Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Chili - 15.10.2015, 19:36:41
-
Kävin koeajamassa vm 2003 XC70 Dieseliä. Mittarissa oli 250 tkm.
Muuten siistissä kunnossa, eikä rämissytkään, mutta ohjauksessa oli vikaa: Ohjaus nyki paikallaan ollessa, kun rattia käänsi hiukan. Se aivan potki takaisin.
Tehostimen hihna ei luistanut.
Onkohan vika pumpussa vai hammastangossa peräti?
-
Luultavasti paine vaihtelee. Vika voi olla niinkin yksinkertainen että nestesäiliön paluuletkun kohdassa oleva ohjuri on pudonnut säiliön pohjalle ja pumpulle pääsee ilmakuplia.
-
Luultavasti paine vaihtelee. Vika voi olla niinkin yksinkertainen että nestesäiliön paluuletkun kohdassa oleva ohjuri on pudonnut säiliön pohjalle ja pumpulle pääsee ilmakuplia.
Juu. Luin samasta eilen illalla vielä - ja youtubessakin oli videolla.
Uusi säiliö tai vanhan korjaaminenkin näytti auttavan.
Mutta seuraava mahdollinen lienee pumppu (300 eur) tai hammastanko (350 eur); kun sen itse asentaa?
-
Nyt on kyseinen Volvo kotitallissa. Tunnustelin tehostimen sisäpuolta; sisäpuolella oleva muovinen putki näkyy olevan paikallaan.
Pitäisikö vaihtaa se pumppu.
-
Onko oikeat nesteet sisällä?
-
Vaikea sanoa onko nesteet oikeat, ei mitään tietoa.
Mutta ne nesteet haisevat tosi pahalle palaneelle. Pitää vaihtaa tänään.
-
Näissä oli joku sääntö, et jos on vihreä tiiviste niin pitää olla vihreää nestettä. Haulla lisää tietoa.
Omassa on vihreä tiiviste ja ei todellakaan ollut vihreää nestettä ja ohjaustehostin kyllä nyki välillä. Vaihdoin nesteet ja tilanne parani (ei varmaan kaikkea saa edes vaihdettua totaalisesti). Vieläkin joskus saattaa nykiä. Ilmeisesti jotain peruuttamatonta on tapahtunut.
-
Motonetista vihreät Moly -öljyt nyt vaihdettu.
Säiliöstä lähti 1 litra kätevästi lapolla; laitoin 1 m mittaisen läpinäkyvän muoviletkun jeesusteipillä kokispullon suulle tiiviisti kiinni, pullosta puristukset, letku säiliöön ja pullon puristus pois. Säiliö tuli lorisemalla tyhjäksi kokispulloon. Ei tarvinnut ruiskuja ja oli siisti homma.
Seuraavaksi paluuletku säiliöstä irti ja jeesusteipillä kiinni 2 litran kokispulloon; ja pullo sinne pakosarjan päälle. Sopi tukiraudan alta, kun hiukan rutisti.
Moottoria en laittanut käyntiin, vaan käänsin ohjauksen kerran laidasta toiseen laitaan ja takaisin ilman tehostusta - ja täytin säiliön. Viidennen kerran jälkeen oli mennyt 2 litraa öljyä ja ulos tuli melko puhdasta öljyä. Lopetin siihen.
Nykiminen loppui.