Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nikke01 - 13.10.2015, 20:21:08

Otsikko: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: nikke01 - 13.10.2015, 20:21:08
 Kyseessä siis automaattivaihteinen. Vika pahentunut viimeisen puolen vuoden aikana. Auto nypyttää ajettaessa tasaisella kaasulla kierrosten ollessa alle 2000 rpm. Kiihdyttäessä ei mitään ongelmaa. Tyhjäkäynti ei souda mutta kun kaasua lisää moottori alkaa röpöttään 3000 kierroksen paikkeilla ja kierrokset ei nouse yli 4000. Autoa käytetty korjaamolla mutta testeri ei ilmoita mitään vikakoodia.
Toimenpiteitä joita on tehty: puolia vaihdettu, tulpat vaihdettu (Champion), ilmamassamittari ja suodatin vaihdettu, nokka-akselin stefa oli vuotanut öljyä joten jakopää, vvt-pyörä ja solenoidi vaihdettiin juuri. Nypytys jatkuu edelleen, nyt jo pienemmilläkin nopeuksilla. Aiemmin vain maantiellä.

Jäi eilen mainitsematta että vika ilmenee moottorin lämmettyä, kylmänä ei nypytä.   
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: VPP700 - 15.10.2015, 21:56:41
Kaasuläppäkotelo (ETM) tai kaasupolkimen asentotunnistin...  Tulee mieleen ensimmäisenä. Tai puola/puolat. Vikakoodeja?
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: TapioR - 16.10.2015, 12:22:30
Selvä kaasuläppäkotelovika.
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: nikke01 - 17.10.2015, 17:37:16
Niin se taitaa olla, näissä kun se italialainen Marelli. Tässä googlettanut monta iltaa asian tiimoilta. Se on listalla seuraavana. Kokeillaan puhdistusta ensin. Kerron sitten kuinka kävi...
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: Duke - 17.10.2015, 19:05:49
Tulpat eka vaihtoon. Volvolta originel tulpat, ei toimi muut varsinkaan turboissa.
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: nikke01 - 18.10.2015, 20:22:47
Tulpat on jo vaihdettu Volvo originelleihin, ei eroa Championin platina-tulppiin...käy yhtä huonosti >:(
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: nikke01 - 20.10.2015, 10:01:44
Mitäs mieltä olette sellaisesta jos vika ei olekkaan kaasuläppäkotelossa koska tyhjäkäynti ei vieläkään reistaile ja auto pysyy käynnissä... oireet eivät siis vastaa " läppävikaa". Ehdotetut viat: bensanpaine, kampiakselin asentotunnistin tai imuilma vuodot???  Tulee kohta kalliiksi jos kaikki vaihdetaan, kaasuläppäkotelon arvioitu remontti n.800 euroa...
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: Nortti - 20.10.2015, 11:18:15
Selvä kaasuläppäkotelovika.

Siltä se kuullostaa mutta varsinkin turbollisessa voisi etsiä ilmavuotoa ahdimen putkissa. Tuommoisesta selvästi kaasuläppävikaisesta löytyi välijäähdyttimeltä kaasuläppään menevästä muoviputkesta haitariosasta iso halkeama poikkisuuntaan.  Se muovi oli kovettunut ja kun moottori hiukankin liikahti niin tuosta pääsi joko paineet karkuun tai ilmaa sisään. "Yksittäistapaus" mutta vastaavaa voisi etsiä :D.
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: Pasi Jukola - 21.10.2015, 07:36:56
Tapahtuuko tuo 3000 kierroksen röpötys ja 4000 kierroksen raja auton ollessa paikallaan vai ajossa? Jos, niin on normaalia kun rajoitin tulee vastaan. Nypytys taas voisi viitata myös laatikkoon. Jos ei muuta ongelmaa ole. Onko paljon ajettu ja milloin öljyt vaihdettu viimeksi?
Otsikko: Vs: -01 V70 2.4 t nypyttää
Kirjoitti: nikke01 - 16.11.2015, 19:01:17
Aikaa on mennyt ja kaasuläppäkotelo on nyt putsattu, mutta vika on tallessa. Viimeksi korjaamolla autolla ajeltiin pitkin poikin läppärin kanssa ja todettiin että ilmamassamittarin arvot romahti kun nypytystä ilmeni. Edellekään mitään vikakoodia ei tullut. Ilmamassamittari on jo aiemmin vaihdettu uuteen alkuperäiseen osaan. Joten mikä aiheuttaa ilmamassamittarin arvojen romahduksen? Suutin vikaakin epäiltiin jossain vaiheessa mutta tuo arvojen heilahtelu ei täsmää siihen....?