Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: I-A-T - 19.10.2015, 18:28:19
-
No niin, osaakos joku sanoa miten lähtisin V70 2.5 20v 1998 mallin jakohihnan kiristäjän katkennutta pulttia pois ottamaan.
Suuressa taitavuudessani päätin uusia hieman vuotavan vesipumpun tiivistemassan aukaisematta koko hela hoitoa
alkaen renkaasta ja sisälokareista. On tihutellut 1/2 litraa/500km ja kun käyttö on ollut vähäistä niin ei ole ollut kiire.
Yksi pultti oli jäännyt massatta ja reunastakin tipan vajaaksi alalaidasta kai. Lisäksi massa oli jo asennettaessa vähän vanhahkoa...
Operaatio onnistuikin hyvin, hihna ja roippeet paikallaan vain kiristyspyörää löystämällä sain pumpun tarpeeksi esille.
Yläkerrasta olin lukinnut hihnan pyörilleen. Lämmityskäytössä kaikki meni hyvin, ei vuotoa, mutta hihna röpelsi
taka-ylä-muovikanteen. Kävi kuitenkin ihan nätisti. Äkkiähän mä hoksasin että on löysää nyt... Ei kun kiristämään.
Ei vaan riittänyt ihan kiristysvara sopivan tuntuiseen asetukseen. Löysäsin kokonaan, ihan putosi rulla käteen.
Takaisin paikalleen ja pitkä pultti kun siinä on niin luulin jossain välissä vähän jumittavan vaan ja annoin lisää vääntöä
ihan vaan semmoisella korkeintaan 20cm lenkkiavaimella. Vieläkään ei asetus mennyt kohdalleen, jäi löysää.
Tässä vaiheessa tietenkin olisi pitänyt miettiä mistä tämä johtuu, mutta kun ei ole viisautta niin laitettiin voimaa peliin. :idiot2:
Samalla avaimella kovasti vääntämällä hieman lähtikin liikkumaan asetusjyvä kohti oikeaa kohtaa. Sitten naps! 20 senttisellä avaimella!
Eli varmaan oli alhaalta pompannut ja säätövara loppui. Minä luulin jumittavan. Kysymys kuulukin nyt:
Pääseeköhän rengaskotelosta vetoakselin päältä operoimaan katkennutta pulttia pois? Millään kikalla?
Tiukkaa näyttäisi olevan, jää pultinreikä ylös vähän liikaa kai. Ylhäältä ei oikein kai millään onnistu, siis konetilasta.
Entäs onnistuuko koneen laskeminen muutaman sentin vaikka tukityynyjä poistamalla?
Kun tuo koneen nostaminen on melkein ainoa temppu mitä minä en tee itse. Muita vinkkejä?
-
Sinulla on jo ilmeisesti uudemman mallin moottori vaikka on -98. Lienee jo -99 malli?
Matalakitkamoottori ja jakoremmin kiristin mekaaninen, yhdellä keskiruuvilla kiinni.
Tiesit kai että sen asetus tehdään keskipultti löysällä(5Nm) ja 6mm kuusiokoloavaimella kääntäen osoitin yli asetusikkunasta ja sitten takaisin kohdalleen ja keskiruuvi kiinni 20Nm. On siis todella hento momentti.
Esim. tuolla aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=173.0
Menikö pultti poikki sinne lohkon sisään ettei jäänyt yhtään pätkää näkyviin? Tietenkin kun ajattelee todennäköisyyksiä..
Apurungon puslien pultteja päästämällä saa konetta vähän alaspäin.
Jos pulttia näkyy yhtään niin sopivalla vastakierrehylsyllä kokeilemaan tai hitsaamalla lyhyt pultti siihen pätkään että pääsee vääntämään.
Jos on täysin sisässä niin pitäisi varmaankin päästä poraamaan ja vastakierretapilla pois.
Alkuperäinen katkeamisen syy on todennäköisesti ylikiristys ja pultti on päässyt venymään.
