Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: safarivoovo - 07.10.2015, 18:50:39
-
Nyt loppu iteltäkin ideat..
elikkäs kyseessä on -89 740 gl, tekniikkana b230f monipisteruiskulla. koneen lämmettyä ei lähde käyntiin omin avuin, ekalla starttauksella saattaa vähän hörähtää mutta sen jälkeen saa sahata tyhjää. eetterillä koneen saa tulille aina, ja startattuaan käy täysin moitteettomasti. kylmänä käynnistyy aina ilman mitään mukinaa..
Vian korjaamiseksi on tullu vaihdettua bensansuodatin ja moottorin lämpöanturi ---> tuloksetta. toimivasta pelistä on lainattu immua eikä myöskään vaikutusta asiaan. lambdan liittimen irrotus ei myöskään vaikuta. lamda valo palaa kojetaulussa ja onkin minun aikanani palanut aina. vikakoodit katottu ja antaa ainoastaan lamdaan liittyvän "rikas/laiha seos osakuormalla". autolla ajettu ~450tkm.
kellään vinkkejä mitä alkaisi katteleen seuraavaksi?
-
Laitan tähän taas vakiovastaukseni : auton alla olevan bensapumpun takaiskuventtiili? Toisaalta sen pitäisi kyllä lähteä lopulta käyntiin shaamisen jälkeen jos tuo on
viallinen.
-
Kokeileppa jos saat jostain toimivan pa-pumpun releen lainaan, että oisko sillä vaikutusta.
-
Suutinreleelle ääni.
-
pumpulta kyllä tulee polttoainetta vian ilmetessä, joten tuskin hyödyttää kokeilla toisella pumpun releellä..? en tiedä mitä tuolla sitten tarkoitettiin että suutinreleelle ääni? :D
-
Sitten se ei ole pa-pumpun rele, koska jos se ei toimi, niin ei pumppaa bensaa.
Suutinrele ohjaa suuttimille tulevan virran, ja jos se on rikki, niin suuttimet eivät saa ruiskutuskomentoa ohjausboksilta.
Suutinrele on musta, pitkä rele ja sijaitsee jäähdyttimen paisuntasäiliön vieressä.
-
Sitten tietysti jos ei ole mikään edellä mainituista niin vika voi olla myös asentotunnistimissa.
-
Sitten tietysti jos ei ole mikään edellä mainituista niin vika voi olla myös asentotunnistimissa.
YKK-anturi voi tosiaan aiheuttaa myös tälläistä vaivaa.
Yleensä viallisella YKK-anturilla tekee pidempiä startteja etenkin lämpimänä,
mutta mitään vikaa ei tosiaan kannata sulkea pois ennen kuin on tutkittu.
-
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?
-
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?
Voi sen ainaki puhdistaa. Monesti metallipölyä tai on niitä jopa päästään kuluneita nähty. Toimiva ykk pomputtaa kiekkamittari enemmän ja vähemmän. Rikkinäinen ei ollenkaan.
-
suutinrele vaihdettu, toistaseks ei oo vikaa ilmennyt mutta en mene vielä takuuseen että ois korjaantunut sillä :D onko tuon ykk anturin tarkistamiseen muuta kikkaa kuin vaihtaa toinen toimiva tilalle?
Sen pystyy mitata yleismittarin Ohmialueella.
3 johtoa on anturissa, ja liittimessä sitten 3 napaa.
Liittimessä lukee 1 2 3, ja mitataan 1. ja 2. navan väliltä.
Ehjän anturin pitäisi näyttää ainakin oman kokemuksen mukaan vähintään 190 Ohmia.
Arvon tulee olla tasaista, eli jos se vaihtelee, niin anturissa tai sen johdoissa saattaa olla vikaa.
Sitten varoituksen sana, että näitä antureita on erilaisia.
Toiset tarvikkeet antavat jo uutena luvattoman huonoa signaalia.
Justiinsa 6 päivää sitten vaihdoin tuohon omaan B230F:ään YKK-anturin, kun siinä on ollut niiden kanssa ongelmaa ja nyt on 3. anturi kokeilussa.
- Auton alkuperäinen anturi ei enää jaksanut, ja siitä oli johdon suojakuori rikki lähes koko matkalta. Ohmeja noin 180.
- Vaihdoin varastossa olleen Volvon alkuperäisen YKK-anturin paikalleen, ja se ehti olla noin 6kk kunnes alkoi temppuilemaan,
ja kuumalla koneella pidempiä starttauksia. Näytti arvo väliltä 191 - 210 Ohmia, eli ei ollut ollenkaan hyvä, kun arvot heittelivät.
- Vaihdoin FAE -merkkisen anturin, joka näytti 218 Ohmia, ja sen jälkeen on toiminut hyvin.
Luultavasti myös Boschin anturi olisi kelpo valinta jos haluaa kunnollisen anturin.
Voi sen ainaki puhdistaa. Monesti metallipölyä tai on niitä jopa päästään kuluneita nähty. Toimiva ykk pomputtaa kiekkamittari enemmän ja vähemmän. Rikkinäinen ei ollenkaan.
Kannattaa tämäkin kokeilla ennen kuin ostaa uutta.
-
Kun minulla oli YKK-ongelma, oireet oli samat. mutta ei tuota "eetterillä koneen saa tulille aina"
miten eetterikäynnistys liittyy ykk-signaaliin, ykk ohjaa sytytystä
-
YKK-anturin / kampiakselin signaali liittyy sytytykseen.
Kyseinen anturi kertoo virranjakajalle, että kuinka paljon kipinää pitää antaa, ja missä vaiheessa.
Ottaa tiedon vauhtipyörältä.
-
melkeen alan uskoa että vika oli suutinreleessä. kohta 2 viikkoa ajeltu ongelmitta kyseisen poksin vaihdon jälkeen :)