Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chili - 26.09.2015, 20:11:37
-
Ohjeen mukaan vaihdelaatikkoa vaihtaessa olisi keskikonsoli irrotettava, sekä vaihdekeppi nostettava pois.
Onko tosiaankin niin?
-
Käsijarrun alta korkeintaan se muovi irti
missä on penkinlämmittimen kytkimet.
E: Keppi pitää irroittaa, laatikkoa ei saa pois muuten.
Pieni kuusiokoloruuvi kepin juuressa.
-
Ei ole pakko. Itse otin tapin irti vivun ja kepin välistä sekä vaihdekepin tukihäkkyrän irti laatikosta. Keppi jäi autoon eikä mitään purettu sisältä.
-
Miten sen ylimmän pultin saa auki vaihdelaatikon kopan ja moottorin liitoksesta?
Ja ihmettelen myös miten kytkimen vaijerin pään saa irti linkusta? Sehän on laitettu kumisesta kappaleesta läpi. Saako sen siitä kumista läpi puristettua, vai mikä jippo siinä on?
Kepin telineen irrotin laatikosta; oli helppo rasti. Kiitokset vinkistä!
-
Ylin pultti aukeaa lenkillä konehuoneen puolelta, tai parilla pitkällä jatkolla, kulmanivellä ja räikällä altapäin.
Vaijerin pää menee kyllä siitä kumista läpi, vaikka tuntuu tiukalta. Pihdeillä kumista tukevasti kiinni ja kovaa vetoa niin lupsahtaa läpi, tai parilla ruuvarilla/vääntöraudalla vääntää kumin ja kytkinhaarukan välistä. Voitelu jollakin liukastavalla (itse käytin saippuaa) ei ole pahasta. Jos loppuu usko niin kumi halki (ei kahtia), pysyy kyllä sitten paikoillaan vaikka onkin halki. Jos pelottaa, että tipahtaa niin nippuside ympärille varmistukseksi.
-
Vaijerin ennätin irrottaa jo. Vedin mattoveitsellä laidasta keskireikään halki.
Taidan purkaa koneen päältä jotain pois, että saan pulttiin edes näköyhteyden. Imusarja saa lähteä (B200E).
-
Vaijerin ennätin irrottaa jo. Vedin mattoveitsellä laidasta keskireikään halki.
Taidan purkaa koneen päältä jotain pois, että saan pulttiin edes näköyhteyden. Imusarja saa lähteä (B200E).
Pakosarjan puolelta mitään purkamatta?
Eilen vaihtelin vesiletkua samaan paikkaan ja sokkona sekin piti tehdä, ihan sama mitä olisin purkanut.
-
Itse olen ottanut sen yläpultin 2 pitkällä ja yhdellä lyhyellä jatkolla suoraan vaihdelaatikon takaa. Kun kannatinpalkki on irti ja lootaa pudotettu alaspäin, on siihen pulttiin suora näköyhteys kardaaninlaipan yläpuolelta :)
-
Pitkä varsi saa olla tosiaankin. Mulla ei niin pitkää löydy.
Tuossa moottorissa on päätyjakaja, joten ei voi enää yhtään kallistaakaan, kun on jo lähes tulipellissä jakaja kiinni. Pitää kokeilla yläkautta illala ja tarvittaessa ottaa jotain edestä pois - vaikkapa se virranjakaja pelkästään, jos se auttaa.
-
940:iin itsekkin tuon tein. 3h kytkinremontti stefan vaihtoineen.
Ei noin pitkää jatkoa ole kenelläkään mut useampi niitä
-
Nyt on laatikko lattialla. Yläkautta sai viimeisen pultin pois.
Kytkimen käyttövipu on uudessa käytetyssä erilainen kuin vanhassa ja lisäksi kytkimen käytön kiinnityspiste kytkinkopassa oli murtunut => kopan vaihto vanhasta korjaa asian.
Kytkinkopan kiinnitys vaihdelaatikkoon vaatii paperitiivisteen. Saakohan noita paperitiivisteitä jostain, tai käykö päinsä silikonilla tiivistäminen?
-
Silikoni ei (pelkistään) käy koska paperitiivisteen paksuus vaikuttaa laakerivälykseen, ei hyvä jos paperin jättää pois.
-
Siinä välissähän on jonkinlainen "shimmilevyrengas" - onko tosiaankin totta, että paperitiivisteen paksuuden varaan on mitoitus perustettu?
-
Kyllä se voi vaikuttaa. Vinokoneen kampiakselin etustefan kopan kun laittoi pelkällä liimalla, alkoi apuakseli hirttämään kiinni koppaan.
-
Löytyi hyvät ohjeet shimmilevyn paksuus on laskettava ohjeen mukaisesti - Kohdat D71....D77
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP30941-1%20M46,%20M47,%20M47II%20and%20Overdrives.pdf (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/700/TP30941-1%20M46,%20M47,%20M47II%20and%20Overdrives.pdf)
Tuossa voisi ilmeisesti pelata tiivistepaperin paksuudellakin, jos sopivia shimmilevyjä ei ole?
http://www.ikh.fi/tuotehaku/TIIVISTEPAPERI
En kyllä taida ymmärtää tuota ohjeen mittausta. Ensimmäinen mittaus suoritetaan akselin ja laakerin ollessa vielä asentamatta. Siis nykytilanteessa en pysty sitä mittaamaan, koska akseli ja laakeri ovat paikallaan. Biliasta tilasin tiivisteen ja kai se on asennettava vanhan shimmilevyn kanssa. Kopan vaihtohan ei vaikuta kummankaan mittauksen tulokseen, eikä siten mikään muutu, vaikka ohjeen mukaan kopan vaihdon yhteydessä shimmilevyn paksuus olisi määritettävä uudestaan. Outo ohje.
-
Tuli tilattua stefatkin M47 laatikkoon; sisäänmenon akselille, ulos tulevalle kardaanille ja vaihteiston käyttövivuston tangolle.
Käyttövivuston tangon tiivisteen vaihto näyttääkin edellyttävän 5-vaihteen kopan irrotusta, joten siihen olisi myös pitänyt paperitiivisteet tilata. Taidan hakea IKH:lta paperia ja teen ne itse.