Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: D5GT - 04.07.2011, 18:26:01
-
Projektina on asentaa -05 malliseen S60:iin koukku.
Kiinteä Westfalian koukku (Motonet) n.200e ja Thulen sähkösarja n. 100e. (Osanumero 759191)
Koukku nyt on yksinkertainen, vaikka ilman ohjeita menee paikoilleen -näytti melko "täydelliseltä", jopa kuulan suojakuppi oli mukana. Puskurin/lokasuojan popniitit pitää hommata jostain (laskin tarpeeksi about 6kpl?, orggis sarjassa mukana on 12..) Ohjeet melko epäselvät, mut eipä väliä, ehkä.
EDIT: Paketissa on kuulemma 1 popniitti.
Thulen sähkösarja -edelleen surkeat ohjeet. Joku lisä/ohjainboxi (valmistaja Tremas) tuli mukana, pääasiassa plug n play. Paitsi..
-Pistokkeen päässä piuhat kiristetään ruuvien alle.
-Sumuvalon johto neuvotaan katkaisemaan ja kytkemään "tietyssä" järjestyksessä ohjainboxille meneviin johtoihin. (ilmeisesti pätkäisee auton sumuvalon, kun kärry on perässä?)
-Joku kummallinen lenkki, johonkin nastojen 1 ja 5 välille ja/tai niiden kahden jäljelläolevan (harmaa/pun ja harmaa/musta) kytkeminen ryöstämällä alkuperäiseen harmaa/valkoiseen. En tiedä miksi, mitä noi tekee tai onko tarpeellisia, jos ja kun sumari on käytössä.. Selvinnee kun pääsee ottamaan savut kytkennöistä ennen noiden asennusta.
Jos vinkkejä tulee mieleen, niin kertokaa. Muutoin jatkan tarinaa, kunhan projekti etenee jos ja kun olen mukana "projektiryhmässä".
-
S60:een käymisestä en tiedä mutta V70 -06 malliseen asentui hienosti ja helpostikin tuolta ( http://www.silmanntech.com/category/62/volvo ) tilattu kiinteä koukku ( Kovil) johtosarjoineen (245€). Ei vaadi ohjelmointia, boksi mukana. Takasumuvalon johdot (2kpl) pitää katkaista ja kierrättää "boksin" kautta, mukana liittimet joilla tuo hoituu. Johtosarjan koukunpuoleisessa päässä myös ruuvien alle kiristettävät johdot, muut pistoikkeilla liittämällä. Puskurin joutuu irroittamaan ja ohjeen mukaan loveamaan, mukana pop-niitit joita siis ei tuossa tarvitse porata pois. Rahti 12 €, ei paha. Suosittelen!
-
Kovin samanlaiselta kuullostaa toi sähkösarja.. Hylättiin toi putiikki toimittajana, koska tuotekuvaukset on suoraansanoen huonot. -Pyörin työkseni tämän tyyppisten asioiden kanssa, olen ehken hivenen kriittinen- (ei höpönettikään paljoa parempi ole. Tunnetumpi kyllä)
S60/V70 koukut lienee eri -AWD vehkeille on omat. Tosin normaali koukku käy niihin, vetokuula tulee vain hivenen korkeammalle kuin AWD:n "omalla" koukulla -menee kuulemma suositeltuihin toleransseihin. Sähköt ilmeisesti samat kaikissa.
Muistatko VOLL€ mistä pätkäisit sumarin piuhan? -ettei se palaneen polttimon merkkivalo syttyisi.. / muistatko kenen tekemä se ohjainboxi on. (Tietääkö kukaan kenen tekemä "Volvon" oma on?)
-
Itse asensin -01 vuosimallin S60 feloxin koukun muutama viikko sitten,motonetistä koukku 149e ja johtosarja muistaakseni 35e. Ei tarvinnut irroittaa puskuria,eikä tarvinnut leikata näkyvälle osalle lovea puskuriin. Joku rele piti tökätä sulaketauluun ja hienosti on pelannut.
mitenkä se johtosarja voi maksaa 100e!? onko tosiaankin noin paljon eroa sit kun on -05 mallin auto?
-
-05 mallin facelift vehkeissä on täysin eri sähköt. Can-väylä... En edes kysynyt Bilian hintaa pelkille sähköille 5-900e+asennus tais olla tarjous koukusta.
Tossa muuten koukun asennuksesta, mallia jenkki. Quick and dirty:
http://www.youtube.com/watch?v=Izeqsgynvv4 (http://www.youtube.com/watch?v=Izeqsgynvv4)
Jos kuokku näytti pahalta, niin tämä on hirveää. Jenkki-sähkösarja, pelkästään Dirty.
http://www.youtube.com/watch?v=6uJoM81478g&feature=relmfu (http://www.youtube.com/watch?v=6uJoM81478g&feature=relmfu)
Luulen että tähän uuteenkin voisi onnistua puskuria irroittamatta, tekee leikkauksen ja varovasti uittaa koukun rakenteet sisään. Muttei viitsi kokeilla pysyykö maalit taitettaessa.
Missä toi yleisesti aukuttu Felox on tehty? -jäi haukkujen takia hyllyyn. Väittävät että ruostuu, en kyllä usko että valmistusmenetelmät eroaa. Pitää seurata reaalielämässä Vestfalia vs. Felox. Jos toi ikinä saadaan kiinni.
-
Pelkästään se 05-> TRM (perävaunumoduli) näkyy maksavan tämän verran
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/30664974
Siihen sitten johtosarja osanumerolla 30681976, jonka hintaa en löytänyt, mutta se on tuola ameriikan yhdysvalloissakin tämän verran
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/V70/Cable-harness-kit-for-towbar--05-/1252330/30681976-4.html
Joten en usko, että riittä dollareiden muutto euroiksi.
-
Pelkästään se 05-> TRM (perävaunumoduli) näkyy maksavan tämän verran
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/30664974
Siihen sitten johtosarja osanumerolla 30681976, jonka hintaa en löytänyt, mutta se on tuola ameriikan yhdysvalloissakin tämän verran
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/V70/Cable-harness-kit-for-towbar--05-/1252330/30681976-4.html
Joten en usko, että riittä dollareiden muutto euroiksi.
jenkeillä kuuluu näköjään yksikkö samaan hintaan
http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/0900c8af81a2d1c1.jpg
suomessa johtosarja jotain 79€ plus yksikkö ja softa.
Ainoa kunnollinen johtosarja tuo orkkis.
-
Oli ihan hyvä ettei kysynyt noiden kilkkeiden erillishintaa Biliasta.. No katsotaan mitä noilla 2-3 harrastelijaa saa aikaan. 500e tuhot, kun käräyttää jotain ;D Oli Thulen setti kunnollinen tai ei -hintaero on kova. Kympin autoon ei enää kannata laittaa tonnin varusteita. 99e vs. (79+149+50) n. 280e..
