Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jartzu - 04.10.2015, 16:26:47
-
Nojoo...
Tommosesta 240 bamse volvosta haaveillu mopoikäsestä asti... Ja ei en ole eikä tule bamsea, mutta motivaatio sen on!
Ja aiheeseen, ostin kuukausi(?) Sitte -86 240 volvon, kerman valkonen tai keltanen, itte saa päättää...
Ja sitä on ny fiksailtu jonku verran mm. Keskikonsolin valot kunnostettu, verhoilua kiinnitelty, pioneerin mankka ja se tärkein siivotu!
Kirjottaa ja kuvia osaan ottaa ja niitä tulee yleensä vkl kun tuo intti vähä painaa...
Joo eli ostin tuos b230f -91 jolla ajettu n.410tkm. Tarkotus olis käydä läpi ja H-kanget, turbo mäntää, kannen fiksaus, pakosarja, sähköt koneeseen ja joku kiva pikkunen hyrrä ::) Mitäs ihan käytännös mun pitää tehä leimalle tuon 230f:ää varten, alusta ja jarrut, jotaki mustavalkosta moottorista?
Vinkkejä ja kehittävää vittuilua otetaan vastaan :hello:
(http://s30.postimg.org/and9vxt71/IMG_20151003_182233.jpg) (http://postimg.org/image/and9vxt71/)
(http://s30.postimg.org/b2ojoyf4d/IMG_20151004_154038.jpg) (http://postimg.org/image/b2ojoyf4d/)
(http://s30.postimg.org/hrv34z0gd/IMG_20151004_154100.jpg) (http://postimg.org/image/hrv34z0gd/)
Edit.
Joo tosin tossa eilen illalla/tnä aamuna sain sytkän johdot suht selvitettyä ja merkattua. Bensaboksin sähköjä aloin järkätä, mutta hitto että sielä menee piuhaa!! Joten aloin vain seurata boksista lähteviä piuhoja ja nyppiä irti... Ei ikinä käyntiin...
-
Nojoo vapaat sujahti viinan kanssa... Sain tasan vaihdettua bilteman tolpat taakse alkuperäisten tilalle, ja loodan moottorista irti... Ja pudotin vielä lootaan jonka pallolaakerin jousen... Hyvä minä :idiot2: melkein mitalin pitääs antaa sille joka keksi laittaa öljytulppaan magneetin, oli siinä ihan hyvin silppua. On pikkuhiljaa alkanu kasaantua kokoonpanon suunnitelma... Oli jotenkin näin
-turbon männät
-turbon veivit
-Mega
-siistitty ja EHKÄ isommilla venoilla 530
-mitsun hyrrä
-kiinan IC
-suuttimia en oo keksinyt vielä, varmaan luokkaa 600-750
-turbon kytkin tai sitten jotaki järeää
-vakio m47
-vakio 1030
(http://s11.postimg.org/vq8rmiz8v/IMG_20151011_141919.jpg) (http://postimg.org/image/vq8rmiz8v/)
(http://s11.postimg.org/umonakelr/IMG_20151011_141935.jpg) (http://postimg.org/image/umonakelr/)
Ihan järkyttävä kankkunen, koittakaa saara jotakin tölkkiä tekstistä..
-
Tekis mieli sanoa pari pahaa sanaa... Ensiksi ylläri kiinniolo vkl intissä (hajosin). Mutta olipa entistä mukaveet hyökätä motin kimppuun :D no hommahan tyssäs heti ku sai kytkimen irti, ei tarpeeksi pitkiä pultteja että sais motin pukille...
Eli tähän homma jäi >:(
(http://s3.postimg.org/7tmarxzz3/IMG_20151025_151921.jpg) (http://postimg.org/image/7tmarxzz3/)
-
no hommahan tyssäs heti ku sai kytkimen irti, ei tarpeeksi pitkiä pultteja että sais motin pukille...
