Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Foze - 22.09.2015, 09:11:40
-
Yritin saada ton alkuperäisen vaihtovalon toiminaan, lisäsin puuttuvan johdon mittaristolta ecu:lle (lh2.4) ja nyt valo syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun auto käynnistyy
mutta ajossa ei tee muutakon satunnaisesti välähtää kun vaihtaa vaihdetta...
Miten ton edes kuuluisi toimia? ja jostain kuullut että pitäis ensin kalibroida onko tästä tietoa?
Ja vaihteistona on m47 eli en nyt tarkoita sitä ylivaihteen valoa
-
Yritin saada ton alkuperäisen vaihtovalon toiminaan, lisäsin puuttuvan johdon mittaristolta ecu:lle (lh2.4) ja nyt valo syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun auto käynnistyy
mutta ajossa ei tee muutakon satunnaisesti välähtää kun vaihtaa vaihdetta...
Miten ton edes kuuluisi toimia? ja jostain kuullut että pitäis ensin kalibroida onko tästä tietoa?
Ja vaihteistona on m47 eli en nyt tarkoita sitä ylivaihteen valoa
Tuskin on ecusta (lastusta) tuota pistetty päälle. Aikoinaan kokeilin 940 turbosta niin oli mykkänä vakiona.
-
Hmm mistä lampusta puhutaan?
-
Hmm mistä lampusta puhutaan?
Siitä nuolivalosta mittariston oikeassa laidassa, jonka tarkoitus manuaalissa on syttyä kun pitäis vaihdetta vaihtaa
Löysin ulkomaalaiselta foorumilta sen kalibrointi ohjeen mut emmä sitä saanu pelaamaan, se vaan sytty sillon tällöin ilman mitään logiikkaa...
Varmaan näist euroopan malleist sit puuttuu ecusta jotain oleellista siihen valoon liittyen
-
Tuo nuolivalo tarkottaa m46 lootaa. Missään 240 vollessa jossa on m47 loota ei tuo valo vilku.
M47 lootassa ei ole ylivaihdetta. M46 lootassa on ja antaa tuon merkkivalon.
Puolasta tulee se signaali rundikellolle. Tietääkseni 240 vollessa ei ole mitään vaihtovaloo alunperin.
Jos tää on joku jenkkivehje niin viisammat sitten jatkaa.
-
Tuo nuolivalo tarkottaa m46 lootaa. Missään 240 vollessa jossa on m47 loota ei tuo valo vilku.
M47 lootassa ei ole ylivaihdetta. M46 lootassa on ja antaa tuon merkkivalon.
Puolasta tulee se signaali rundikellolle. Tietääkseni 240 vollessa ei ole mitään vaihtovaloo alunperin.
Jos tää on joku jenkkivehje niin viisammat sitten jatkaa.
kyllä nimen omaan m47:ssa ja lh2.4:ssa se nuoli tarkottaa vaihtovaloa, pitäis syttyy kun ecu haluaa vaihteen vaihtuvan
Pää-asiassa ilmeisesti amerikan markkinoilla käytössä ollut joku taloudellisuus juttu...
tässä mun autossa eculta kyllä lähti se valon johto mutta yhdestä liittimestä matkalla mittaristolle niin ja johto jäi pois
sen valon pitäis syttyy jossain 2000-3000rpm välissä ja sit sammuu kun vaihtaa isommalle
tähän ehkä pystyy vaikuttamaan tolla ajossa tehtävällä kalibroinilla.
AW-70 automaatissakin toi nuolivalo on kytketty sähkökaavioiden perusteella mutta siitä en tiedä mitä se tekee..
-
Aika jännää!
M46 niin se valo tarkoittaa ODn päällekytkeminen ja AW70/71/72 niin se tarkoittaa että OD on kytketty pois.
-
Siihen liittyy mun muistakseni joku rele joka pitää lisätä Oisko siinä jotai älykkyyttä?
-
Siihen liittyy mun muistakseni joku rele joka pitää lisätä Oisko siinä jotai älykkyyttä?
Ton oman 91:sen sähkökaavioissa sille valolle on kaksi erillistä kytkentää..
Aw7x laatikolla on tosiaan jotain releitä piirrelty sinne mut m47:ssa vaan yksi mittaristolta(sille valollehan on se oma lattaliitin suoraan valon takana) eculle pinniin nro. 26 menevä violetti johto.
Se kalibrointi ohje minkä löysin tuolta lontoon kieliseltä foorumilta menee näin:
-akun kenkä pitää käyttää irti jotta ecusta häviää opitut arvot
-sen jälkeen ajetaan ykkösvaihteella noin 8sek kierroksilla noin 3000rpm ja vaihdetaan isommalle jolloin valon pitäisi välähtää lyhesti n.0.5sek
-toistetaan edellinen kaikilla vaihteilla (1-5)
Mä sain tosiaan ton valon välähtään juuri tolla tavalla, mut sen jälkeen ei enää tapahtunutkaan mitään..
tosin nyt vasta muistin että en käyttänyt tota akkua irti, pitää vissiin se vielä kokeilla ennen kun unohtaa koko valon...