Ohjainboksin hinta selittää noi korkeat hinnat -kiinnteä koukku n. 500e +asennus n. 250e, jos en väärin ymmärtänyt/muista.
Tietty oma johtosarja+boxi ilmeisesti huutaa myös päivitystä ohjelmiin? Itseasennettuna ohjelmointi n. 50e? Siis ohjelmoidaan auton sumuvalo pysymään pimeänä, kun kärry on kytketty.
-
Moro!
Tulipahan vaan mieleen jos liikkuu ruotsissa päin niin voihan sieltäkin noita rojuja ostaa. Tässä hinnat vm.-05 v70 ruotsissa ja sinisellä kolme vuotta sitten (helmikuu 2008):
Stänkskydd 442.00 roiskeläpät
Styrenhet 457.00 boksi
Ledningsmatta 255.00 johtosarja
ja kaikkiin vielä +25% alv ja hinnat ruunuina
yht 1442 kruunua joka silloisella kurssilla teki n. 160 €
ja samat suomessa
Hinnat Avainvaunulla:
johtosarja 60 €
ohjain yksikkö 111 €
roiskeläpät 4kpl 73 €
244€
make
-
Joo -tämä Suomen hinnoittelu.. Hyvin on johtosarjan ja boksin hinta kehittynyt.
-
Muistatko VOLL€ mistä pätkäisit sumarin piuhan? -ettei se palaneen polttimon merkkivalo syttyisi.. / muistatko kenen tekemä se ohjainboxi on. (Tietääkö kukaan kenen tekemä "Volvon" oma on?)
Vas. takavalon tienoilta katkaisin ne kaksi rinnakkain kulkevaa vaaleanpunaista johtoa, päitä hiukan kuoritaan ja "punotaan" yhteen, laitetaan liitin(johon tulee boksilta oma liitin). Sama tehdään niiden äsken katkaistujen johtojen toisille päille, eli yhteen ja liittimellä boksiin. Eli nuo johdot katkaistaan ja kierrätetään boksin kautta, joka joko sytyttää takasumarin tai ei, riippuen onko kärry perässä tahi ei. Se boksi on linkin ( http://www.ecs-electronics.com/ ) firman tekemä ja juuri tuollainen kuin kuvassa. Johtosarjan mukana tuli ihan hyvät ohjeet, joten ei pahaa sanottavaa. Ja positiivisena yllätyksenä oli että koukku oli Kovilin valmistama. Sinänsä ei noilla koukuilla liene eroja kun ne vain on paikoilleen saanut, ruostuminenkin lienee vain kosmeettinen haitta?
-
Feloxin koukku oli vähän huolimattomasti maalattu/kolhuilla jo valmiiks.. :( muutenkin vaikutelma oli vähän sellanen nyrkkipajassa tehty ja yksi ruuvi puuttui jolla olisi pitänyt korvata pakoputken lämpöpellin popniitti.. Osalistan mukaan olis kuulunut mutta eipä näkynyt.
-
Tremes vai mikä se nyt oli; on hivenen erilainen kuin toi ECS:n, vain yksi iso liitin tulee ohjainboksille. Eli tarvikesähkösettien valmistajia on ainakin 2.
Katsotaan mitä tulee tulokseksi.. kunhan homma etenee.
No ohnan toi V70:n orggiskoukkukin vähän ruostunut..
-
Koukku meni paikoilleen, lähes ongelmitta. Lähinnä uskon puutetta esim. puskuria irrottaessa. Leppoisana puuhasteluna 4h.
Pyöriä ei otettu pois, joten puskurin/lokasuojan popparit laitetaan myöhemmin.. Perän sai sopivasti ylös muutaman lankun ja tiilen avulla.
Kaikki muut tehty paitsi se hämärä "lenkki" nastojen 1 ja 5 välille ja 2 boksiin menevän piuhan kytkeminen siihen lenkkiin. Pitää kokeilla ensin toimiiko kärryn valoista mikään.. (Jos jollakin on ajatuksia mitä se voi tehdä)
EDIT: ei toiminut ilman noiden kahden piuhan kytkemistä takavaloihin. Jos en väärin ymmärtänyt/muista. Vasemman takavalon liittimestä, nastoista 1 ja 3 löytyy "lenkki, johon ne pari viimeistä kytketään ja sen jälkeen kaikki pelaa, kuten kuuluukin.
6/2011 kustannukset Westfalian koukku 200e, Thulen sähköt 100e ja työtä n. 4h aloittelijoilta.
-Makuasiaoita, mut toi Thulen sähkösetin ohje ei mitalleita saa. Koukunkin ohje olisi helppo tehdä selkeämmäksi.
-
Tässä muokattu ohje, joka pätee 2007 vuosimallin V70:aan, jossa on peruutustutka. Autoon asennettiin Silmanntech-sarja eli Kovil-merkkinen kiinteä koukku sekä paketin mukana tullut sähkösarja. Hinta-laatu -suhde on hyvä ja yhdyn VOLL€:n kanssa Silmanntechin suosittelijoihin.
Itsellä työ kesti noin 5-6 tuntia, mutta kiire ei ollut ja paljon aikaa meni vain yleiseen ihmettelyyn ja näpräilyyn. Kiireellä tuon tekisi heposti kahteen tuntiin, mutta ehkei ensikertalainen. Iso osa ajasta meni ohjeita tulkitessa. Ihan ok ne kai ovat, mutta eivät täydelliset. Alla hieman muistiinpanoja. Kopioin pohjaksi Kovil-ohjeen, johon lisäsin omat kommenttini ja poistin ne osuudet, jotka eivät koske 2007 mallia. Sähkösarjan ohjeeseen liittyvä muutama tarkennus kohtien 5 ja 6 välissä. Tämä ei siis välttämättä (kokonaisuudessaan) päde muihin kuin 2007 vuosimalliin. Apuna sarjan ohjeiden tulkinnassa käytin myös Volvon omaa ohjetta, sillä siinä tuo puskurin irrotus on ohjeistettu paremmin: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/UK/V70%2800-08%29/2007/D5/Manual/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-316479-1/V70_%2800-08%29,_2007
Valmistelut:
Työkalut: normaali hylsysarja (19 mm, 15 mm, 13 mm, 10 mm + eripituisia jatko-osia), 19 mm kiintoavain, magneettikärjellä varustettu "poimuri" (pakollinen!), johdinpihdit (Abico), pieni ruuvimeisseli (sähköasennus), momenttiavain, torx-hylsy (tai torx-kulma-avain) kokoa 20 tai 25 (en muista), sivuleikkurit.
Aja auto tasaiselle alustalle. Työnnä takarenkaisiin kiinni noin 1 m kakkosneloset. Peruuta lankkujen päälle noin 50 senttiä. Työnnä takarenkaisiin kiinni noin 50 cm kakkosnelosen pätkät. Jatka peruuttamista vielä noin 40 cm. Auto on nyt 10 cm korkeammalla, mikä helpottaa asennusta. Ei pakollinen operaatio, ainakaan madaltamattomassa autossa.