Eli tähän homma jäi >:(
(http://s3.postimg.org/7tmarxzz3/IMG_20151025_151921.jpg) (http://postimg.org/image/7tmarxzz3/)
Pistä motti kiinni pukkiin vaihelootan pulteilla ;)
-
Joo sitä yritinki, mutta oli vain 2 sopivaa pulttia, enkä sitte tohtinu laittaa koko mottia 2 pultin varaan roikkumaan...
-
Kaksi muuta sopivaa pulttia saat esim niistä pitkistä lootan pulteista jotka ovat avainkoko 17mm, kunhan etsit päihin sopivat mutterit ja laitat vaikka startin kiinnityspulttien rei'istä ne pultit läpi. Ja prikkoja myös, tahtoo olla vähän pitkät..
-
Juuri näitä tarkootin, että hyllystä ei löytyny ja loodan omista pulteista ei sopinu ku nämä pitkät
-
Tervehdys kansalle! :hello:
Motti löysi tiensä pukille ja purkuun S*
Ympäriltä saatiin suht kaikki irti, joku muovinen ekologia boksi(?) siihen jäi ku en tienny onko se tärkeempi ku mäntä vai turhempi ku karvanopat...
Mainittakoon että opin pari uutta rumaa sanaa ku hakattiin jakohihnaa irti, DIY työkalu oli mallia lähihoitaja vähä hitsas lattarautaa, mutta irtos saatan!!
Ja purku tyssäs taas ajan ja työkalujen puutteeseen...
Eli tähän jäätiin
(http://s28.postimg.org/nca4vk7zt/IMG_20151101_153800.jpg) (http://postimg.org/image/nca4vk7zt/)
Ja siis oon purkanu vähän nurinkurin kun joku foorumilainen oli kiinnostunut männistä.
Tältä näytti ennenku motti pyörähti
Kyljessä näkyy muovimötikkä jota en tohtinu purkia vielä...
(http://s17.postimg.org/wm8nm5zez/IMG_20151031_174840.jpg) (http://postimg.org/image/wm8nm5zez/)
Hyvää Halkoweeniä!
Seki tais mennä jo ::)
-
Se muovimötikkä on ns huohotuspönttö. Öljyn erotin toisin sanoen, siitä menee alta letku kampikammioo. Ainii ja öljypumpun ratas on sen alla, jos otat apuakselia pois.
-
Hellurei!!
Nyt on lohkosta purettu suht kaikki irti (ainostaan yks moottori tuki kiinni). En oo ikinä soveltanu noin paljoa avainten kans, ei mistään hylsyä jolla kankien pultit irti, noh, bilteman monitoimi hylsy oli vähä nafti nii se tuli naputeltua kumivasaralla paikalleen ;D no eipä ollu välystä
(http://s30.postimg.org/56fsuu9i5/IMG_20151116_151443.jpg) (http://postimg.org/image/56fsuu9i5/)
(http://s24.postimg.org/jwp8ffjrl/IMG_20151116_150748.jpg) (http://postimg.org/image/jwp8ffjrl/)
Nyt on sitte kaikkein omasta mielestä isoin ongelma edessä! Mitä sitä sisälle sitte kuitenkin laitettais, H-profiilit kiikun kaakun kun paljastu 13mm kanget sisältä, männät tulee vaihtumaan, mutta mihin? Mega varmaan tulee, koska bendixi tuntuu turhan hankalalta, eikä tietääkseni oo ollu turbokoneissa, mutta mikä malli. Kannen modaus, mutta miten, pelkkä kanavien siistiminen, vai lautasten suurentaminen, vaai 531 ja kunnon koneistus? Mikä nokka, parempi std vai hitsattu vai joku teetetty? Mihin lohkot porataan, vai pelkästään hoonataan? mistä ja mikä kytkin? Turboksi on kaavailtu Holsetin 35. M90 taitaa kuitenki tulla kun ei tuo m47 kuulemma kestä. Tehojahan oli tarkotus 250-300hp...
Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...
Lohkohan oli ku oliki tuolla 5 pukin päittäislaakerilla, sitäki vähä jännitettiin...
Kyllä ruuvien vääntäminen oliki helppoa, nyt tarvittais sitä tietoa mitä ei olekkaan...
