Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: wildcard - 08.10.2015, 08:22:01
-
Moro!
Huomasin että omassa V50 2.0D:ssä on kummatkin eturenkaat kuluneet sisäsyrjästä tasasiksi.
Auto on käsittääkseni vakio alustalla. Joten kysymys kuuluu että onko vika vai ominaisuus?
Ratin mukaan pitäisi aurauskulmien olla suorassa kyllä.
-
Aurauskulmat tarkistukseen, ei renkaat muuten kulu epätasaisesti.
-
Ratista et pysty päättelemään ohjauskulmia. Vie nelipyöräsuuntaukseen tai ainakin kulmien tarkistukseen, samalla huomaavat jos jossain on väljää.
-
Juu ei oo ominaisuus...
-
Morjens onko kuluma tasainen vai niin sanottu sahalaita ;)Mulla kulu siitä syystä ,että oli alatukivarsien takapuslat hajalla.
Tämä tuli ilmi kun esimer:satasen vauhista alkoi jarruttammaan otti rattiin voimakkaan vipatuksen kolissut ei missään vaiheessa kun akselin pää oli kuiteski kumien välissä oli ne tuki"heltat"revenneet poikki pari vuotta kerkes olla sillai ja yks rengas satsi paskaks kesä :'( Mötönetistä hajin uuvet alatukivarret molemmille puolin niveletki tuli samalla uusittua.Toki takapuslaa saapi erikseeki mutta sitten mennee paja/rässi ;)hommiksi
-
Moro!
Omasta mielestä on tasasesti kulunut renkaat. Pitää vielä asiaa väijyä.
Ratti on tosissaan aivan suorassa ja eikä ravistele eikä vetele mihinkään. Siksi lähinnä ihmettelen että miten renkaat on kulunu noin.
Hyvä tietää toi takapusla homma.
Eiköhän se mene tuonne pajatuksen puolelle. Eli sormet rasvassa saa olla tän uudenkin auton kans.
-
Joo, jos autossa on yli 150 tkm niin varmuudella alatukivarret on edestä vaihtokunnossa. Pelkkiä puslia ei kannata edes harkita sillä osat on n. 40 € per puoli jos ostaa pelkät puslat ja reilut 70 € per puoli kokonaiset tukivarret. Työaikaa menee puolet vähemmän kun vaihtaa kerralla koko homman eikä ala purkamaan ja prässäilemään puslia jne. Alatukivarret (tai ne takimmaiset puslat) loppuu vähän huomaamatta sillä kolinat alkavat vasta sitten kun väljyyttä on jo reilusti jolloin katsastuksessakin jo annetaan huomautus. Kovasta vauhdista jarruttaessa tuntuva tärinä on ensioire.
-
Auto on ollut viime aikoina vähän vikuri ajettava, pitkittäisurissa vedellyt ja välillä ratti vipattanut. Nyt sitten huomasin että etupyöristä on huvennut pinta jokseenkin täysin :-\
Kerkesin jo varata kulmien säädön, mutta oliskohan sittenkin kannattanut vaihtaa nuo mainitut tukivarret ensin? No kai ne suuntauksessa huomaa jos on ylimääräistä väljää jossain... 200tkm on ajettuna.
-
Juu, ei kannata säätää kulmia ennen kuin tukivarret on uusittu. Kulmien säädönhän joutuu joka tapauksessa tekemään em. toimenpiteen jälkeen. Mainitsemasi oireet viittaavat erittäin vahvasti tukivarsien pusliin.
-
Selvä välyshän siellä oli oikealla puolella kun vähän heilutteli pyörää. Hain motonetistä kuitenkin molemmille puolille osat ja perjantaina olis vaihto.
-
Niin siis asiaa avatakseni ulkopuoliselle lukijalle..
Omaani V50 2004 2.0D
Alatukivarsi on motonetissä noin 100-140€ joka pitää sisällään alatukivarren, alapallon, takimmaisen takahelan sekä alatukivarren sisemmän puslan.
Joten haluaisin kyllä tietää Risto H mistä tuon koko alatukivarren tuohon 70€ euroon saa?
Pelkkä alatukivarren takahela, maksaa 40€ jonka pystyy käsitykseni mukaan vaihtamaan aika helposti.
Toki se että mikä on järkevää, jon muutkin nivelet ovat löysät, niin jää jokaisen omaksi harkinnaksi.
-
Maksoin itse näköjään 89 € per puoli tukivarsista saksalaisessa nettikaupassa mutta on siellä halvempiakin vaihtoehtoja kuten sanoin. Luotin kuitenkin vähän tunnetumpaan merkkiin ja laitoin pari kymppiä lisää. :) Putiikilla on myös suomenkieliset sivut autonvaraosat24.fi. Ihan hyvät kokemukset tähän mennessä muutamasta tilauksesta.
HUOM: Siitä tuo kauppa on hieman ärsyttävä että hinnat tuntuvat vaihtelevan lähes päivittäin ja valikoimaa on niin paljon että iskee valinnanvaikeus...