Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: mikan - 28.06.2011, 20:39:05

Otsikko: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 28.06.2011, 20:39:05
Kuten tunnetaan, vakio cooleri on haitarista ja poikittain.

Tuskailtuani tarpeeksi kauan imu-ilman lämpötilan kanssa (kesällä), päätin tehdä asiantilaan muutoksen.

Sen seurauksena ruotsin maalta tuli kaksi kuvan mukaista härpätintä.  :nälkä:

(http://i5.aijaa.com/t/00264/8251459.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002648251459.jpg)
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Xuppo - 28.06.2011, 20:44:17
mistäs puljusta tollaisia oikein saa? Pitäis hommata itselle samanmoinen tuohon seiskaan.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 28.06.2011, 20:51:05
KL racing.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/index.html

Eiköhän seiska nelinkanttiin käy samat romut kuin yli nelikanttiinkin ??  (en tiedä varmaksi).

Postikulut ovat vain melkoisen muhevat (€170,-). Tosin kahden coolerin lastilla oli painoakin lähemmäs 25kg
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: sorvari - 28.06.2011, 21:38:12
tossa onkin noi päädyt sen näköiset että menee varmaan heittämällä paikoilleen...mulla lmr:än mallikohtainen cooleri ei menny ilman rälläkkää ja hitsiä paikoilleen >:(
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 28.06.2011, 21:52:50
tossa onkin noi päädyt sen näköiset että menee varmaan heittämällä paikoilleen...mulla lmr:än mallikohtainen cooleri ei menny ilman rälläkkää ja hitsiä paikoilleen >:(

Sen mitä silmilläni pystyin vertailemaan, niin tuon pitäisi istua ihan suoraan paikalleen ilman hitsaus- tms. vehkeitä.   8)

Kaiken kaikkiaan työnjälki vaikutti moitteettomalle ja mitä silmämääräisesti katselin, niin mitat täsmäisivät hyvin.
Ja päätyjen mitoitus vaikutti reilusti suuremmalle (pienemmät häviöt) kuin orkkis coolerissa. :)

Mutta se paikalleen sopiminen selviää, kunhan tuo cooleri on maalattu (mustaksi) ja asennus alkaa (toivottavasti Sunnuntaina).
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: InlineFour - 28.06.2011, 21:56:24
Tätä kyl katotaa mielenkiinnolla, että sopiiko tosiaan heittämällä.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: jaippi - 28.06.2011, 22:08:37
Toivottavasti onnistuu, niin pääset hiillostamaan katsastusmiehiä  :D
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: moikki - 28.06.2011, 22:36:10
Jos menee suht bolton niin täytyy kyllä omaankin laittaa, ei jaksa käyttistä alkaa räveltämään enempää  :) Mustaksi tosiaan maalaa ja mustat letkut niin ei huomaa katsurikaan välttämättä..
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 28.06.2011, 22:40:17
Jos menee suht bolton niin täytyy kyllä omaankin laittaa, ei jaksa käyttistä alkaa räveltämään enempää  :) Mustaksi tosiaan maalaa ja mustat letkut niin ei huomaa katsurikaan välttämättä..

Orkkis letkut kun säilyttää, niin katsuri ei huomaa mitään, purkamatta autoa. Ja katsurin pitäisi huomatakseen tietää mitä etsiä, eli olla todellinen 940:sten asiantuntija.

Mustaksi maalaaminen on lähinnä marginaalinen yritys nostaa emissiokerrointa ja pääosin coolerin suojaksi talven suolapaskoja vastaan. Hammerlitellä (kiiltävä) maalattu cooleri lähtee pelkällä vesisuihkulla puhtaaksi, eikä myöskään hapetu.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: jkjh940 - 28.06.2011, 23:16:50
Omaani asensin tuollaisen kl racingin coolerin 45mm paksu+ilmastointi. Syylärin+coolerin jouduin jättämään vinoon taaksepäin koska cooleri oli niin leveä keskeltä että otti runkopalkkeihin kiinni ja jouduin korottamaan niitä korvakkeita mitä on siinä coolerin sivussa että sai edes vähän rakoa sinne sivuihin. Ilmastoinnin kennolle täytyi tehdä yläpäähän sellaiset L raudat ja pultata siitä muovista läpi että sai sen edes johonkin kiinni. Cooleri sitten syyläriin kiinni pitkillä 2x8mm muttereilla ja ne raudat mitkä pitää syylärin paikallaan  joutui tehdä sellaiset jatkot koska paketti on nyt hieman taakse kallelleen niin vakiot eivät riittäneet. Toivottavasti tosta nyt edes jotain selvää sai. Puhelimella otettuja kuviakin pitäisi jossain olla.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: sorvari - 28.06.2011, 23:51:36
runkopalkkeihin mullakin se cooleri osui..eli ei pudonnut tarpeeksi alas paikoilleen.piti kaventaa päätyjä.
topicin kuvassa nähdyssä coolerissa on selvästi fiksumman näköiset päädyt.mun cooleri on 60mm paksu,sitä paksumman asentaminen vaatiikin jo sitten paljon työtä ,omastanikin hioin hitsisaumat matalaksi jotta sain viimeisetkin millit käyttöön..niin ja katsastuksessa kävin sen kiinni ollessa ja mustaksi spreijattuna.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: olli - 29.06.2011, 10:54:55
KL racing.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/index.html

Eiköhän seiska nelinkanttiin käy samat romut kuin yli nelikanttiinkin ??  (en tiedä varmaksi).

