Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: fister - 04.10.2015, 09:47:02

Otsikko: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 04.10.2015, 09:47:02
Ongelmana on kyseisessä moottorissa rikkaalla käyminen. Imuilman anturi näytti 2.4Ohm noin 18asteessa. Mitähän pitäisi resistanssin olla?
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 04.10.2015, 20:22:37
vikakoodit luettu ?
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 04.10.2015, 21:19:53
Kyseinen moottori on istutettu putkirunkoautoon. Samalla poistettu tuo vikakoodinluku mahdollisuus.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Ristus - 15.10.2015, 07:49:22
Hayneain oppaassa olisi nuo oikeat arvot omani on kyllä liian kaukana tavata mutta sieltä ne löytyy tai jos jollain on autodata voisi myös sieltä katsoa.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 29.11.2015, 17:44:25
Asiassa edetty sen verran että hankin kokonaisen 460 turbon vm.89 ja nappasin sieltä johtosarjan, ahtimen ym hilppeet tuohon putkirunkoon ja vanhaan 2.0 moottoriin. Kone pärähti laakista käymään mutta pieni ongelma ilmeni: kone käy todella rikkaalla, putkesta tulee käynnin aikana bensaa ja motti ei meinaa käydä kunnolla. Aivan kuin sytty olisi myöhässä. Seuraavanlainen kysymys: onko noissa moottoreissa identtiset tunnistimet vauhtiksessa?
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 29.11.2015, 18:33:21
Turbossa on ainakin erilainen TPS-anturi, lisänä ilmamassamittari, 210cc korkeaohmiset suuttimet ja moottorin lämpöanturikin erilainen. Taitaa olla myös ECU:n kartat metsässä tuossa koneessa koska säädetty tehtaalla 8:8 puristeiselle 1,7 moottorille ja nyt kiinni 9:5, 2.0 koneessa.

mitä osia siitä turbokoneesta on nyt siirretty ?

turbon vauhtipyörä on 60-2 tyyppinen. 2.0 en ole varma, mutta laskemallahan sen saa selville.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 30.11.2015, 21:42:51
Turbosta on siirretty kaikki muu paitsi suuttimet. Vauhtiksen laskin ja se on 60-2 tyyppinen. suuttimet tuossa vaparissa on 14 Ohm ja turbossa ne on 15 Ohm. Aivan kuin sytty olisi myöhässä koska kierroksilla kone käy ok mutta todella rikkaalla. Paineen säädin vaparin tukissa on 3 bar. Voipi olla että nyppään turbon koneen pois raadosta ja istutan sen tuonne vaparin tilalle. Olisi vain ollut mielenkiintoinen tietää mikä tuossa mättää.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 30.11.2015, 21:44:02
Tietty ilmamassamittarin ja lambdan voisi vielä mitata.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 01.12.2015, 02:41:28
Miten jos kokeilisi niitä turbon suuttimia ?..saattaa olla nyt kartat vähän pielessä, jos vaparin suuttimet ovat pienemmät. Suuttimen numeron perusteellahan niitä voi etsiä että minkä kokoiset ovat.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 01.12.2015, 15:12:48
taas on asiassa edetty. Nappasin ilmamassamittarin irti ja kone käy samalla lailla. Luultavasti siis ainakin tuo rikki.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 01.12.2015, 15:23:33
Seuraava kysymys: Mitenkä tuon ilmamassamittarin saa testattua? Mittarin numero 0 280 212 007 bosch
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 01.12.2015, 17:40:05
Tai sitten on väärä IMM. Sekin aiheuttaa käyntihäiriöitä. Itselläni on -89 440 turbosta jäänyt -007 IMM ja se ei toimi -91 460 turbossa jossa alkuperäinen on -016.

joltain penarisivulta löysin IMM mittaukseen seuraavan ohjeen:

Törkit ohuen nuppineulan sinne MAF:in liittimen napaan (takaapäin), tai sitten suoraan johtimen sisään. Ja siitä sitten "hauenleualla" signaali yleismittarille.

