Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: arska11 - 15.10.2015, 07:48:06
-
Eli otsikon mukainen ongelma...
Jarrusatulat, palat ja levyt on uudet. Palat ja liukutapit on rasvattu hyvin, eli ei jumittele mikään niistä, myös käsijarruvaijerit toimii.
Ongelma ilmenee vähäisen ajon jälkeen, rupeaa ensin ahistamaan vähän ja lopulta auto ei meinaa liikkua enään mihinkään kun jarrut puree kiinni.
Jarrupääsylinterin vaihdoin joitain päiviä sitten toimivaan ja auto toimikin pari päivää, kunnes taas jäi jarrut jumiin ja auto piti hakea trailerilla pois...
Missä vika?
Jarruletkuja mietin, mutta ei nuo kaikki neljä voi rikki olla sisältä(kudokset).
-
Eli otsikon mukainen ongelma...
Jarrusatulat, palat ja levyt on uudet. Palat ja liukutapit on rasvattu hyvin, eli ei jumittele mikään niistä, myös käsijarruvaijerit toimii.
Ongelma ilmenee vähäisen ajon jälkeen, rupeaa ensin ahistamaan vähän ja lopulta auto ei meinaa liikkua enään mihinkään kun jarrut puree kiinni.
Jarrupääsylinterin vaihdoin joitain päiviä sitten toimivaan ja auto toimikin pari päivää, kunnes taas jäi jarrut jumiin ja auto piti hakea trailerilla pois...
Missä vika?
Jarruletkuja mietin, mutta ei nuo kaikki neljä voi rikki olla sisältä(kudokset).
Ilmalukko jossain järjestelmässä? En ole omaani kyllä saanut aikaiseksi vaikka ihan avoimin letkuin on tullut jarrusatuloita irti käytettyä, mutta jos järjestelmä on esim. tyhjentynyt jossain vaiheessa... Mites näissä oli jarrupiirit, riittäskö että kaksi letkua on rikki?
-
Tere.
Vaikuttaa siltä,että jarruneste ei pääse palaaman nestesäiliöön normaalisti.
Mikä voisi estää?
-Nouseeko jarrupoljin riittävän ylös jarrutuksen jälkeen,palaako jarruvalot polkimeen koskematta kun kun jumittaminen tapahtuu.
-Toimiiko tehostin oikein,kehittyykö alipaine myös kalvon takapuolelle?
-Jollei,tehostin työntää jarrusylinterin mäntää ja näin estää nesteen palautumisen säiliöön ja lämpeneminen aiheuttaa laajenemisen ja jarrutuksen.
-Myös ABS-järjestelmässä oleva ilmalukko voisi mielestäni aiheuttaa moisen häiriön,sen ilmaamisesta oli muistaakseni ohjeet näillä sivustoilla.
Onko vikakoodeja/vikavaloja,oletko koittanut jarruttaa niin,että absipumppu toimii(rutisee)
-
Tere.
Vaikuttaa siltä,että jarruneste ei pääse palaaman nestesäiliöön normaalisti.
Mikä voisi estää?
-Nouseeko jarrupoljin riittävän ylös jarrutuksen jälkeen,palaako jarruvalot polkimeen koskematta kun kun jumittaminen tapahtuu.
-Toimiiko tehostin oikein,kehittyykö alipaine myös kalvon takapuolelle?
-Jollei,tehostin työntää jarrusylinterin mäntää ja näin estää nesteen palautumisen säiliöön ja lämpeneminen aiheuttaa laajenemisen ja jarrutuksen.
-Myös ABS-järjestelmässä oleva ilmalukko voisi mielestäni aiheuttaa moisen häiriön,sen ilmaamisesta oli muistaakseni ohjeet näillä sivustoilla.
Onko vikakoodeja/vikavaloja,oletko koittanut jarruttaa niin,että absipumppu toimii(rutisee)
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Nyt kerkesin tutkimaan taas autoa ja vika taisi lopulta löytyä, eli jarruvalokatkaisijan teline oli vääntynyt tai itse katkaisija oli jumissa ja näin ollen painoi jarrupoljinta kokoajan :o
Kyllä sitä kaikkea ihmeellistä tulee eteen kun tarpeeksi rassailee ;D
-
Valokatkaisijan teline/runko ei kyllä ihan pienestä väänny.. On sen verran vahvaa "peltiä".
-
Valokatkaisijan teline/runko ei kyllä ihan pienestä väänny.. On sen verran vahvaa "peltiä".
Tiedän, mutta jokin tuossa katkaisijassa oli kun painoi poljinta koko ajan...no, ei sen väliä kun vika vaan löytyi ;)
-
Tiedän, mutta jokin tuossa katkaisijassa oli kun painoi poljinta koko ajan...no, ei sen väliä kun vika vaan löytyi ;)
Näin on.
Juu eikun tuli tuossa tehostimen vaihdon yhteydessä itsellä ongelma että meinasi jäädä jarruvalot palamaan ja kokeilin taivuttaa sitä tellinkiä lähemmäs poljinta. Ei se ihan niin vaan taipunutkaan :)