Postikulut ovat vain melkoisen muhevat (€170,-). Tosin kahden coolerin lastilla oli painoakin lähemmäs 25kg

Kahden Coolerin lähetys 170 EUROA? Onpa kyllä pirun kallista!!!
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.06.2011, 20:51:05
Kahden Coolerin lähetys 170 EUROA? Onpa kyllä pirun kallista!!!

Samaa kattelin jo aikasemmin mutta totesin vain omassa luetun ymmärtämisessä olevan vikaa. Nyt rupean jo pikkuhiljaa uskomaan että luin alunperinkin oikein.  :idiot2:  :D
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 29.06.2011, 22:08:41
Ainakin ruotsin postin hinnastojen mukaan (se vähä mitä siitä tajuan) 25kg paketti maksaa rapiat 500SEK veroineen, joten kyllä sille pakkaamiselle ja toimitukselle tulee hintaa.

Mainittakoon se, että coolerit olivat hyvin styroksiin pakattuina (kestävät pientä kolhimista).

Kyseiset coolerit ovat 60mm paksuja, eli tämä
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=198&artnr=D3-1F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Olikos noiden päädyt aikaisemmin muottivalettuja? Ainakin noissa coolereissa päädyt vaikuttavat valetuille, jotka on hitsattu kennoon.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Acke - 29.06.2011, 22:26:32
Olikos noiden päädyt aikaisemmin muottivalettuja? Ainakin noissa coolereissa päädyt vaikuttavat valetuille, jotka on hitsattu kennoon.
Ainakin ilmoituksessa lukee että on muotoonvaletut päädyt ja että tuote saattaa tarvita hieman muokkausta.
300€ tulee näköjään yhdelle coolerille hintaa  :o Saa sit säästää hetken vielä ennen cooleripäivitystä jos haluaa tommosen mallikohtaisen...
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 03.07.2011, 22:48:05
Cooleri paikallaan.

Ahdot eivät enää tipu yläkierroksilla. Lisäksi ilmastointi päällä kone ei puudu täysin, vaan ilmastoinnin päällä olemisen huomaa vain sen viemän tehon vuoksi.

Tuo "mallisopiva" Cooleri on todellakin mallisopiva. Ainoa ero on se, että tuo kl:n cooleri on reilun sentin korkeampi ja sen vuoksi jää hitusen ylemmäs. Paksuus on just niukin naukin sopiva (paksumpi ei sovi). Päädyt ovat samanlaiset kuin vakiossa.

Coolerin kiinnitystä joutuu hitusen muokkaamaan, koska se voilla vaikeaa saada riittävän alas.
Itse katkaisin kuulerin kannakeet (ne coolerin nokat tuleva niihin) ja laitoin coolerin pohjaan kumimattoa ja painoin coolerin palkkiin asti kiinni. Se jää silti muutaman millin ylemmäs kuin aikaisemmin. Koska syyläri jää hitusen takakenoon, joutuu syylärin kiinnikkeitä modifioimaan noin 50 mm pidemmiksi. Vaikkakin kennopaketti on hyvin tiukassa nipussa.

Lisäksi ilmastoinnin kennossa oli repsikan paikalla jokin ruuvi, joka otti cooleriin kiinni, joten nostin kennon pois kannakkeiltaan, joten se nojaa nyt kannakkeiden etureunoihin ja etusäleikön tiivistäviin kumeihin ja istuu muuten tiukassa nyt.

Pikatestin mukaan armottomalla polkemisella saa toisen päädyn coolerista kuumaksi toisen päädyn ollessa viileä.
Testiajon aikana lämpötila oli romahtanut asennuksen aloittamisen 30C asteesta mukavaan 22 celsiukseen.

Viime kesänä 25 asteen lämpötilassa vakiocoolerilla mitattu jopa 70 asteen imuilman lämpötiloja.
Pestuntumalla täytyy heti sanoa, ettei tuollaisiin lämpötiloihin päästä enää kuin saharassa tms. paikoissa.

