Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lapari - 19.10.2015, 08:55:28
-
Keväällä alkoi tarkkaan korvaani kuulua hitaassa vauhdissa semmoinen kahnutus edestä. Noh nyt on puoli vuotta mennyt ja ei ole minulle selvinnyt mistä ääni on peräisin. Ääni on voimistunut ja emäntäkin sen jo kuulee hiekkatielläkin ajaessa. Ääni on sellainen aaltomainen kahnutus ja kuuluu selvimmin alle viidenkympin hidastuvassa vauhdissa ja on selvimmillään siinä 20 vauhdissa. Ääni siis loppuu kun lisää hivenen kaasua ja ottaa tasanopeuden ja alkaa taas heti kun kaasun löysää. Kuuluu myös pakilla ja silloin kun jarrutetaaan.
Jarruremontti on tehty eteen ja toiselle puolelle taaksekkin ja sen yhteydessä pyörittelin napoja. Takaa tuntui laakeri vähän karhealta. Edessä en tuntenut "vikaa". Myös renkaan vaihdon yhteydessä pyöritin ja temmoin renkaita, mutta mitään jousen tärinää tai muuta laakeriin viittaavaa en siinä tuntenut. Vetoakselin tukilaakerikaan ei ihan sökö tuntunut olevan. Moottoriakin olen kuunnellut ja ryntäytellyt josko olisi tukikumeista tai apulaitehihnan puolelta tuo ääni peräisin, mutta paikallaan ollessa ei saa mitään selville.
Onkohan kellään tullut tällaiset oireet tutuksi? Alkaa epäilyttämään että joku paikka menee rikki ennen kuin saan äänen lähteen selville ajamalla ja tarvittavaa huoltoa tehtyä. Mitenhän kannattaisi asiaa tutkia. Huollossahan tietenkin tutkisivat mielellään... Vai pitäisikö vain aloittaa nuita pyöränlaakereita nurkka kerrallaan vaihtamaan? Vai mennäänkö kohti loppua "run to failure" tyyppisellä kunnossapidolla :)
Autohan on vm 2002 V70 D5 automaattilaatikolla 450 tkm ajettu.
-
Moi. Laakerit voi testata, jousesta kiinni, pyöritä rengasta. Värinän tuntee kädessä jos vikaa.
-
Juu renkaat vaihdoin viikko sitten ja tätä koitin. En huomannut tärinää tai värinää vaikka toinen käsi oli jousella. Eturattaita ei kyllä kovin vauhdilla saa edes pyöritettyä käsin kun tuntuu jarrut ja vaihteisto sen verran laittavan vastaan. Ilmeisesti pitäisi käsin kuitenkin asia saada tuosta jo selville.
-
Mulla oli jarruremontin jäljiltä jarrukilpi taipunut senverran että otti jarrulevyyn pikkuisen kiinni ja kahnutus tuli silloin siitä. Mut eihän se taas sitä tarkoita että sulla sama "vika" olis.
-
Kyllä se voi olla muutakin kuin jonkun laakerin ääni. Ei vain tunnu kuuluvan kun ratas on ilmassa ja hidas pyöritys. Kokeilin tuossa aamulla pukata vapaalle rullaamaan, muutta ääni säilyi samanlaisena.
Mitenkä kestääköhän tuota automaattia käsitellä niin, että nostan toisen etusen ilmaan ja pyöritän vaihteella ratasta. Vai pitäisikkö kuitenkin molemmat etuset nostaa ilmaan. Saisi ainakin vauhtia rattaalle.
-
Kahnuttaja oli väljä vetoakselin tukilaakeri. Uudella akselilla ääni hävisi sekä tärinät väheni.