Sammuta auto ja ota virta-avain pois virtalukosta. Rekisteröi aika. Älä irrota akun napaa ennen kuin 5 minuuttia on kulunut.
Varaa 2 kpl vähintään 90 cm korkeaa tasoa/pukkia/pöytää. Siirrä ne toistensa läheisyyteen niin, että ne muodostavat noin 1,5 m pitkän pöydän (josta "keskipala" puuttuu). Itse käytin sirkkelipöytää ja timpurin apupöytää. Jälkimmäistä korotin muutamalla lankulla. Edellisestä laskin terän pöydän sisälle :). Irrotettu puskuri on näppärä nostaa tämän pöydän päälle ilman, että mikään maalattu pinta kantaa. Lisäksi kahden tason väli tekee puskurin loveamisen mukavaksi.
1. Irrota takapuskuri (vaiheet a, b, c):
a) Irrota tavaratilasta pohjalevy, säilytyskotelon kansi, sivupanelit, akun suojakansi ja akkuteline.
Tarkennus: Nosta etummaista pohjalevyä, jotta 10 mm ruuvien kannat näkyvät. Irrota ne (2 kpl). Nosta takimmaista pohjalevyä ja irrota saranoiden juuresta toiset 2 kpl 10 mm ruuvia.
Lisätyö: Poista tunkki ja vararengas. Vararengas hankaloittaa puskurin poistoa/asennusta. Tunkin pidike irtoaa kiertämällä vastapäivään. Tunkin pidikkeen akseli irtoaa pyörittämällä sitä puoli kierrosta. Vasta akselin poistamisen jälkeen täysikokoinen vararengas on mukava poistaa.
Lisätyö (sähkösarjan ohjeesta): Jos 5 minuuttia on kulunut auton sammuttamisesta ja virta-avaimen poistamisesta, irrota akkukenkä miinusnavasta.
Lisätyö (vaihtoehtoinen): poista akku. Itse en tätä tehnyt, mutta vasemmanpuoleisin puskurin mutteri olisi tietysti helpommin pyöritettävissä, mikäli akku olisi poissa.
Irrota takaseinässä liimattuna oleva ohut, harmaa "telttapatja". Itsellä irtosi helposti, liima on sellaista, joka sallii uuden kiinnittämisen.
Irrota tavaratilasta neljä puskurin kiinnitysmutteria ("holkki-mutteria") takapanelissa olevista aukoista. 13 mm hylsy ja pieni jatko. Vasemmanpuoleisimman mutterin käsittelyssä auttaa nivelletty jatko, mutta ei välttämätön.
Jos antennivahvistin asennettu, irrota sen pistoke oikeasta takanurkasta.
Tarkennus: Antennivahvistimen liitin on valkoinen, jonka toinen puolikas pilkottaa takaseinän reiästä. Löytyy melko nurkasta, melko alhaalta, oikeanpuoleisen sivuluukun alueelta.
b) Irrota oikeassa ja vasemmassa pyöräkotelossa olevat torx-ruuvit puskurin ylä- ja alanurkista (2kpl per puoli). Irrota muovikiinnikkeet puskurin alareunasta (jos asennettu).
Tarkennus: Takasivuhelmoissa puskurissa on molemmilla puolilla "kieli", joka uppoaa painamalla hahloonsa. Irrota nämä vetämällä takasivuhelmaa ulospäin (alareunaa sivulle) ja painamalla kieltä sisäpuolelta. Lisäksi puskurin takareunassa on 4 kpl muoviniittiä, jotka tulee irrottaa. Paina tylpällä kärjellä muoviniitin keskiosa sisään, jolloin niitti irtoaa.
Lisätyö: Jos autossa on peruutustutka, etsi vasemmalta puoleta piuhanippu, joka tulee puskurista. Se liittyy moduliin, jossa on kaksi liitintä. Nykäise irti tämä moduli (se on piilossa, mutta helposti löydettävissä käsikopelolla), se on tarranauhalla kiinni. Irrota pienempi liitin (se, josta johtonippu lähtee puskuria kohti. Paina liittimen kieli kunnolla alas, niin liitin irtoaa ilman voimaa.
c) Irrota puskuri ajoneuvosta vetämällä puskuria taaksepäin (huomioi mahdolliset johdot puskurissa).
Tarkennus: Nimenomaan parkkitutkan piuhanippua kannattaa seurata. Se tulee kyllä helposti mukana, sen käyttämä reikä on iso. Puskuri irtoaa melko kevyesti eikä paljoa paina. Asettele virittämäsi pöydän päälle maalipinta ylöspäin.
2. Poista oikeasta runkopalkista hinauslenkin kiinnike (ei asenneta takaisin).
Tarkennus: 15 mm hylsy + 175 (tai pidempi) mm jatko-osa.
Irrota vasemmasta runkopalkista äänenvaimentimen takimmaisen kannakkeen ruuvit (taivuta kannaketta alaspäin, älä irrota kannaketta äänenvaimentimen lämpösuojapellistä).
Tarkennus: 15 mm hylsy + 175 (tai pidempi) jatko-osa. Irrota vain ne kaksi pulttia. Ellei kannake tai sen etupäässä oleva niitti ole ihan hapero, niin se kyllä jaksaa kantaa takaäänenvaimenninta hetken. Mitään taivutusta ei tarvita, äänenvaimentimen paino taivuttaa kannatinta ihan riittävästi.
3. Puhdista kierteet oikean ja vasemman runkopalkin alapinnassa olevista muttereista C ja D
(M12x1,75).
Tarkennus: Itselläni kierteet olivat ihan puhtaat. Lienee sinkittyä tavaraa nuo runkopalkit. Siksi en myöskään laittanut kotelosuojaöljyä, jota olin varannut asennukseen.
Asenna koukun runko (1) muttereihin C aluslevyillä (7), jousialuslevyillä (9) ja ruuveilla (4).
Asenna vasemmalla puolella koukun runko (1) ja äänenvaimentimen kannake muttereihin D
aluslevyillä (8), jousialuslevyillä (9) ja ruuveilla (4).
Suomeksi: muut pultit pienellä prikalla + jousiprikalla (4 kpl). Äänenvaimentimen kannattimen kohdalle laitetaan ne isommat prikat (2 kpl).