-
Hellurei!!
Nyt on lohkosta purettu suht kaikki irti (ainostaan yks moottori tuki kiinni). En oo ikinä soveltanu noin paljoa avainten kans, ei mistään hylsyä jolla kankien pultit irti, noh, bilteman monitoimi hylsy oli vähä nafti nii se tuli naputeltua kumivasaralla paikalleen ;D no eipä ollu välystä
Heilige scheiße, ei niitä nyt sentään mukiloimaan ruveta :nohnoh tuolla itse avasin ---> http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=1967
Nyt on sitte kaikkein omasta mielestä isoin ongelma edessä! Mitä sitä sisälle sitte kuitenkin laitettais, H-profiilit kiikun kaakun kun paljastu 13mm kanget sisältä, männät tulee vaihtumaan, mutta mihin? Mega varmaan tulee, koska bendixi tuntuu turhan hankalalta, eikä tietääkseni oo ollu turbokoneissa, mutta mikä malli. Kannen modaus, mutta miten, pelkkä kanavien siistiminen, vai lautasten suurentaminen, vaai 531 ja kunnon koneistus? Mikä nokka, parempi std vai hitsattu vai joku teetetty? Mihin lohkot porataan, vai pelkästään hoonataan? mistä ja mikä kytkin? Turboksi on kaavailtu Holsetin 35. M90 taitaa kuitenki tulla kun ei tuo m47 kuulemma kestä. Tehojahan oli tarkotus 250-300hp...
No siis kanget sitä mukaa, että jos tiedät, että nälkä kasvaa syödessä ja ~400 kaakkia ei piisaa mihin nuo 13mm kanget kestävät.
Jotkut tekevät kannelle vähän enemmän, jotkut vähemmän. Riittää kannen läpikäynti, saa hipostella jos tahtoo eli siistiä kanavia, kolmikulmaseetit jne, jotkut myös madaltaa kantta ---> enempi ruttua.
Kun ostat männät, niin yleensä lohko porataan niille männille, koska joka valmistajalla on omat ohjearvonsa väljyyksistä. Jos satut löytämään jostain käytetyt vakiokoon turbon männät, niin silloin vaikkapa hoonaus ja rengastus
Nokka riippuu ihan siitä minkälaisella ruoskinnalla tuo auto tulee olemaan. Eli jos haluat käyttöautomaisen niin silloin joku laiska ja vääntävä nokka esim M tai T jos taas haluat tehoa yläkierroksille niin joko perusvarma A tai sitten oikein kireä ja vähän hankalampi löytää eli H-nokka.
M90 on ihan hyvä, mutta ei nekään niin hyviä aina ole. Maksaa hunajaisia mansikoita ja voi siltikin olla kuntoluokitukseltaan C tavaraa.. Jos oikeasti haluaa kestävän laatikon niin sitten lootan hakuun bemmin perästä, mutta maksaakin sitten pikkuisen ***keleesti
Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...
Kestää ja riittää. Ompahan ainakin hyvä sulake tuo kannentiiviste
Lohkohan oli ku oliki tuolla 5 pukin päittäislaakerilla, sitäki vähä jännitettiin...
[mutu]Ei ole ollut esteenä tuo päittäislaakerin sijainti tehoa havitellessa, näistä on otettu oikeasti isoja tehoja eikä ole haitannut[/mutu]
-
Jos männissä ja/tai porauksessa ei ole jotain selkeää vikaa, en 300hp tehotavoitteeseen vaihtaisi edes mäntiä, kenties renkaat voisin laittaa. Kannen palotiloja hiukan muotoilee "jouheammiksi" ja pyöristelee sitä maljaa hiukan jotta nakuherkkyyttä nostavat terävät nurkat saa poies, samalla puristukset laskee inasen. Ja kanaville pientä sipistelyä, sarjojen kohdistukset jne ja kasaan. Itse kasailen moottoria jossa tehotavoite hieman enemmän, enkä oikeastaan edes tiedä puristussuhdetta enkä ajatellut asiasta jännittää :idiot2:
-
Sähläys :)
-
Laakereita oon löytäny ruottin puolelta(Std), mutta tiivisteet vähä mietityttää että kuinka kestää(Std nämäkin)...