 *taavih->    :3/4 jättää sen:

Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: jone - 05.07.2011, 19:05:42
joo ei ollu ihan "bolt on" tuo kl racingin cooleri ilmastoituun malliin. laitan myyntiosastolle jos joku jaksaa askarrella...
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 05.07.2011, 20:45:08
joo ei ollu ihan "bolt on" tuo kl racingin cooleri ilmastoituun malliin. laitan myyntiosastolle jos joku jaksaa askarrella...

Oman coolerin vaihdon kolmessa tunnissa, vaikka siinä oli kaverin kanssa paskaakin jauhoin runsaasti, kaverin rassatessa pyöräänsä.


Joten ei se mikään mahdoton urakka ollut. 100% bolt on se ei ollut. Suurin muutos oli tuo kiinnikkeet.

(http://i4.aijaa.com/t/00831/8278271.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008318278271.jpg)   (http://i8.aijaa.com/t/00284/8278272.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002848278272.jpg)  (http://i3.aijaa.com/t/00383/8278273.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003838278273.jpg)    (http://i3.aijaa.com/t/00625/8278274.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006258278274.jpg)
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.07.2011, 08:39:15
Viime kesänä 25 asteen lämpötilassa vakiocoolerilla mitattu jopa 70 asteen imuilman lämpötiloja.
Pestuntumalla täytyy heti sanoa, ettei tuollaisiin lämpötiloihin päästä enää kuin saharassa tms. paikoissa.

Missähän omassa huiteli imulämmöt (siis coolerin ja imusarjan välissä) viimekesänä kun ulkona oli +36oC, ilmastointi täysin kylmällä puhalluksen ollessa kolmosasennossa, autossa neljä aikuista ja perässä ~1300kg asuntovaunu.  :idiot2: Saattoi olla auto hieman kovilla, ajettu matka oli ~330km.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 22.07.2011, 12:57:36
Missähän omassa huiteli imulämmöt (siis coolerin ja imusarjan välissä) viimekesänä kun ulkona oli +36oC, ilmastointi täysin kylmällä puhalluksen ollessa kolmosasennossa, autossa neljä aikuista ja perässä ~1300kg asuntovaunu.  :idiot2: Saattoi olla auto hieman kovilla, ajettu matka oli ~330km.  :idiot2:

Tuo imuilman lämpötila on täysin riippuvainen ahtojesi asteesta (tai siis kaasupolkimen asennosta).
Kuormalla on lähinnä dynaaminen vaikutus tuohon imuilman lämpötilaan ja varsinkin, jos autossasi on automaagi loota.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 25.07.2011, 17:00:16
Mittaillessani eilen automaagilootan öljyn lämpötiloja, mittasin samalla uuden coolerin vaikutuksen imuilman lämpötilaan.

Tuloksena +21C ulkoläpötilassa oli korkeimmillaan kylmästöinti päällä +40C vedon alussa, kunhan vauhti oli noussut kolminumeroisiin lukemiin, imuilma oli enää +34C lämpöistä.
Ilman kylmästöintiä korkein mitattu imuilman lämpötila oli +34C
Ns. normilämpötila oli siellä +30C kantturoissa ahdoilla (ei täysahdot).

Joten cooleri toimii, koska huippulämpötilat ovat laskeneet viimekesäisestä sellaiset +30 astetta.    *taavih->

 :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.07.2011, 12:17:53
Tuo imuilman lämpötila on täysin riippuvainen ahtojesi asteesta (tai siis kaasupolkimen asennosta).
Kuormalla on lähinnä dynaaminen vaikutus tuohon imuilman lämpötilaan ja varsinkin, jos autossasi on automaagi loota.

Ahdot on nostettu vain pykälän, 0,7 bariin. Itse pyrin ajamaan, jos vain mahdollista, alipaineen puolella mutta aina se ei tuommoisella kuormalla ole mahdollista. Kaasu pohjassa en kyllä vaunu perässä kytkimen takia raaski edes kokeilla. Eli kyseessä on siis manuaali, B230FT ja M90.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikan - 27.07.2011, 16:05:56
Ahdot on nostettu vain pykälän, 0,7 bariin. Itse pyrin ajamaan, jos vain mahdollista, alipaineen puolella mutta aina se ei tuommoisella kuormalla ole mahdollista. Kaasu pohjassa en kyllä vaunu perässä kytkimen takia raaski edes kokeilla. Eli kyseessä on siis manuaali, B230FT ja M90.

Kiihdytys se kaikkein rasittavin tekijä on, koska voimaa tarvitaan nopeuden nostamiseen. Tasanopeuden pitäminen ei sinällään vaadi suurestikkaan tehoa, ellei hinattavana ole heinälato.

