Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Dotzki - 12.10.2015, 17:41:23
-
Elikkäs kyseinen peli kiihdyttäessä nykii/ tuntuu siltä että ei saisi polttoainetta tms. Erityisesti huomaa kun laittaa kepistä kolmosen päälle ja lähtee vedättämään. Sellaista outoa arpomista. Ei pintakaasulla ongelmaa. Erityisen huomattavaa 3-4t rmp välillä. Kulkee ja liikkuu kuitenkin hyvin. Sitten on kanssa sellainen, että joskus tyhjäkäynnillä jättää sieltä täältä lyönnin välistä. Ei varmaan samaa vikaa kuitenkaan?
-
MAF tai PA-suodin, jälkimmäinen halvempi tapa aloittaa tutkiminen. Ainakin itselläni aikoinaan samanlaisia oireita: kenkää antaa, ottaa hetkeksi kierrosta mutta alkaa pomppimaan kierrokset ja jopa vikavalo-vikailmoitus (tilapäinen) ajotietokoneelle.
-
Kannattaako tuota ilmamassamittaria putsata, vai suoraan uusi osa? Täytyypä ottaa nuo pois laskuista. Uudet tulpat tuohon vaihoin ja niillä ei vaikutusta. Varsinkin tuo tyhjäkäynti välillä pistää miettimään, että mikä ihme sitä vaivaa. Toivottavasti nuo :)
-
Olen aika varma että FPS pätkii. Tyyppivika - täällä on siitä seikkaperäinen säiekin jossain ja siinä linkit Swedespeedin korjausohjeisiin. Vaihdoin ko. osan omaan Volvooni reilu vuosi sitten ja kokonaiskulut jäivät alle 50 €.
-
Olen aika varma että FPS pätkii. Tyyppivika - täällä on siitä seikkaperäinen säiekin jossain ja siinä linkit Swedespeedin korjausohjeisiin. Vaihdoin ko. osan omaan Volvooni reilu vuosi sitten ja kokonaiskulut jäivät alle 50 €.
Tätä varmaan hait?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8972.0
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?154495-How-to-Change-your-Fuel-Pressure-Sensor-on-the-T5-engine
-
Juuri noita, kiitosta vaan. En jaksanut eilen illalla enää alkaa etsiä vaikka parin minuutin haulla olisi varmasti löytynyt. ;)
-
Nyt on fps vaihdettu. Testiä tuon jälkeen ajettu noin 30km, enkä saanut vikaa ilmenemään tuona aikana :) Tuntuu myös vetävän aavistuksen paremmin. Palataan astialle, jos ongelma palaa. Kiitoksia paljon vastauksista.
-
Jotenkin tuo vieläkin tuntuu arpovan.. :(
Putsasin maffin tänään, ei vaikutusta. Ja tosiaan tuo fps anturi vaihdettu. Vaihdoin myös ilmanputsarin. No täytyy vielä p-suodatin vaihtaa tuohon.
Motonetin sivuilla lukee vastaavaa: "Huom! T5-malleissa vain osassa on tankin ulkopuolinen vaihdettava suodatin"
Sitten kysymystä, että missä ko suodatin pitäisi sijaita?
-
Kannattaa käydä lukemassa vikakoodit. Minun autossa koodit viittasivat suoraan FPS:ään ja oireet sekä vikakoodit hävisivät FPS:n vaihdon jälkeen.
Muita vaihtoehtoja on bensapumpun ohjausyksikkö jos ei ole siirretty alustasta takapenkin alle ja ahtopaineen säätöventtiili (solenoidi).
-
Vikakoodit luettu sinisellä. Oli jotain 4 aktiivista koodia. Ei noiden perusteella voi kuulemma lähteä tekemään mitään.. Epäili vaihteistoa tai kaasun asentotunnistinta, kun joutuu purkamaan raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä. Listaa koodeista ei jäänyt käteen, kun ei maksanutkaan mitään. Parin päivän päästä uudestaa lukuun. Ja katsotaan uudestaan.
-
Listaa koodeista ei jäänyt käteen, kun ei maksanutkaan mitään. Parin päivän päästä uudestaa lukuun. Ja katsotaan uudestaan.
Pyydä sit se lista ittelles niin täälläkin helpompi arvailla mahd syytä... :)
-
Joo se piti jäädäkin, mutta huoltaja nappas mukaan. Palataan asiaan lähiaikoina :)
-
Elikkäs tämänhetken vikakoodit on :
CEM-3A00 ECM, ohjelmisto Signaali virheellinen
ECM-740C Tiedonsiirto, keskusohjausyksikkö (CEM) - Liian suuri signaali
-
Ennen ekaa nollausta tuli pari sivua passiivisia koodeja vaikka mistä.
Ekalla kerralla oli lisäksi aktiivisena:
BCM-0115 Ohjausyksikön välinen tiedonsiirto, Tiedonsiirto ongelmat.
Tämä koodi ei tullut uudestaan enään.