Tarkennus: Nosta koukun runko paikoilleen siten, että liutat vasemman puolen äänenvaimentimen kannattimen ja runkopalkin väliin. Jos makaat auton alla, poikittain (pää oikeanpuoleisen kyljen puolella), voit kannatella vasenta puolta polvellasi, jos pelkäät äänenvaimentimen kannattimen niittiliitoksen antavan periksi. Sen jälkeen ruuvaa yksi ruuvi paikoilleen oikealle puolelle löysästi, jotta se kannattaa koukun runkoa oikealla puolella. Ruuvaa sen jälkeen takimmainen ruuvi vasemmalta puolelta löysästi kiinni, jotta koukun runko ei enää paina äänenvaimentimen kannatinta. Sen jälkeen osutat muut pultit kohdilleen, ja lopuksi kiristät momenttiin. Itsellä ainoa hankala ruuvi oli etummaisin vasemmalla puolella. Ratkesi niin, että kampesi kyseisestä reiästä sopivan kokoisella tuurnalla (6 mm) koukun rungon ja äänenvaimentimen kannattimen reiät kohdalleen ja samalla ruuvasi keskimmäisen pultin paikoilleen. Keskimmäistä sitten kiristi sen verran, että piti etummaisen reiän "avoimena" (samalla kammeten etummaisesta reiästä), jonka jälkeen myös tuohon reikään sai pultin kierteilleen.
4. Kohdista osat ja kiristä kaikki ruuvit/mutterit huolellisesti oikeaan momenttiin, katso taulukko.
Tarkennus: Taulukossa oli kolme eri momenttia M12:lle (70, 80 ja 90 Nm). Laitoin 90 Nm kaikki.
5. Tee lovi takapuskuriin kuvan A tai B mukaan ja asenna puskuri takaisin ajoneuvoon.
Tarkennus: Vuosimalli 2007 siis kuvan B mukaan (45x75 mm). Leikkaa post-it -lapusta 46x76 kokoinen lappu (liimareuna pitkällä sivulla). Milli ylimääräistä ei haittaa, aika tiukka tuli sillä mitoituksella, ja tuo lovihan ei käytännössä näy mihinkään. Merkkaa keskilinja (23 mm) tähän lappuun. Loven keskipiste löytyy mittaamalla alareunan kiinnityssiivikkeiden määrittelemän keskipisteen. Ja onhan siinä keskellä myös pieni kohouma osoittamassa keskipisteen. Kun keskipiste on löytynyt, tällää post-it lappu paikoilleen. Varmista suorakulmalla, että lappu on suorassa. Kun lappu on paikoillaan, teippaa suojateipillä (esim. maalarinteippi) yläreunan määrittelemä linja, sen jälkeen sivut. Poista post-it lappu. Nyt poistettava alue on rajattu. Leikkaa/poraa haluamallasi välineellä pala pois. Itse porasin yläreunan ja sahasin sivut. Viimeistelin terävällä veitsellä yläreunan ja lopuksi viilalla. Ihan tehdastekoisen näköinen tuli. :)
Kun asennat puskuria, joudut pyytämään avuksi naapurin poikaa. Apuhenkilö huolehtii oikeanpuoleisen takakulman ohjauksesta uraansa samalla kun sinä huolehdit peruutustutkan piuhan asettelun reikäänsä ja että vasen takahelma menee ok uraansa. Viitisen minuuttia siinä vierähtää, ja luultavasti pari kertaa pitää ottaa irti ja aloittaa alusta. Yllättävän hyvä sovitus silti, nuo takahelmojen "urat" olivat hankalimmat saada kohdilleen. Varmista, että jokainen kohta istuu ok ennen kuin aloitat kiinnittämään mitään. Kun kaikki istuu hyvin, kiinnitä takaluukun kautta ne neljä holkki-mutteria. Tässä magneettikärkinen taipuisa työkalu on tarpeen. Ainakin hylsy putoaa kerran rungon sisään, mahdollisesti myös mutteri. Magneettivempaimella pudonneen osan poiminta on helppoa.
Puskurin takaisinlaitto oli työvaihe, jota hieman pelkäsin ennalta, mutta se olikin lopulta ihan helppo. Jopa ilman akun irrotusta.
Sähköt:
Tässä kohtaa kaiva sähkösarjan ohje esiin.
Ohjeessa ei juuri tekstiä ole, vaan oleellinen informaatio on esitetty symboleina ja kuvina. Muutama vinkki:
- ihan ensimmäinen askel: paina suosiolla se läpivientikumi irti. Lähtee helposti alakautta painamalla ja on myös helppo asentaa takaisin. Leikkaa uloin "tutti" irti ja sujauta koukulle menevä nippu läpi kuvan mukaisesti. Saippua ehkä auttaisi kumin liutuksessa. Huomaa, että piuha on ekstrapitkä, tarvitset vain max. 40 cm läpivientikumin jälkeen (ja siitäkin tulet kelaamaan takasiin takaluukkuun 10-15 cm). Eli ensin piuha läpivientikumin läpi, sen jälkeen läpivientikumi paikoilleen (läpivientikumi tulee vielä irtoamaan kerran, lopussa, joten älä suotta asenna vielä)
- sulakerasiaan asennettava liitin ei mahdu vasemman sivulokeron kautta asentumaan, ainakaan miehen kädellä (pienellä kädellä menisi, ehkä). Takalasin alapuolista panelia joutuu raottamaan. Itsellä se aukesi vahingossa, kun "venytin" sitä. Onneksi ei hajonnut, vaan napsahti takaisin paikoilleen liittimen asennuksen jälkeen. Ei kuitenkaan liene oikea tapa avata tuota panelia. Kun liitin on paikallaan, piuha reitittyy näppärimmin sulakerasian yläpuolelta, siellä on jopa koukku valmiina kaapelin kannatteluun.
- eniten aikaa meni sumuvalopiuhojen paikallistamiseen. Ohje oli muuten ihan selkeä ja ne kaksi pinkkiä piuhaa löytyy heti. Epäilys kuitenkin kaihersi, kun kuvan mukaista liitintä ei löytynyt. Se kun on umpion sisällä, eikä sitä ole tarve sieltä irrottaa. Mutta takatolpan suunnalta tulee vain yksi johtonippu, jossa on kaksi pinkkiä piuhaa, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Varmistin asian kuorimalla pari muuta nippua sen verran, että näin, mitä niiden sisällä kulkee. Itse katkaisin pinkit piuhat noin 15-20 cm päästä umpion liittimestä. Heti kiinnityskohdan jälkeen (sulakerasian puoleta) eli noin 10 cm kohdasta, jossa nämä 6-7 umpiosta tulevaa piuhaa liittyy paksumpaan nippuun. Kun tästä katkaisin, sain umpion puoleiset piuhat nykäistyä tuon kiinnityskohdan alta, jolloin molemmissa päissä oli runsaasti tilaa tehdä liitokset. Sitten vain huolehtii uros- ja naarasliitokset oikein päin. Symbolit eivät ehkä ole kovin selkeitä, mutta urosliitin tulee laittaa umpion puoleiseen piuhapariin ja naarasliitin sulakerasiaa kohti menevään piuhapariin. Vai miten se nyt oli. Oleellista on ymmärtää, että se symboli, joka on sama kuin sumuvalon katkaisimessa (auton kojetaulussa), tarkoittaa tässä ohjeessa umpiota. Ja se toinen symboli, jossa on sähköpiirustuksissa käytetty katkaisijan merkki, pitää ymmärtää tarkoittavan sitä piuhaparin puolta, joka menee kohti sulakerasiaa. Muistaakseni edellinen oli uros ja jälkimmäinen oli naaras, mutta varmista ohjeesta.
