Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: teukka___ - 27.09.2015, 20:51:05
-
joku kirous on nyt minun remontin päälle langennut,jarrut laahasi ja käsijarru ei pitänyt kuskin puolella yhtään-> katsastuksesta hylsy. toiselle eli ehjälle puolelle kengät asettui hyvin ja toppari vai mikä ihme oikealta nimeltä on kengät palautuu siihen hyvin,mutta toisella puolella kengät jää tuosta topparista n.5mm päähän molemmin puolin eli käkkäri olisi nyt päällä....
Vaijeri ei tule niin ulos kun toisella puolella tässä tietysti yksi syy ,mutta sitä on niin paljon nyt voideltu ja nyitty kahvasta että pitäisi kyllä vaijerin päästä liikkumaan vapaasti, mutta ei vieläkään ehkä tule niin ulos kuin toisella puolella,oli juttua että tuolla H välikappaleella on säädelty noita jos on ostanut jostain syystä väärän malliset kengät nämä on bosch:in eli en usko että tehty päin pers..tä ja olisi kai tehnyt toisella puolella saman homman.
Eli onko ehdotuksia mikä kiikastaa kun ei tule se vaijeri sitä senttiä ulos, mikä auttaisi luultavasti asiaan ja olisi sillä selvä. Vai kannattaako tuota H palasta lähteä muokkaamaan??
ennen katsastusta ihmettelin kun vanne kävi todella kuumana kun ajoin 200km siivun ja luin silloin tästä asiasta että on monella muullakin jumittanut ja pinnat irronneet
Mutta vastausta en ole tähän löytänyt :-\
-
Ainoa säätö taitaa olla kahvan alla 10millin mutteri?
-
Syy vaijerin vähäiseen liikkeeseen pitää löytää, palan muokkaaminen ei hyödytä on vain ongelman siirtämistä.
Joskus on pitänyt viilata kenkää kun on ollut vikaa uusissa osissa, vertaa niiden eroa ja viilaa tarvittaessa.
Helpointa vaihtaa vaijeri tai molemmat.
Vaijerin liikkumattomuudelle voi olla useita syitä, vaijerin venyminen ja levittimen jäykkyys.
-
Kun tuossa auton kanssa viimeeksi käsijarrun kanssa temuttiin, niin huomattiin vaijereiden takeltelua..
Vaikka löysättiin kahvan kohdalta kiristävä säätömutteri, niin vaijerin liike oli tahmeaa ja poistui vaihtamalla uudet vaijerit..
Vaijereiden vetoa helpottaa vetämällä vanhan vaijerin kanssa ohjauslanka sisältä ulos, saa helpommin uudet paikalleen..
-
Oikeat termit ehkä hukassa, mutta yritetään:
Vaijerin (rummun) päässä on metallinen hahlo, johon kiinnitetään saranakappale joka puolestaan ohjaa niiden kenkien liikettä. Sen voi asentaa ainakin kahdella tavalla eli oikein ja väärin, etenkin jos vaijeri on jo vanha ja ruostunut. Tiedän kokemuksesta :)
Tällöin toinen puoli voi olla "pidempi" ja toinen "lyhyempi" eikä siis ota tasaisesti.
-
Heivaa se H-kappale mäkeen ja laita sinne säätöruuvit tilalle. Saa Motonetistä.
http://teksti.motonet.fi/fi/tuote/222003