-
Elikkäs tämänhetken vikakoodit on :
CEM-3A00 ECM, ohjelmisto Signaali virheellinen
ECM-740C Tiedonsiirto, keskusohjausyksikkö (CEM) - Liian suuri signaali
Netistä luettuna tuli vastaan, että nuo koodit tarkoittaisivat lastua. Ei kyllä tunnu siltä, jos vaikka vertaa T4 v40 mikä löytyy myös
-
Ei lastu aiheuta mitään koodeja, ainakaan BSR:n sellainen. Minusta tuo voisi viitata huonoihin liitinkontakteihin CEM:issä. Tarkista että hanskalokeron alla ne paksujen johtonippujen liittimet ovat kunnolla paikoillaan pohjassa.
Muoks: Minun autostani on luettu koodit BSR:n ohjelman ollessa sisällä eikä täällä mainittua informatiivistakaan koodia tietääkseni esiintynyt. Toki eri toimittajien virityskartat voivat olla erilaisia toiminnaltaan.
-
CEM-3A00 ECM, ohjelmisto Signaali virheellinen. Tuo kertoo juuri olemassa olevasta lastusta (ohjelmasta). Ei aiheuta toimenpiteitä, ainoastaan informatiivinen koodi.
-
Elikkäs nämä koodit nyt eivät selvitä alkuperäistä vikaa, eli nykimistä kiihdyttäessä. Vai voisiko olla, että ohjelma on niin huono, että ei toimi toivotulla tavalla aina? Ja jos on lastu, niin ei kyllä hääppöinen, ei minusta toivotulla tavalla kiihdy. Tosin tuo nykiminen saattaa vaikuttaa heikentävästi.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?178024-Can-someone-help-read-codes
"740c and 3a00 mean you have a "tune". They never go away ."
-
Veikkaan näkemättä/tutkimatta tcv-venttiiliä, ei anna välttämättä vikakoodia ennen kun karkaa muutamasti yliahdoille. Pitäisi käydä testerin kanssa ajamassa ja tsekata mm. ahtopaineet miten käyttäytyy vedoissa.
-
Nyt kävi tarkemmassa huollossa ja eivät saaneet selville vikaa. Ahtaa enemmän kuin normaali, joten lastu on. Saattaa johtua ohjelmoinnista. Ei kuulemma kannata palauttaa vakioksi, koska saattaa epäonnistua ja sitten pitää vaihtaa kallis osa. Ja kun ei ole vakio, niin eivät voi enempää myöskään asialle tehdä. 300e siis valohoitoa . >:(
-
Ei kuulemma kannata palauttaa vakioksi, koska saattaa epäonnistua ja sitten pitää vaihtaa kallis osa. Ja kun ei ole vakio, niin eivät voi enempää myöskään asialle tehdä.
Saattaa epäonnistua.., just just, pojat eivät vaan osaa hakea ja vikaa lyövät lastun piikkiin. Ensinnäkin ei tuo vakioksi palautus voi epäonnistua ja toiseksi tuskin se lastutuksen jälkeen heti on temppuillut vaan vika on tullut myöhemmin. Ohjelmassa muutetaan karkeasti sanottuna vakioarvot ylemmäs, jolloin toiminta on muuten normaalia, lukuun ottamatta täyskaasua eli on vakio tai ei niin sama vika löytyy ja ei estä normaalia vian hakua. Lastutus korostaa vikoja eli jos auton on vakiona nykinyt vähän niin lastulla siitä tulee kenguru.
-
Juu ja TCV vika saattaa ilmetä just niin että menee yliahdon puolelle vaikka lastua ei olisi. Jos yliahtoa tulee liikaa, ECU heittää jonkun suojamekanismin päälle ja auto menee limp modeen tai tehot vaan häviää hetkeksi.
Kaikkein paras vianhakutyökalu autonomistajalle on ahtopainemittari. Sen käytöksestä pystyy aika hyvin sanomaan jos TCV jumittelee. Omassa autossa em. vikaa ei vielä ole ollut mutta odottelen koko ajan milloin TCV:n kilsat tulee täyteen. Lastulla ahdot nousee tasaisesti mutta vaan jyrkemmin kuin vakiona. Vian ollessa kyseessä ahdot saattaa pompata jyrkästikin ja voivat sopivilla kierroksilla mennä yli 1 bar. Lastut ahtavat n. 0,9 bar enintään ja vakio n. 0,6 bar.
-
Koeajossa ahtopaineet oli 0,88 bar. Huoltomiehen mukaan ohjearvo 0,38 bar eli eivätkö he tätäkään tiedä? ::)
-
Koeajossa ahtopaineet oli 0,88 bar. Huoltomiehen mukaan ohjearvo 0,38 bar eli eivätkö he tätäkään tiedä? ::)
Taisi 300€ mennä oikeasti hukkaan :) ei näköjään tuotakaan tienneet.
-
Autoliike korvaisi 50% uudelleen ohjelmoinnista. Hinta 100e. Mutta varoittelevat että cem yksikön saattaa joutua vaihtamaan (1500e) tästä eivät korvaisi mitään. Eikä tästäkään mitään varmuutta että vika poistuu. Eikö tässä pitäisi olla autoliikkeella virhevastuuta? Auto on elokuussa ostettu.
