Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HVD5 - 11.10.2015, 23:05:14
-
Ilmeisesti turbolta alas lähtevä "letku" pitäisi olla kova?
Eilen kohtuullisen kiihdytyksen aikana tuntui hieman puhdittomalta, vähän nykivän/epäröivän. Seuraava kunnon kiihdytys sai koneen limp modeen ja moottorijärjestelmä huolla heti -tilaan. Buuttauksen jälkeen toimi taas, mutten enää viitsinyt kokeilla polkaista, kun oli vähän niinkuin tärkeä perhereissu päällä.
Eli siis turbosta alas tuleva letku, joka muuttuu moottorin alla kovaksi putkeksi, on ihan löysä. Se ainakin pitäisi vaihtaa? Mikä se on nimeltään ja mistä kannattaa hakea toimiva?
Vikakoodit joko luetutan, tai sitten käyn hakemassa http://www.motonet.fi/fi/tuote/493150/OBDIIEOBD-Autoskanneri-Professional-Volvo-T75 (http://www.motonet.fi/fi/tuote/493150/OBDIIEOBD-Autoskanneri-Professional-Volvo-T75) lukijan. Tuo ilmeisesti kelpaa moneen hommaan?
-
Noissa topiceissa on kuvia, mikä letku lähtee turbolta:
http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?46422-D5-changing-engine-mount-affects-turbo-response
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277996&p=5
Se letku on ajan myötä menettänyt kovuutensa ja kiihdyttäessä menee kasaan.
Ei taida saada mistään muualta kuin Volvolta..
Jotkut on rakentanut tuohon kohtaan uudet letkut kokonaan paksummasta tavarasta.
-
Muita vikoja kannattaa ensin hakea. Alasmenevä letku on painepuoli eikä se mene kasaan varsinkaan kiihdyttäessä. Välillä liitokset aukeavat tai muoviputki halkeaa tms. Kasaan menevä letku on imupuolella.
Kovin yleinen vika on säätöpuolen alipaineen vuoto jolloin alipaine ei riitä säätämään ahdinta. Aiheesta löytyy monta viestiketjua. Yleisimmin alipaine vuotaa moottorin kannatintyynyistä. Testaus on helppoa tukkimalla tyynyille menevä alipaineletku ilmanputsarin vierestä. Monta muutakin vikaa voi olla ja varsinainen vika pitää vaan etsiä.
-
Muita vikoja kannattaa ensin hakea.
Niimpä. Nuo oireethan saattaa tulla vaikka tukkeentuneesta polttoainesuodattimesta. Varsinkin näin ensipakkasten aikaan...
-
Kiitoksia vastauksista.
Suodatin on vajaan vuoden ikäinen, mutta haen sen nyt ensi hätään. Samoin vikakoodinlukijan, katsotaan mitä näyttää.
-
Voihan se polttoainesuodatin olla tukossa, mutta tekisi varmaan useammin tuon limp modeen menon.
Mulla nyykähteli ennen tulopuolen putken vaihtoa tuota menon hyytymistä, mutta tuon vaihtamalla ei ole ollut mitään ongelmia.
Nortti tuossa jo kirjoittelikin muista ongelmista, joista varmaan alipainepuolen tutkiminen on aiheellista vian selvittelyssä..
En ole varma, mutta lukeeko tuo lukija kaikki yksiköt ??
-
Väliaikajuttua:
hain lukijan ja löysi ainakin tuskaisen paljon koodeja (mukaanlukien SRS-valo, joka paloi mittaristovian jäljiltä).
Nollasin koodit ja lenkin jälkeen löytyi paljon vähemmän. (SRS-nollaus toimii tuolla ainakin)
Vaihdan suodattimen joka tapauksessa, mutta pari lattiaan runttausta ei aiheuttanut vikaa enää. Tutkin koodilistaa ja jatkan tutkintoja illalla.
-
ahtopaineen säätöventtiilin putsaus saattaa myös auttaa asiaan
-
Suodatin vaihdettu ja perusteellinen testaus suoritettu. Ei vikoja ja vetää hyvin.
Jäänee siis puolimysteeriksi. Vikakoodeissa ei ollut käsittääkseni mitään pakokaasu- tai moottorijärjestelmää koskevaa, joten näillä mennään niin kauan kuin pääsee. Jos vika uusii, niin sitten säätöventtiiliä putsaamaan.