Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JTurbo - 30.09.2015, 09:10:14

Otsikko: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 09:10:14
Morjensta!

Oon nyt kuukauden selannu nettiä ja samanlaisia ongelmia tullu vastaan mut en oo selvää ratkasua viellä löytäny...

Eli omistan tollasen S40 T4:sen 1.9 bensakoneella varustettuna. Auto on vakio, lukuunottamatta BMC:n vapaavirtaussuodatinta. Aloin ihmettelemään kun testasin kaverin T4:sta eikä meikäläisen ollu läheskään yhtä pirteä. Ahtopainemittarin oston jälkeen löytykin ongelma eli ahtopaineet nousee hiitaaaasti ainoastaan 0.4-0.5 barin tienoille. Ja tämäkin vaan kun kierrokset lähes tapissa. Hirvee suhina kun kiihdyttää mutta oon aina luullu että suhina tulee vaparin takia. Välillä, n. joka kahdeskymmenes kiihdytys  ::) kakkosvaihteella(joskus myös ykkösellä ja kolmosella) auto kiihtyy reippaasti kovemmin, ahdot nousee sinne 1 barin paikkeille ja vapari (eikä mikään muukaan) suhise yhtään. Siitä kun vaihtaa kolmoselle niin ahdot tippuu takas 0.4 bariin kera suhinan. Vikakoodeja ei löydy, ainoastaan kerran tuli että "System too rich" ja katoin tulpat niin mustia on, että rikkaalla kyllä käy. Kone muuten kyllä kunnossa, ei röpötä ynnä muuta ynnä muuta.

Tähän mennessä kokeiltu: Hukkaportti ohitettiin, ei vaikutusta. Ahotpainemittari tukittiin, ei vaikutusta. Turbon putkistoon tehty painetesti --> ei vuotoja. MAFfinkin putsasin, joka auttoi vähän, mutta muuten ei mitään vaikutusta. Ei pitäs olla turbosta kiinni vaikka vanha onkin, koska ahdot tosiaan välillä nousee sinne bariin (kun hukkaportti ohitettiin, niin yhellä kiihdytyksellä sain nousemaan n. 1.3 bariin) eli paineentuotossa ei mitään ongelmaa. Tehtiin jopa reikä katin eteen josko katti ois niin tukossa mutta ei silläkään mitään vaikutusta muutakuin äänet...

Oisko jollain ollu samanlaista ongelmaa/löytyykö joku joka keksisi missä voisi olla vika/joka tietää turboista enemmän ku minä? Pienetkin vinkit ja ehdostukset auttaa, olen niin solmussa tän asian kanssa!

Kiitoksia jo etukäteen! :)
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: ViudeH - 30.09.2015, 09:25:39
Kyllä se vähä siihe viittais että ahtovuoto jossain jos käy vielä noin paksulla. Voi olla jossain letkun juuressa, tyyliin vuotaa sillon kun annat kenkää kunnolla niin moottori liikkuu kiinnikkeissään niin pääsee vuotaan. Voihan se tietenki muuallaki olla vika. Mulla oli omassa vm2001 t-4:ssa ahdot vaan noin 0.2bar ja vika oli ahtopaineensäätimessä. Heitin manuaalisen säätimen tilalle niin rupes puhaltaan.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: Pekko-poika - 30.09.2015, 09:30:33
System too rich = rikkaalla, LUULEE että käy rikkaalla.
ECU laihentaa luullessaan käyvän rikkaalla = ei ahtoja  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 09:54:36
Ittenikin mielestä kaikki kävis järkeen että jossain ahtovuoto, mutta tosiaan tuupattiin kompuralla 1,5 baria painetta turbon putkistoon (turbosta letku irti ja tukkeeseen ja imusarjalle menevästä letkusta ilmaa sisään) eikä mistään viheltäny. Pitänee silti kattoa uudestaan, vielä tarkemmin noi ahtovuodot. Toisaalta kun painetta oli sen 0.4 baria niin sillon ilmanputsarista pihisi hitaasti ilmaa ulos, joka vissiin on ihan normaalia. Mutta siitä kun laitto lisää niin putkisto jotenkin "tiivistyi" eikä sen jälkeen vuotanut mistään... Eli ei vissiin pitäs olla kyse ahtovuodosta, vai oonko ihan harhateillä?