-
Saiskohan debil tästä vian esiin? En oikeen tiiä minne tää pitäs viiä. Tai sitten täältä foorumilta joku pätevä kaveri :) maksan kyllä vaivanpalkkaa
-
Nyt on tcv venttiili vaihdettu. Vika ei ollut siinäkään. Nyt ilmeisesti selvisi, että olen tankannut 95, joka alkaa nakuttamaan ja sitä kautta saattaa heijata ahtoja. Nyt sitten testaamaan 98 aineella. Jos sillä ei parane vika on moottoriohjelmassa. Saattaa antaa liikaa vääntöä ja vaihteisto sanoo, että ei käy.
-
Nyt on tcv venttiili vaihdettu. Vika ei ollut siinäkään. Nyt ilmeisesti selvisi, että olen tankannut 95, joka alkaa nakuttamaan ja sitä kautta saattaa heijata ahtoja. Nyt sitten testaamaan 98 aineella. Jos sillä ei parane vika on moottoriohjelmassa. Saattaa antaa liikaa vääntöä ja vaihteisto sanoo, että ei käy.
95 on kyl semmost litkuu, etten omaan autooni sitä kyllä kirveelläkin tankkaa :2funny:
-
95 on kyl semmost litkuu, etten omaan autooni sitä kyllä kirveelläkin tankkaa :2funny:
Toisessa autossa T4 v40 (vakio) tuo litkukin on toiminut ihan ok :D toivottavasti tääkin homma selvis tähän.
-
Toisessa autossa T4 v40 (vakio) tuo litkukin on toiminut ihan ok :D toivottavasti tääkin homma selvis tähän.
Toivotaan, että homma ratkeaisi!
No siis en tiedä henkilökohtasesti miten paljon noilla "litkuilla" on eroa keskenään, mutta otin kuitenkin tavaksi heti auton ostettuani laittaa tankkiin 98. Tuskin teho puolella mitään eroa huomaa noiden välillä, todennäköisesti sisuskalut koneessa pysyy paremmassa kunnossa ellen ihan väärin oo ymmärtäny?
-
Toivotaan, että homma ratkeaisi!
No siis en tiedä henkilökohtasesti miten paljon noilla "litkuilla" on eroa keskenään, mutta otin kuitenkin tavaksi heti auton ostettuani laittaa tankkiin 98. Tuskin teho puolella mitään eroa huomaa noiden välillä, todennäköisesti sisuskalut koneessa pysyy paremmassa kunnossa ellen ihan väärin oo ymmärtäny?
Ahdetuissa kyllä saattaa jo huomata tehossa. Etanoli saattaa jotain osia kyllä syövyttää, mutta en usko että siinä suurta ongelmaa on. Vettä se ainakin kerää enemmän jos pitkään on auto seis.
-
Vakio T5 hyväksyy 95:n ongelmitta mutta kulutus kasvaa juuri sen verran että kustannusetua ei pääse syntymään. Tehokin putoaa hieman. Sen sijaan lastutettu T5 ei tykkää 95:stä pääsääntöisesti. Ei silti pitäisi nakuttaa mutta jos tekee vähänkään sen suuntaistakaan niin 98:a tankkiin.
-
Vakio T5 hyväksyy 95:n ongelmitta mutta kulutus kasvaa juuri sen verran että kustannusetua ei pääse syntymään. Tehokin putoaa hieman. Sen sijaan lastutettu T5 ei tykkää 95:stä pääsääntöisesti. Ei silti pitäisi nakuttaa mutta jos tekee vähänkään sen suuntaistakaan niin 98:a tankkiin.
Nakutusanturi esti sen nakuttamisen, ja siitä johtui se ahtojen heijaaminen. Näin käsitin samppasportin mekaanikon puheista. Täytyy nyt vielä ajaa toinenkin tankillinen 98 ja kattoa palaako vika missään muodossa.
-
Mitäs kertoo vikakoodi:
603D
-Turbosäädin
-Signaali liian alhainen
-katkonainen
-
TCV:hän (= Turbo Control Valve) vaihdettiin joten syy ei ole siinä ellei johdoissa/liittimissä ole vikaa. Eli veikkaus on että auton oma ahtopaineanturi on kyseessä. Se on kyllä harvinaisempi vika ainakin mutuna sen perusteella mihin olen foorumeilla törmännyt. Joku viisaampi (= Volvoja korjaava asiantuntija) varmaan voi antaa lisävalaistusta tuohon koodiin.
-
Osaatko sanoa, mitkä on tyypillisimmät oireet kun tuo ahtopaine anturi on viallinen? Tuo vikakoodi siis tuli sen jälkeen kun tcv venttiili vaihdettiin. Ja tuo koodi huomattiin viimeisimmässä huollossa.
-
Pitäs jonku testata ja ajaa toi, sellai jolla olis samanlainen auto. En tiiä millanen tuon pitäs olla, mutta mun mielestä joskus tuntuu, että vääntöjä puuttuisi. Osakaasulla.
