Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chili - 20.09.2015, 20:18:32

Otsikko: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: Chili - 20.09.2015, 20:18:32
M47 laatikko poikii taas ja pitäisi löytää uusi laatikko.

Edellisellä kerralla ostin 200 -sarjalaisesta irrotetun M47:n ja pajalla totesivat, ettei se käy minun 745 B200E vm. -88:iin.  Onko todella näin, ettei sitä saa käymään osia vanhasta vaihtamalla?  Pajalla sanoivat, että laatikon akseli on liian lyhyt ja laippakin on erilainen, kuin 700-sarjalaisessa.

Netistä kun lukee, niin vaihto pitäisi onnistua osia vaihtamalla vanhasta tähän uuteen.

Onnistuuko se 200-sarjalaisen M47:n liittäminen ongelmitta tuohon vm 1988 Volvo 745:een?

Onnistuuko ns. MKI laatikon asentaminen MKII tilalle?
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: temle - 21.09.2015, 07:19:04
Moi joku osaa sanoa vaikka heti .varaosahaku jos firmassa molemmat  laatikot esim m niemi panelia oli eri numero ei välttämättä ole  koko totuus soita ja kysy.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: mauser240 - 21.09.2015, 16:22:01
Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: Chili - 21.09.2015, 17:30:50
Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.


Jaa - mitähän se mun autokorjaamo sitten höpisi, kun ei saanut 200-sarjalaisessa ollutta 3-sakaraisella laipalla varustettua M47:aa sopimaan minun -88 malliseen Volvo 740:een B200E?
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: s73 - 21.09.2015, 17:56:20

Jaa - mitähän se mun autokorjaamo sitten höpisi, kun ei saanut 200-sarjalaisessa ollutta 3-sakaraisella laipalla varustettua M47:aa sopimaan minun -88 malliseen Volvo 740:een B200E?
Ei mene muokkaamatta, 200-sarjassa ei ole hardyn kiekkoa  ja 700-sarjasta löytyy, siitä ero.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: Chili - 21.09.2015, 18:34:26
Ei mene muokkaamatta, 200-sarjassa ei ole hardyn kiekkoa  ja 700-sarjasta löytyy, siitä ero.

Hardyn kiekkohan on se kuminen nivel?

Onkos laatikon akselin pituudessa/paksuudessa siis eroa, minkä vuoksi laatikon vaihto ei käy eliminoimalla se Hardyn kiekko kokonaan?
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: s73 - 21.09.2015, 20:09:05
Hardyn kiekkohan on se kuminen nivel?

Onkos laatikon akselin pituudessa/paksuudessa siis eroa, minkä vuoksi laatikon vaihto ei käy eliminoimalla se Hardyn kiekko kokonaan?

Hardy on kuminen nivel.

Keppiteline on eri, eli se menee vaihtoon.
Ulosmenevä on joko hardy tai kova laippa, voi vaihtaa keskenään.
Jos M47 ollut dieselin kaverina niin kytkinkoppa vaihtoon.
Kytkinhaarukka ja mahdollisesti koppa eri riippuen onko neste- vai vajerikytkin.

Vaihdat laipan ja muut tarvittavat mitä on tuossa ylempänä mainittu.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: mauser240 - 22.09.2015, 13:24:17
Hardykiekkoa on käytetty myös 200-sarjalaisissa.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: Justus - 22.09.2015, 16:32:24
700 sarjassa on tuota MKI laatikkoa kahta pituutta.
Mittarivaijerilähdöllinen jossa on tulpattu lähdön kansi, lienee täysin sama laatikko kuin 200 sarjassa ja sitten semmonen missä sitä mittarivaijerilähtöä ei ole ollenkaan, eli toosakin on lyhempi, oliskos niin, että siinä on sitten käytetty hardyä??
MKII laatikon pituuksista mulla ei ole hajua.

Dieselissä on erilainen kaaveli ja holkki kytkinakselilla, jonka pystyy poistamaan ja kaavelin voi vaihtaa vanhasta.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: mauser240 - 22.09.2015, 19:25:01
Nyt olen löytänyt sen verran ristiriitaista tietoa että minä nostan kädet pystyyn.

Sen verran voin kertoa kuitenkin että pihallani seisoo 240 vm -93 ja 740 vm -92 ja molemmissa on M47 ja hardy eikä kummassakaan ole vaijerinlähtöä, edes tulpattua sellaista.
Otsikko: Vs: M47 laatikkojen erilaisuudet ja sopivuus keskenään 200 =>700 sarjaan?
Kirjoitti: mauser240 - 22.09.2015, 19:36:48
Esim. tässä - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6790.0 - nimim. estate todennut että laippaa vaihtamalla onnistuu.

"Kaikki laatikot sopivat ristiin (siis bensakoneen perästä bensakoneen perään ja tirsselistä tirsseliin) 240-, 740- ja 940-malleissa, kytkinkopan vaihtamalla menee myös bensakoneisen laatikko tirsseliin ja toisinpäin (paitsi M90 joka on kiinteällä kopalla). Laatikon laipat saattavat olla erilaiset mutta nekin saa vaihdettua laatikosta toiseen. Keppiteline on erilainen 240 vs. 740/940. Kardaanin etupätkä vaihtamalla pystyy vaihtamaan myös vaihteiston tyyppiä (M45/M46/M47/M90), kaikille vaihteisto-kori yhdistelmille ei löydy valmiita kardaaneita (esim. 240+M90 tai 940+M45).

Ainakin itse olen heitellyt ihan ristiin noita laatikoita, jopa bensa 740:stä M47 dieseli 240:iin kytkinkopan, kepin telineineen ja kardaanin laipan vaihtamalla, kardaanin etupätkää ei tarvinnut vaihtaa."