Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: kärpänen - 20.10.2015, 11:22:29
-
Eli kun lämpimällä tai puolilämpimänä starttaa, niin startti ikäänkuin pätkii. Saattaa joskus käynnistyä tai sitten ei puhu mitään kun pätkäisy tulee. Avain koko ajan starttiasennossa.
Volvolla luettiin vikakoodit ja sähköinen ohjauslukko vaihdettiin. Ja vika siis jatkuu.
Kun yrittää uudelleen startata niin lähtee kyllä käyntiin. Kylmällä koneella ei tee tätä koskaan.
Auto on t5 vm 2005 ajettu 233tkm
-
Täällä samantyyppisiä ongelmia mutta moottorina 2.0D (vm. 2004). Käynnistysongelmat alkoivat juuri tuossa reilun 200 tkm:n kohdalla ja erityisesti, kun moottori on lämpimänä. Nyt mittarissa 270 tkm ja ongelma on vaan paisunut. Joku aamu käynnistyy kylmänä tallista heti, toisena aamuna kestää 5 min ja useita yrityksiä, jotta käynnistyy. Tuntuu, että oire ei ole enää edes moottorin lämpötilasta vaan ihan sattumasta kiinni, ja vaikeuttaa elämää jo liikaa.
Turbon läppäkotelo vaihdettu, EGR-venttiili vaihdettu, eilen vaihdettiin joku alipaine... ... juttu/venttiili(?) mutta ongelma ei sillä ratkennut. Kone on kuin olisi hörähtämässä käyntiin mutta kun ei niin ei. Mitä kaikkea siinä välissä tapahtuu, kun avaimen laittaa sisään ja kääntää aina siihen, että moottori käynnistyy? Mikä auttaisi? Mielummin joku muu kuin auton vaihto...
-
Täällä samantyyppisiä ongelmia mutta moottorina 2.0D (vm. 2004). Käynnistysongelmat alkoivat juuri tuossa reilun 200 tkm:n kohdalla ja erityisesti, kun moottori on lämpimänä. Nyt mittarissa 270 tkm ja ongelma on vaan paisunut. Joku aamu käynnistyy kylmänä tallista heti, toisena aamuna kestää 5 min ja useita yrityksiä, jotta käynnistyy. Tuntuu, että oire ei ole enää edes moottorin lämpötilasta vaan ihan sattumasta kiinni, ja vaikeuttaa elämää jo liikaa.
Turbon läppäkotelo vaihdettu, EGR-venttiili vaihdettu, eilen vaihdettiin joku alipaine... ... juttu/venttiili(?) mutta ongelma ei sillä ratkennut. Kone on kuin olisi hörähtämässä käyntiin mutta kun ei niin ei. Mitä kaikkea siinä välissä tapahtuu, kun avaimen laittaa sisään ja kääntää aina siihen, että moottori käynnistyy? Mikä auttaisi? Mielummin joku muu kuin auton vaihto...
Aika startti vialta kuulostaa.
-
Aika startti vialta kuulostaa.
Eli miten korjataan?
-
Eli miten korjataan?
Käynnistys moottorin uusinta.
-
Startin vaihdolla aloittajan viat katosivat.
-
Hyvä! Hämmästyttävää että vaihtoivat virtalukon ensin vaikka olivat katsoneet vikakoodit. Lukko antaa varmuudella eri vikakoodit kuin startti - jos startti nyt erikseen edes mitään koodia antaa (jolloin joku koodi on tullut muualta systeemistä). On sekin tietty mahdollista että myös virtalukossa oli jotain häikkää, niitäkin on näistä hajoillut.
-
Mun autossa oli tuota huonoa käynnistystä korjattu edellisen omistajan rahapussista virtalukon vaihdolla, cem-yksikön vaihdolla ja jollain muulla vielä. Yhteensä oli 1700e menny turhiin korjauksiin. Startin vaihdolla lähti ongelma tietenki pois.
