Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JR - 07.10.2015, 13:33:57
-
Etupyörän laakereita vaihtamassa.
Haynesin kirja antaa akselimutterin kiristysmomentiksi 50 lb eli 6,9 kgm, jonka jälkeen mutteria löysätään 1/3 kierrosta.
Kokeilin tuota momenttiavaimella, tuntuu tosi kovalta, en uskaltanut vetää noin kireälle.
Eikös laakerit yleensä kiristetä siten että ensin vedetään mutteria kiinni sen verran että välykset laakerissa menee kiinni, sen jälkeen löysätään sen verran että mutterin alla olevaa aluslevyä pystyy ruuviavaimella liuuttamaan mutterin alla.
Vanha laakeri oli kyllä kiristetty niin kireälle että aluslevyä ei pystynyt siirtämään.
Onko kokemuksia ? Miten olette kiristyksen tehneet ?
Jussi
-
Kiristys on täälläpäin tehty siten, että sopivasti kiristetty niin ettei välssä oleva rasva aiheuta omaa puristusta ja osat ovat oikeasti asettuneet paikalleen. Sitten löysätään ja vähän ja taas lähdetään kiristelemään ja hakemaan sopivaa kohtaa. Sitten vaan lopuksi koitetaan että rengas pääsee pyörimään itsekseen jonkin verran ja pysähtyy kumminkin kohta, kun rengasta pyöräyttää.
Muutaman ajokerran jälkeen välys tarkistetaan onko sopiva. Tämä ei ole varmaan kovin ammattimainen ohjeistus. Toivotaan että joku osaa antaa sellaisenkin.
Tämä menetelmä on toiminut kuitenkin kymmenet kerrat ilman ongelmia.
-
Kymmeniä kertoja ei ole tullut tehtyä, mutta ihan kanssa käsin hakemalla se sopiva herkkyys pyörimiseen olen noita uudelleen rasvauksia ja laakerin vaihtoja tehnyt.
-
juurikin näin se menee ;)
-
Kumpikin tapa periaatteessa toimii mutta momentti on uudelle laakerille, vanhaa lakrua ei pidä kiristää tuohon momenttiin. Vanha laakeri kiristetään että pyöriminen ahdistuu, sitten löysälle että pyörii herkästi.
Tämä on itsellä toiminut autosta riippumatta, niissä joissa on ns. säädettävät laakerit
Ja jos on erilaisia näkemyksiä tai tapoja, sitten on.
-
Tein loppujen lopuksi kirjan ohjeen mukaan; eli 6,9 kgm momenttiin jolloinka pyörännapa pyörii vielä nahkeasti. Sitten löysäys 1/3 kierrosta jolloinka mutterin alla oleva aluslevy jäi uivaksi.
Luulisin että kireys tuli sopivaksi.
-
Kaksi laakeria hajosi kun tein kirjan mukaan. 69Nm + seuraava kulma. Jos löysäs niin söi laakerin heti. Nyt on vuoden pelannu hienosti. Ja samalla taktiikalla 242 laakerit myös.
-
Niin mitä AKK tarkoitat ? Kirjan ohjeella ei laakerit kestäneet. Millä taktiikalla olet saanut laakerit sitten kestämään ?
-
Laakerin säätö .pyörä pyörii ja kiristä kireäksi avaa hieman niin että aluslaatta liikkuu nihkeästi pyöritä pyörää.jos jää laakeri löysäks niin yksi sopiva monttu niin rikki menee , rasvaa laakereissa ja keskellä , kuppi puolillaan.nihkeä latta ruuvitaltta väliin kääntö liikkuu nihkeästi ja rengas pyörii hyvin.jarrut ovat nahista .