Ja nuo t4:sen ahtopaineensäätimet (oletan että puhut hukkaportin kellosta) on vissiin aika kuluvaa sorttia, että sekin varmaan menee vaihtoon, yli 300t tolla jo kuitenkin ajeltu.

Ja siis kyllä se varmaan ihan oikeasti käy rikkaalla kun tulpat aivan mustia :D Ja toi vikakoodi on siis tullu vaan kerran, viimiseen kahteen kuukauteen samat ongelmat mut ei mitään vikakoodeja :d
Mutta tosta oon kuullu ennenki että ecu vaan ottais ahtoja pois syystä tai toisesta. Miten pystyis ohittamaan ton ecun vaikuttamiseen ahtoihin? Elikkä se ohjausventtiili/magneettiventtiili (osaako joku selittää tämän toiminnan) se pikkurasia johon tulee kolme värikoodattua letkua(keltainen, sininen, punainen) ainakin hukkikselta ja imusarjasta, niin pystyiskö sen jollain tavalla ohittamaan, niin että MIKÄÄN ei pystyis vaikuttamaan ahtoihin muutakun pakokaasun paine itessään.. Tällain vois testata niin sais poissuljettua suuren osan mahollisia vikoja...
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: ViudeH - 30.09.2015, 10:16:24
Siis ahtopaineensäädin on juurikin se pieni magneettiventtiili mihin tulee kolme pientä letkua. Ecu ohjaa sillä painetta mikä menee hukkaportin kellolle. Ja jos hukkaportin kellon jousi on aivan kuoleentunut ei ecu pysty nostaan ahtoja vaikka kuinka haluaisi koska pakopaineet avaa hukkaportin auki. Toisaalta tämä magneettiventtiili voi olla viallinen ja sillon on käytössä vain paineet mihin hukkaportin esijännitys on säädetty. Manuaalisella säätimellä saat paineet mihin haluat mutta se on vähän arpapeliä näissä sähkösesti ohjatuissa rueta ruuvaan painetta sinne väkisin jos tilanne on oikeasti se että ecu rajoittaa ahtoja jonkun vian takia. Mutta jos oot koittanu jo ilman hukkiksen letkua ajaa ja paineet nous reippaasti yli kilon niin veikkaan sitä ahtopaineensäädintä vialliseks.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 10:40:49
Noni! Kerranki joku joka tämän osasi selittää, kiitos  ::) Mutta se siinä onkin outoa kun aina kun kiihdyttää niin ahdot nousee 0.45 eikä yhtää ylemmäs MUTTA aina _välillä_ ahdot nousee sinne 1 bariin ja se on täysin arpapeliä, n. joka kahdeskymmenes kiihdytys kun tämä tapahtuu, ja kiihdytyksen pitää olla siis sellanen, että pitää kierrokset vajaa 3000rpm:ssä vähän aikaa kakkosella, ja sitten kaasu pohjaan jonka jälkeen _hyvällä tuurilla_ alkaa vetää kunnolla, suhina loppuu ja paineet on siellä 1 barin hujakoilla.

Ja hukkikselta otin sen tangon irti hukkaportin läpästä ja laitoin läpän kiinni niin, ettei vahingossakaan pääse aukeamaan. Ja tällä ei siis mitään muuta  eroa kiihdytykseen muutakuin se, kun joskus taas onnistui saamaan ahdot nousemaan niin 1 barin sijasta meni helposti yli 1 barin... hukkaportin letkun irrotamisella varmaan siis sama vaikutus... Eli hukkaportin itessään pitäs olla ihan ehjä.

Ja itseasiassa löytyykin sellanen manuaalinen ahtopaineensäädin kotoa! Tästäkin oon kuullu niin montaa satua, mutta eikös se tuukin hukkaportille menevälle letkulle?

