Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jepe95 - 25.09.2015, 23:48:14
-
Juu eli itsellä viime jouluna syttyi oma ysi tuleen, tekniikkana
B230ft
Mitsu 15g
3" putkisto alusta loppuun
Tonin sytkä ja bensa lastut
Orkkis suuttimet ja immu
Ahdot 1.2 bar
Lämmöt oli ok tosin oli lunta ja auto käväs rajottimella ennen kun konepellin alta leimahti... eli yleisimpiä syitä näihin??
Tarkoituksena olisi estää uudessa ysissä sama kohtalo :(
Se joulu oli kyllä huonoin joulu ikinä :D
-
Itsellä oli tulipalo lähellä kun turbon paineöljy ristipunos letkuun tuli reikä. Öljyä suihkusi suoraan kuuman turbon päälle. Onneksi ajoin silloin nätisti enkä turbo punaisena.
-
No se leimahtaa varmaan aika rajusti jos noin kävis jos pakosarja punahehkulla
-
turbon öljyputket tosiaan taitaa se yleisin syy olla. Vuodon sattuessa sitä roiskuu vähän ympäriinsä, ja pakopesän tai pakosarjan päälle joutuessa syttyy.
-
Lahot sähköt myös polttaa noita.
-
No mikä oli syy että tämä paloi?
-
Jossain määrin on vielä paljon tehtävissä, jos liekki tulee kuljettajan ollessa auton lähellä/ajamassa. Pahempaa on jos esimerkiksi sähköpalo, auton ollessa kerrostaloon liitetyssä autotallissa jonka nurkat täynnä polttoainekanistereita.
Muistetaan ne sammuttimet autossa mukana näissä harrasteuautoissa varsinkin.
-
Minkäslainen sammutin on hyvä autoon? C02, jauhe vai mikä? Ja mistäs sais hyvää hintaan? Kun sparcon sammutusjärjestelmän saa 180e ja normaali c02 sammutin maksaa 250e
-
No mikä oli syy että tämä paloi?
Ei tiedä yhtään..
-
Mutta sen on pakko olla joku tyyppi vika koska näitä tuntuu palavan harvasen päivä ja kaikki on turbo ysejä eli jtn yhteistä näillä on. Olen nähny nyt muutamasta ysi palosta kuvia ja vertailin myös omiin kuviin kun oma ysi paloi nii konehuoneesta todella rajulla liekillä ja nopeasti roihusi..
-
Mutta sen on pakko olla joku tyyppi vika koska näitä tuntuu palavan harvasen päivä ja kaikki on turbo ysejä eli jtn yhteistä näillä on. Olen nähny nyt muutamasta ysi palosta kuvia ja vertailin myös omiin kuviin kun oma ysi paloi nii konehuoneesta todella rajulla liekillä ja nopeasti roihusi..
onko ihan vakio turboja? luulen että yleisesti tuo palo lähtee tosiaa noista ite vedetyistä öljylinjoista. Omallakin kohdalla on punosletku paukkunu mutta selvisin pelkällä sinisellä savulla...
-
Juu tyyppivikaa ::) 20v vanha auto, ei siitä tyyppivikaa voi syyttää.
-
Aika hauraita ne letkut 20-25v vanhoina on vaikka olis alkuperäisiäkin. Muutenkin vanhoissa vinokoneissa tuppaa öljyä olemaan yhtä paljon koneen ulko- kuin sisäpuolella mikä tietysti edistää palon etenemistä. Ja tosiaan ne akulta lähtevät sähköt muuttuvat ihme kuttaperkaksi ajan saatossa, ei paljoa pihtejä tarvita katkaisuun. Noiden uudelleen tekemiseen on jossain faqissa ohjekin.
Ratapäivillä yksi Escort saatiin sammuteltua parilla kahden kilon pikkusammuttimella, mutta se ei ollut mitenkään dramaattisesti liekeissä.
Paloturvallisiahan nää on kun tappikoneeseen vertaa!
-
Minkäslainen sammutin on hyvä autoon? C02, jauhe vai mikä? Ja mistäs sais hyvää hintaan? Kun sparcon sammutusjärjestelmän saa 180e ja normaali c02 sammutin maksaa 250e
Suosittelen co2 sammutinta jos autosta haluaa palon jälkeen vielä kalun saaha. Tuo jauhe tuppaa ruostuttamaan aika tehokkaaati ja lisäks tuhoo lopullisesti kaikki sähköt
-
Aika hauraita ne letkut 20-25v vanhoina on vaikka olis alkuperäisiäkin.
Eikö kaikissa ole putket vakiona?
Oma 240-räpellys ei saatu palamaan vaikka motarilla meni turbon paluuletku poikki turbon vierestä. (PITI olla öljynkestävä...) Eli downpipen lämmöt ei siihen riittänyt.