-
(http://s3.postimg.org/3q0u62j73/image.jpg) (http://postimg.org/image/3q0u62j73/)
Tuossa on vielä samppasportin työseloste.
-
Omassa autossa ei ole ollut tätä vikaa (FPS oli) mutta epäilen että oireilee hyvin samaan tapaan kuin TCV-vika tai FPS. Kun moottorinohjaus ei saa oikeaa anturidataa, se säätää ahtopainetta väärin perustein ja saattaa mennä johonkin safety-modeen ja pudottaa äkisti ahdot pois. Erillinen ahtopainemittari antaa paljon lisätietoa ja apua vastaavassa tilanteessa.
Ei siinä oikein ole mitään muuta mikä voisi aiheuttaa moisen ellei nyt sitten kampikammion huohotinsysteemi ole hajoamassa. Tuo vikakoodi vaan ei tue tätä lainkaan vaan viittaa nimenomaan johonkin osaan ahtimen ohjauksessa. TCV on vaihdettu ja ahdin ja siihen liittyvät palikat ovat kunnossa - ainoa mitä on jäljellä on ahtopaineanturi.
-
Täytyy vielä tuo ahto anturi vaihtaa. Jos sillä ei korjaannu, niin liike saa ohjelmoida vakioksi. Jos sillä selviäsi onko ohjelmassa vikaa. Lupasivat tuon tehdä veloituksetta. Tässä jo mennyt rahaa abaut 1000e vian etsintään ja itse kun olen tarkka laitteista, että toimii kuten pitää niin ärsyttää tälläinen. Kiitoksia erittäin paljon vastauksista, eiköhän tämä vielä iloksi muutu :D
-
Täällä tarinaa MAP (Manifold Pressure sensor) vaihdosta:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?174810-How-to-replace-MAP-Sensor
Kyseessä on siis anturi joka mittaa ahtopaineen ja imuilman lämpötilan. Kannattaa lukea erityisesti Tmtalpeyn kommentit tarkkaan, mies on kävelevä Volvo-tietopankki. :)
-
Noniin pistin skruvatista tilaukseen ko osan. Ei alkuperäinen. Tuo oli 60e. Alkuperäinen olisi noin 130e.
-
Nyt on vähän vertailua tehty. Pesin V50 ja iskin talliin, kunnes tulee nelivedolle jotain käyttöä ;D V40 T4 (2002) otettu ajoon. Niin huomaa, että tää V40 vääntää enemmän. Vaikka ei numeroiden mukaan pitäisi. No toivottavasti tuo ahtopaine anturi korjaa tilannetta. Sitä en tiedä millainen näiden moottoreiden luenne pitäisi olla.
-
Vielähän tuo välillä nykii. Tällähetkellä saattaa kerran pari nykäistä ja sitten lähtee vetämään kunnolla. Nykäisyt (ei kovin terävät) tulevat siinä 3000rpm kohdilla. Joskus ei nyi ollenkaan. Tosiaan map anturi myös vaihdettu.
-
Tuo saattaa olla ominaisuus joka johtunee moottorinohjauksen oppimisesta ajotyyliin tai sitten lämpötilasta. Tai sitten siinä viriohjelmassa on joku pikku bugi. Ei välttämättä ole mikään mihin kannattaisi pahemmin uhrata vaivaa... Vaikuttaako luistoneston kytkeminen pois päältä mitenkään?
-
Luistonestoa en ole kokeillut. Mahtaisiko suuttimissa olla sanomista? Koska tyhjäkäynti viittaisi siihen, välillä tupsauttelee tms. Ei näy kierroksissa kuitenkaan.
-
Päättelin että voisi olla ihan vaan viriohjelmasta johtuva ominaisuus kun sanoit että ei nykäise voimakkaasti eikä aina ollenkaan. Luistoneston kokeilu on vähän kaukaa haettua mutta kun se on helppo kokeilla niin voisi senkin sulkea pois - tosin omasta kokemuksesta etuvetoinen nykäisee aika rajusti jos polkee liikaa ja pito irtoaa täysin luistoneston ollessa päällä. Tuntuu että moottori yrittää sammua kokonaan. :)
Tyhjäkäynnin epätasaisuus tai tupsauttelu (?) onkin sitten ihan eri asia... Ahtopainemittari voisi kertoa onko ilmavuotoa jossain mutta ihan ekana epäilisin sytystulppia (onko vaihdettu milloin?). Toki suuttimissakin voi olla jotain.
-
Nyt tämä softattu sinisellä vakioksi. Tyhjäkäyntiin ei tullut muutoksia. Vääntää paremmin alakierroksilla ja bensankulutus tippui aika hurjasti. Huomaa että ei ahda niin paljoa. Nykimistä en ole vielä kerennyt tutkimaan. Huomasi kyllä, että tämä lastu oli surkea kököstys.. Kuinkas paljon muilla kone tärisee tyhjäkäynnillä? Itellä väpättää se moottorin päällä oleva ahtoputki jonkin verran. Mietin vain onko normaalia?
