Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: D5GT - 03.07.2011, 12:03:29
-
Onko aluvanteiden pultit standardoituja ts. meneekö samat orggis ja tarvikevanteille?
Miksi peltivanteille tarjotaan yleensä eripultteja kuin aluille -on niissä aidosti eroa?
-
Onko aluvanteiden pultit standardoituja ts. meneekö samat orggis ja tarvikevanteille?
Miksi peltivanteille tarjotaan yleensä eripultteja kuin aluille -on niissä aidosti eroa?
Peltivanteen pultit on lyhyemmät (noin mulle selitettiin joskus) Kevytmetallivanteissa se vanteen kiinnityslaipan kohta on paksumpi, eli tarvitsee pidemmän pultin.
-
Aluvanteet vaativat pinnoitetun pultin/mutterin.
Volvoissahan on pinnoitetut alkuperäisenä jotka käyvät molemmille vanteille.
-
Varmistetaan vaikka tästä topikista niin ei tarvitse uutta luoda. Eli tuli 960 ostettua ns. Tarvikealut alessiot merkiltään niin uskaltaako huoletta laittaa vakio muttereilla kiinni ilman pelkoa että lähtee lentoon vauhista?
-
Varmistetaan vaikka tästä topikista niin ei tarvitse uutta luoda. Eli tuli 960 ostettua ns. Tarvikealut alessiot merkiltään niin uskaltaako huoletta laittaa vakio muttereilla kiinni ilman pelkoa että lähtee lentoon vauhista?
Uskaltaa jos niissä vanteissa on yhtäänkään saman näköinen kartio kuin pulteissa.
-
Varmistetaan vaikka tästä topikista niin ei tarvitse uutta luoda. Eli tuli 960 ostettua ns. Tarvikealut alessiot merkiltään niin uskaltaako huoletta laittaa vakio muttereilla kiinni ilman pelkoa että lähtee lentoon vauhista?
Uskaltaa.
Itse laittaisin kuitenkin tarvikemutterit ihan kiinnityksen helppouden takia.
Ne kun ovat yleensä hiukan pidemmät ja niissä on kaulus kartion päässä, joka helpottaa kiinnitystä.
Taitaa halvimmat mutterit löytyä Biltemasta?
Topicin aloittajalle:
Alkuperäiset aluvanteet menevät yleensä samoilla muttereilla/pulteilla kuin peltivanteetkin.
Mersut sitten ovatkin asia erikseen... :idiot2:
-
Itse törmännyt ainakin stilauto:n vanteissa hieman erikoisiin pultteihin, pulteissa oli kartion jälkeen jonkinlainen holkki eikä niihin ainakaan mikätahansa pultti sopinut, onneksi löytyi vanteiden jälleenmyyjä jolta sai oikeanlaiset pultit. Yleensä kyllä se kartio kai aika standardi.
-
Aluvanteiden tyypillisin kartio on 60°, joka sattumoisin on sama kuin Volvon peltivannemuttereissa/-pulteissa (näin ei ole läheskään joka automerkissä).