Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Oski - 27.10.2015, 20:27:17
-
Olen päivittämässä kilpuriini uudempaa tekniikkaa B20:n tilalle ja päädyin tätä foorumia pitkään tutkineena B230FT moottoriin. Luovuttaja on 940 vm.-96, automaattilaatikolla. Tavoitteena alhaalta mahdollisimman hyvin vääntävä, noin 250 hv. moottori. Voimaa saa olla toki enemmänkin. Saasteet yms. ei ole rajoitteena. E85 on myös vaihtoehto.
Tältä foorumilta löytyy aiheeseen liittyvää informaatiota kaikkine linkkeineen hämmästyttävä määrä. Poimimalla jotain sieltä, toista tuolta on mulle syntynyt jonkinlainen kuva aiheesta. Kuitenkin turbo- ja ruiskutekniikka on mulle entuudestaan vieraita. Dellortoilla ja vaparilla on pärjätty tähän asti jotenkin.
Vieläkö joku viitsii kerrata pähkinänkuoressa, mitä muutoksia B230FT vaatii, että tavoitteisiini päästään? Käsittääkseni tuo 250 hp alavääntävänä pitäisi irrota varsin helposti ??? Nokka, kansi, pakosarja ja alakerta jää alkuperäiseksi. LH 2.4 on tarkoitus lastuttaa. Mutta miten turboa pitää fixata? Riittääkö kunnossa oleva alkuperäinen ahtoja lisäämällä (Hukkaporttia muuttamalla/vaihtamalla?), vai mikä on järkevintä? Rajoittaako alkuperäinen cooleri?
Ja lopuksi vielä vähän mekaniikkaa: Onko automaattiaskisen alkuperäisestä vauhtipyörästä mitään iloa, kun muuttaa manuaaliksi? Käykö siihen mikään paineasetelma ja kytkinlevy suoraan? En ole alkuperäistä pakettia vielä purkanut. Ja onko B20 ja B230 liitospinta sama kytkinkoppaan? Koneen asennolla ei ole tässä tapauksessa merkitystä.
(http://s8.postimg.org/oldwv7p0x/image.jpg) (http://postimg.org/image/oldwv7p0x/)
-
Orkkisturbo loppuu 200 jälkeen, isommalla mitsulla (esim 19t) pääsee lähemmäs 300 hv. Orkkiscooleri rajoittaa ja hajoaa suht helposti. Isommat suuttimet, imm ja lastut. Automaatissa ei ole manuaaliaskiin sopivaa vauhtipyörää. Penkkilappuja ja reseptejä löytyy virityspuolen viestiketjusta.
-
Kytkinkopan liitospinta on sama.
-
Kaasarista ruiskuksi tarttee bensapumpun ja tankkiin mieluiten loiskelevy(jä).
LH 2.4 tarttee nopeustiedon, muuten luulee ettei liikuta ja on "päästömodissa".
-
Kaasarista ruiskuksi tarttee bensapumpun ja tankkiin mieluiten loiskelevy(jä).
LH 2.4 tarttee nopeustiedon, muuten luulee ettei liikuta ja on "päästömodissa".
Ahtoja tuli kivuttomasti rajapaineventtiilillä ja bleedillä ;D
Tämä kuuluisi ehkä jo toiseen osioon, mutta..
Pystyykö tuon nopeustiedon jotenkin ohittamaan, vai pitääkö se tavalla tai toisella LH:lle syöttää?
Volvon perää rakennelmaan ei tule, mutta kelpaako esim. vauhtipyörän trikkerikehältä otettu pulssi?
Vai onko parempia ehdotuksia? Missä muodossa ja mihin pulssi syötetään? Jos olen oikein ymmärtänyt, alkuperäinen anturi on nopeusmittaria varten ja LH sitä sitten myös tulkitsee.
-
Vieläkö joku viitsii kerrata pähkinänkuoressa, mitä muutoksia B230FT vaatii, että tavoitteisiini päästään? Käsittääkseni tuo 250 hp alavääntävänä pitäisi irrota varsin helposti ??? Nokka, kansi, pakosarja ja alakerta jää alkuperäiseksi. LH 2.4 on tarkoitus lastuttaa. Mutta miten turboa pitää fixata? Riittääkö kunnossa oleva alkuperäinen ahtoja lisäämällä (Hukkaporttia muuttamalla/vaihtamalla?), vai mikä on järkevintä? Rajoittaako alkuperäinen cooleri?
volvo 940 B230Fk
-M90 pottapyörä, sre 763 ja dieselin levy
-530 Kansi isommilla pakoventtiileillä, 1mm laskettu
- td04- 16t 1,1bar
-T-nokka
- "Mikan" sytkä- ja bensa lastut
- E85
lh 2.4 012imm
630cc suuttimet
260,7hv/5203rpm ja 450,4nm/3346
(http://s18.postimg.org/8seqy76yt/solas081015_1.jpg) (http://postimg.org/image/8seqy76yt/)