-
Eikä saa säästellä vastakierretapin hinnassa. Halvat katkee ja sit oot pulassa.
-
vasenkätinen kierre, ja sitte vas. kierteinen pultti. jos katkee, niin voi vielä porata. tappia ei porata. :hello: :hello:
-
Vastakierretapilla saa kyllä täystuhon aikaan. Olen aina kun on pystynyt poraamaan, lyönyt katkaistun / teräväkulmaiseksi hiotun kuusiokoloavaimen reikään -eikä katkea niin kuin v-k tappi....
-
Nyt kirjoittelin vähän sekavasti edellä...
En siis saanut kiristettyä kiristintä lohkoon, syy on tuossa pöydällä. Pultin kierteille on tapahtunut jotain, näyttää kuin olisi kahta eri kierrettä eli on ollut väärillä kierteillä. Lieneekö edes alkuperäinen pultti... Sitten kun piti kiristintä säätää pyöri se aina mukana, lisää kiristystä lohkoa vasten jne.
Vielä en ole ehtinyt tutkia tarkemmin tulevaa työmaata, ajattelin hommata poraan kulmavaihteen jos sillä mahtuisi poraamaan. Mikähän poranterä olisi suositeltavin. Jos haen Motonetin kulmavaihteen löytyisiköhän valikoimistaan sopiva terä. Milläköhän koolla kannattaisi tehdä, pultti taitaa olla 6mm 12mm kannalla.
-
Vielä en ole ehtinyt tutkia tarkemmin tulevaa työmaata, ajattelin hommata poraan kulmavaihteen jos sillä mahtuisi poraamaan. Mikähän poranterä olisi suositeltavin. Jos haen Motonetin kulmavaihteen löytyisiköhän valikoimistaan sopiva terä. Milläköhän koolla kannattaisi tehdä, pultti taitaa olla 6mm 12mm kannalla.
Jos ja kun se on 6mm pultti niin sopiva terä lienee luokkaa 3mm maksimissaan joten aika heikon väännön sinne saa tapilla.
Tuon vastakierretapin ikävä ominaisuus on se että kun sitä kiertää porattuun reikään niin se samalla laajentaa sitä jumittunutta pulttia.
-
Sitä torx ideaa voisit kokeilla. Poraat reiän ja isket jonkun sopivan torx avaimen reikään
-
Sitä torx ideaa voisit kokeilla. Poraat reiän ja isket jonkun sopivan torx avaimen reikään
Ihan hyvä, ainoa homma tuossa on että ei sinne paljoa mahdu lyömäänkään.
-
Jakohihnakiristimen pultti on M8. Paras tapa mun mielestä ois hitsata mutteri reilulla virralla kiinni jos on käytettävissä. Poraamiseen esim. 5mm terä. Irtopää-torxin mahtuu just naputtamaan sisään. Lämmitä ennen irrotusta vaikka kuumailmapuhaltimella reilusti lohkoa pultin kohdalta, alumiini laajenee enemmän kuin rauta.
Jos ja kun jämän saa pois, käy kierretapilla reikä läpi.
-
Jakohihnakiristimen pultti on M8.
Niin muuten on.
http://www.ipdusa.com/products/10457/121910-timing-belt-tensioner-bolt
-
Nyt ollaankin jännän äärellä...
Mun pulttini on kierteillä koko matkalta. Ja täten, aivan kuten epäilin, ei ole alkuperäinen.
Kovaa kiristystähän tuolle ei tarvita, mutta poraisinko kuitenkin kokonaan uusiksi ja tekisin kierteet.
Tästähän se nyt johtuu tuo outo kiristyminen. Malli on tosiaankin se jousikiristeinen.Kyllä mä sen muoviviivoittimella olin 6milliseksi mittaavinani. No seuraavaksi työntömitalla. Onko tuolla tummennuksella jotain merkitystä? Uusi pultti täytynee löytää mahdolliselle uudelle kirteelle.