- yleisesti ottaen liitokset ovat helppoja ja kuvista ne selviää, kun rauhassa aina tutkii sekä asianomaisen ohjeen kohdan että sen kuvan, jossa johdinsarjan liittimet on esitelty kirjaintunnuksin. Enin aika itsellä meni sen ihmettelyyn, miten kieputtaa ylimääräinen piuha. Päädyin lopulta suht siistiin ratkaisuun, jossa ylimääräinen osuus molemmista johdinsarjan kaapelinipuista tekee kiekuran (halkaisija noin 20 cm, kierroksia 2 kpl toisessa ja 1 kpl toisessa) akun ja takalevyn välillä, akun kannakkeen alla. Ohjainboxin pistin suurinpiirtein kuvan mukaiseen paikkaan. Ennen sen liimaamista sujautin vielä paikalleen sen ohuen "telttapatjan" ja liimasin boksin telttapatjan pintaan. En tiedä, miten tulee pysymään, mutta pienellä vaahtomuovin palasella boksin saa kiilattua takaseinän ja akun väliin. Telttapatjan olisi voinut kenties hävittää, mutta päädyin tähän ratkaisuun. Peltipinta ei tuossa kohtaa ole mistään kohtaa tasainen, joten kovin hyvää tartuntaa ei olisi antanut sekään. Sarjan sisältämän kaiuttimen kiinnitin boksin viereen, myös telttapatjaan.
6. Asenna pistorasian kannake (3) ja kuulaosa (2) koukun runkoon (1) ruuveilla (5) ja muttereilla
Ja jälleen sähkösarjan oheeseen:
- koukun liittimen ruuvikiinnityksiä tehdessä pitää lukea taulukkoa (ohjeen viimeistä sivua) ja ruuvikiinnitysten juuressa olevia tekstejä. Ihan itsestään selvää, kai, mutta itsellä kesti hetken löytää nuo tekstit, pienellä kun ovat. Sitten ne tietysti löytyivät myös liittimen läppäkannen alta, mutta siinä tietysti "peilikuvana". Niin tai näin, erehtymisen vaara on olematon, kunhan taulukosta lukee, minkä värinen piuha tulee ruuvata mihinkäkin reikään.
- Kiinnitä kaapeli vielä vetokoukun runkoon yhdellä nippusiteellä (siitä vetokuulan takaa, yksi nippuside riittää juuri ja juuri). Lopuksi paina takaluukkuun kaikki löysä vetokoukulle menevästä kaapelista. Läpivientikumi ponnahtaa irti, jos sen olit asentanut. Helpointa kaapelin mitoitus on, kun muljautat läpivientikumin pohjasta läpi ja säädät auton alle jäävästä kaapelista kaiken löysän pois. Sitten muljautat kumin sisäpuolelle ja painat ylhäältä paikoilleen (sanoo plop). Kiinnitä sen läpi menevä kaapeli myös sisäpuolelta johonkin kiinteään (esim. akun kannattimeen).
- Viimeistele asennus kiinnittämällä nippusiteillä piuhat sopiviin paikkoihin ja/tai kiepiksi. Itse keksin käyttöä vain 4 nippusiteellä.
7. Asenna ajoneuvosta irrotetut osat takaisin paikoilleen.
- Varmista, että antennivahvistimen liitin on paikoillaan
- Varmista, että peruutustutkan liitin on paikoillaan (ja moduli painettuna takaisin omaan tarranauhaansa)
- Varmista, että sähkösarjan kaikki liitokset on paikoillaan
- Kiinnitä akun miinusnapa (koukun sähkösarjan kaiutin päästää pienen äänen, se on ok)
- Nosta varapyörä paikoilleen. Pyöräytä sen kiinnitysakseli paikoilleen ja kierrä akseliin tunkin alusta. Laita tunkki ja työkalupussi paikoilleen.
- Ruuvaa takaisin takimmainen pohjalevy (4 kpl ruuvia). Sujauta säilytystaso sen alle paikoilleen.
- Sulje sivulokerot.
- Testaa sähköjen toimivuus perävaunulla, jossa valot kunnossa (varmista erityisesti sumuvalo ilman kärryä ja kärryn kanssa)
-
Joku oli tilannut XC60:iin setin tuolta -ilmeisesti "orggis" ja hinta on huomattavasti halvempi kuin siniseltä.
Briteistä tilatessa ei tarvitse huolehtia tullista tai alvista.
http://www.evolvestore.co.uk/index.cfm/fa/shopdetails/Product_ID/871 (http://www.evolvestore.co.uk/index.cfm/fa/shopdetails/Product_ID/871)
Ainakin antaa ymmärtää että sähköt tulee samassa, ehken syytä varmistaa.
-
Joku tiesi kertoa että puskuria ei välttämättä tarvitse irroittaa, vaan loven sahaaminen ja koukun kiinnipulttaaminen onnistuu ilmankin. Kokemuksia V70:sta (2005 omassa tapauksessa)? ITse ajattelin ostaa halvin mahdollinen, eli Feloxin koukku Motonetista.
-
Noniin, vastaan tässä itselleni 8) Eilen tuli asennettua tuo Feloxin koukku, ja kyllä se puskuri on irroitettava, ei sitä muuten saa siihen väliin. Feloxin laadusta sen verran, että koukun asennusreiät eivät olleet ihan 100% sopivia, eli kahta reikää jouduin jyrsimään (isolla poralla vääntäen ja kääntäen) vähän isommiksi. Puskuriin joutuu ohjeiden mukaan sahaamaan 60 x 80mm loven. Nyt kun koukku on paikallaan näyttää siltä että se 80mm on yläkantissa, toisaalta se jää kuitenkin siihen alle näkymättömäksi, eli no big deal.
Iso kiitos tämän ketjun kirjoittajille Sevye ja D5GT, teidän ohjeiden avulla työn kulku meni kommelluksetta :hello:
Ainoa mikä jäi kytkemättä on ne Thulen johtosarjan ylimääräiset piuhat, kun se ohje tosiaankin on umpisurkea. Tärkeimmät, eli vilkut ja jarruvalot toimiikin, eli pääsen käyttämään tänään, ajovalot tosin pimeinä.
Tämä kommentti kuitenkin selvensi asiaa kun tänään lukaisin tarkemmin, ja toivottavasti tämän homman jälkeen ajovalotkin lähtevät pelaamaan, kokeilen sitä viimeistään viikonloppuna:
EDIT: ei toiminut ilman noiden kahden piuhan kytkemistä takavaloihin. Jos en väärin ymmärtänyt/muista. Vasemman takavalon liittimestä, nastoista 1 ja 3 löytyy "lenkki, johon ne pari viimeistä kytketään ja sen jälkeen kaikki pelaa, kuten kuuluukin.
