Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: sunnuntaikuvaaja - 30.06.2011, 14:24:08
-
Suosittelisitteko jotain ympärivuotista öljyä rakkaalle Volvolleni?
(http://farm5.static.flickr.com/4132/4999319440_8bcb272dd0_z.jpg)
Thanks
-
Teboilin Gold tai Diamond, ei mitään kovin kalliita öljyjä ja ihan hyviä öljyjä ollut
omien kokemusten/ muitten kokemusten perusteella.
Mutta melkeinpä mitä vaan siihen voi laittaa.
-
Semisynteettistä 10w-40stä, merkillä ei niin väliä.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.0
-
Näillä jeesuksen aikaisilla moottoreilla ei oikeasti ole mitään väliä mitä sinne lykkää. Kaikki menee ja on varmasti parempaa kuin silloin kun nämä autot tehtaalta tuli.
-
Ite oon käyttänyt vaan Moniaste 10W-30, en uskalla työntää sinne synteettisiä. ::)
-
Näillä jeesuksen aikaisilla moottoreilla ei oikeasti ole mitään väliä mitä sinne lykkää.
Noniin, L-O-L!!!!! :D
Kiitos vastauksista, minä ostan sille jotain kallista semisynteettistä öljyä niin tulee sellainen fiilis, että sillä on hyvä olo ;)
-
Ite oon käyttänyt vaan Moniaste 10W-30, en uskalla työntää sinne synteettisiä. ::)
Olen antanut itseni ymmärtää, että täyssynteettinen saattaisi liuottaa tiivisteistä moskaa ja sitten alkaa vuotamaan, vaimitensemeni.
Tästä kai on mielipiteitä yhtä paljon kun öljyistä muutenkin. Hyvin ainakin omassa Teboilin kultasula (ei-täyssynteettinen) on kestänyt sisällä ja ajaminen on kivaa ja kaikilla hyvä mieli! 8)
-
Pelkästään kesäkäytössä oleva B19A ja Teboil Silveriä sinne. Ei tunnu syövän ja ei ainakaan takuulla vuoda. Ympärivuotiseen pistäisin Goldia, pelkästään hyviä kokemuksia kyseisestä öljystä. Diamond on sitten jo sellasta, että saattaa olla turhan pesevää vanhaan ja paljon ajettuun autoon. Teboililla hinta/laatusuhde on mielestäni yksi korkeimpia ja öljyjen luokitteluasteikko aika "julma" eli esim. Silverissä lukee selvästi, että semi-synthetic, vaikka sitä voisi koostumuksen puolesta nimittää ihan synteettiseksikin.
Japaniautoharrastuksen puitteissa on tullut kuultua, että vanhuksiin ei ainakaan mitään Mobilin "parhaita" litkuja kannata laittaa, sitten lähtee kaikki sakat liikkeelle ja huonolla tuurilla vielä tiivisteet mukana.
-
Joo-o. ::)
näissä öljymerkkiasioissa on suunnilleen yhtä monta ehdottoman oikeaa totuutta kuin mitä on keskustelijoitakin. Olisikohan tämä nyt tässä ettei mene taas kerran tappeluksi?
-
Näillä jeesuksen aikaisilla moottoreilla ei oikeasti ole mitään väliä mitä sinne lykkää. Kaikki menee ja on varmasti parempaa kuin silloin kun nämä autot tehtaalta tuli.
Juuri näin, ite kans moniastetta laittanu, ei sinne kannata mitää kultaa änkee, ja jos kilahtaa nii samanlaisen koneen saa muutamalla kympillä ja hyvässä lykyssä mukana seuraa koko auto.
-
Juuri näin, ite kans moniastetta laittanu, ei sinne kannata mitää kultaa änkee, ja jos kilahtaa nii samanlaisen koneen saa muutamalla kympillä ja hyvässä lykyssä mukana seuraa koko auto.