-
Tarkistan täriseekö oma tyhjäkäynnillä - en kylläkään ole huomannut mitään pahempaa vaikka moottorin kiinnityspisteiden kumit lienevätkin aika lopussa. BSR:n lastu vs. vakiosofta huomaa selvästi että BSR:llä vääntää paremmin alakierroksilla. Lisäksi bensankulutus lastulla matalampi. Sinulla lienee tosiaan ollut joku vähän epäonnistunut viritys.
-
Tarkistin tänään n. 100 km ajon jälkeen jotta paikat oli varmasti lämmenneet. Se ahtoputki tärisee hieman minullakin ja lisäksi moottori tekee jonkinlaista kahdeksikon muotoista liikettä tyhjäkäynnin tahdissa. Tämä vahvistaa teoriaani siitä että omassa autossa moottorin kannatin/tukikumit ovat vaihtokunnossa...
Tärinä ei pahemmin tunnu kuskin penkillä mutta kovemmassa vauhdissa kiihdyttäessä tukikumien huono kunto nousee esiin.
-
Joo ei tuossa omassakaan tunnu juurikaan kuskinpaikalla. Eli ei mahda olla vakavaa :)
-
Tosiaan alkuperäinen vika eli nykiminen, ei ole hävinnyt. Ei vaan tunnu läheskään yhtä selvästi kun ei ahda niin paljoa. Kai tuosta pitää tutkia startti pilotilla mahdollisia imuvuotoja tms. Alkaa muuten itsellä ideat loppua. :/
-
Ostin elekmalta koodin lukijan. Lukija näyttää, että kun käynnistää kylmänä niin tulee misfireä jostain sylinteristä. Siltä se on kuulostanutkin. Pätkii silloin kun käy korotettua tyhjäkäyntiä. Onko tuolla nyt venttiili palanut tai jotain?
-
Hyvä että jotain johtolankoja alkaa taas löytyä... Tsekkaa nyt tulpat ja johdotukset ensiksi. Puolakin voi tietty olla viallinen.
-
Ostin elekmalta koodin lukijan. Lukija näyttää, että kun käynnistää kylmänä niin tulee misfireä jostain sylinteristä. Siltä se on kuulostanutkin. Pätkii silloin kun käy korotettua tyhjäkäyntiä. Onko tuolla nyt venttiili palanut tai jotain?
Itsellä V70 kanssa tuli kesälomareissussa samantyylistä ongelmaa. Antaako siis tätä koodia nyt: http://www.obd-codes.com/p0355 ja/tai P0301/2/3/4/5?
Minulle herjasi 5-sylinterin misfireä. Irrotin puolan, tulpan, tarkistelin johdot ja vika "poistui". Mitään näkyvää ei ollut, ilmeisesti johdot kuitenkin huonossa hapessa ja asentojen muutos auttoi hetkellisesti.
-
Oliskohan nyt tärppi. Eli ETM, electronic throttle module. Muualta luettuna aiheuttaa juuri tyhjäkäynnillä pätkimistä(korotettu tyhjäkäynti) ja muutoin aaltoilevaa/ arpovaa menoa. Sekä tehon puutetta.
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-100173.html
-
Nyt putsattu tuo kaasuläppä. Oli karmeassa karstassa. Tyhjäkäynti tasoittui reippaasti. Nyt käy todella tasaisesti, eikä täristä konetta. Ilmoittelen myöhemmin nykiikö vielä vauhdissa.
-
Tarkistin tänään n. 100 km ajon jälkeen jotta paikat oli varmasti lämmenneet. Se ahtoputki tärisee hieman minullakin ja lisäksi moottori tekee jonkinlaista kahdeksikon muotoista liikettä tyhjäkäynnin tahdissa. Tämä vahvistaa teoriaani siitä että omassa autossa moottorin kannatin/tukikumit ovat vaihtokunnossa...
Tärinä ei pahemmin tunnu kuskin penkillä mutta kovemmassa vaihdissa kiihdyttäessä tukikumien huono kunto nousee esiin.
Vaikka tämä on nyt hieman aiheen vierestä niin päivitän sen verran että auto oli tänään pajalla jossa vaihdettiin kaikki kolme tukikumia. Vanhat eivät olleet vielä varsinaisesti rikki mutta etenkin keskellä alla ja jakopään puoleinen olivat selvästi löysempiä kuin uudet. Jälkimmäisessä oli jo merkkejä alkavasta hajoamisesta mutta oli kuitenkin yhtenä kappaleena.
Nyt moottori ei juurikaan näytä liikkuvan tyhjäkäynnillä - tämä tosin pitää vielä testata kunnolla lämmenneenä ja kokeilla kunnolla kiihdytystäkin. Ennen korjausta moottori heilui n. 5 mm tyhjäkäynnillä.
-
Ajoin eilen Turkuun ja takaisin. Kaikki tärinät ja värinät ovat nyt tipotiessään ainakin niissä vauhdeissa mitä uskalsin kokeilla. Tyhjäkäynnillä moottori ei lämmenneenäkään liiku enää havaittavasti eikä ahtoputkikaan resonoi.
-
Nyt putsattu tuo kaasuläppä. Oli karmeassa karstassa. Tyhjäkäynti tasoittui reippaasti. Nyt käy todella tasaisesti, eikä täristä konetta. Ilmoittelen myöhemmin nykiikö vielä vauhdissa.