Samaten vesi- ja öljypumppu, piisaavatko vai menikö taas googlettamiseen...
mites halvalla noita ruottista saa..meinaan itte oon ostanu keiteleen koneelta ja esim.kk-laakerit on 32€ ja mr-sarja 40€/4 mukiin.
Ei kait ekaan moottoriin niin ihmeitä kannata laittaa..perus remppa ja keskittyy moottorin ohjauspuoleen enemmän
-
Kk-laakerit ~35€ ja mahlenin männät renkaineen ~90€ kpl...
Männät on vähä ottanu sylinteriin, sylkässä ei merkkejä mut männissä oli vähä epäilyttäviä jälkiä... kuitenki nuo mahlenit tuntuu aika hyvältä vaihtoehdolta, joku niitä ylisti ja samalla tulee turbon männät...
Eli oon vaparia muuttamas turboksi, niin miten kannen lasku, männillä saa painetta alas mut kannen lasku nostaa? En tiiä, kyllä sen varmaan vajaan mm kestää.. ja itte kanteen tietysti aattelin dremliä vähä kokeella ja kohdistaa, mut pajalle vientiä oon vähä epäiröiny...
-
Eli oon vaparia muuttamas turboksi, niin miten kannen lasku, männillä saa painetta alas mut kannen lasku nostaa? En tiiä, kyllä sen varmaan vajaan mm kestää.. ja itte kanteen tietysti aattelin dremliä vähä kokeella ja kohdistaa, mut pajalle vientiä oon vähä epäiröiny...
Riippuu ihan minkälaisen puristussuhteen haluat, turbon männillä ja pikkukannella mikä tässäkin ilmeisesti on saadaan 8,7:1 puristus joka on sama kuin alkuperäisissä turbomalleissa. Se nyt on vähintäänkin perusvarma vaihtoehto, itse en varmaan 300hp tavoitteeseen lähtisi muuttamaan mihinkään, tarkistaa vaan että kansi on suora niin sitä ei tarvitse edes koneistaa.
-
Nojoo aikaa on vierähtäny hyvästi, projekti seisoo monesta syystä, eniten ajan puutteesta...
Kanneksi nyt siis tulee 530 avarrettu, seetitettynä, jäykemmillä jousilla, venoja vauhdittamaan löytyi vx3.
Loota taitaa kallistua bemariin ja kytkin sille sopivaksi...
Ja alustaa voi ehdotella, kallista en kehtaa hankkia, ku tulee kadulle... Sleeperi siis, kuitenki ajattelin rakennella hydraulisen käppärin, toimis siis jarrusatulan kautta ja rummun mekanismi verkon painoksi ;)
Mega on vielä mietinnän alla, samaten kampurasta ylöspäin.
Osia ei oo tilattu kun tilaus paikkaa ei oo löytyny... Eli epävarmuus jyllää :(
Tehoja haluttaas n. 300hp/400nm
Termostaatin poistin kannen kyljestä, eli loogisesti sähköllä jäähdytys ja termostaatti sinne.
-
Tervehdys pitkästä aikaa!!
Volvohan toimittaa käyttiksen virkaa aina lomilla. Ja kävin hakemassa vikalistan, alapallonivel, raidetangon pää, käppäri ja takaa alatukivarsien taaemmat puslat :-[
Etupää oli helppo korjata, mikään ei jumissa ja jenkaa pitkin pyörittää...
Takana käsijarrun kengät oli hyvin suojassa jarrusatuloiden pulttien jumittaessa... Perä irti, lisää tilaa...
Noh, onneks jarrupalat oli hankalat nii pääsin perän pusliin käsiksi nopeesti. Youtubesta löyty ohjeet ja lista tarvittavista osista. Näitä hyödyksi käyttäen homma oli helppo, ainut oli että tarvitti apukädet ja prässi tyyppisen vemstiikkelin...