EDIT: Yep, ylläolevan kytkennän jälkeen toimii kaikki valot :)
-
Koukku meni paikoilleen, lähes ongelmitta. Lähinnä uskon puutetta esim. puskuria irrottaessa. Leppoisana puuhasteluna 4h.
Katselin jenkkivideota jossa laitettiin koukku joka sujahtu paikoilleen ilman puskurin irroitusta siinä oli korkeammat jalat jotka kiinnitettiin pohjaan toi oma FELOX näyttäis siltä et ei mee suoraan paikoilleen vai otanko sen puskurin vek....ja miten ihmeessä se siitä irtoaa?
-
itselle tarkennus edelliseen malli siis S60 -08 v
-
Irrota puskuri, en ainakaan itse olisi pystynyt työhön ilman irroitusta..
Lokasuojien reunasta popniitit irti. Takakontista oikealat aantennin liitin irti ja 4 (tai 5) mutteria/ruuvia kontin puolelta auki. Loppu on hellää väkivaltaa kiinnikkeistä "repiessä". Joo ja se kestää kyllä.
Paras olisi, jos saat käsiisi Volvon oman koukun asennusohjeen, siinä on melko yksityiskohtaisesti kuvattu mitä tehdä. Olisiko linkki peräti jossain topicin aiemmissa viesteissä?
-
Ok kiitos otetaan uusi yritys...täytyypä metsästää sitä irroitus ohjetta sille puskurille...
-
Ok tuoltahan ne ohjeet
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc
mutta erikoisen kuuloinen toi akun kaapelin kytkentä takaisinpäin osaako joku sanoa että miksi se on noin?
avain asentoon 2 ja kytke -kaapeli
noin se on tässä volvon asennus ohjeessa
-
Ok tuoltahan ne ohjeet
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc
mutta erikoisen kuuloinen toi akun kaapelin kytkentä takaisinpäin osaako joku sanoa että miksi se on noin?
avain asentoon 2 ja kytke -kaapeli
noin se on tässä volvon asennus ohjeessa
Varmuuden maksimointia, ei poksahda bägi silmille jos jotain menee vikaan asennellessa. Kaikissa noissa eri asennusohjeissa on tuo sama järjestys.
-
Terve taas täältä vetokoukku asennuspäivitys...
Koukku sujahti paikoillee ihan ohjeen mukaan mut sähköosasto onkin sitten..
Thulen sähösarja ja ohje todellakin surkea...tai sitten en vaan tajua, no kaksi piuhaa jäi kytkemättä kun en tajua et mihin... harmaa ja violetti molemmissa liittimet kiinni valmiina uros ja naaras!
Ei keksi niille paikkaa, valot vilkut toimii mut jarruvalot ei..
Jos joku osaisi neuvoa ettei kukaan aja konttiin kun jarrutan....
danke
-
Tuolla aiemmin on juttua noista piuhoista.. Enää ei ulkoa muista miten ne meni.
Itse kuorin eristeen pois pieneltä matkalta "ryöstettävästä" johdosta, jonka läpi pujotin/punoin sen boksille menevän piuhan. Pro varmaan juottaisi ennen teippaamista.. Vierastan vähän piuhojen katkomisia ja liittimien lisäämistä.
-
Toimiiko noilla tarvikejohtosarjoilla mittaristossa peräkärryn vilkun merkkivalo? Huomasin tällä viikolla että tuossa omassa vilkkui extra valo kun oli kärry perässä.
-
Ei ainakaan mun Thulen sähkösarjalla. Ei varmaan toimi kuin orggis-sähkösarjalla.. Sinänsä se on hauska ominaisuus.
-
Irrota puskuri, en ainakaan itse olisi pystynyt työhön ilman irroitusta..
Kyllä se muuten menee paikalleen ilman puskurin irrotusta,ensin oikea puoli ja kaveri avittaa eli taivuttaa muoviakun lähetään kääntämään vasentapuolta paikalleen,ni menee että lutkahtaa puskurin alle,ja on helppo leikata lovi just oikeen kokoseks kun on palkki mallina paikallaan :pomo:
-
Minkä vuotinen sun kärry on?
-
2001 T5 kyllähän se vähän raa-alta näyttää se puskurin taivutus mutta se on niin pehmeää muovia että taipuu vaikka kaksinkerroin taaksepäin,senverran pitää varoa ettei muovi pahemmin viru taivutellessa
-
Näin epäilin -otsikon laitteissa sovitukset on tiukempia? 05 ja uudemmissa ei ole mitään järkeä edes yrittää ilman irroitusta. Jos "vanhassa" ei ole puskurin sisällä merkkejä mistä pala pitää ottaa pois, niin uudessa on.
Oikeasti puskuri lähtee facelift versioista niin helpolla että on turha yrittää kikkailla.
-
Tulipa eilen asennettua Feloxin koukku Thulen sähkösarjalla. Muutoin kaikki meni ongelmitta mutta myös itseäni kummastuttaa tuo sähkösarjan ohjeistus joka meni täysin yli oman hilseeni :)
Tuo iso plugi nyt on tietysti mahdotonta laittaa väärin mutta ne kaksi muuta piuhahärdelliä joissa lukee L ja R sekä tuo rele eivät kyllä löydä paikkaansa tuosta ´01 V70:stä. Mihin kummaan ne pitää kytkeä? Ohjeta on luettu sen sata kertaa mutta kun ei tajua niin ei...
Edit: tänään kun ajatuksen kanssa virkeänä noita piuhoja tutkin, niin löytyihän se valko/harmaa -piuha tuolta vasempaan takaumpioon menevästä liittimestä. Se poikki ja tuo johtosarjan L-kaapeleistä liittimet siihen kiinni ohjeistuksen mukaan niin johan toimii. Koukun johtosarjan R-puolen johtoihin ei tarvitse kytkeä mitään vaan ne teippasin yhteen roikkumaan auton johtosarjan kanssa.
-
Noista on kirjoittelua tässä topikissa..
Ohjeet ei juuri selkeyspalkintoja voita.
-
mitä johtoja pitää liitää vetokoukun liitimeen kun muuttaa 13napaisen 7napaiseksi??? on kiire
-
mitä johtoja pitää liitää vetokoukun liitimeen kun muuttaa 13napaisen 7napaiseksi??? on kiire
Oisko tuosta apua: http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_685.gif
Tai sitten tuosta: http://www.mackonte.com/vk_kytkenta.htm
-
Olisko helpointa jättää se 13 napainen ja ostaa sovitin? Silloin molemmat pelittää myös jatkossa.
-
Kiitos Sevye hyvistä ohjeista!! :hello:
Tuli laitettua Kovilin kiinteä koukku+johtosarja V70:een -07.
Viitisen tuntia tuhraantu aikaa.