Hävisikö nuo nykimis ongelmat kaasuläpän putsauksella? Onko miten vaikea urakka?
-
Hävisikö nuo nykimis ongelmat kaasuläpän putsauksella? Onko miten vaikea urakka?
Eipä oikeastaan hävinneet. Hommahan on suht simppeli. Kaasuläpän torxit olivat hankalin juttu, sopivalla L mallin torx avaimella kyllä aukesivat. Ilmanputsarin putki pois ja öljytikun löysäsin.
-
Eipä oikeastaan hävinneet. Hommahan on suht simppeli. Kaasuläpän torxit olivat hankalin juttu, sopivalla L mallin torx avaimella kyllä aukesivat. Ilmanputsarin putki pois ja öljytikun löysäsin.
Asia pihvi.
Samat viat vaivaa siis vieläkin?
-
No nyt ilman ohjelmointia niin nykimistä tuskin edes huomaa, mutta kuitenkin vähän vaivaa. Nyt tuohon ilmeisesti pitäisi vaihtaa pakosarjan tiiviste, kun käynnistäessä vähän tuoksahtaa pakokaasu hyttiin ja pitää myös sellaista ääntäkin.
-
No nyt ilman ohjelmointia niin nykimistä tuskin edes huomaa, mutta kuitenkin vähän vaivaa. Nyt tuohon ilmeisesti pitäisi vaihtaa pakosarjan tiiviste, kun käynnistäessä vähän tuoksahtaa pakokaasu hyttiin ja pitää myös sellaista ääntäkin.
Täällä olisi myös sama urakka edessä
-
Putsasin viikonloppuna tuon kaasuläppäkotelon ja olihan se todella likainen koneen puolelta.
Tähän mennessä (koputetaan puuta) ei oo nykimistä enää havaittu, mutta seurataan tilannetta. Tuntu että kiihdyttäminen parantu muutenkin jonkun verran. Ei ole enää semmoista adhd meininkiä kun polkaset vähän enemmän vaan tasaista menoa.
-
Nyt taisi minulla selvii syy tuohon omaan nykimiseen kiihdytyksissä.
Kaasuläppäkotelon putsaus ei siis auttanut asiaan vaikka aluksi näytti siltä.
Tänään kun töistä tulin kotiin, laitoin torque ohjelman päälle ja ohjelman mikä nauhottaa puhelimen näytön toiminnan. Reaaliaikaiset arvot näytölle (kierroskuku, polttoaineen paine ja ahtopaine). Epäilin aikasemmin jo tuota polttoaineen painetta syylliseksi ja tänään sain sen kiinni rysän päältä :2funny:
Lyhykäisyydessään auto "hyytyi" kovassa kiihdytyksessä n. 1-2 sekunniksi, kierrosluvun ollessa n 4500rpm, jonka jälkeen meno jatku normaalisti.. Kotona kun videota katselin niin kyseisen tilanteen aikana polttoaineen paine romahti aika radikaalisti, joten ei taida olla kahta sanaa siinä kohti mikä tai kuka on syyllinen.
Onko tuossa muuta mahdolisuutta kun, että polttoaineen paine anturi on sökönä? Vai mitkä kaikki osat vaikuttaa polttoaineen paineeseen?
-
FPS:stä pitäisi näkyä myös vikakoodi jos se pätkii. Kyseessä lienee aika yleinen vika näissä ja onneksi helppo ja melko halpa korjata. Tältä foorumilta löytyy linkit ohjeisiin ja vinkkejä mistä varaosa kannattaa ostaa.
-
FPS:stä pitäisi näkyä myös vikakoodi jos se pätkii. Kyseessä lienee aika yleinen vika näissä ja onneksi helppo ja melko halpa korjata. Tältä foorumilta löytyy linkit ohjeisiin ja vinkkejä mistä varaosa kannattaa ostaa.
Tolla torquella ei antanu ainakaan vikakoodia.
Kattelin tossa niin ebaystä saa tilattua saman osan vähän halvemmalla ja ilmasilla posteilla niin pitääpi laittaa tilaukseen :)
-
Voiko vuotava pakosarja/tiiviste aiheuttaa nykimistä?
Kysyin tiivisteen vaihtoa eräästä liikkeestä. 400e JOS pultit aukeavat normaalisti. Ihanan halpaa.
-
Mitä ainetta suosittelette tuon FPS-anturin o-renkaan voitelussa?
-
Itse laitoin siihen jotain puhdistettua vaseliinia. Sitä ei tarvitse paljon, sen verran vaan että se rengas ei ole kuiva kun yrittää paikoilleen.
-
Tossa käynnistelin auton pää konepellin alla, niin jostain se vähän pakokaasua työntää. Mitkäs on yleisimmät paikat mistä vuotaa?
-
Tuli vaihdettua tuo FPS- anturi ja koeajon aikana ei ainakaan ilmenny mitään ongelmia. Katsellaan tässä ja toivotaan että nykimis ongelmat hävisi.
