Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: An551 K - 13.10.2015, 19:14:23

Otsikko: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: An551 K - 13.10.2015, 19:14:23
Hei

Auton uutena omistajana vähän kyselisin infoa tuon lisälämmittimen käytön suhteen?
Ei ole aikaisemmin ollut lisälämmitintä missään autossa.

Onko tuossa volvossa moottorille ja sisätiloille omat lämmittimet vai lämmittääkö se ensiksi moottorin lämpimäksi ja sitten sisätilat?
Ajotietokoneessa näkyy kaksi eri ajastinta? Miksihän näin?
Lämmittimen saa myös heti laitettua päälle ajon aikana...tai nähtävästi, jos ei halua ajatinta käyttää vaan ennen lähtöä haluaa vaan auton lämpimäksi.

Onko sitä ajastinversiota tarkoitus käyttä kuten esim normaalisti jos kyseessä olisi vaikka erillinen sisätilan lämmitin.

Ja voiko/pitääkö silti autoa pitää lohkolämmittimessä talvella vai riittääkö pelkkö ajastus tuohon auton omaan lämmittimeen?


Minkäs verran tuo lämppäri syö akkua. Jostain muistaakseni luin, että ajoa pitäisi olla yhtä paljon kun lämmitysaikaa, että akku ehtii lataantua?
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: anssi68 - 13.10.2015, 21:44:14

Minkäs verran tuo lämppäri syö akkua. Jostain muistaakseni luin, että ajoa pitäisi olla yhtä paljon kun lämmitysaikaa, että akku ehtii lataantua?


Näin minulle sanottiin silloin, kun omaani laitatin webaston:
-Jos lämmität puoli tuntia, niin ajoa sen verran..

Ainakaan akku ei ole tuosta protestoinut..
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: KalleKyy - 13.10.2015, 22:13:45
Ajastimia on kaksi, eli vaikka työmatkoille molempiin suuntiin omansa. Näppäilet vain lähtöajan ja auto on silloin valmis ajoon. Tai jos haluat lämmittimen heti päälle parkissa, tai ajossa, niin suorakäynnistyksellä.

Lisälämppäri lämmittää jäähdytysnestettä, joka kiertää moottorissa ja lämppärin kennolla ja samalla ilmastoinnin puhallin pyörii pienellä teholla. Lämmittää siis moottorin ja sisätilat samaan aikaan. Ja paljon lohkolämppäriä tehokkaamin, turha siis niitä rinnan käyttää. Halvempaa tai ainakin akkua säästävämpää on käyttää lohkolämppäriä, jos mahdollista. Itseä kyllä alkoi heti ardiciin tutustuttua laiskottaa niin, etten vaan saa kaivettua piuhaa kontista esiin, kun niin paljon helpompi viiksestä ajastaa lämmitin :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: An551 K - 13.10.2015, 22:44:42
Elikkä ymmärsinkö oikein, että ajastimeen laitetaan aika jolloin lähdetään ajamaan ja lämmitin "ennakoi" asian ja lämmittää siihen mennessä auton valmiiksi?
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: Modifier - 13.10.2015, 23:40:25
Juuri näin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: An551 K - 14.10.2015, 01:29:07
Ok

Asia selekee!
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: paku97 - 14.10.2015, 05:47:09
...ja sisätilan puhallin lähteepäälle kun käännät virran pois päältä, ei ennen. :hello:
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.10.2015, 07:55:22
Kannattaa huijata lämmitintä sen verran, että laittaa 15-20 minuuttia myöhemmän lähtöajan. Meinaan muuten yli -10°C pakkasella käy sen maksimiajan (muistaakseni tässä on vielä 1h), joten ei se akku kauaa tuota kestä :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: J2K - 14.10.2015, 08:46:20
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: Swolle60 - 14.10.2015, 09:02:09
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Mihis tuo nyt perustuu?
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.10.2015, 09:42:25
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Miksi ::)
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: paku97 - 14.10.2015, 09:52:13
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
miksi
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: VäLKKy - 14.10.2015, 10:06:12
Kannattaa huijata lämmitintä sen verran, että laittaa 15-20 minuuttia myöhemmän lähtöajan. Meinaan muuten yli -10°C pakkasella käy sen maksimiajan (muistaakseni tässä on vielä 1h), joten ei se akku kauaa tuota kestä :pomo:

Juuri näin, lämmittää turhaan liian kauan.

Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.

Ei minulla ainakaan ole kolmessa edellisessä autossa ollut mitään syytä tehdä noin...
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.10.2015, 11:42:17
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.

Minulla ainakin virrat kyykkää jos on vielä ardic päällä ja starttaan autoa, joten sammutan ardicin ensin niin ei tarvii auton kelloa laittaa aikaan(pari vuotta vanha Vartan 100ah akku). Sit jos olen muutenkin auton luona käymässä niin laitan ardicin päälle suorakäynnistyksenä 20 minuuttia ennen lähtöä, eli ajastinta ei ole pakko käyttää lämmittääkseen.
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: paku97 - 14.10.2015, 12:59:36
...täällä ei tarvi  sammuttaa. :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: J2K - 14.10.2015, 13:00:43
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Yksinkertaisesti  siksi että jos lämmitin sammuu startatessa virran vähyyteen ja käynnistyy samantien uudestaan, niin voi tehdä tuhoja lämmittimelle.
Se moottori on jo lämmennyt riittävästi siinä 30min aikana. Turhaa sitä on pitää enää päällä kun lähtee ajamaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: mulugren - 24.10.2015, 18:19:03
Aina kun nollan tienoilla ollaan tai alle niin vaimo laittaa tismalleen sen lähtöajan milloin aikoo lähteä. Joskus menee meikinlaitot pitkäksi ja ehtii jo sammuakin ardic ennenkuin rattiin ennättää hän. Alkuperäisakku kyykähti tällä meiningillä tämän vuoden alussa ja auto on vuosimallia 2006. No meillä tämä on kyllä ollut vasta syssystä 2012. Laitoin 95Ah agm akun ja agm oli kaiketi vanhakin. Koskaan ei ardicia sammuteta jos sattuu olemaan päällä ku auto startataan

Edit: eikä tuu juuri koskaan niin pitkää ajoa kuin mitä ardic on esilämmittäny. Agm rules;-) ottaa vissiin aika hyvin virtaa vastaan
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.10.2015, 21:20:32
Aina kun nollan tienoilla ollaan tai alle niin vaimo laittaa tismalleen sen lähtöajan milloin aikoo lähteä. Joskus menee meikinlaitot pitkäksi ja ehtii jo sammuakin ardic ennenkuin rattiin ennättää hän. Alkuperäisakku kyykähti tällä meiningillä tämän vuoden alussa ja auto on vuosimallia 2006. No meillä tämä on kyllä ollut vasta syssystä 2012. Laitoin 95Ah agm akun ja agm oli kaiketi vanhakin. Koskaan ei ardicia sammuteta jos sattuu olemaan päällä ku auto startataan

Edit: eikä tuu juuri koskaan niin pitkää ajoa kuin mitä ardic on esilämmittäny. Agm rules;-) ottaa vissiin aika hyvin virtaa vastaan
Ehkä otin ehkä en, mutta kannattaa sitä lämmitintä siinä vaiheessa alkaa "huijaamaan", kun sammuu ennen autoon tuloa!15 minuuttiakin riittää ;)
.............
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: mulugren - 27.10.2015, 00:33:12
Eikait 15min millään riitä moottorin ja kabiinin kunnolliseen lämmittämiseen. Ei ainakaan tuossa mun vekottimessa. Jos ei oo kabiinissa lämmintä niin menee maku koko ardic käytöstä
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: remes - 27.10.2015, 01:44:52
Kyllä minäkin olen antanut pöhistä ihan loppuun asti, lähdin sitten liikenteeseen asetettua aikaa aiemmin tai myöhemmin. Vartissa ei ehdi kunnolla lämpenemään jos on hiemankin nollan alapuolella. Ja onhan tuo jo ihan mukavuustekijäkin.
Itsellä muistaakseni toissa talvena hankittu Boschin akku (100Ah?), eikä ongelmia virtojen kyykkämisen kanssa ainakaan tähän mennessä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?
Kirjoitti: mulugren - 27.10.2015, 13:27:50
No mukavuustekijä ennenkaikkea. Kunnolla auto lämpimäksi ja kuivaksi. Eihän se tietenkään haittaa jos moottorikin kestää pitempään ;D