Yhteen napaan tulee auton käydessä ilman virtauksen mukaan muuttuva jännite (n.0,7V-5,0V). Eli jännitemittarin miinusnapa maihin, ja nuppineulan avulla etsit MAF:ilta tuon oikean navan/piuhan, josta tuo muuttuva jännite löytyy. Huom! Yhteen napaan pitäisi tulla myös kiinteä 5 voltin jännite.


kaipa tuo pätee kaikkiin Bosch IMM:uihin merkistä riippumatta...

noita samoja IMM:ujahan on käytetty myös takavedoissa LH 2.4 kans...
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 03.12.2015, 12:56:50
Tuo IMM on otettu samasta autosta mistä muut hilppeet eli pitäisi olla oikea. Nyt tarvis löytää vain edukkaan toimivan tilalle.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 02.02.2017, 13:44:45
Nyt on putkirunko vempeleeseen vaihdettu alkuperäinen turbokone ja kaikki alkuperäiset turbon moottorin ohjaus hilppeet ovat käytössä. Auto käy hienosti tyhjäkäyntiä ja paikallaan ottaa hienosti kierroksia. ensi testilenkillä ilmeni sellainen ongelma että kun hetken vedätyksen jälkeen rupeaa käymään huonosti ja ei kärsi kaasua juurikaan. Vaihdoin jo tulpat ja putsailin virranjakajan. Myös ilmamassaanturi on uusi. Juuri ja juuri sain nilkutettua tallille takaisin ja sammutin koneen. kokeilin sitten 5min odottelun jälkeen käyntiin niin kone rokkaa taas normaalisti.

Niin joo...Kaasuläpän vaihdoin vapaasti hengittävästä kun on jonkin verran isompi. Mutta luulisin että asialla ei ole merkitystä tuohon ongelmaan.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 02.02.2017, 13:46:54
sen verran muutoksia tein huohotukseen että huohotinpöntön ympärillä olevat hilppeet heitin veks ja putki on suoraan imupuolella. Pitää koittaa laittaa hönkimään suoraan ulkoilmaan ja tulpata imupuolle tekemäni lähtö.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 02.02.2017, 16:35:31
Bensapumppu saattaa olla tiensä päässä. Pitää aika kovaa ääntä. Mikä mahtaa olla tarkoitus sillä metallisellaätikällä ennen suutinkiskoa. Ei siis bensanpaineen säädi.
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.02.2017, 18:04:08
Eihän se vaan vuoda ilmaa pihalle IMM-jälkeen ?....tuollainen vuoto aiheuttaisi sen että kone menee rikkaalle, koska moottoriin menevä ilmamäärä muuttuu ja immun mittaus ei pitäisi paikkaansa. Tosiaan viallinen/hajoamassa oleva bensapumppukin voisi aiheuttaa puutumisen, koska ei jaksa pitää painetta tarpeeksi. Se metallinen ufon näköinen kappale siinä linjassa on kai takaiskuventtili tms...
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: fister - 03.02.2017, 13:46:23
Vika löytyi tukkeentuneesta bensapumpusta.Oli Imenyt itteensä kaikenlaista mostaa tankista. Hyllyssä sattui olemaan paria kokoa isompi Boschin pumppu niin ruuvasin sen sitten paikalleen ja nyt koneet rokkaa. Ihan mukava laite kun painoa on 400kg tietämillä. Nyt nautitaan loppu talvi näin ja ensi talveksi oli suunnitelmissa joko mega tai sitten oman moottorin ohjauksen mulkkaus. Niin ja se isompi ahdin ja suuttimet.
Kenelläkään tietoa kuka noihin vakio moottorinohjauksiin tekee muutoksia?
Otsikko: Vs: Volvo 460 2.0 vm.94 imuilman lämpötila anturi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.02.2017, 17:35:59
Eikö sille pumpulle ole sitten minkäänlaista suodatinta tankissa ?...ulkomailla tekevät ainakin näihin jotain muokkausia ecuun http://www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?t=19944&f=3 Sitä en tiedä ohjelmoiko Suomessa kukaan näitä...