Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Mika_L - 22.09.2015, 16:20:10

Otsikko: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 22.09.2015, 16:20:10
Terve. Auto on 2008 belgian tuonti v50 2.0D ja se on nyt meillä reilun kuukauden ollut. Pari viikkoa sitten alkoi tasaisessa ajossa nykimään kierrosalueella 1600-2200rpm.  Toisena oikkuna on toisinaan korkeaksi nouseva kulutus tasaisessa ajossa. Toisinaan pääsee alle 5L/100km keskikulutuksella ja välillä samalla tiellä kulutus nousee  n. 7l/100km. Ajo-olosuhteet on ollut suht samat aina.

Mistä tiedän DPF:n toimivan oikein. En ole kertaakaan huomannut sen tekevän puhdistusta. Saako sen kotikonstein pakotettua?

Mietin tässä jo sellaistakin vaihtoehtoa, että poistaisi egr:n, dpf:n käytöstä. Ei vaan nyt oo just 600€ löysää sitä varten.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 22.09.2015, 18:02:35
Terve. Auto on 2008 belgian tuonti v50 2.0D ja se on nyt meillä reilun kuukauden ollut. Pari viikkoa sitten alkoi tasaisessa ajossa nykimään kierrosalueella 1600-2200rpm.  Toisena oikkuna on toisinaan korkeaksi nouseva kulutus tasaisessa ajossa. Toisinaan pääsee alle 5L/100km keskikulutuksella ja välillä samalla tiellä kulutus nousee  n. 7l/100km. Ajo-olosuhteet on ollut suht samat aina.

Mistä tiedän DPF:n toimivan oikein. En ole kertaakaan huomannut sen tekevän puhdistusta. Saako sen kotikonstein pakotettua?

Mietin tässä jo sellaistakin vaihtoehtoa, että poistaisi egr:n, dpf:n poistoa käytöstä. Ei vaan nyt oo just 600€ löysää sitä varten.

99% varmuudella EGR rikki. Kohta menee DPF tuon vuoksi. Mistäpäin olet?
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 22.09.2015, 20:03:44
Vääksystä...
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 22.09.2015, 20:16:43
Käyppä ekana merkkiliikkeen pikahuollossa kysymässä  tuon nykimisen mahdollista aiheuttajaa, ei se diagnoosi paljoa maksa, ota tuloste vikakoodeista ja saat varmaan korjaus selitteen.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 23.09.2015, 08:12:52
Käyppä ekana merkkiliikkeen pikahuollossa kysymässä  tuon nykimisen mahdollista aiheuttajaa, ei se diagnoosi paljoa maksa, ota tuloste vikakoodeista ja saat varmaan korjaus selitteen.

Tuokin raha menee hukkaan kun ei noissa aiheuta nykimistä mikään muu kuin EGR mikä takkuilee tai DPF poltto, jossa pönttö on täynnä ja vastapaine on jo korkea. Vikakoodeja ei tule. Tämän saman merkkiliike kertoo 150-200eurolla.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 23.09.2015, 11:51:17
Tämän saman merkkiliike kertoo 150-200eurolla.

Veikkaisin 65 jeur
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 23.09.2015, 12:07:59
Veikkaisin 65 jeur

Summa nyt ei ollut se pointti vaan se, että maksaa se vaikka vaan yhden euron niin hukkaan heitettyä rahaa kun sanovat saman. Noita tulee mulle vuodessa kymmeniä ja jokaisessa samat oireet ja jokaisessa samat vaivat. En usko, että nyt olisi jokin muu vaiva, mutta toki mahdollista on kaikki.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 23.09.2015, 22:12:51
kyllä uskon egr:n olevan syy oireisiin? Onko ensiapuna puhdistuksesta hyötyä? ja kuinka pitkäksi aikaa jos on?
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 23.09.2015, 22:44:20
kyllä uskon egr:n olevan syy oireisiin? Onko ensiapuna puhdistuksesta hyötyä? ja kuinka pitkäksi aikaa jos on?

Voi siitä apua olla, mutta tahtoo uusiutua kovin nopeasti. Mekaanisesti ottaa itseensä ja yleensä putsaus ei enää auta, mutta kannattaa koittaa jos sillä saa lisäaikaa itse toimenpiteeseen. EGR on koneen takana, kuskin puolella kohtuu ylhäällä. Seuraa imusarjalta lähtevää metallin väristä putkea niin se päätyy EGR:ään.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Timppasavosta - 24.09.2015, 09:53:58
Lisätäänpä oma lusikka soppaan myös, eli potilaana tuo allekirjoituksessa näkyvä V70 2.0D. Oireet samanlaiset eli kulutus hieman korkea välillä ja nykii, mutta EGR:n pistoke on irti eli ei ole mukana pelissä? DPF:n poltto tapahtuu noin 2000 - 3000 km:n välein, mikäli olen oikein aistinut ajaessa...

Mistä apua, kaasuläppäkotelon puhdistuksesta vai?
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 24.09.2015, 10:12:08
Lisätäänpä oma lusikka soppaan myös, eli potilaana tuo allekirjoituksessa näkyvä V70 2.0D. Oireet samanlaiset eli kulutus hieman korkea välillä ja nykii, mutta EGR:n pistoke on irti eli ei ole mukana pelissä? DPF:n poltto tapahtuu noin 2000 - 3000 km:n välein, mikäli olen oikein aistinut ajaessa...

Mistä apua, kaasuläppäkotelon puhdistuksesta vai?