Oireet oli juuri nuo että vähän lämpimänä ollessa sai muutaman kerran startata.
-
startilta ei tule mitään tietoa koska sinne menee suorat kaapelit.
on kyllä ollu taitava mekaanikko kun vikakoodien perusteella lähtee vaihattaan osia. :idiot2:
-
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?322257-HELP-ENGINE-HOT-START-ISSUE-2-4i
Tuolla ongelmaan näköjään auttanut tämmöinen
http://www.amazon.com/Liqui-Moly-2007-Gasoline-Injection/dp/B00CPL8PSG
https://www.youtube.com/watch?v=5m4K9I976Jw
Tietysti, jos tietää satavarmaksi, että starttivika, niin eipä noi litkut auta. Mutta ensi hätään tuotahan voisi kokeilla ja jos ei auta, niin startti vaihtoon?
EDIT: Oisko toi bensiinijärjestelmän/suuttimien puhdistus hyvä tehdä sillon tällöin normi "huoltotoimenpiteenä"?
Esim. näillä aineilla
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608188/Motox-Petrol-injection-trim-250ml
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608187/Motox-Petrol-injection-cleaner-250ml
-
Mun autossa oli tuota huonoa käynnistystä korjattu edellisen omistajan rahapussista virtalukon vaihdolla, cem-yksikön vaihdolla ja jollain muulla vielä. Yhteensä oli 1700e menny turhiin korjauksiin. Startin vaihdolla lähti ongelma tietenki pois.
Oireet oli juuri nuo että vähän lämpimänä ollessa sai muutaman kerran startata.
Mitä tarkoittaa "startin vaihto"? Siis joku käynnistinmoottori vai? Avatkaa tumpelolle, kiitos... :-[ Omasta Volvosta käyty nyt läpi virtalukko, CEM-yksikkö ja sen maadoituspisteet, akku vaihdettu, yms.
-
Samankaltaista starttiongelmaa on täälläkin. V50 2.0d '08, noin 312t km ajettu. Kaupunkiajossa ei ole mitään ongelmia, auto käy ja kukkuu kuten pitääkin, sekä ennen kaikkea myös käynnistyy uudelleen. Kun kone on ajettu lämpimäksi (lyhimmillään noin 60km maantiellä) ei auto käynnisty. Maantiellä tehot ovat ihan normaalisti tallella, eikä auto savuta tms muutakaan erikoista. Lämmöt ovat samallalailla normaalit kuin kaupungissakin. Yrittäessään käynnistyä auto tuntuu kokonaan tärisevän (mieleen tulee vähän niinkuin pyykkikone, joka ei ole vaaterissaan).
Merkkihuollossa sammutusläpän toiminta on rajoitettu, jolloin se ei pääse jämähtämään kiinni (samalla nollattu EGR-vikakoodeja). Tuon jälkeen käynnistysongelma uusiutui, jälleen merkkihuollossa löytyi EGR:n vikakoodeja, jonka jälkeen EGR vaihdettu. Ongelma uusi jälleen...Välissä on myös suuttimien putsaamiseen käytettävää myrkkyä kaadettu polttoainetankkiin, joten ei "pitäisi" olla siinäkään ratkaisu. Onko mitään ideoita?
Tarkennuksena vielä, että auton jäähdyttyä käynnistyy jälleen normaalisti ilman mitään viittaustakaan ongelmiin.
Edit v2: koska en ole nyt auton luona niin youtube avuksi: https://www.youtube.com/watch?v=bD-x9YwPvkc Tuolla videolla oleva käynnistysääni on samanlainen kuin omassakin. Erona on tosiaan se, ettei Volvossani lämpömittari hyppää mihinkään.
-
Starttimoottori oli omassa ongelmapesäkkeessä kunnossa, nyt koleillaan vaihtaa polttoainepumppu. Pumppua ei saanut kuin merkkihuollon kautta (560 €) ja osan saapumisessa kesti 4 päivää. Kerron ensi viikolla, miten kävi...