Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Mulikka1 - 16.10.2015, 16:12:00

Otsikko: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 16.10.2015, 16:12:00
Eli olin tossa päivällä vähän ehostelemassa auton ulkonäköä, ja kun olin lopettelemassa, laitoin auton käyntiin ja kappas, lambdan merkkivalo oli syttynyt. Ihmettelin että mistä ihmeestä se nyt keksi heittää valon päälle? En ole konehuoneessa muuhun koskenut kuin siihen kaasuvivuston päällä olevaan muovikuoreen, kun aattelin että heitän plastidipit pintaan kun oli niin haalistunut. Onko siinä kopan alla jotakin mikä voi vaikuttaa valon syttymiseen vai onko vaan esim. anturi hajonnut vanhuuttaan? Koneena B5252S, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Taavi.H - 16.10.2015, 16:25:07
Se valohan tarkoittaa, että jokin vikakoodi on tallentunut. Ensin siis koodien lukuun...

Eli vaikka siinä valossa onkin kreikan kielen lambda-kirjain, voi se tarkoittaa montaa muutakin asiaa kuin lambda-antutia.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: KalleKyy - 16.10.2015, 16:32:29
Ja vikakoodien luenta juuri tuosta mallista (<2000, 10V) ei käy edes vol-fcr:llä, vaan vaatii merkkikohtaisen lukijan, tai ledikytkentään perustuvan lukijan, jollaisia tässä taannoin askartelin ja myinkin. Yksi olisi muuten taas joutenkin...
Mutta tarvittaessa siis selviät vaikka ledillä, 1.8kohm vastuksella ja muutamalla johdon pätkällä.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 16.10.2015, 17:03:17
Jahasjahas, no täytyykin sitten vikakoodit käytää luettavina, mutta missä? Eli mistä siis löytyy pirkanmaan alueelta pulju jossa olis oikeet vehkeet? Käyttöauto? Kertokaa jos tiedätte. Koululla lukisin koodit muuten, kun autopuolta opiskellaan, mutta työssäopin takia ei nyt sinnekään pääse ja jokaiselta nyrkkipajalta tuskin löytyy tarvittavia vehkeitä...
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Chili - 16.10.2015, 17:33:42
Olisko joku alipaineletku raottunut siinä pyyhkiessä.

