Mulla oli aina aikaisemmin paremmat renkaat edessä ohjaamisen takia.
Ei pysähtymisen.
Kesällähän sileämpi rengas jarruttaa parempaa rengasta paremmin.
Talvella päinvastoin.
Nykyään paremmat aina takana.
Mulla oli aina aikaisemmin paremmat renkaat edessä ohjaamisen takia.
Ei pysähtymisen.
Kesällähän sileämpi rengas jarruttaa parempaa rengasta paremmin.
Talvella päinvastoin.
Nykyään paremmat aina takana.
lisäksi vaatii sen että silemämpi rengas ei ole loppuunajettu jolloin kumiseos ei ole enää pintakumia vaan kovempaa runkokumiseosta. joissain renkaissa näkyy runkokumin raja jo 2-3mm urasyvyyden paikkeilla jolloin pito-ominaisuudet vaihtuu kulutuskestävyyteen :D
jarrutustehoon vaikuttaa myös jarrutasapaino mikä on aina säädetty niin että eturenkaat lukkiutuu ennen takarenkaita ja aika harvassa autossa(Volvossa) taka-akselilla on enemmän painoa kuin etuakselilla (kuormaamattomana) minkä lisäksi jarrutuksessa tapahtuu painonsiirtoa takapyöriltä etupyörille mikä entisestään korostaa sitä tosiasiaa että pääasiassa jarruttamisesta vastaavat eturenkaat vetotavasta riippumatta.
itse varsinaiseen aiheeseen; olen aina pitänyt parempia renkaita vetävässä päässä tasaisemman kulumisen perusteella, itse olen liian laiska vahtelemaan renkaiden paikkoja kesken kauden.. edellisessä etuvetoisessa ajokissa kesärenkaat meni 7monta vuotta kesä edessä, toinen takana ja roskiin periaatteella, nykyisin tulee ajeltua takavedolla niin paljon vähemmän(ja rauhallisesti) että tarvii melkein mikrometrin että löytää eron etu- ja takarenkaiden kulumisen välillä.
jos jollekkin muulle pitää renkaat vaihtaa niin nyrkkisääntönä vois pitää paremmat taakse ellei auton omistaja/kuski erikseen halua toisinpäin :idiot2: