Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: kimmoh - 23.09.2015, 19:52:31
-
Otsikon mukaista vaivaa ollut tuossa 740 "helmessä" eli puoli-lämpöisenä ei monestikaan lähde laakista käyntiin, vaan parin startin jälkeen vaan yskii ja ehkä kolmannella kaasua painamalla hörähtää ja pysyykin hyvin käynnissä. Bensankatkua tms. en ole havainnut.
Mittarin lämpötila-anturin vastuksen ja mielestäni aika hyvin osui yksiin tuon taulukon kanssa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=608b352be8be412357bf4bd5566d8aba&topic=588.0.
Kylmänä, lämpimänä jne. toimii hyvin eikä muutenkaan ajossa temppuile, ei myöskään polta vikavaloa (olen sitä hieman ihmetellyt että se ei ole kertaakaan syttynyt sen kahden vuoden aikana mitä on ollut omistuksessa)
Olisko jotain hyviä arvauksia?
Edit: Joo se varsinainen vika oli kuitenkin startissa, joka jostain syystä juuri lämpimänä alkoi temppuilla. Startin purku atomeiksi ja öljyäminen jne. auttoi...
-
Vikakoodit? Ja vikavalon kuuluu syttyä käännettäessä virrat päälle, sammuu startatessa.
-
1-1-1 eli ei vikaa. Se starttaaminen on aina sellasta että kone ikäänkuin sytyttää parilla pytyllä, minkä jälkeen startin ratas putoaa pois päältä. Sama toistuu kerran-pari ja sitten kaasua painamalla jää käyntiin. Startin olen myös käyttänyt auki ja rasvailin jne., tosin ei siinä mitään vikaa näyttänyt olevan.
-
Oletko jakajan käyttänyt auki, mitä se on syönyt?
Viallinen bensapumpun rele voi tehdä tuota.
-
Jakajan olisin mieluusti avannut mutta ne ruuvit näytti olevan niin mulkusti kannat tulipeltiä kohden että jätin viikonlopuksi tuon lystin. Huollontarvetta näyttää selkeästi olevan kun kansi on niin paskainen että ei ole varmaan vuosiin mitään tehty.
Bensapumpun releestä oli kaikki juotokset enemmän tai vähemmän irti ja ne kolvailinkin uusiksi. Nyt volle tuntui haluavan käynnistyä joka kerran kun avainta käänsi mutta tiedä sitten, täytyy seurailla tilannetta. Ainiin ja ECUn sulakkeenkin vielä vaihdoin varuiksi, kun vanha oli jonkunverran hapettunut.
Ajellaan viikon verran ja raportoidaan sitten tulokset tänne. Kiitos vinkeistä tähän asti.
-
Bensapumpun rele vaihtoon tai osta varalle toinen, hitaa releellä 25-50e. valmistajasta riippuen.
Jakaja on kahdella ruuvilla kiinni, helpoin nostaa kokonaan pois, tekee kohdistusmerkit ettei laippa pyörähdä 180 astetta.
Käy siniseltä 2kpl. o-renkaita sisälle, jakajan kansi ja pyörijä tai tilaa saksasta skandixilta jos tarvetta muille osille.
Boschin osia ainoastaan sinne jakajaan, muissa merkeissä sopivuus ym. muita ongelmia.
Peiliä tarvitsee jakajan takaisin laitossa, näkee uran asennon.
-
No joo olis taas pitäny alottaa ihan perusasioista, eli tankkipumppuhan se on jumissa (ylläri). Jostain syystä se ei ole muuten pahemmin oirehtinut, mitä nyt pääpumppu hieman kavitoi kun bensaa on alle varttitankki mutta niin teki edellinenkin volle vaikka tankkipumppu oli vaihdettu ::) Kun bensaa on puoli tankkia tai enempikin, niin toimii näköjään hyvin ilman tankkipumppuakin....
Tankkilaitehässäkän irroitus ei juuri houkuttele, niin aattelin jotain tommosta http://www.motonet.fi/fi/tuote/281206/Sahkotoim-bensapumppu-12V
Mahtaisko toimia?
-
No joo olis taas pitäny alottaa ihan perusasioista, eli tankkipumppuhan se on jumissa (ylläri). Jostain syystä se ei ole muuten pahemmin oirehtinut, mitä nyt pääpumppu hieman kavitoi kun bensaa on alle varttitankki mutta niin teki edellinenkin volle vaikka tankkipumppu oli vaihdettu ::) Kun bensaa on puoli tankkia tai enempikin, niin toimii näköjään hyvin ilman tankkipumppuakin....
Tankkilaitehässäkän irroitus ei juuri houkuttele, niin aattelin jotain tommosta http://www.motonet.fi/fi/tuote/281206/Sahkotoim-bensapumppu-12V
Mahtaisko toimia?
Menee virittämiseksi, laita tankkiin kuuluva pumppu.
-
Tuollaista vikaa voi myös aiheuttaa auton alla olevan bensapumpun takaiskuventtiili. Sen saa erillisenä osana ja suht helppo vaihtaa. Vai onko syylliseksi paljastunut varmuudella tuo tankkipumppu?
-
Varma en ole mistään, painepumpun takaiskuakin olen arvellut mutta kuitenkin parhaiten se käynnistyy aina yön yli seisottuaan. Tankkipumppu on varmuudella rikki, tai ei ainakaan piuhoista lähde pyörimään.
No, katsellaan. Starttiakin olen kyllä epäillyt, että se ei lyö kunnolla päälle ja sen takia jaksa pyörittää.... :P
-
Mulla joutui sahaamaan nimenomaan puolilämpimänä todella kauan käyntiin. Lämpimänä ja kylmänä lähti laakista käyntiin. Vikana tuolloin oli juuri tuo auton alla olevan pumpun takaiskuventtiili. Koneena B200f.
-
Siirtopumppu vaihdettu (hauskaa se takakontissa istuskelu). Vanha ollut rikki ties miten kauan.. Pitää ajaa tankkia tyhjemmäs niin näkee oliko vaikutusta käynnistymiseen.