-
Itsekin muistelen sen olleen 6mm mutta en uskonut muistikuvaa koskapa netistä löytyi tuollaista tietoa ja Lankku vielä lisäsi vettä myllyyn.
Ei aina tule niin mietittyä, ruuvaa vain..
Onko tuo 8mm pultti nyt sitten tark. vanhemmalle hydr. kiristimelle (2kpl)..
Ihan hyvä siinä onkin jotain lukitetta käyttää, kerran kun huvikseni vilkaisin hihnan kuntoa niin hydr. kiristimen ylempi pultti oli auki jo monta kierrosta.
Puhun nyt vanhemman mallin hydr. kiristimen pulteista.
-
Ensimmäinen erä otettu........ja hävitty!
Nyt vaan on niin ettei tuommoisella kulmavaihteella pääse suoraan poraamaan, laite mahtuu kyllä
tilaan, mutta terä ei edes katkaistuna kunnolla. Se oli siis suunnitelma A. Matalampiprofiiliset taitavat
olla enemmän ruuvivääntimiä kuusio kannalla, miten laitat poranterän semmoiseen?
Nostohommiin en ala, hitsihommiin en ala, teen oman kiinnityksen!
Kiristimen kiinnityspisteestä kello 7:n ja 2:n tienoilla on turhat 8mm
ruuvikierteet lohkoon. Jotakuinkin suoralla lattaraudalla kaikki kolme
kiinnityspistettä voidaan laittaa tukevasti paikalleen. Kiristäjälle meinaan tehdä rautaan
neliön mallisen upotuskannan taakse. Rauta tietenkin nostaa millin pari kiristäjää, ainakin tuon
verran pitäisi olla varaa ilman ongelmia muiden liikkuvien osien kanssa.. Tästä syystä myöskin
upotuslukitus sinne taakse, vähemmän nostoa. Nyt vaan pitäisi löytää mielellään 8mm,
mielellään ohutkantainen pultti jossa tämmöinen neliö lisäksi. Varmaan pienemmälläkin pärjätään
ja paksua kantaa voi aina ohentaa. Näin mä tämän homman nyt näkisin etenevän.
Jonkinlainen mahdollisuus on myöskin laittaa asennuskohta pari senttiä alemmaksi,
sen alkuperäisen ruuvinreiän alla on tyhjä, monen sentin kolo. Siihen pitäisi sitten
rakentaa kiristykselle vastamomenttia... Kuitenkin mieluummin hieman ylös kuin alas sanoisin.
Pari senttiä alas kello 5:een on jo aikas paljon ohi tehtaan piirrustuksien.
-
Tulipahan mieleen onnistuisko laittaa vanhan mallinen kiristin sinne jos kerta on tyhjiä pultin paikkoja siellä?
-
Alempi vasen on noin 4 sentin päässä ja yläoikea n. 6 senttiä keskipultista (kiristäjästä),
Miltähän se näyttää vanhempi?
-
Oma viritys tehty.
Hyvät puolet: toimii.
Huonot puolet: säätövara olematon, saa nähdä tuleeko pakkasilla ongelmia. Toinen huono juttu on ettei tilaa ole yhtään
ylimääräistä ja tuo viritys tuo kuitenkin kiristäjää pari kolme milliä ulos päin ja näin ollen suojakansi ei mahdu sellaisenaan paikalleen.
Käytännössä siis säätörullan ulkoreuna on apulaitehihnan sisäreunan päällä. Täytyi tehdä teippiviritys levittämään. Tietenkin hihnan linja
säätörullan kohdalla ei ole just melkein, muttanäyttäisi olevan vielä turvallinen.
Tällä mennään nyt jonkun aikaa, korjataan paremmin myöhemmin.
Sitten onkin jo uusi ongelma, vesivuoto josta toisaalla uusi aloitus.