Moponetissä näyttäis kulta olevan vitosen litra. Mitä tommonen moniaste sit on? Tuskin nyt omaisuuksia pääsee säästämään? (vai jotainko muuta haetaan?) Jos oma auto kilahtaa niin se on hyvin pilkälti kuutiona piakkoin sen jälkeen, joten ihan mitä tahansa Floraa ei viittis sisään lusikoida... :D
edit: nyt en kyllä hiffaa ollenkaan... mikä moniaste??? eikö vaikka perusteboilit ole?
edit2: no nyt löyty joku teboilin oma moniaste? simmottis vai?
edit3: tää meni nyt ihan yksinpuheluks. joo, mieki laitan tota, kylhän siinä jää seteli ja hilut päälle per neljä litran pönttö. -H-
-
no kai se moniaste on jotain teboil litkuu, en muista.
4L kannu makso jonkun alle 10e nii kone vaa kehrää :D
Se on joku mineraalipohjanen joka sopii kaikkeen käyttöön tuoteselosteen mukaan.
-
(http://www.puuilo.fi/cat/images/moniaste_10w30_4l_s_lowp_0801_219.jpg)
(http://www.puuilo.fi/cat/images/moniaste_15w40_4l_s_lowp_0801_8f4.jpg)
"Teboil Moniaste on tarkoitettu lähinnä vanhempien henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin. Moniaste 15W-40 soveltuu paksun perusöljynsä johdosta erityisesti kesäkäyttöön ja öljyä kuluttaviin moottoreihin."
Jep, Googlella löytyi parista paikkaa hinta 12 euroa, mut sekin halvempi kun Kultakylpy.
Aina oppii uutta, eli tolla mennään elokuun öljynvaihdossa :P
-
Ei ole sinänsä mitään syytä meiksei sinne voisi laittaa markkinoiden parasta 0W40 öljyä, jos siinä on käytetty hyviä öljyjä. Ongelmia tulee jos kone ei ole saanut osakseen hyvää hoitoa. Jos siellä on sisällä paljon pikeä ja muuta paskaa, pistää huippuöljyn pesevä vaikutus kaiken moskan liikkelle, joka sitten tukkii öljykanavat.
Muuten 0W öjyn notkea olemus kylmänä parantaa vanhankin moottorin kylmäkäynnistyvyyttä.
-
Taas näitä Esson baarin juttuja. Kaikki moniasteöljyt on peseviä. B19A koneeseen voi laittaa mitä vaan nykyaikaista moniastaöljyä tai sitten sitä halpisöljyä. Siihenaikaan kun kone on suunniteltu niin talvella käytettiin 10W-30 ja kesällä 10W-40 tai 50 öljyjä.
-
Melkein mikä vaan vanha kone kestää vaikka 0w-40 täyssynteettisen laatuöljyn.
Silkkaa höpötystä, että liottaa tiivisteitä yms. vanhemmista vermeistä :nohnoh
Jos johonki vanhaan kulkineeseen on joku laittanu jotain täyssynteettistä, ja se on ruvennu syömää sitä tai vuotamaan, niin sitten se johtuu ihan siitä, että siellä ei ole tiivisteet tosiaankaan enään kunnossa ollu ja sen jälkee sit pistetää öljyn syyks se, ku kone ee pelaa...
Jos jonkun mielestä tää mun kommentti meni aivan mehtään, niin sitten dokumentin kans kumoomaan tätä. Kiitän ja kuittaan -H-
-
Joku voisi valottaa, miksi se mineraali/synteettinen on niin tärkeä väittelyperuste monille? Toki voi olla kulutuksessa eroja jos siirtyy 10-30 mineraalista 0-40 synteettiseen, mutta se voisi ehkä johtua viskositeettierosta eikä tuosta keinotekoisuudesta? Toki synteettinen taitaa olla hieman tunkeutuvampaa kun mineraali, mutta siltikin ehjä kone on tiivis kummallakin, vuotava voi vuotaa enempi tai vähempi öljyn mukaan, en ole ikinä uskonut että öljyllä saisi tiivisteet rikki. Jotkut tosin tulee herkemmin läpi kuin toiset...
-
Kai jotkut huopatiivisteet tosiaan alkaa synteettisten öljyjen kanssa falskaamaan, mutta silloin ollaan jo museomoottoreissa.