Koska toi satunnainen ahtojen nousu on niin epäsäännöllistä niin joku sähkövika(ecu sekoilee) kuulostais jotenkin osuvalta. Vikahan vois olla juuri tossa ahtopaineensäätimessä, mistähän noita voisi saada ja mikä ois virallinen nimi sille osalle?
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: ViudeH - 30.09.2015, 11:26:09
Siis tekikö se samaa kun olit jumittanu hukkaportin kiinni? Eli välillä ahto ja välillä ei?
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 11:30:33
Juujuu, siis täysin sama ongelma, ahdot vaan nousi korkeemmalle, sillonku ne siis nousi kunnolla.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: ViudeH - 30.09.2015, 11:44:55
Jos ei mitää vikakoodeja tule ja moottori toimii muuten normaalisti niin sillon sulla on ahtovuoto jossain.  Koska hukkis jumitettuna turbo työntää kaiken mitä siitä lähtee ja jos silloinkaan välillä se ei kulje ja suhina kuuluu niin jostain vuotaa. Ootko bypassin tarkastanu turbon kyljestä ettei oo kalvo revenny? Ja ne ahtoputket ja letkut varmaan kannatta vielä tarkastaa ihan ottamalla irti ne.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 11:59:16
No perhana pakkohan se on olla... Koska se selittäis ainakin noita suhinoita ja rikkaalla käymisen. Pitänee käydä oikeen kunnolla läpi kaikki putket ja letkut ja liitännät.

Bypassia en oo tarkastanu! (Tässäkin joillain on ollu ongelmia.) Miten ois helpoin tarkastaa/tarviiko purkaa mitään ihmeempiä?

Mutta kiitoksia vastauksista! Bypassi ja turbon putkisto menee syyniin--->

Mutta niin noista suhinoista vielä. Siis tosiaan vaparihan pitää ihan kamalaa mekkalaa tai vaparin vaihdon jälkeen imuäänistä tuli 5 kertaa kovemmat(joka ei siis mitenkään haittaa), että en tiä tuleeko se suhina myös ahtovuodosta vai justiin vaan tosta vaparista. Ja samoin tosiaan osaako joku selittää sen että kun ne ahdot joskus sattuu nousemaan, niin ei kuulu käytännössä mitään suhinoita, siis mitään. Kuulostaa siltä että ilma ei edes tulis sen putsarin kautta... :-[
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 12:04:25
Ainiin, vaihdetta vaihtaessa tulee aina aivan jäätävä "TSHHIHHH" vaikka ei siis ole mitään dumppia asennettuna. Tämä ääni tuli kuuluviin vaparin asennuksen myötä. Onko normaalia?
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: vee40td - 30.09.2015, 12:08:56
Ainiin, vaihdetta vaihtaessa tulee aina aivan jäätävä "TSHHIHHH" vaikka ei siis ole mitään dumppia asennettuna. Tämä ääni tuli kuuluviin vaparin asennuksen myötä. Onko normaalia?
On
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: ViudeH - 30.09.2015, 12:31:10
Siitä bypassilta lähtee letku imusarjalle. Letku irti imusarjasta ja puhallat siihen letkuun. Ei pitäis mennä ilmaa läpi jos kalvo kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 30.09.2015, 12:39:31
Okei! Kiitos vihjeestä, pääsen huomen illalla kokeileen ni päivittelen sitte tänne. :o

Ja edelleen jos on vikaehdotuksia niin saa pistää tulemaan!
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 02.10.2015, 10:12:30
PÄIVITYSTÄ: Jees, bypass venttiili katottu---> ei mee ilmaa läpi. Nyt löyty toinen ongelma kun alko tarkemmin kattoo eli ilmeisesti nokka-akselin stefa vuotaa ja roiskuttaa öljyjä ihan reippaastikkin pihalle... Tämä menee vaihtoon, mutta ei vissiin pitäisi silti vaikuttaa ahtoihin, ellei justiin tällanen vika sitten rajota ahtoja ecun kautta. Mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: Spoileri - 02.10.2015, 20:13:35
No minkäs sorttimentin letku, putki tms. siltä oravanerottimelta menee ahdistimelle päin? Ei kai imupuolella ole jotakin löperöä kumiletkua välissä?
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 20.10.2015, 11:29:12
No minkäs sorttimentin letku, putki tms. siltä oravanerottimelta menee ahdistimelle päin? Ei kai imupuolella ole jotakin löperöä kumiletkua välissä?

