Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: sidney - 30.06.2011, 19:59:41
-
Potilas on V70 vm 2000, vanhempi korimalli. Kilometrejä on 164000, eli juuri ja juuri sisään ajettu. Ilmastointi (automaattinen) toimii plus-miinus 10 minuuttia, sitten hyytyy. Kylmäaineen määrä tarkastettu. Hyvin oli tehtaan jäljiltä pysyneet sisällä, hiukan lisättiin. Ei vaikutusta toimintaan.
Tähän mennessä tutkittua, ei missään järjestyksessä:
- Luettu muutamakin artikkeli SVF-foorumilta ja täältä
- Sisälämpötila- ja ulkolämpötila-anturit toimivat oikein, tsekattu Boschin tietokoneohjelmistolla sukulaisen pajalla
- Samainen Bosch ei näytä mitään muutakaan vikakoodia
- Mikään ei mene jäähän systeemissä. Meno ja paluuputki ovat käsin tunnusteltaessa lämpimiä
- Puhallin pyörii kun kompressorikin pyörii
- Kompuran välys mitattu 0,4-0,5 mm väliin
- Kun auton käynnistää "kylmästä", kompura pyörii. Jos kytken ilmastoinnin napista pois päältä, kompura pysähtyy, ja kun kytken takaisin päälle, kompura käynnistyy
- Kun autolla ajaa pidempään, kompura pysähtyy ja ilma alkaa pikku hiljaa lämmetä. Kompura ei lähde uudelleen käymään ennen kuin auto on ollut sammuksissa "pitkään".
- Sillä ei ole vaikutusta, kierrätetäänkö sisäilmaa vai otetaanko ilma ulkoa
Konehuoneesta löytyvien kahden (paine?)anturin toimintaa ei ole kyetty katsomaan, ajotietokone ei näytä niiden arvoja. Tuleeko mieleen muita mahdollisia vikapaikkoja kuin nuo anturit? Tampereen käyttöauto pyytää antureista noin 50€+90€, muttei viitsi turhaa tilailla Ruotsista.
-
Oletan että auto on vanha korinen kun se ei selviä viestistä.(vaikka eipä sillä väliä)
Mittaappa silloin kun kompura pysähtyy, johdosta tuleeko sille virtaa(yksi ainoa johto). Jos virtaa ei tule niin ohjauspuolellahan siinä vika on, jos taas tulee niin kallistuisin kompuraan.
Paineanturin voit myös testata yhdistämällä johdot hetkellisesti vaikka paineanturin liittimestä.
-
Vanhakoppainen on, lukee ekalla rivillä. Kiitos vinkeistä. Muitakin ideoita saa esittää jos tulee mieleen.
-
Oletan että auto on vanha korinen kun se ei selviä viestistä.(vaikka eipä sillä väliä)
Potilas on V70 vm 2000, vanhempi korimalli.
:D
Itse veikkaan kuitenkin sitä magneettikytkimen välystä.
Kun vika on päällä, paikallista kompressoriin magneettikytkimen rele, moottori sammuksissa virta päällä, ota rele pois, yhdistä releen kannan (auton puoli) jännitteen tulo ja jännitteen lähtö liittimet hyppyjohdolla, kytke-avaa-kytke-avaa-kytke ja seuraa samalla magneettikytkimen laippaa, jos se liikahtaa vain vähän, todennäköisesti välys on liian suuri, kun kytket, koita avittaa päätylaippaa jollain työkalulla painamalla, jos klaksahtaa päätylaippa kiinni, niin välys on liian suuri. (tai magnetoituminen heikko, mutta välyksen säätö auttaa välttävästi siihenkin.)
(Releen navat 30 ja 87, releeseen todennäköisesti merkitty navat 3 ja 5)
Rele on moottoritilan puolella siinä iskaritolpan luona olevassa rasiassa, numero 4, ainut minirele, joka siinä on.
Oikeat navat on ne suurimmat liittimet.
-
Juu mulla näköjään lukihäiriö ;D
-
- Kompuran välys mitattu 0,4-0,5 mm väliin
Itse veikkaan kuitenkin sitä magneettikytkimen välystä.
Jotenkin en jaksa uskoa liian suureen välykseen.- Mikään ei mene jäähän systeemissä. Meno ja paluuputki ovat käsin tunnusteltaessa lämpimiä
Tuli mieleen, että onko lauhduttimen pinta puhdas?
Kun tarkastitte kylmäaineen määrän laitoitteko takaisin 750g vai 1000g? Muistelen, että vanhakoppaisessa oikea määrä on 750g ja uusikoppaisessa 1000g. Vuonna 2000, kun oli molempia kaupan uutena.
-
Kompuran virransaanti jäi mittaamatta kun kone oli sen verran kuuma, ettei kädet kestänyt. Mutta kun kopautin harjanvarrella kompuran päätä, se napsahti kiinni ja jäähtyminen alkoi. Eli joko välys on liian iso tai magneettikytkin lakkaa toimimasta kun moottori lämpenee.
-
Unohtui. Kylmäaineen määrä on 750g ja lauhduttimen pinta on puhdas.
-
Säädä se välys, niin voit saada täksi kesäksi toimivan ilmastoinnin :)
Mittaa se välys vielä kuumalla koneella, kun vika tulee päälle (moottori sammuksissa, mittaat :D )
-
Se oli "lämpimähkö" eli alle puoli tuntia seissyt kun välykseksi mitattiin 0,4-0,5 mm.
-
Kuumana välys oli millin verran, ehkä jopa hiukan toista. Eiköhän vika ole siinä.
-
Mulla oli milli tai oikeestaan vähän yli tuo välys ja tänään poistettiin 0,8mm prikka sieltä. Näkee heti silmällä että välys on nyt pienempi.
Toimivuus testataan kelien salliessa mutta tänäänkin jo ihan hyvin teki kylmää eli kompura pysy pyörimässä. :)
-
Nyt on 0,8mm prikka poistettu ja taas jäähtyy. Case closed.
-
onko kellään "räjäytyskuvia" mistä prikka poistetaan ?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
kato tuolta
-
Hihnaa ei sitte tarvi ottaa pois,helppo homma,hiukka vain ahdasta.