Ei polta noin harvoin. Noin 800km on tuon moottorin polttoväli ja tällöinkin suodatin täytyy olla kuin uusi. Nykiminen ja poltto liittyy toisiinsa kohtuu varmuudella sekä kulutuksen nousu. Voihan tietysti jokin liitin olla hapettunut ja tarpeellinen tieto vääristyy aina hetkeksi, jolloin nykiminen alkaa. Kaasuläppää ei tarvita ajossa kuin polton aikana ja alavääntöä pyydettäessä sekä tietty sammutuksessa. Voihan sekin tietty olla, mutta epäilen, haittaa puhdistuksesta ei kuitenkaan ole  :)
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 30.09.2015, 15:54:09
Missäs Lahdesta lähin firma, joka ohjelmoisi volvosta egr:n, dpf:n pois?

Huollon jälkeen ajeltu työmatkaa ja kulutus 7-10l/100km. Öljyn määrä on hiukan lisääntynyt! Mikä on nyt kannattavin toimen pide?
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 30.09.2015, 16:16:04
Onko auton myyjäliikkeellä millainen vastuu tällaisissa käytetyissä autoissa. Normaalista käytöstä johtuvaa kulumista ei korvaa..eikös tämä ole sitä? Jarrutehostin vaihdettiin osittain liikkeen laskuun.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 01.10.2015, 06:04:58
Tänään nollasin mittarin aamulla. Maantieajoa 80km/h vauhdilla ja keskikulutus 30km matkalla 8l/100km.  PEEKELE SENTÄÄN! Bensa CR-V:llä pääs samalla kulutuksella! Öljyn määrä olikin ihan ok. Se muovinen mittatikku onkin aika tarkka ettei se ylimääräisiä heilahtele ylös nostettaessa  :D
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: volvotdi - 01.10.2015, 07:52:20
Tänään nollasin mittarin aamulla. Maantieajoa 80km/h vauhdilla ja keskikulutus 30km matkalla 8l/100km.  PEEKELE SENTÄÄN! Bensa CR-V:llä pääs samalla kulutuksella! Öljyn määrä olikin ihan ok. Se muovinen mittatikku onkin aika tarkka ettei se ylimääräisiä heilahtele ylös nostettaessa  :D

Kyllä se öljyn määräkin alkaa nousta kun tuo polttoralli vaan jatkuu...jatkuu...jatkuu...loputtomiin, kunnes jokin paikka pettää. Oikeasti jos haluat tuosta autosta toimivan, varman ja vähäkulutuksisen niin DPF ja EGR pois, niin nuo toteutuu. Autoliikkeeltä voit kysyä ja kannattaakin kysyä jos vaikka osallistuisivat kustannuksiin. Yleensä autoliikkeet eivät tahdo osallistua DPF kustannuksiin kun ei sinällään liity moottoriin ja voimansiirtoon. Kannattaa ehdottaa noiden osien poistoa, koska kustannus on ~1500eur vähemmän mitä uusien laitto, saattavat jopa innostua tuon jälkeen  :)

Tampereelle Lahdesta ajat tunnin eli täällä ainakin onnistuu noiden osien eliminointi.  ;)
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 01.10.2015, 15:57:05
Keskiviikkona nokka kohti tamperetta  :)
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 01.10.2015, 16:22:08
Tänään nollasin mittarin aamulla. Maantieajoa 80km/h vauhdilla ja keskikulutus 30km matkalla 8l/100km.  PEEKELE SENTÄÄN! Bensa CR-V:llä pääs samalla kulutuksella! Öljyn määrä olikin ihan ok. Se muovinen mittatikku onkin aika tarkka ettei se ylimääräisiä heilahtele ylös nostettaessa  :D

Kannattaisko laskea kulutus tankkaus litrat/ajetut kilometrit vaikka 1000km matkalta. Omassani en ole ikinä tajunnut tuota pdf hiukkaspoltto tapahtuma hetkeä, näkeekö sen ajotietokoneelta ?
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: aalt1n - 01.10.2015, 18:37:56
Omassani en ole ikinä tajunnut tuota pdf hiukkaspoltto tapahtuma hetkeä, näkeekö sen ajotietokoneelta ?
Hetkellinen kulutus pomppaa usealla litralla, kun poltto on käynnissä (esim 4,5l - > 8.0l).
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 07.10.2015, 21:24:22
Nyt tuntuu auto toimivan kivasti ja ohituksiin riittää paukkua ihan uudella tavalla.  8)

Suosittelen turhuuksien(egr ja dpf) poistoa, jos alkaa olemaan oikuttelua muillakin.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: djsacce - 09.10.2015, 09:32:23
Hieman on samat oireet täälläkin. Nykimistä ei ole mutta kulutus kyllä ihmetyttää. Viime tankilla meni 6,5L/ 100km.
Tuosta dpf:n poistosta. Onko se vain niin että pönttö auki ja sisukset pois? Tarviiko sille urea/lisäaine säiliölle tehdä mitään?
Egr:llä ei vissiin tarvi tehdä sen kummempia kuin ohjelmallisesti pois vaan?
Ohjelmointia jo kysyinkin täältä Oulun seudulta parista paikkaa.
Otsikko: Vs: Nykimistä ja korkea kulutus
Kirjoitti: Mika_L - 31.10.2015, 10:22:37
Nyt ajeltu pari tankillista päivityksen jälkeen. Kulutus on asettunut kohtuulliseen 5,2-5,5l/100km. Nyt on ollut ERITTÄIN mukava ajella, kun ei enää nyi ja kikottele ajellessa.