-
Aiheen vierestä tämä mutta kirjotitte tuossa, että kylmänä käynnistettäessä moottoritilassa haisee pakokaasu ja myös ääni erilainen "säksättävä?" Itselle tuttu tämäkin vika :buck2: oli pakosarjassa pari pulttia löysällä. Tässä t5:ssa muistan lukeneeni, että on jotain metallia se pakosarjantiiviste. Voiko se sitten hajota? en tiedä. Ei mulla ainakaan nykinyt auto tuosta, oli vain ruman kuulonen, kun kylmänä käynnisti.
-
Täytyypä mainita korjaamolla tuo pulttien mahdollinen löystyminen. Jos selviäisi pelkällä kiristämisellä :)
-
Aiheen vierestä tämä mutta kirjotitte tuossa, että kylmänä käynnistettäessä moottoritilassa haisee pakokaasu ja myös ääni erilainen "säksättävä?" Itselle tuttu tämäkin vika :buck2: oli pakosarjassa pari pulttia löysällä. Tässä t5:ssa muistan lukeneeni, että on jotain metallia se pakosarjantiiviste. Voiko se sitten hajota? en tiedä. Ei mulla ainakaan nykinyt auto tuosta, oli vain ruman kuulonen, kun kylmänä käynnisti.
Pistetäänpä korvan taakse tämä, kiitoksia!
Eipä tuo nykiminen mihinkään häipynyt... Nyt tuntuu vaan siltä, että tuo nykiminen liittyy ahtopaineisiin jotenkin. Sen verran ärhäkkä nykäsy tulee kovissa kiihdytyksissä. Ehkä tuo on vaan sitä perus turboviivettä...
-
Mikähän noita ahtoja saattas heitellä vielä vaikka vaihdoin tuon ahtopainesäätimenki ?
-
Itsellä nyt siis vaihdettu fps, tcv, tulpat, kaasuläppä putsattu, Ohjelmoitu vakioksi. Vieläkin "nykii" joskin aika pehmeästi. Saa ilmoitella tännekin jos vielä löytyisi mahdollisia vikakohteita.
-
Itsellä nyt siis vaihdettu fps, tcv, tulpat, kaasuläppä putsattu, Ohjelmoitu vakioksi. Vieläkin "nykii" joskin aika pehmeästi. Saa ilmoitella tännekin jos vielä löytyisi mahdollisia vikakohteita.
Itse olen tehnyt muuten samat vaihtotyöt, poislukien tulpat ja vakioksi laittaminen.
Jotain lueskellut, että tuon turbon hukkaportin vaihtaminen parempaan auttaisi tuohon turbon viiveeseen, mutta tuskin ahtojen tasasena pysymiseen vaikuttaa?
FPS:n kun vaihdoin niin hävisi kyllä tuo rajuissa kiihdytyksissä auton "kuoleminen" mikä oli siis sekunnin tai kaksi korkeintaan :)
-
Lueskellut tuossa nettiä edes takas ja silmiin on pistänyt monelta sivustolta tuo MAP- sensor. Voisiko se rikkoutuessaan tai viottuneena aiheuttaa tuota ahtopaineiden heittelyä?
-
Lainaan kylmäst topiccii.
Volvo v50 t5 aut. -05
Eilen kävin heittää pitempää reissua ja auto rupes tasakaasulla nykimään, ekana muutama nykäsy ja loppumatkasta nyki jo huomattavast enemmän ja pitempään. Selvisin kuitenkii maalii asti ja tänää aamulla luin vikakoodit: p0101,p0193,p0190,p0090
Eli
Massa tai ilmamäärämittarit alue/suorituskyky ongelma
Bensapaine sensori korkea syöttö
Bensapaine sensori toimintahäiriö
Bensapaineen säädin 1piiri
Poistin koodit, lähdin pienelle ajelulle. Lenkin jälkeen luin koodit uudellee ja antaa jälleen ainoastaan koodin p0101. Poistin taas koodin ja vika palaa joka käynnistyksen jälkeen. Nykimistä en saanut koeajon aikana tapahtumaan. Tyhjäkäynti on normaali.
Pa säädin varmaa vaihdettava, mut mitehän ton mafin kans? Voiko viat liittyä toisiinsa?
Aikasemmin ei oo ollu mitää hämminkii. ainut et täys kaasulla kun vedättää, ni 5000 kierroksen kohalla tuntuu pieni tehon puutos/arpominen, mikähä juttu tää on? :'(
-
Lainaan kylmäst topiccii.
Volvo v50 t5 aut. -05
Eilen kävin heittää pitempää reissua ja auto rupes tasakaasulla nykimään, ekana muutama nykäsy ja loppumatkasta nyki jo huomattavast enemmän ja pitempään. Selvisin kuitenkii maalii asti ja tänää aamulla luin vikakoodit: p0101,p0193,p0190,p0090
Eli
Massa tai ilmamäärämittarit alue/suorituskyky ongelma
Bensapaine sensori korkea syöttö
Bensapaine sensori toimintahäiriö
Bensapaineen säädin 1piiri
Poistin koodit, lähdin pienelle ajelulle. Lenkin jälkeen luin koodit uudellee ja antaa jälleen ainoastaan koodin p0101. Poistin taas koodin ja vika palaa joka käynnistyksen jälkeen. Nykimistä en saanut koeajon aikana tapahtumaan. Tyhjäkäynti on normaali.