Suupohjan autohuollosta (?) sai lainaan tämmösen kierretanko prässin ja voi että homma oli helppoa! Heti ku isä tuli apuun...
(http://s10.postimg.org/5dilr1w1x/IMG_20160122_103246.jpg) (http://postimg.org/image/5dilr1w1x/)
Tältä näytti pusla irti otettuna... Soli kirjaimellisesti räjähtäny... Sitte se leikattiin irti...
-
Nojoo aikaa on kulunu eikä tämä kummemmin oo eristynykkää...
Kansi tuli foorumilaiselta, miraseetit, kanavista useempi milli lähti, tais olla 5mm ja 5mm kanavan kyljistä, jäykemmät jouset... Tuli vasta jälkeenpäin mieleen että jos palotilaa muokkais tasasemmaksi, ns. Terävät reunat pois, kansihan on hyllyssä, ei sitä tiedä vielä mitä tapahtuu ::)
Kansi on kuitenki laakereita ja nokan välyksiä vailla valmis.
Lohko puhallettiin ja maalattiin
(http://s29.postimg.org/xvirton1f/IMG_20160406_WA0002.jpg) (http://postimg.org/image/xvirton1f/)
"cursed painted block"
Venakopastaki tuli vähä erilainen, valkonen pohja ja "volvo" logo tulee mustalla, kaikki mattana ;D
Laatikon ostin ku halvalla sain... Iso zf... Joten m47 lähti kiertoon...
Kytkin oli 240mm, mutta keskustelin tutun kanssa ja meinas että volvon sylinteri ei kestä, tästä syystä tuloo 228mm, asetelmaa ei vielä olla päätetty ja potta varmaan koneistetaan lituksi ja siihen paikka bmw:n asetelmalle...
Korista löyty pari ylläriä mm. Kaarien sisältä joudutaan hitsaamaan takasi kiinni kylkeen... Noh taidetaan levittää samalla ku ovat ruostuneet sopivasti irti... Helmat parhaat päivät eläny, oik. Etuvalon kohdasta hilseilee maali...
Bendixin sähköt myitiin, siis uusi mootorinohjaus hakusessa...
Enitenhän tässä siis on vain suunnitelmat menny uusiksi :D
Edit: Eihän kannessa mitää laakereita ole... :idiot2: eli säätöpalat pitää vain hommata laittaa, tuos tutkin kantta, viimmesessä pukissa oli kunnon railo, tuntu kynnellä hyvin. Onko ok vai koneistus ja holkit/laakerit pukkiin?
-
Laatikon ostin ku halvalla sain... Iso zf... Joten m47 lähti kiertoon...
Kytkin oli 240mm, mutta keskustelin tutun kanssa ja meinas että volvon sylinteri ei kestä, tästä syystä tuloo 228mm, asetelmaa ei vielä olla päätetty ja potta varmaan koneistetaan lituksi ja siihen paikka bmw:n asetelmalle...
Valotatko lisää miten kytkinlevyn halkaisija muuttaa (työ?)sylinteriin kohdistuvaa rasitusta?
-
Valotatko lisää miten kytkinlevyn halkaisija muuttaa (työ?)sylinteriin kohdistuvaa rasitusta?
Joo korjaan 240mm levy 765 asetelmaan ja 228mm levy 618 asetelmaan, ja kytkinsylinteriä tarkotin, eli pedaalissa olevaa
Edit.
Ja selvennetäköön vielä vähän, mitä isompi kytkin, sitä enemmän tarttee voimaa irrotakseen ja tästä seuraa se että kytkinsylinteri rasittuu enemmän...
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
-
Eiköhän se asetelman paine määrää sen minkä verran voimaa tarvitsee, ei koko
-
Eiköhän se asetelman paine määrää sen minkä verran voimaa tarvitsee, ei koko
Avaatko tätä nyt mulle? ::)
-
Avaatko tätä nyt mulle? ::)
Niin siis eli kuinka suurella voimalla se asetelma painaa levyä vp:tä vasten. Ja minkämoisella vipusuhteella sitä siitä lähdetään "nostamaan" irti.