-
Taas näitä Esson baarin juttuja. Kaikki moniasteöljyt on peseviä. B19A koneeseen voi laittaa mitä vaan nykyaikaista moniastaöljyä tai sitten sitä halpisöljyä. Siihenaikaan kun kone on suunniteltu niin talvella käytettiin 10W-30 ja kesällä 10W-40 tai 50 öljyjä.
Kyllä niiden öljyjen pesevyydellä on eroa. Mitenkään kovin yksiselitteistä sääntöä ei tosin ole.
Siihen aikaan kun vinokonetta on suunniteltu on vielä käytetty jotain sae30 ja vastaavia yksiasteöljyjä melko yleisesti. Eihän mistään edes saa niin huonoja öljyjä joilla joskus 70-luvulla ajeltiin.
-
No niin, tässä sitten mukavia öljynvaihtokokemuksia eiliseltä!
Päätin laittaa Volvoon kalleinta ja hienointa mahdollista täyssynteettistä öljyä mitä Motonetistä löysin = joku Mobil 1 0W-40. Vaihdon jälkeen parin minuutin koekäyttö auton ollessa pukeilla ja whaddayaknow:
(http://farm7.static.flickr.com/6005/5930722176_2891fcc2be_z.jpg)
Sitä melkein suihkusi konvertterinsuojuksen ja lohkon välistä (eli kampiakselin takastefasta, oletan). Ehdin jo ajatella, että voi perkele.
Vaihdoin Motox 10W-40 SF/CC mineraaliöljyyn, ei enää ongelmia
Ilmeisesti se täyssynteettinen vaan tulee läpi noista vanhoista tiivisteistä.
-
Ja sit joku huuteleen ettei oo öljyn vika vaan vanhojen tiivisteiden. Kaikki kyllä varmaan tietää sen itsekkin. Mutta juuri tämän takia käytän omissa romuissa vähän enemmän jeesuksen aikasempia öljyjä. Vakio vinokone rokkaa 10W-30llä ihan tarpeeksi hienosti eikä tarvi ruveta jumppaan uusia kampuran tiivisteitä paikalleen. Virikoneet asia erikseen...
-
Kyllä niiden öljyjen pesevyydellä on eroa. Mitenkään kovin yksiselitteistä sääntöä ei tosin ole.
Siihen aikaan kun vinokonetta on suunniteltu on vielä käytetty jotain sae30 ja vastaavia yksiasteöljyjä melko yleisesti. Eihän mistään edes saa niin huonoja öljyjä joilla joskus 70-luvulla ajeltiin.
70-luvulla käytettiin yleisesti moniasteöljyjä , paitsi jotkut persaukiset. 60-luvulla yksiasteöljyt oli käytössä. Eihän tässä väitettykään ettei pesevyydessä olis eroja.
-
Sunnuntaikuvaajan kannattas vaihtaa toi vuotava stefa, niin sitte ei tulis niitä öljyjä pihalle :hello:
Tai jos ei halua ruveta sitä vaihtaan, niin sitten Forté Seal Conditioner öljyn sekaan ni joha rupee vuodot vähenee...
-
Ite käytän yleensä koneissa. mobil city pro 5w-30 long life, mutta jos moottori vuodattaa jostain öljyä ni laitan yleensä paksumpaa et ei valu niin paljon!
Mutta kaikki taklaa tyylillään :D
-
Ja sit joku huuteleen ettei oo öljyn vika vaan vanhojen tiivisteiden. Kaikki kyllä varmaan tietää sen itsekkin. Mutta juuri tämän takia käytän omissa romuissa vähän enemmän jeesuksen aikasempia öljyjä. Vakio vinokone rokkaa 10W-30llä ihan tarpeeksi hienosti eikä tarvi ruveta jumppaan uusia kampuran tiivisteitä paikalleen. Virikoneet asia erikseen...
Joo, ei tiivisteissä mitään vikaa ole jos peräöjy pysyy sisällä ja atfi ei, näin hieman kärjistettynä...
-
Sunnuntaikuvaajan kannattas vaihtaa toi vuotava stefa, niin sitte ei tulis niitä öljyjä pihalle :hello:
Tai jos ei halua ruveta sitä vaihtaan, niin sitten Forté Seal Conditioner öljyn sekaan ni joha rupee vuodot vähenee...