Nyt en ihan tajunnu täysin, mitäköhän tarkotit oravanerottimella? :_D
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: Ristus - 20.10.2015, 13:21:27
Nyt en ihan tajunnu täysin, mitäköhän tarkotit oravanerottimella? :_D
ilmanputsaria... jos on pimp my ride kamaa konehuoneessa niin ainut syntaksi tuolla on pitää oravat ja lehmät pois koneesta, kaikki pienempi menee koneeseen ja ettei imupuolella ole mitää pehmeää letkua...
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 20.10.2015, 14:35:45
ilmanputsaria... jos on pimp my ride kamaa konehuoneessa niin ainut syntaksi tuolla on pitää oravat ja lehmät pois koneesta, kaikki pienempi menee koneeseen ja ettei imupuolella ole mitää pehmeää letkua...

Aivan joo, voihan sen noinkin ilimaista.  ::) Siis ihan normi vakioletkut sieltä menee, sellanen "paksu pölynimuriletku"...?
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 19.11.2015, 08:42:15
Elikkäs vähän päivitystä, mitä on tullut tehtyä!

Tosiaan tämä öljyvuoto on nyt ensimmäinen ja suurin ongelma mikä pitäisi saada korjattua... Selvitettiin ukon kanssa että mistä se öljy sitten vuotaa, elikkä purettiin jakopäästä kaikki suojat ja kotelot pois niin että kaikki oli kunnolla näkyvillä, laturin hihna myös irrotettiin. Otettiin kunnon liuotin moottorinpesuainetta ja pestiin ja putsattiin koko moottoritila kunnolla öljystä ja paskasta, myös alapuolelta. Sitten nostettiin auto metrin korkeuteen trukin kanssa ja pistettiin auto käymään. Ensimmäsen vartin aikana ei mitään ongelmaa, kone kuiva joka puolelta. Vartin päästä tuli Jakopään alimmaisen rullan jostain välistä aivan minimaalisesti öljyä, niin ettei sitä nähnyt kun öljyä tuli, vaan se vain hieman kostui. Vartin sisällä öljyä ei siis tihkunut teelusikallistakaan.

Noh puolen tunnin tyhjäkäynnin ja aika kovankin kaasuttelun jälkeen ei öljyvuotoja---> Pistettiin kone nippuun, laturin hihna kiinni ja jakokopan suojat takasin. Koska kone alkanut vähän yskimään niin vaihdettiin kaksi vuotta vanhat (mustat, joista kärki mennyt) tulpat uusiin. Uusi bypass-venttiili oli myös tullut. Avattiin vanha Bypass-venttiili turbon kyljestä ja se oli aivan kun uus, ei mitään ongelmaa. Jousi oli napakka, samoin kalvo vahva ja elastinen niinkuin uusikin bypass... Noh, iskettiin sekin takaisin kiinni, Tehtiin myös ilmanputsarille kunnon teline ja lämpölevy että saa paremmin ilmaa. Lähdin sitten n. 2 km mittaselle testiajolle, Testin tarkoitus oli katsoa alkaako nyt vuotamaan öljyä ja alkaako ahtaminen toimimaan... Tämän ajon aikana kaksi neljästä kiihdytyksestä ahdot nousi mainiosti barin kieppeille ja auto kiihtyi mukavasti. Kun ajoin auton takaisin talliin ja avattiin konepelti niin taas koko moottori tila täynnä öljyä... Ei vaan mahdu järkeen että miten on mahollista. Öljyn voimakkain roiskinta-alue on selvästi jakohihnan ympäristö , mutta jakohihnassa tosiaan ei mitään öljyä ja aivan kuiva. Joka puolella muualla taas on öljyä.