-
Semmonen kommentti kun tuo Feloxin irroitettava koukku on itellä ollut kiinni yli puoli vuotta.
ÄLKÄÄ OSTAKO FELOXIN KOUKKUJA! Ruostuu tosi nopeasti.
Parissa päivässä alkoi näkyä jo ekat ruosteet. Samaa olen tuosta kiinteästä mallista myös lukenut, varmasti samaa paskaa materiaalia.
Vähän myös heiluu tuo irroitettava malli. Ostaisin jonkin kiinteän laadukkaan jos nyt saisin valita, kannattaa sijoittaa se kymppi tai pari enemmän tässä kohti.
-
Foorumin hakua käytetty ja googlellakin katseltu...
Tarkoitus olisi asentaa tuohon vanhempaan (2003) V70 koukku. Tänään tuli reissusta mukana original parts Volvo by Brink koukku ja sähkösarja. Tuota sähkösarjaa katselin ja siinä on ainoastaan yksi pistoke, joka passaa vararenkaan syvennyksessä olevaan pistokkeeseen. Mitään irtojohtoja tuossa ei ole. Koukku passaisi kyllä tuohon uudempaankin, johtosarja menisi sitten uusiksi.
Onkos tuo koukun asennus nyt vuosimalliin 2000-2004 ihan plug and pray vai pitääkö varautua vihkiveteen ja valkosipuliin demonien pois ajamiseksi >:D
-
Koukku Sillman-techiltä muutamassa päivässä.
Asennus 1. sivun ja Volvon oheita mukaillen kotitallissa amatööriltä 4h 2007 malliseen V70. Toimii.
-
Vanhempaan malliin asennettiin kaverin kanssa kiintee koukku. Parin tunnin homma lepposasti jutellen niitä näitä. Eniten tuotti harmaita hiuksia takapuskurissa oleva radion vahvistin? Sen pikkusen johdon paikalleen asentaminen oli kyllä rystysiä kokeileva kokemus.
Tuosta viisastuneena voisi tähän uudempaankin laittaa ehkä joskus koukun. Nosturilla kun sai tehdä niin homma oli aika mukavoo puuhastelua. :)
-
Eniten tuotti harmaita hiuksia takapuskurissa oleva radion vahvistin? Sen pikkusen johdon paikalleen asentaminen oli kyllä rystysiä kokeileva kokemus.
Huomasitko, että sen antennin liittimen saa tökättyä paikalleen auton sisäpuolelta, kun puskuri on jo paikallaan.
Kuulosti tuo rystysten koettelu siltä, että oot laittanut sen paikalleen puskurin asennusvaiheessa puskurin ja korin välistä.
-
Huomasitko, että sen antennin liittimen saa tökättyä paikalleen auton sisäpuolelta, kun puskuri on jo paikallaan.
Kuulosti tuo rystysten koettelu siltä, että oot laittanut sen paikalleen puskurin asennusvaiheessa puskurin ja korin välistä.
Douh. Tämänkin kun olisin tiennyt. Tosin vaikka antennin johto onkin pirullisen lyhyt, niin ei minulla varsinaisesti ollut ongelmia laittaa sitä paikoilleen puskurin ja korin välistä S60:ssä. Ja ei tämä minun koura nyt mikään siro naisten käsi ole.
-
Puskuri oli paikallaan. Mittään mahdollisuutta ei ollut laittaa tuota johtoa takaisin puskuri irrallaan. Se reikä ja työasento ei nyt ollut oikein mieluisin tuossa. Toki, jos noita enemmän tekisi niin tulisi rutiinin mukana myös tekniikkaa. Sehän oiskin ollut mukavoo, jos johdossa olisi riittäväsi pituutta asentaa se takaisin puskuri irrallaan.
:)
-
Jahas. Näyttää vähän että minullekin tulee vetokoukun tarvista piakoin. Pääsiäisenä taitaa olla sopivasti aikaa asennella moinen ja varmaan löytyy silloin myös apukäsiäkin.
Pari kysymystä kuitenkin vielä koukkuun ja varsinkin sähköihin liittyen.
Minun autoni on facelift (S60 -05), mutta aivan ensimmäisiä malleja (eli mm moottorinohjain on apukuskin puolella), kuitenkin nähtävästi tämä väyläohjattu sähkösarja on se oikea? http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007 (http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007)
Autossani on dstc -ajonvakautus. Riittäkö sähkösarjan boksi, vai tarvitseeko käyttää johdon päässä, että ajonvakautus toimii oikein kärrin kanssa?
Nähtävästi Silmanntechin koukku laadukkaampi kuin Motonetistä felox? Onko mites sähkösarjassa. Onko Silmanntech helpompi asentaa kuin Thule, jossa nähtävästi karsee ohje?
-
Pari kysymystä kuitenkin vielä koukkuun ja varsinkin sähköihin liittyen.
Minun autoni on facelift (S60 -05), mutta aivan ensimmäisiä malleja (eli mm moottorinohjain on apukuskin puolella), kuitenkin nähtävästi tämä väyläohjattu sähkösarja on se oikea? http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007 (http://www.silmanntech.com/product/482/vetokoukku-kiintea--johtosarja--volvo-s60-072004-122007)
Autossani on dstc -ajonvakautus. Riittäkö sähkösarjan boksi, vai tarvitseeko käyttää johdon päässä, että ajonvakautus toimii oikein kärrin kanssa?
Nähtävästi Silmanntechin koukku laadukkaampi kuin Motonetistä felox? Onko mites sähkösarjassa. Onko Silmanntech helpompi asentaa kuin Thule, jossa nähtävästi karsee ohje?
Toisaalta sain vastauksen ainakin muutamiin näistä kysmyksistä. Autoni on facelift ja siten tarvitsee tuon boksillisen (kalliimman) sähkösarjan. Volvolla on päivitys koukun asennuksen yhteyteen, mutta ei varsinaista tietoa että mikä sen funktio on. Koukun pitäisi toimia ilman päivitystäkin.
Tilasin Silmanntechin koukun keskiviikkona ja torstaina koukku oli jo noudettavissa. Ja koska olen kovin kärsimätön luonne niin en malttanut odottaa pääsiäiseen koukun asennusta (pahimmillaan se olisi sitten tapahtunut vesilammikossa pihalla), vaan suuntasin tänä aamuna parkkipaikalle. Luonnollisesti oli tietysti raikas kevät tuuli ja pakkasta sekä mukava katupöly pöllähteli.
Rautaosat näytti vähintäänkin, että vanhat pois ja uudet tilalle ja sitten voikin pitää jo kahvitauon. No ei ollutkaan aivan niin yksinkertaista. En meinannu saada pakoputken puolelta putken kiinnikettä pois. En tajunnut että ohjeessa porattava kohde oli alumiininen popniitti. Luulin sitä ruuviksi ja en rohjennut lähteä sitä poraamaan auki akkukoneella. Sain rikottua kuitenkin raudan siitä niitin ympäriltä sen verran että sain pois kiinnikkeen. Pönttön jätin pukin varaan.