-
Avaatko tätä nyt mulle? ::)
isolla asetelmalla saadaan sama väännön kesto pienemmällä paineella kuin pienellä asetelmalla. Siksi tiltonit yms pikkukytkimet on pirun jäykkiä.
Isommassa kytkimessä vaan on isompi pyörivä massa. Siitä minulla ei sitten ole mitään hajua kumpi asetelma vaatii enemmän painetta, 765 vai 618, prässillähän tuon näkisi
-
Aivan.
Mut jos oikeen rupee räknäämään niin isommassa levyssä on isompi massa ja isompi massa vaatii enemmän voimaa irrotakseen? Vai meneekö nyt ihan mettään?
Mutta taas mistä se pienemmän levyn jäykkyys sitte johtuis ??? Täytyypä ottaa kaveriin taas yhteyttä...
-
Pienempi levy vaatii enemmän painetta pitääkseen saman verran kuin samanlainen isompi levy koska kitkapintaa on vähemmän
-
Njjooo sitä on aikaa pyörähtäny...
Tuli tilattua alakertaan vähäsen kalikkaa jotta sais tätä vähä etiäppäin tai vaikka ajoon enskesäksi ::)
-Mahlenin männät
-spm H-veivit
-öljyruutallisen pumppu
-kaikki lohkon laakerit
-tiivisteitä yms.
(https://s14.postimg.org/t2catckzh/IMG_20161108_103657.jpg) (https://postimg.org/image/t2catckzh/)
Niijja helpotin omaa työtäni lompakolla, ostin naapurista valmiin turbo korin, 1031kemppiperällä ja semikovilla uretaanipuslilla. Onhan siinä tekemistä ,mutta pohja oli kova, epoksimaalilla maalasi ja massasin. Ilman mottia ja laatikkoa, eli siis rullaava kori.
(https://s18.postimg.org/45od0wnk5/IMG_20160802_WA0008.jpg) (https://postimg.org/image/45od0wnk5/)
Lohko lähtee koneistettavaksi tälläviikolla, samoin kampura.
Eli moottoria voidaan päästä kasaamaan jossain vaiheessa.
-
"Jee lohko ja kampura tuli koneistamolta"
Aluksi kasattiin hurjan rohkeesti kampuraa, "laakerit paikoilleen ja heittää vain." No ei hewletissä menny niinku srtömssöössä! Kampura ei liikunu laisinkaa laakereilla
Noh, öljyä laakereiden alla ja päittäisvälystä 0 :-\
Koneistamolla laitto kondikseen välykset 0.12 ja halus asentaakki vielä kampuran.
Samalla huomattiin kk laakereiden olevan väärät, n. 2mm liian pienet.
Nyt siis odotellaan että sais kk laakerit ja sen jälkeen sais kasata melkeen loppuun. ::)
Kuvia ei oo kun kiillottuneesta runkolaakerista
(https://s21.postimg.org/5za5f7b6r/IMG_20161115_184220.jpg) (https://postimg.org/image/5za5f7b6r/)
-
Heipparallaa!
Suurempia ei ole tapahtunut, moottori alkaa havitella moottorin muotoja, mutta siihen se jääkin.
MaxxECU streetin tilasin, se odottaa autuaampia aikoja hyllyllä.
Koriin ei ole satuttu hitsaamisen ja pohjan maalaamisen jälkeen.
Hieman listaa mitä vailla:
- turbo, varmaankin Garret gtw-sarjaa
-pakosarja
-puolat
-vauhtipyörä, asetelma ja kytkin (618)
-kardaani
-jäähdytin
-suuttimet
-nestekytkimen hilppeet
-kaikennäköset nopat, pultit, letkut, mutterit ja vaijerit.
Moottori on kasattu arp 2000 pultteilla, eli runko, kk ja kansi. Kansitiivisteenä Athenan erillisrengas-tiiviste, jolla luvataan 2barin ahtopaineen kesto vinokoneelle.
(https://thumb.ibb.co/jJxF3Q/IMG_20170627_161252.jpg) (https://ibb.co/jJxF3Q)