Ei kellään ole tällaista ongelmaa ollut/ tietäisi missä voisi olla vika?

Seuraavaksi avataan imusarja, katsotaan huohottaja. Isä meinasi että huohottaja ei toimi kunnolla ja kun on veto päällä niin iskee liikaa painetta kampikammioon ja jotenkin sitä kautta sitten tulee öljyt pihalle.

Kun tämä öljyn roiskinta ongelma on ratkastu, ja ahdot ei vieläkään toimi kunnolla, niin sitten otetaan katse itse turboon. Otetaan irti, katsotaan kunto, ja mietitään vaihtamista.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: FASTDOHC - 19.11.2015, 08:57:14
Tuon öljyn roiskinta voi tosiaan johtua tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä.
Puhaltaako öljyä mittatikusta tai öljykorkista auton ollessa käynnissä? Sieltä nimittäin ei pitäisi lentää yhtään öljyä vaikka öljykorkki olisi auki.
Ja mielestäni tämä TCV säädin kannattaisi ensin vaihtaa, ennenkuin alkaa turboo repimään irti, on helppo ottaa 3 letkua ja sähköliitin irti, tämänhän jo putsasit, mut jos se on rikki niin ei se putsaamisella ala toimimaan, itsellä oli aikoinaan sama vika S80 T6 ja putsinki auttoi hivenen, mut vaihtamalla parani  ;D
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 19.11.2015, 11:43:34
Tuon öljyn roiskinta voi tosiaan johtua tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä.
Puhaltaako öljyä mittatikusta tai öljykorkista auton ollessa käynnissä? Sieltä nimittäin ei pitäisi lentää yhtään öljyä vaikka öljykorkki olisi auki.
Ja mielestäni tämä TCV säädin kannattaisi ensin vaihtaa, ennenkuin alkaa turboo repimään irti, on helppo ottaa 3 letkua ja sähköliitin irti, tämänhän jo putsasit, mut jos se on rikki niin ei se putsaamisella ala toimimaan, itsellä oli aikoinaan sama vika S80 T6 ja putsinki auttoi hivenen, mut vaihtamalla parani  ;D

Niin, ei oikeen muuta enää keksi... Ja kyllä. Öljyä roiskuu myös mittatikusta ja muistaakseni jonkun ajon jälkeen mittatikku oli pompannut viitisen senttiä ylöspäin...

Mutta eihän se säädin voi siihen vaikuttaa kun otettiin se kokonaan pois ja laitettiin ihan manuaalinen ahtopaineventtiili siihen... Eikä mitään vaikutusta :/ Vai voiko kuitenkin? Nyt siinä tosin taas on se TCV.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 23.11.2015, 13:46:07
Ja päivitystä taas:

Bypass venttiili on vaihdettu uuteen, huohotin ja ympärillä olevat letkut ja imusarja putsattu kunnolla. Ei ollut huohotin mitenkään epänormaalin tukossa.

Kävi ilmi että tämä öljyvuoto tapahtuu aina kun paineet nousee kunnolla, eli sinne yli 0.5 barin. Ja tää vaikuttaa nyt siltä että kun ne paineet sattuu nousemaan, niin ahdot ei nouse mitenkään terveellä tavalla niinkuin kuuluisi... Vaikka auto kiihtyykin mukavasti silloin.

Ja sitten testattiin vielä kerran tukkia hukkaportin ja bypassin letku. Silloin joka kiihdytyksellä paineet nousi aina sinne barin paikkeille. Välillä kiihdytyksissä varsinkin isommilla vaihteilla ahdot nousi mutta kone tuntu että tukehtuisi niinkun että ei tulisi tarpeeksi polttoainetta seokseen. Voi olla että ecu meni sekaisin niistä letkujen tukkimisesta ja siksi löi laihaa seosta kovilla kuormilla.  :whatever: Bypassin letkun kun avasi (hukkaportin letku pysyi tukittuna) niin tällöin ahdot taas siellä 0.5 barissa... Tällöin auto siis toimii ihan täydellisesti, mutta laiskasti :/