Niimpä. Kannattaa tosiaan purkaa koko voimansiirto ja vaihtaa se tiiviste vaikka Motoxin öljy sisällä pysyykin. Eipähän tule tylsää ja saa käyttää sitä kallista hipo-öljyä, joka on sama kuin syöttäisi kaviaaria sialle!
-
70-luvulla käytettiin yleisesti moniasteöljyjä , paitsi jotkut persaukiset. 60-luvulla yksiasteöljyt oli käytössä.
Joo 70-luvulla käytettiin moniasteöljyjä, mutta ihan yhtälailla yksiasteöljyt olivat yleisesti käytössä.
Ihan sama kun sanoo että tänäpäivänä käytetään yleisesti synteettisiä öljyjä, jotkut persaukiset käyttää sitten puolisynteettisiä, tai mineraaliöljyjä. Uskoisin että täyssynteettisen öljyn käyttö tänäpäivänä on suunnilleen yhtä yleistä kuin moniasteöljy 70-luvulla.
-
Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. 60 luvulla olin bensanmyyjänä eikä silloin myyty kun yksiasteöljyjä. 70 luvulla olin asentajana enkä laittanut yhteenkään autoon yksiasteöljyä.
-
Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. 60 luvulla olin bensanmyyjänä eikä silloin myyty kun yksiasteöljyjä. 70 luvulla olin asentajana enkä laittanut yhteenkään autoon yksiasteöljyä.
No tuskin tänpäivän autoasentajatkaan pahemmin mineraaliöljyjä autoihin kaatavat. Siinäkohtaa kun jollekin maksetaan öljynvaihtotyostä ei se synteettisen öljyn hieman korkeampi litrahinta enää ole merkityksellinen.
-
Niimpä. Kannattaa tosiaan purkaa koko voimansiirto ja vaihtaa se tiiviste vaikka Motoxin öljy sisällä pysyykin. Eipähän tule tylsää ja saa käyttää sitä kallista hipo-öljyä, joka on sama kuin syöttäisi kaviaaria sialle!
En tiedä, mitenkä teikäläiset on näitä korjaus töitä vältelly (kaikin mahollisin keinoin jotta auto varmasti leviää kerralla kunnolla käsiin? :idiot2:), mutta kyllä mulla vaan tulee mieleen ensimmäisenä korjata omassa autossa pienempikin vika, kuin peitellä sitä jollain **skalla ::)
-
En tiedä, mitenkä teikäläiset on näitä korjaus töitä vältelly (kaikin mahollisin keinoin jotta auto varmasti leviää kerralla kunnolla käsiin? :idiot2:), mutta kyllä mulla vaan tulee mieleen ensimmäisenä korjata omassa autossa pienempikin vika, kuin peitellä sitä jollain **skalla ::)
Et vieläkään oikein ymmärtänyt tätä pointtia, jota haettiin.
Siis jos auto toimii 100% tuolla mineraaliöljyllä, joka on hieman paksumpaa (+edullisempaa) ja pysyy moottorin sisällä ja voitelee aivan varmasti sen verran hyvin kuin tälläistä Volvon antiikkikonetta voidella pitää, niin miksi on pakko väkisin tunkea sinne sitä vettäkin ohuempaa täyssynteettistä öljyä, jonka käytön takia on pakko vaihtaa tiivisteet samalla käyttöautona toimivasta autosta? Eli laittaa auto seisomaan remontin ajaksi ihan vain sen takia, että saa autoon:
- Kalliimpaa öljyä
- Yhtä hyvin toimivaa öljyä ( Volvon kone ei tiedä mitä siellä pyörii)
- Saada aikaan mahdollisesti väärin asennettu tiiviste (tuntuu aika monelle sattuvan)
- Jo valmiina kovettuneen ja vuotavan Motonetin Scantec-tiivisteen (originaalit maksavat sinisellä tiskillä saman verran kuin keskiverto 240 Nettiautossa)
Lista on loputon. Tietysti jos on ylimääräistä aikaa, eikä viihdy kotona, niin mikäs siinä. Meitä on niin moneen junaan ja moni jää ihan asemallekin!