Jos ei tunnu mitään esim. jarruissa, niin kokeile suhautella jarrucleaneriä imusarjan puolelle koneen käydessä. Jos kierrokset nousee, niin siinä kohtaa on ilmavuoto.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 16.10.2015, 17:47:44
No kyllä jarrut pelitti mitä siinä äkkiseltään kokeili kun autoo siirsi, mutta joo täytyypä käydä letkut huomenna läpi!  :)
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: KalleKyy - 16.10.2015, 18:51:28
Käyttöauto, Suomen autohuolto, nämä oikeita merkkikorjaamoita Pirkanmaalla. Ylöjärvellä Autodiagnoosi, joka tälläkin foorumilla mainostaa, voin lämpimästi suositella. Ja löytyy tosiaan minultakin lukijoita, joilla onnistuu, kuin myös esim. nimim. Tuomas-89 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=2523):ltä
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 16.10.2015, 19:35:06
Jeps, huomenna koitan kattella ainakin ensin noi maholliset imuvuodot, mutta otan yhteyttä jos tarve vaatii  ;)
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: jip59 - 16.10.2015, 23:45:24
Pitää muistaa se tosiasia että vikakoodien luku on halvin asia mitä eteen tulee ennenkuin alkaa ensimmäistäkään osaa "varmuuden vuoksi" vaihtamaan.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 17.10.2015, 00:12:09
No sehän nyt on päivänselvää että käytän koodit luettavana jos ei löydy edellämainittuja vuotoja. Sitä joskus näkee opiskelun kautta että perstuntumalla osaa kiinni ja katotaan toimiiko  :D Enkä nyt oo lähössä tosiaan mitään vaihteleen ennenkun on tutkittu.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 19.10.2015, 21:48:52
Jepjep, tänään otin asiakseni tutkia mistä vikavalo johtuu, no ensimmäisenä kokeilin jarrucliineritemppua mutta ei ollut vaikutusta. No kokeilin sitten perinteistä kikkaa eli akunkenkä pois ja ootteleen, ja puoli tuntia kun ootti niin valo oli hävinnyt :) Saas nähdä millon ilmestyy uudestaan, toivottavasti ei ollenkaan. Siinä samalla kun oottelin puolen tunnin kulumista niin tuli huomattua että yksi letku mikä menee vaahtomuovikuoressa imusarjan alta, niin siihen oli palanut reikä :o En tiedä miten mahdollista mutta tuli vaihdettua, eli siis se lyhyt pätkä mikä tulee imutorveeen kiinni. No eipä vaikuttanut käyntiin juurikaan mutta toivottavasti vikavalon aiheuttaja oli siinä
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: KalleKyy - 19.10.2015, 22:02:34
Se imusarjan välissä mutkitteleva letku on useinkin poikki sieltä vaahtomuovin alta ja tukossa öljytöhnästä ja on se tainnut vikavaloakin sytyttää parissa vastaan tulleessa tapauksessa.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 19.10.2015, 22:41:35
Jjoo, no en tarkemmin tutkinut sitä pitempää pätkää, pelkästään sen pienen mutkapätkän vaihoin. Tuli samalla vähän putsailtua sitä öljypaskaa imusarjaan alusta ja siitä muovisesta 90asteen mutkasta, hyvin pelaa :)
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Chili - 20.10.2015, 00:18:10
Jjoo, no en tarkemmin tutkinut sitä pitempää pätkää, pelkästään sen pienen mutkapätkän vaihoin. Tuli samalla vähän putsailtua sitä öljypaskaa imusarjaan alusta ja siitä muovisesta 90asteen mutkasta, hyvin pelaa :)

;))  kokeilitko suhauttaa siihen kliineriä? Meinaan, että siihen kun suhauttaa, niin kierrokset nousee. Ja sitähän tarjosin ensimmäiseksi keinoksi ja jopa syyksikin ajattelin. Se käyrähän on suoraan imusarjassa kiinni ja siinä on silloin selkeä imuvuoto, kun se käyrä on rikki.

Samalla muuten koneen huohotuskin on huonossa hapessa, kun tuo käyrä on rikki.

Onko virranjakajan kuoren ympäristö aivan kuiva?


Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Mulikka1 - 20.10.2015, 16:43:05
Niinkun tossa pidemmässä viestissäkin lukee, niin kokeilin cliinerilläkin, mutta eipä ainakaan vaikuttanut kierroksiin, tiedä sitten osuiko sitä ainetta yhtään siihen rikkinäiseen putkeen, mutta hällä väliä kun on jo korjattu. Ja se iso käyrähän oli ehjä, mutta siihen liittyy 2kpl pienempiä putkia joista se toinen oli rikki. Ja muistaakseni jakajan ympäristö oli kuiva, täytyypä tarkistaa jos menen vielä tänään ihmetteleen autoa.
Otsikko: Vs: V70 Mk1 Lambdavalo
Kirjoitti: Chili - 20.10.2015, 21:43:14
Niinkun tossa pidemmässä viestissäkin lukee, niin kokeilin cliinerilläkin, mutta eipä ainakaan vaikuttanut kierroksiin, tiedä sitten osuiko sitä ainetta yhtään siihen rikkinäiseen putkeen, mutta hällä väliä kun on jo korjattu. Ja se iso käyrähän oli ehjä, mutta siihen liittyy 2kpl pienempiä putkia joista se toinen oli rikki. Ja muistaakseni jakajan ympäristö oli kuiva, täytyypä tarkistaa jos menen vielä tänään ihmetteleen autoa.

Jos cliineriä suhautat siitä reiästä sisään imusarjaan eikä kierrokset nouse, niin jossain iso vika. ;))