Bypassi aivan uusi joten ei sen pitäisi aueta vielä 0.5 barissa vaan siellä 1 barin paikkeilla. Onkohan sitten syyllinen tuo magneettiventtiili ahtopaineen säädin mikälie solenoidi. Läppärin Autotesterillä katottiin kiihdytyksissä reaaliaikaista dataa että miten se turbon säätöventtiili toimii ja ihan normaalisti näyttäs toimivan tuon testerin mukaan. Vikakoodeja ei myöskään löytynyt taaskaan.

Ja tosiaan näyttäs myös siltä että turbo pitää kyllä vaihtaa/huoltaa. Lykkää kyllä helposti sinne barin painetta kun sitten joskus kiihtyy. Mutta ton 14t turbon pitäisi painaa sinne 1.5-2.0 barin noi bypass ja hukkiksen letkut lutussa. Tiedä häntä taas sitten... Jotkut sanoo että todella outoja ongelmia ahtojen kanssa ollu mutta turbon vaihtamalla kaikki on parantunut. Vaikka alunperin ei vika oo edes vaikuttanut turbon vialta.

vika on nyt turbossa tai joku todella pieni juttu jossain... Kaikki potentiaaliset viat on testattu/korjattu. Perhana. Nyt autolla sentää uskaltaa ajaa kun vaa pitää huolen että ahdot ei nouse puolesta barista eteenpäin. Olisi vaan kiva saada se auton todellinen potentiaal vielä irti...
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: HenkkaR1 - 23.11.2015, 15:36:49
Mulla oli teenelosessa samaa vikaa, tosin paine nousi vaan 0,1 bar ja ihmeellinen ujellus kävi. Vikaa etittiin vaikka missä ja vaikka kenen toimesta. Kokeilin kahdella kokonaan eri ahtimella ja yhdellä joka oli kasattu muutamasta eri ahtimesta. Ihan kaikki turboon liittyvä käytiin läpi useampaan kertaan(löytyy myös mun showroomista tätä pähkäilyä). Lopulta loppu mielenkiinto ja myin auton. Uus omistaja oli ostanu uuden ahtimen ja tutkinu vanhat ahtimet. Ainoa vika mitä löysi oli pieni heitto turbon akselin imupuolen päässä jolloin imusiipi alko värisemään eikä jaksanu pyöriä kovempaa tai otti kiinni imukoteloon. Heittoa ei nähny edes silmämääräsesti. Ahtimessa pyörii niin kovat kierrokset että ihan säälittävänki kuulonen heitto tekee tosi paljon.
Otsikko: Vs: Volvo S40 T4 -98 AHDOT EI NOUSE
Kirjoitti: JTurbo - 23.11.2015, 15:57:02
Mulla oli teenelosessa samaa vikaa, tosin paine nousi vaan 0,1 bar ja ihmeellinen ujellus kävi. Vikaa etittiin vaikka missä ja vaikka kenen toimesta. Kokeilin kahdella kokonaan eri ahtimella ja yhdellä joka oli kasattu muutamasta eri ahtimesta. Ihan kaikki turboon liittyvä käytiin läpi useampaan kertaan(löytyy myös mun showroomista tätä pähkäilyä). Lopulta loppu mielenkiinto ja myin auton. Uus omistaja oli ostanu uuden ahtimen ja tutkinu vanhat ahtimet. Ainoa vika mitä löysi oli pieni heitto turbon akselin imupuolen päässä jolloin imusiipi alko värisemään eikä jaksanu pyöriä kovempaa tai otti kiinni imukoteloon. Heittoa ei nähny edes silmämääräsesti. Ahtimessa pyörii niin kovat kierrokset että ihan säälittävänki kuulonen heitto tekee tosi paljon.

Oho  :-[ No toi vois olla ihan joku tollanenkin juttu sitten... Pitänee tosiaan katsastaa se turbo läpi, koska en tosiaan tiiä millon sitä on huollettu, jos koskaan. :d