En usko, että vakio kytkimellä tulee vielä raja vastaan niissä väännöissä, mitä se 0,1 baarin ahtojen nosto antaa. Voin olla käytännössä 100% varma, koska turbo+ sarjassakin on enemmän ahtoja (0,8bar).
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 11.10.2013, 21:40:03
Mahtaakohan tuossa LMR:n versiossa suurtakin eroa KL-racingin kennoon?
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/intercooler-121/940-med-ac-60mm.html

Postikuluissa kun on noilla kahdella melko hyvä ero  :P
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Half time - 16.10.2013, 22:01:17
Noissa LMR kennoissa on ainakin ollut levystä hitsatut päädyt aiemmin.  Niiden kenno ei meinaa mahtua runko aisojen väliin ellei leikkaa koloja aisoihin tai muuta kennoa.

KL-Racingin 240 ollut kenno oli jo valetuilla ponttooneilla ja passasi oikein hyvin. 9 satasen kennoa en oo tainnu nähä mutta voisi luulla että niissäkin on jo valetut kennon päädyt ja passaavat paremmin paikoilleen.

Aina ku ruotsista tilaa niin on syytä kysyä toimitus aika!. LMR on vähän sellainen firma että saattaa toimitus ajat venähtää.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: B-Man - 18.10.2013, 19:29:59
KL-Racingin 240 ollut kenno oli jo valetuilla ponttooneilla ja passasi oikein hyvin. 9 satasen kennoa en oo tainnu nähä mutta voisi luulla että niissäkin on jo valetut kennon päädyt ja passaavat paremmin paikoilleen.

Valetut päädyt on myös tuossa KL-racingin ysisatkun coolerissa. Ja menee aika helposti paikalleen, coolerista joutuu vain alakiinnikkeitä vähän ohentamaan.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Juike - 24.10.2013, 00:53:29
Itelle kun laitoin tuon KL-Racingin cuulerin, niin molemmilta puolilta rälläköin jalkoja matalemmaksi pari milliä, jottei mene kuitenkaan liian kapeaksi, ja vänkärin puolelta joutu takapuolelta "ohentamaan" jalkaa, koska ilmastoinnin kennossa oli joku pultinkanta, joka otti cuuleriin kiinni, ja ilman ohentamista olisi jäänyt se jalka sen kumityynyn takimmaisen reunan päälle, jääden liian ylös.
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mikko078 - 20.12.2013, 17:16:06
Asentelin tänään tällaisen.   
http://www.do88.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=196&artnr=ICM-150&visa=1-200&Sort=Beskr&Visn=Lista1
Oli täysin bolt on. Ja aikaa vei vajaa pari tuntia. Postikulut muutaman letkun kanssa kaikki 15€. Tosin kenno on vain 50 mm:nen. Ja toimitus on nopea vajaassa viikossa perille
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: Toni - 20.12.2013, 19:49:25
Kieli pitkällä odotetaan KL-racingin kimppatilausta ja model A/C cooleria  :tonttu:
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 20.12.2013, 19:51:31
Kieli pitkällä odotetaan KL-racingin kimppatilausta ja model A/C cooleria  :tonttu:
Jep  :)
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: mavil - 19.04.2014, 20:36:37
Tänään laitoin Do88.se sivuilta tilatun Bigpack satsin ilmastoituun 940turboon, itse cooleri "50mm" sujahti paikoilleen helposti mutta uudet ahtoputket ja siilikooni mutkat ei oikein istuneet ilmanputsarin puolelle "vakiokotelo" joutui hiukan veistelemään muovia ja lyhentämään cooleriin menevään mutkaa että sai paikalleen.
 ELK
Otsikko: Vs: 940 (ilmastoitu) coolerin vaihto
Kirjoitti: 855_T5R - 28.04.2014, 01:01:56
Ja se kl-racing 60mm cooleri meni pienillä muokkauksilla hyvin vakiopaikalle. Coolerin lähtöjä jatkettiin 5cm ku olis jääny vähä vittumaiseen rakoon ahtoputket jos olis enemmän joutunu niitä ropeltaan. Ja ite ajoin rälläkällä ne kiinnikepellit pois ku oli nii typerän malliset. Ja van hyvä siittä tuli sitten.
Otsikko: b230ft ilmastoituun isompi cooleri
Kirjoitti: jepe95 - 08.11.2014, 16:15:27
Juu eli mitenkäs jengi on saanu laitettua semmosen kiina coolerin tonne? Koko olisko 600x300x jotain

Ilmastoituun autoon?
Otsikko: Vs: b230ft ilmastoituun isompi cooleri
Kirjoitti: janne81 - 09.11.2014, 00:38:16
Juu eli mitenkäs jengi on saanu laitettua semmosen kiina coolerin tonne? Koko olisko 600x300x jotain

Ilmastoituun autoon?
Ei mee ihan helposti. Kaverille laitettiin joskus -98:n syylärin tilalle ja syyläri pykäkälän koneeseen päin.
Oli aika kyhäys. Laittaisin tommosen "bolt-on" mallin vaikka maksaa ehkä himpun enemmän.