Oli muuten kiinnikekumi himpun tiukassa. SAin pakoputkesta sen kammettua joillain työkaluilla, mutta minun voimat ja taidot ei riittäneet kumin irroittamiseen irtonaisesta pellinpalasta. Tulin sitten sisälle missä oli ruuvipenkki, johon sain raudan kiinni. Siinä kyllä kumi lähti helposti.
Uudet raudat koriin sitten kiinni. Repsikan puoli helposti. Myös viimeinen ruuvi meni helposti, avonainen kierre oli riittävän puhdas ja siisti. Kuskin puolella viimeinen avonainen reikä oli pahasti ruosteessa. En meinannut millään saada ruuvia vetämään. Luonnollisesti en omista 12mm kierretappiakaan. Sain ruuvin juuri ja juuri kierrettyä kunnolla paikalleen kun ensi viilasin yhden pulti kärjen kartioksi ja madalsin hieman kierrettä.
Raudat paikalleen, puskuri irti ja iso rauta paikalleen. Tämä oli yskin vähän hankala, rauta oli pukeilla jotta sain sen oikealle korkeudelle. Yhdellä m8 ruuvilla kiinni niin pysyi paikallaan. Sitten joten kuten sain ruuvit paikalleen, mutta tilaa oli todella vähän ja hylysyt ei meiananneet millään mahtua ja normaalit jatkovarret oli vähän väärän mittaisia. Jotenkin sitten sain ne vedettyä momenttiin asti. Sen jälkeen sitten korin kiinnikeraudat momenttiin. Takimmainen ruuvi oli todella ahdas. Millään ei meinannut saada avaimia mahtumaan. Lopulta jouduin laittamaan alkuperäisen 17mm kannalla olleen ruuvin repsikan puoelle. 17mm hylysn sain lyömällä ruuvin kantaan.
Puskurista rautasahalla ja poralla pala pois ja puskuri takaisin paikalleen. Itse koukun jätin vielä asentamatta, sen ehtii vaikka huomenna asentamaan. Samalla sitten sähköt.
Kaikkiaan taisi tähän palaa asennusaikaa 4-5h, vaikka kaikki asennusvaiheet oli periaatteessa tuttuja, eikä ihmettelyyn mennyt juurikaan aikaa.
En siis korottanut auton perää, kuin pakoputken puolelta muutaman sentin. Auto on madaltamaton S60.
Sen verran väsy tuossa taistellessa tuli, että päätin lyödä työkalut konttiin ja jatkaa sähköillä huomenna.
Sinällään Silmanntechin ohjeet oli ihan kohtuu helpot ymmärtää ja sähköt näytti myös aika helpoilta asentaa. Kiitokset toki kuuluu siihen jo täällä oleviin hyviin selostuksiin.
-
tämä sevyen ohje on lähes täydellinen ja homma onnistuu muutamassa tunnissa. Mutta niitä neljää muoviniittiä puskurin alareunassa takana ei ole tarvetta poistaa vaikka jopa volvon oma ohje näin neuvoo.
-
Laitetaanpa omakin "työohje": Facelift V70:iin laitoin toisesta samanlaisesta irroitetun koukun. Autoa hiukan ylös. Oikealta puolelta hinauslenkin 2 pulttia pois, kierretappia kolmanteen reikään. Vasemmalta pakoputken kiinnike pois ja niin ikään kolmannen reiän puhdistus.
Puskuria ei tietääkseni tarvitse irroittaa kun irroittaa vaan alahelmaa oikealta puolelta. Koukku, palkki ja kiinnikkeet kasattuna koko paketin saa paikalleen laittamalla sen ensin oikeasta reunasta. Apuraudat, holkit ja pultit paikoilleen ja kiristys. Johtosarja menee kätevästi sitä varten olevasta reiästä takakoppaan ja kuminn läpivienti korvaa alkuperäisen tulpatun. Pakoputken kumilenkki uuteen tappiin ja alapuolen homma on tehty kun helmalista taputellaan paikoilleen ja sen 1 ruuvikin kiinni.
Takakopan reunasta pitää ottaa lista pois ja samoin valojen huoltoluukut. Maadoitusjohdolle on sopiva pultti puolivälissä akkua takapalkissa. Johdoille on superlonin palan alla tilaa ylittää takakopan pohja reunaan. Johtosarjan töpseli painetaan REM:n oikeaan yläkulmaan. Sitten johdossa olevat liittimet TRM-boksiin. Sen TRM-boksin voi jättää lokasuojakoteloon irralleen. Lopuksi ojjekirjan neuvomaan paikkaan 20A sulake.
Tietääkseni koukku ja johtosarja olivat alkuperäiset ja aikaa meni tunti koko hommaan. Puskuria en lovennut kun mahtuu hyvin ilmankin.
-
Silmanntechiltä saapui Steinhof kiinteä koukku ja ECS-sähkösarja. Tuossa ohjeessa oli ainakin tolkku 55X85mm lovi puskurinhelmaan. Kai se on alettava asentelemaan. :o
Aikansa turattuani runko on paikoillaan. Puskurin irrotus oli -07 V70:ssä yllättävän helppo homma, edes roiskeläppiä en irrottanu kun antoivat sopivasti periksi. Sivujen alakielet vapautin puskurin sisäpuolelta talttameisselillä niin käytännössä puskuri lähti ihan repimättä irti. Antennivahvistimen johto on omassa niin lyhyt ettei liittimeen pääse käsiksi millään löysäämättä vahvistimen kiinnityspulttia kontin oikeasta reunasta.
Ohjeen lovi on kyllä ylimitotettu, 55x60mm kolon tein ja riittää mainiosti.
Päänvaivaa aiheutti Steinhoffin pakoputkenkannake joka sojottaa vasemmalta oikealle alkuperäisen ollessa toisin päin, sen verran ahdasta oli että kumi pitää laittaa paikalleen koukkuun ennen kiinni pulttaamista. Kumin uusiminen voi olla tuskaa ellei löysää koukun rungon pultteja. Muuten mitat ja reijät mallillaan. Vanha kannake on tapittomana paikallaan prikkana ja kannattaa pakarin suojapeltiä.
-
Koukun ja pistokkeen asennuksen yhteydessä piti lovea vielä leventää jotta pistokkeen pidike sopi kunnolla paikalleen. Tuonkin olisi välttänyt jos olisi jo aikanaan hetken tupakoinut ja mallaillut ennen puskurin kiinnittämistä mutta taisi tulla väsy, hätä ja hyväolo yhtäaikaa illan pimetessä.
ECS-sähköt paikallaan ja pelaa, foorumin ohjeiden mukaan molemmat pinkit poikki, yhteen ja liittimet päihin. Nykyisessä kärryssä ei ole sumaria ja kärry kytkettynä auton oma sumari syttyy.