Pa säädin varmaa vaihdettava, mut mitehän ton mafin kans? Voiko viat liittyä toisiinsa?
Aikasemmin ei oo ollu mitää hämminkii. ainut et täys kaasulla kun vedättää, ni 5000 kierroksen kohalla tuntuu pieni tehon puutos/arpominen, mikähä juttu tää on? :'(
Minulla kun ei anna minkäänlaisia vikakoodeja niin tää on pelkkää arvailua mitä osia pitää vaihdella. Tuo MAP- sensori vaikuttaa kuitenkin oleellisesti ahtopainesiin?
-
Lueskellut tuossa nettiä edes takas ja silmiin on pistänyt monelta sivustolta tuo MAP- sensor. Voisiko se rikkoutuessaan tai viottuneena aiheuttaa tuota ahtopaineiden heittelyä?
Ainiin, myös map-sensori on vaihdettu myös tuohon omaan autoon, eli se mikä on kuulerin vas alakulmassa kun katsoo edestäpäin autoa. Mittaa ilmeisesti myös lämpötilaa
-
Lainaan kylmäst topiccii.
Volvo v50 t5 aut. -05
Eilen kävin heittää pitempää reissua ja auto rupes tasakaasulla nykimään, ekana muutama nykäsy ja loppumatkasta nyki jo huomattavast enemmän ja pitempään. Selvisin kuitenkii maalii asti ja tänää aamulla luin vikakoodit: p0101,p0193,p0190,p0090
Eli
Massa tai ilmamäärämittarit alue/suorituskyky ongelma
Bensapaine sensori korkea syöttö
Bensapaine sensori toimintahäiriö
Bensapaineen säädin 1piiri
Poistin koodit, lähdin pienelle ajelulle. Lenkin jälkeen luin koodit uudellee ja antaa jälleen ainoastaan koodin p0101. Poistin taas koodin ja vika palaa joka käynnistyksen jälkeen. Nykimistä en saanut koeajon aikana tapahtumaan. Tyhjäkäynti on normaali.
Pa säädin varmaa vaihdettava, mut mitehän ton mafin kans? Voiko viat liittyä toisiinsa?
Aikasemmin ei oo ollu mitää hämminkii. ainut et täys kaasulla kun vedättää, ni 5000 kierroksen kohalla tuntuu pieni tehon puutos/arpominen, mikähä juttu tää on? :'(
Veikkaan koodeista että fps, eli bensapaineen säätimellä korjaantuu. Omassa on nykimistä hiukan myös, mutta ei koodeja. :D
-
Ainiin, myös map-sensori on vaihdettu myös tuohon omaan autoon, eli se mikä on kuulerin vas alakulmassa kun katsoo edestäpäin autoa. Mittaa ilmeisesti myös lämpötilaa
Pitää melkeen kokeilla vaihtaa itselle myös jotta voi sulkee senkin vaihtoehdon pois :D
Oliko vaihdossa mitään ihmeellistä?
-
Pitää melkeen kokeilla vaihtaa itselle myös jotta voi sulkee senkin vaihtoehdon pois :D
Oliko vaihdossa mitään ihmeellistä?
Ei perjaatteessa :D sumarin muovi vaan irti ja siellä alkaa näkymään. Pari torxia auki ja liitin irti. Näppäriä sormia kyllä tarvitaan.
-
Tänään kotiin tullessa sitten alko herjaamaan 2. sylinterin missfiresta. Kokeilen eka tulpat vaihtaa mutta varmaan joutuu puolan uusimaan? Unohdin ottaa ylös mikä vikakoodi oli kyseessä.
-
Ei perjaatteessa :D sumarin muovi vaan irti ja siellä alkaa näkymään. Pari torxia auki ja liitin irti. Näppäriä sormia kyllä tarvitaan.
Millä avaimella sait avattua ton torxin mikä pitää kiinni tota sensoria? Mä en oo saanu sinne mahtumaan vielä mitään avainta :D L-torxia yrittäny saada sinne, sitten ihan pelkkää torxin päätä, mutta ei kyllä mahdu mulla sinne mikään. Joutuu kohta puskurin irrottaa, että saa vaihdettuu sen >:(
-
Millä avaimella sait avattua ton torxin mikä pitää kiinni tota sensoria? Mä en oo saanu sinne mahtumaan vielä mitään avainta :D L-torxia yrittäny saada sinne, sitten ihan pelkkää torxin päätä, mutta ei kyllä mahdu mulla sinne mikään. Joutuu kohta puskurin irrottaa, että saa vaihdettuu sen >:(
Oisko ollu niin, että se koko avain piti survoa sinne puskurin sisään siten, että siinä oli tilaa kääntää sitä. Itekkin sen kanssa varmaan tunnin temppuilin. Mutta perus työkaluilla se irtos. :)